Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Parhaat niksisi kotitöiden tehostamiseen?

Vierailija
28.01.2010 |

Meillä on kolme lasta, yksi vauva ja on pakko tehostaa kotitöitä. Olisiko kellään käytännön vinkkejä? Miten saat pyykinpesun, ruanlaiton ja siivouksen tehtyä nopeammin? Toivoisin sellaisia sinulle jopa itsestäänselviä juttuja, jos löytäisin uusia ideoita. Olen ehkä vähän uusavutonkin...

Itse olen alkanut tekemään tuplasatseja ruokaa, enemmän keittoja ja uuniruokia. Pyykit liitostelen sohvalla samalla kun katselen tv:tä illalla (ei tehosta, mutta on hauskempaa...).

En silitä vaatteita (paitsi työpaidat). Nurinpäin käännän vain uudehkot paidat, joissa arkoja printtejä tms.

Yritän vähentää taloudestamme tavaraa kovalla kädellä jotta seilaavaa tavaraa olisi vähemmän. Vanhemmille lapsille laitan välipalavärkit jääkaapin alimmalle tasolle, jotta voivat ottaa itsekin jos olen vaikka nukuttamassa vauvaa.

Ei ehkä kovin hyviä ideoita kaikki, mutta olisiko sinulla parempia minulle avuksi?

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
28.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäisiä sun vanhimmat lapset on? Heidät varmaan voisi ottaa mukaan tuohon siivoukseen ja pyykinpesuun.

Jos teidän taloudessa ei ihan viimeisistä ruokarahoista ole kyse, niin työpaitojen silityksen voisi ulkoistaa pesulaan. Se ei eihan järjettömän kallista ole. Paitojen silittämiseen menee kuitenkin kohtuullisesti aikaa. Toinen vaihtoehto on ostaa vain silittämättä siistejä paitoja, mutta niiden valikoimat on Suomessa huonot.

Kuivausrumpu nopeuttaa pyykkihuoltoa aika lailla. Samoin on kätevää jos likapyykin voi lajitella jo valmiiksi koreihin pesuohjelman mukaan.

Siivous sujuu nopeiten niin, että tavarat ovat aina paikoillaan. Eli vaikka kuinka tylsää onkin, kun tavarat pitää paikoillaan, niin se helpottaa. Äkkiähän sitä imuroi jos pääsee suoraan aloittamaan.

Ruoanlaitossa auttaa se, että samaa ruokaa vähintään kahdella aterialla. Ja siitä voi sitten yhden satsin laittaa pakkaseenkin.

Vierailija
2/4 |
28.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ovat vanhemmat lapset

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
28.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noi vanhemmat lapset varmasti osaisivat jo ihan hyvin viikata omat puhtaat vaatteetkin. Tai ainakin viedä ne kaappiin oikeille paikoille.

8-vuotias osaa myös jo ripustaakin pyykit.

Vierailija
4/4 |
28.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on vain yksi lapsi, joten enpä tiedä osaanko neuvoa, mut tässä omat vinkit:

- jokaisen käytössä olevan lavuaarin alle tiskiharja, ja lähelle sumutipulloon laimennettua pesuainetta. ohimennessään voi sumuttaa pesuaineen ja pyöräyttää tiskialtaan, huuhdella sen ja jättää kuivumaan. Ei tarvi alkaa erikseen niitä siivoilemaan

- pyyhkeet, tyynyliinat ym. kerran viikossa vaihdettavat pesen viikkosiivouksen yhteydessä ja pistän kuivurista heti takaisin paikoilleen. Ei tule pyykkivuoria.

- tulostan netistä koulujen valmiit ruokalistat viikolle, ja ostan kaikki tarvikkeet kerralla. Ei tarvitse miettiä, mitä ruokaa laittais, eikä käydä viikolla kaupassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi viisi