Olen esimies ja vaadin jokaiselta työntekijältä
kaikista poissaoloista sairauslomatodistuksen.
Tässä en jousta yhtään.
Olen muutenkin todella nipo.
Olen kuitenkin tosi suosittu esimies...
Kommentit (62)
luottamista. Ei lähde hyvältä perustalta sellainen, että oletetaan että työntekijä valehtelee ellei muuten todisteta.
Olen työskennellyt ylempänä toimihenkilönä ja esimiehenä 15 vuoden ajan ja on ihan pelleilyä vaatia todistuksia normaaleista kausiflunssista. Itsellä oli kerran mokoma esimies ja jouduin hakemaan ripulissa lääkärintodistuksen. No, lääkäri kirjoitti kolme päivää samantein ja todellisuudessa olin jo toisena päivänä ihan ok. Huvitti tilanne, jossa olisin normaalisti palannut heti ekan päivän jälkeen töihin, mutta todistuksella sitten kehtasi maalailla pari ekstrapäivää seiniä kotona. Itse olen huomannut, että ihmiset palaa nopeammin, kun ei vaadi todistuksia. Todistukset on aina minimissään sen 3 päivää ja omilla luvilla ollaan yleensä vain päivä tai pari.
myös ns. erillisissä laitoksissa (jotka ei siis esim. anna opetusta). Poissa saa olla 3 päivää ilman "lupalappua" lääkäriltä. Tosi harvoin on ihmiset sairaana, hyvä jos kerran, pari vuodessa päivän pari poissa. Ehkä työmotivaatio on niin korkea ettei ole halua lusmuilla? Itsellä sairaspoissaoloja 2-3 päivää vuodessa, näistä yleensä 1-2 lapsen takia.
Kusipäältä kuulostaa. Taitaa soittaa turpaansa ihan asiakseen ja nauttii kun muut suuttuu.
Toivottavasti ei kukaan alainen napauta nekkuun jokupäivä.
mä en ole koskaan pois töistä ellen ole niin kipeä etten pääse kotoa lähtemään - silloin en toki voi lähteä lääkäriinkään. tuolla keinolla kyllä ihmiset on enemmän poissa töistä kuin olisivat omalla luvalla.
toi on sikamaisinta mitä työelämässä voi olla.
olen ollut nuorena työterveyshuollossa töissä ja oli järkyttävää kun joistain työpaikoista ihmiset joutu heti hakemaan todistuksen. sitten oksennettiin käytäville, ripulit oli housuissa, selkävaivaiset tuli kolmen saattajan kanssa jotka tukivat häntä niin ettei yhtään liikahtanut selkä jne. tuo on jopa rääkkäystä.
pidän sinua erittäin huonona esimiehenä/erittäin huonona työpaikkana.
ollut työssä jossa tarttis alle kolmesta päivästä tuoda todistusta, enkä menis!
kyllä hyvä esimies tietää alaisistaan kuka lusmuilee ja on ongelmatapaus jo muutenkin. Siinä mikään lappusirkus auta. Purin itse pois lappupakon kolmesta ekasta päivästä eikä ole poissaolot lisääntyneet yhtään. Jos ollaan tilanteessa että tarvitsee tiukkailla ja tarkistella niin jo on aika moni asia mennyt metsään eikä kontrollin tiukentamisella sitä paranneta.
Luismuista pitää päästä eroon ja työhaluisille annettava tarpeeksi kunnioitusta ja liikkumatilaa. Luottamuksen voi menettää kerran, eli jos kankkusessa tai shoppailuhalusta tulee otettua omaa lomaa niin se on heti kirjallinen varoitus ja toisesta pihalle, heti. Mutta ei kannata heti olla vaatimassa lappua jos muuten tunnollinen työntekijä on kotona flunssassa.
hyväksikäyttää näitä "omalla ilmoituksella saa olla 3 päivää pois töistä" juttuja, mutta minusta on KOHTUUTONTA vaatia joka poissaolosta lääkärintodistus...!!!
Fiksu esimies tarkkailisi tilannetta, ja vaatisi vain niiltä joilla on "koko ajan" näitä omalla ilmoituksella ilmoitettuja sairaslomia. Muut (esim. minun työpaikoissani joissa olen ollut n. 95% henkilökunnasta) saisivat sitten olla rauhassa kotona sairastamassa silloin kun OIKEASTI ovat sairaina.
Esim. jos on paha igreenikohtaus, mahatuti tai vaikkapa kuumetta paljon, on KOHTUUTONTA vaatia ihmisen menevän terveyskeskukseen sen takia. Kyllä; työterveys on useimmilla (ei toki kaikilla) mutta monesti sinne on pitkä matka, esim. siskollani on 50km kotoa työterveyteen (töihin vain n. 25km) ja omalla autolla on mentävä, ellei halua bussia vaihtaa välissä jne.
Miettikää tuo matka julkisissa/auton ratissa jos esim. kuumetta 39`C tai paha ripuli/mahatuti! :(
..Niin, ja siskon työpaikalla vaaditaan todistus heti 1. päivästä, hän meneekin sen hakemaan aina yksityiseltä (joka kotinsa lähellä) ja maksaa siitä "ilosta" n. 35-45€ MUTTA se on PALJON pienempi vaiva kun lähteä työterveyteen 50km päähän tai jonottaa monta tuntia terveyskeskukseen...
Niitä saa myös rukoilla. Mitään en tuo, enkä anna periksi. Olen hyvä työmies mutta poissaoloni ei kuulu pomolle pätkääkään. Olen melko roteva ja lihaksikas mies ja vaikka olisi kuinka johtaja tai pomo niin kummasti ne antaa asian olla kun katsoo silmiin ja sanoo "täh"
Vaimoni on ylpeä minusta. Hän usein sanookin että työpaikan todellinen johtaja on toisaalla... (tarkoittaa minua)
... kun itse lähdet ruuhkabussiin nororipulit sukkiksissa hakemaan jotain helevetin lappua siinä samalla leppoisasti syliin aina välillä kanssamatkustajien riemuksi puklaillen. Levität koko bussilastilliselle (plus heidän työkavereilleen ja lapsilleen, opettajille, jne) pikku viruksetmpäivän ratoksi.
Todella vastuullista, älykästä ja kaikinpuolin toisia kunnioittavaa touhua.
Tietenkin, jos työnantaja maksaa taksin, mikäs siinä sitten. (ja jos maksaa myös laskun taksiin oksentamisesta)
Oikeasti, MITEN kunnolla sairaana kukaan pystyy lähtemään kotoa mihinkään? Tai roudaamaan pahasti sairasta LASTA jonnekin pakkaseen? Aivan järkyttävää touhua! Samantienhän sitä sitten lähtisi töihin, jos ei ole niin kovin kipeä.
Itse myös miettisin muutamaan kertaan, ennenkuin lähtisin tuollaiseen paikkaan töihin. Olen luotettava ja aikuinen ihminen ja oletan, että minua kohdellaan myös sellaisena.
Ei järjen häivää. Meillä saa olla pari päivää poissa ilman lääkärintodistusta, mutta kaikki hoitavat työt kotoa silloinkin. En ole vuosiin ollut kokonaista työpäivää tekemättä töitä enkä muista että työkavereistanikaan kukaan olisi ollut. Ehkä jos jalka katkeaisi niin sitten.
todistus ja istui usein oksennustaudissa olevan lapsen kanssa päivystyksessä. Minä opiskelin terveysalaa ja 100%:n läsnäolopakko oli. Meillä ei ollut rahaa vakuutuksiin eikä yksityisiin lääkäreihin!
Mies vaihtoi työpaikkaa ja heillä ei ollut työterveyshuoltoa, ei ole pakko järjestää! Jos sairaustui ja kävi sairaanhoitajan luona terkkulassa, työnantajan oli pakko hyväksyä se todistus, koska sitä työterveyshuoltoa ei ollut! Miehellä I-tyypin diabetes ja sairastaa infektioita muutaman kerran vuodessa.
ollut sellaista, että pitää mennä sairaana töihin, mittauttaa kuumetta esimiehelle ja näyttää sairautensa...ilmanko ovat aina oikeudessa.
... influenssoja ja vatsatauteja pitkin tienoota! : O Nyt ymmärrän, miksi ja miten nuo taudit leviävätkin kuin kulovalkea.
Mutta jos ei pomoa ole äo:lla siunattu, niin kannattaa vaihtaa duunia suosiolla.
K-Supermarketissa. Työterveyshuoltoa ei juurikaan ollut (kauppiaat säästivät) ja s-lomalle jääviä kidutettiin myöhemmin...Kaikki pelkäsivät kauppiaspariskuntaa, jotka olivat kuin Ceusescut...
Eräs mies tuli Etelänmatkalta ja oli sairastunut mahatautiin siellä. Tuli suoraan töihin ja oli lihatiskillä, kävi oksentetelemassa ja ripuloimassa jatkuvasti! Kauppiaspariskuntaa ei liikuttanut paskaakaan! Että monikohan sairastui niistä tarjotuista ruuista..? Puhuin liitossa ja työsuojelupiirissäkin tästä asiasta, eivät uskaltaneet tehdä mitään, koska työntekijät eivät lähteneet mukaan kauppiaita vastaan.
Meinasin saada itse keskenmenon kun olin lihapuolella kantamassa raskaita lihalaatikoita päivästä toiseen, istukka repesi melkein..jättivät s-lomakorvaukset maksamatta. Lääkäri laittoi vuodelepoon, koska verta valui ja ultrassa näkyi repeämä.
... influenssoja ja vatsatauteja pitkin tienoota! : O Nyt ymmärrän, miksi ja miten nuo taudit leviävätkin kuin kulovalkea. Mutta jos ei pomoa ole äo:lla siunattu, niin kannattaa vaihtaa duunia suosiolla.
ja varsinkin tällaisena aikana, joten...
On todellakin käsittämätäntä, että sairaita lapsia lähdetään retuuttamaan ihmisten ilmoille! Vastuutonta ja vaarallista touhua.Sairaan lapsen paikka on kotona lepäämässä, kyllä kai jokaisen pikkuhitlerinkin järki sen verran pelaa. Toisaalta se sairas lapsi saattaa muuttua vähän pahemmin sairaaksi siellä pakkasessa ja terveyskeskuksen jonoissa pyöriessä, ja sitten sitä voi jäädä kotiin vähän pidemmäksikin aikaa...
... influenssoja ja vatsatauteja pitkin tienoota! : O Nyt ymmärrän, miksi ja miten nuo taudit leviävätkin kuin kulovalkea. Mutta jos ei pomoa ole äo:lla siunattu, niin kannattaa vaihtaa duunia suosiolla.
ja varsinkin tällaisena aikana, joten...
Mikäli sinulle on määrätty sairaslomaa ja menet töihin sen aikana, mikään vakuutus ei korvaa jos joku vahinko töissä sattuu. Eli sairaslomalla ei kannata mennä töihin.
Huvitti tilanne, jossa olisin normaalisti palannut heti ekan päivän jälkeen töihin, mutta todistuksella sitten kehtasi maalailla pari ekstrapäivää seiniä kotona.
Tosin poissaolo-ohjesäännön mukaan todistus on vaadittava, ei minulla ole varaa valita vaikka esimies olenkin.
hyvin maanläheisiä tässä asiassa. Ja valinnanvaraa tosin löytyy kyllä noissa työpaikoissa. Mutta en olekaan mikään paperinpyörittelijä.