Mitä ajattelisit, jos vastaan tulisi burkaan pukeutunut nainen?
Miten reagoisit? Sanoisitko jotain? Kävisitkö väkivaltaiseksi? Pitäisitkö pahat ajatukset ominasi? Olisitko hänelle ystävällinen?
Kommentit (95)
kysyn sen takia kun ihmettelen ihmisten reaktioita kun he näkevät minut. Asun suuressa kaupungissa, mutta silti tuijotetaan, syljetään, huudetaan, tönitään. Ajattelin että netissä voisi sanoa rehellisesti mitä ajattelee... Ehkä saisin selityksen tähän.
Mutta kyllä mä suhtaudun "pitkätuka punkkariin" varmastikin erilailla kuin sellaiseen ihmisiin joka näyttää harekrishnalta.
Mielestäni tällaisesta voi keskustella ihan asiallisesti. Eikä ap varmaankaan hakenut tälle mitään rasistia piirteitä...
että kas, burkaan pukeutunut nainen.
on sitten Helsingissä tai Lontoossa. Marginaalista molemmissa kaupungeissa.
että kas, nainen burgan sisällä. Tapanani ei ole käydä väkivaltaiseksi tuntemattomia ihmisiä kohtaan kaupungilla.
kysyn sen takia kun ihmettelen ihmisten reaktioita kun he näkevät minut. Asun suuressa kaupungissa, mutta silti tuijotetaan, syljetään, huudetaan, tönitään. Ajattelin että netissä voisi sanoa rehellisesti mitä ajattelee... Ehkä saisin selityksen tähän.
kuten ei myöskään muiden töniminen, sylkeminen tai vastaava käytös. Jos haluat rehellisen vastauksen niin paheksun näitä kaikkia edellämainittuja.
tai siis jatkaisin sitä samaa ajatusta mitä olin muutenkin ajattelemassa. En tuollaiseen kiinnittäisi edes huomioa jos ei kyseinen ihminen sitten käyttäytyisi jotenkin huomioa herättävästi. Asun isossa kaupungissa jossa löytyy väkeä tämän pallon joka kolkilta ja erilaisiin kaapuihin pukeutuneita naisia nyt tulee päivittäin vastaan sellaisia määriä että vaikeaksi elämä menisi jos täytyisi jokaisesta jotain ihmeellitstä ajatella.
näihin espoonkeskustassa silloin tällöin. Ovat minusta hyvin pelottavia. Koska et voi tietää kuka sielä kaavun alla on, kun et nää kasvoja.
Kierrän hyvin kaukaa, ahdistaa.
olen asiakaspalvelutilanteessa kohdannut burkhaan pukeutuvia naisia. Ja eipä siinä oikein muuta voi kuin kohdella just niinkuin muitakin ihmisiä. Koska eivätpä sen kummempia olentoja hekään ole.
Vähän mietitytti se tilanne kun oli pakko kysyä henkkareita burkhaan pukeutuneelta. En tiedä olisiko minulla ollut oikeus pyytää heitä paljastamaan kasvonsa minulle, jotta olisin voinut henkilöllisyyden varmuudella todentaa. En kuitenkaan viitsinyt, vakiasiakkaita olivat.
Lontoossa kävin viikon reissulla, yhden näin. Näkeekö muka useammin Helsingissä?
suomimuija. Huomiotahan nuo hakee, jos suomalainen pukeutuu täällä säkkiin. Muuten en ajattele mitään sen erikoisempaa.
aluksi, että olen sellainen ihminen, josta ei saa rasistia tekemälläkään. Rasismi on jotain sellaista, joka menee mu käsityskyvyn yli.
Olen kuitenkin sitä mieltä, että tuo Ranskan burkha-laki on hyvä. Jokaisella pitää olla vapaus harjoittaa omaa uskontoaan, mutta se, että nainen peitetään päästä varpaisiin, ei yksinkertaisesti kuulu länsimaiseen kulttuuriin, eikä sitä pidä tukea. (Siis tiedoksi niille, jotka eivät ole tuosta laista kuulleet: kasvoja peittävään vaatteeseen pukeutuvia ei palvella julkisissa virastoissa tai liikennevälineissä.)
Pään ja hiukset peittävä huivi on minusta ihan ok, mutta länsimaissa on ollut kyllä tapana näyttää kasvot. Luin jokunen vuosi sitten sellaista ärsyttävää blogia, kuin Vihainen nainen burkhassa (ei kirjoita enää), kyseessä oli siis suomalainen islamiin kääntynyt nainen. Hän jaksoi nitistä siitä, miten häneen suhtaudutaan kummallisesti vaatetuksensa takia. Haloo! Miksköhän? Noihin aikoihin City-lehdessä oli Tuomas Vimman kirjoittama juttu siitä, miten hän pukeutui burkhaan. Hän huomasi mm. lasten pelkäävän häntä. Minusta se on täysin luonnollinen reaktio, kasvoton ihminen on kauhistus. Näin aikuisena se ei tietenkään tunnu niin pelottavalta. Tuon blogin pitäjän yhtenä nitinän aiheena oli juuri se, että lapset tuijottavat...no tokihan ne tuijottavat, kun pelkäävät.
Minun mielestäni se, että kaikki muualta tulevien kulttuuriin liittyvät, länsimaisia arvoja vastaan sotivat asiat hyväksytään, ei tue maahanmuuttajien integraatiota. Sehän on aivan loogista: jos he siirtävät kotimaansa tavat sellaisenaan (tai vielä konservatiisempana, kuten saattaa käydä) Suomeen (tai mihin tahansa muuhun maahan), he pystyttävät itse itselleen geton, eivätkä tunne valtaväestön yhteiskuntaa omakseen. En pidä eri kulttuurien tapoja uhkana suomalaiselle kulttuurille, minusta se onihan naurettava väite, vaan nimenomaan maahanmuuttajien omalle intgraatiolle ja asemalla yhteiskunnassa.
Tietysti vastaisin, jos jotain kysyisi, mutta muuten en tietenkään kommentoisi - enhän kommentoisi ketään muutakaan satunnaista vastaantulijaa.
-ern reagoisi mitenkään
-en sanoisi mitään hänen burkaansa viitaten
-tietenkään en kävisi väkivaltaiseksi, häh???
-pitäisin ajatukseni ominani
-olisin ystävällinen
Ajattelisin kuitenkin, että aika pelottavaa tuollainen, kun ei näe kasvoja. Lisäksi miettisin, että minkähän takia hän burkaa käyttää, uskaltaisiko olla myös käyttämättä ja jos ei uskaltaisi, niin mitä se kertoo nykyajan Suomesta.
Siis jatkan. Ajattelisin, että onpa erilaisen näköinen nainen, ja jos kesällä vastaan tulisi mustaan burkaan pukeutunut nainen, niin kävisi mielessä että "eikö hänellä ole kuuma?". Toisaalta saman kysymyksen minussa herättää tummat naiset isot sametti-hameet päällä...
Muuten käyttäytymiseni ei muuttuisi lainkaan. Eli en pelkäisi enkä halveksuisi, enkä myöskään todellakaan kävisi väkivaltaiseksi. Olisin ystävällinen, koska ovathan nekin ihmisiä, vaikka onkin "hieman erilainen näkökulma elämään".
Minun mielestä tuollaiset säädökset/lait ovat kiistanalaisia. Vaikka itse olenkin ateisti, kunnioitan toisten ihmistn valintoja ja elämäntyylejä, ja tässä burkien tapauksessa olisin niiden puolella. Vaikka täällä länsimaissa ei pukeuduta eikä hyväksytä moista pukeutumista, se on osa niiden kulttuuria, mitä pitäisi meidänkin osata kunnioittaa.
Vastarinnaksi tuollaiselle määräykselle/laille samat muslimit voisivat omissa maissa määrätä meidän valkoihoisten naisten pukeutua päästä varpaisiin kaapuihin. Kyllä varmaan olisimme ihmeissään, kun +30 asteessa pitäisi olla kaapu päällä.
Tuskin noteeraamatta kävelisin ohi. Varmaan katsoisin kaksi sekuntia kauempaa kuin farkkuihin ja takkiin pukeutunutta ohikulkijaa. En ole nähnyt burkaa kuin kuvissa.
- en sanoisi mitään
- en olisi väkivaltainen
- olisin yhtä ystävällinen kuin kenelle tahansa tuntemattomalle ohikulkijalle
määrätään länsimaiset naiset käyttämään vähintäänkin huivia. On useita maita, joissa nämä säännökset ovat jo perustuslaissakin. Tosin satunnaisia turisteja ei asian vuoksi monissa maissa jakseta hirveästi jahdata, mutta esim. Saudi-Arabia ja Iran ovat asian suhteen ehdottomia. Siksipä pidän Ranskan linjaa hyvänä.
Miten suhtaudut jos tulee kaupungilla vastaan vaikka pitkätuka punkkari? Miten reagoisit? Sanoisitko jotain? Kävisitkö väkivaltaiseksi? Pitäisitkö pahat ajatukset ominasi? Olisitko hänelle ystävällinen?
Haloo. Olen nähnyt kaupungilla muutaman. Samoin Lontoossa käydessä. Samoin näen kaupungilla vaikka mitä hihhulia, mutta sanonko jollekin ulkonäön vuoksi? En. Käynkö väkivaltaiseksi jos joku on pukeutunut costplay-asuun, on juntin näköinen tai näyttää harekrisnalta?
Tarviiko edes toiselle mennä änkyttämään, ap?