Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsettomat ovat ihan täysiä uunoja myös raha-asioissa!

Vierailija
28.01.2010 |

Kaverini, joka on "vapaaehtoisesti lapseton" (siis inhoan koko käsitettä, koska en usko siihen) sanoi eilen, että asuu miehensä kanssa sen takia vuokralla, koska silloin on varaa parempaan. Niinkuin kaksioon katajanokalla tai ullanlinnassa. Että he asuvat mielummin siellä, kuin vaikkapa rivarissa koivulassa. Mikä on tietenkin ihan okei, mutta eihän siinä ole mitään järkeä! Siis jos kaksi ihmistä maksaa aina ja ikuisesti vuokraa eikä koskaan osta asuntoaan! Sanoinkin hänelle, että jos heillä olisi lapsi, niin voisi ehkä olla paremmin tuota järkeä päässä, kun silloin ei voi ajatella vain itseään ja omaa mukavuuttaan! Siis mielestäni on ihan täysin järjetöntä että maksetaan vuokraa kaksiosta yli tonni, kun jos olisi vaikka rakentanut talon pirkanmaalle (niinkuin vaikka me) niin niillä vuokraan uppoavilla rahoilla sen talon maksaisi muutamassa vuodessa pois ja olisi sitten jotain varallisuutta.

Kommentit (60)

Vierailija
41/60 |
28.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

asuvat vuokralla, mikäköhän niiden aivot on rappeuttanut?

Yhä useampi valitsee nykyään ihan tietoisesti lapsettoman elämän-ja mitä siitä oliko kyseessä mukaavuuden halu.Toiset ovat tietoisia siitä että he ovat urasuuntautuneita ja vapaudenkaipuisia aikuisia,jotka eivät siitä syystä järkevästi halua hankkia lasta,jolle ei ole tarpeeksi aikaa.Aina ei ole kyse ,jostain synkästä vaietusta lapsettomuudesta.Monet ystäväni ovat lapsettomia omasta halustaan ja joskus ihan kateeksi käy heidän,matkustelu ja yhessä olo,mutta silti minä valitsin lapset ja rajallisen vapauden ja oman ajan-ja sen vuokra-asunnon:)Mutta ymmärrän ettei kaikista ole vanhemmiksi-ja se on hienoa että tiedostaa ja myöntää sen itselleen-lapsellisten ja yhetiskunnan painostuksesta ja arvostelusta huolimatta.

Itselläni on 2 lasta tytöt 4 ja 7v ja asun erään kaupungin keskustan liepeillä vuokralla:O.Ihan siitäkin syystä etten halua sitoa itseäni tiettyyn paikkaan 30 vuodeksi,työ ja elämä kun heittelee joskus paikasta toiseen,maksan mieluummin sen vuokran,ei ole velvotteita puutarhan hoidosta,lumitöistä tai korjauksista-kunhan soittaa isännöitsijälle.Ja meilläkin iso,ihana 4h+Kk+S,kiva piha lapsille.

Jos olisin vielä lapsettoman sen oman asunnon ostanut-edessä olisi ollut muutto lasten synnyttyä joka tapauksessa,sillä jouduimme muuttamaan työn perässä ja toisessa kaupungissakin muutimme lähelle koulua syksyllä,jotta tytöllä olisi lyhyt kävelymatka kouluun ja vanhemmillakin työt ja palvelut ihan kävelymatkan päässä.

Kaikki eivät halua sitoa itseään jonnekin esikaupungin rivari/omakotialuelle lapsiperheiden keskelle ikiomaan asuntoon:)

Mikä ihmeen meriitti se lapset ja oma koti on.Tuntuu että noin ajattelevat ihmiset joilla ei tosiaan ole muuta elämää kuin lapset ja se oma koti....

"ei niin täydellinen kotirouva;)"

Vierailija
42/60 |
28.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis kun tuo muuttokuorma täältä maakunnasta lähtee:D Joskus olen miettinyt, että tuollainen järjestely onnistuis ainoastaan jos saisi työmatkan kompensaationa työaikaan, eli tekisi töitä matkan. Ei muuten. Siinäkin on tietenkin sitten se, että muuten jää työpaikkajutuista ulos

asun Punavuoressa, töissä Pasilassa. Mulla on duunikaveri joka asuu Lempäälässä, muuttanut sinne halvemman asunnon perässä.

Nyt hänellä menee aikaa 20 min omalla autolla lähimpään rautatieasemalle, siitä junalla 1,5 h, duunissa 8 h ja sama juttu toisinpäin. Ja mitä tämä kaikki maksaa !!!

Hän on yrittänyt jo vuosia saada Tampereelta töitä, mutta palkka siellä on huomattavasti pienempi ja ei kuulemma riitä menoihin.

Koko työporukka joutuu jatkuvasti joustamaan, kun hän ei tietenkään voi ikinä jäädä ylitöihin ja jos on kerhon päättäjäiset, joku esitys tai mikä muu syy, hänen pitää lähteä 3 h aikaisemmin. Tätä tapahtuu vähintään joka toinen kuukausi ja lisäksi liian usein saadaan kuulla marinaa kun juna lähtee kohta ja seuraava lähtee silloin jne. Uskoisin että koko tiimi osaa Tampereen juna-aikataulut ulkoa.

Hän on nyt matkustanut tätä väliä 6 vuotta. Jos antaa arvoa ajalle, vähintään 10 h menee hänellä enemmän aikaa työmatkoihin viikossa kun mulla, useita satasia kuussa kertaa vuosia. Tällä hetkellä ei ole ainakaan vuoteen mitään toivoakaan työpaikanvaihdoksesta.

Lisäksi tosiasia on kun hän ei ikinä osallistu mihinkään työpaikan illanistujaisiin, tekosyyllä jättää pakolliset kk-palaveritkin välistä, ei hänellä ole juuri mitään välejä muitten kanssa. Jos mä pyydän apua, saan sen taatusti helpommalla kun hän, kun ei kukaan häntä tunne, on tunnettu marisija ja lintsaaja.

omakotitalo Pirkanmaalla vrt asunto Ullanlinnassa, ei tarvi kauaa miettiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/60 |
28.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

50 000 €:n vuosituloista jää kuukaudessa käteen n.60 € enemmän, jos lainakorkoja on vuodessa 3000 €. Asuinpaikka Helsinki, ei muita vähennyksiä. EI siis ihan kamalaa vaikutusta, jos ei ole hillittömiä asuntolainoja.

No noi vuositulot ei tuossa asuntolainakoron verovähennyksessä merkkaa mitään. Koroista saa vähentää 28% (ensiasunnossa 30%) joten 3000€ vuosikoroilla se tekee 75€/kk ensiasunnossa.

Vierailija
44/60 |
28.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosipalkka jaetaan 12,6:lla ei 12:lla (lomarhahan takia).

Vierailija
45/60 |
28.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos olisimme jääneet lapsettomiksi, niin en todellakaan asuisi täällä kehyskunnan pientaloalueella, vaan Helsingin keskustassa.

Vierailija
46/60 |
28.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

etkö tosiaan ymmärrä että SINÄ olet TYHMÄ.

En todellakaan ole provo. Mielestäni on vain täyttä idiotismia yrittää elää paremmin kuin on varaa. Jos ei ole varaa ostaa Ullanlinnasta tai Katajanokalta, niin sitten muutetaan kauemmas! Mielestäni me olemme nimenomaan järkeviä.

Haloo kaikki eivät halua asua Pirkanmaalla..

eiköhän nuo sun ystäväs nauti ihan 100% elämästään toisin ku sinä.

Sulla ei taida olla siellä parempaa tekemistä ku miettiä toisten raha asioita ja vielä kateellisena.

Vierailija
47/60 |
28.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla on OMAISUUTTA, sulla ei. En vaihtaisi omaa taloa mihinkään näyttelyihin. Varsinkin kun voin täältä talostani sinne myös matkustaa. Lapsettomilla on varmaan aikaa, meillä perheellsiisllä ei. Onneksi ei ole noin idiootti.

vuokrakaksio Ullanlinnassa tai omakotitalo Pirkanmaalla. Mulle pitäis maksaa ja paljon että muuttaisin jonnekin landelle omakotitaloon.

ei Helsinkikaan mikään iso city ole mutta on tämä parasta mitä Suomi tarjoaa.

me mennään joka viikko jonnekin. Milloin teillä viimeksi oli Picasson-näyttely tai kävi joku A-listan artisti esiintymässä.

jokainen tekee omat valintansa ja sun ei ainakaan mulle kävis lainkaan.

sulla on omakotitalo korvessa ? kenen mielestä se on omaisuutta. Ei mun ainakaan.

Ystäväni mies harrastaa kalastusta ja hän on vuosien varrella laittanut tuhansia keloihin ja vapoihin ja sanoo samaa, tämä on omaisuutta, jonka arvo vaan kasvaa.

Mun mielestä ne on rumia ja vie tilaa. Kalliimpiahan ei edes ikinä käytetä, kun ne on niin arvokkaita ja voivat mennä rikki.

Musta omakotitalo Pirkanmaalla ei ole omaisuutta vaan rasite joka vuotisessa verotuksessa.

Vierailija
48/60 |
28.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

etkö tosiaan ymmärrä että SINÄ olet TYHMÄ.

En todellakaan ole provo. Mielestäni on vain täyttä idiotismia yrittää elää paremmin kuin on varaa. Jos ei ole varaa ostaa Ullanlinnasta tai Katajanokalta, niin sitten muutetaan kauemmas! Mielestäni me olemme nimenomaan järkeviä.

Miten ihmeessä heillä ei muka ole varaa asua "paremmin" jos heillä kerran on varaa maksaa sen asunnon vuokra?! Ja kenelle heidän sitä omaisuutta pitäisi kerätä, lapsia kun ei ole ja hautaankaan ei omaisuuttaan mukaansa saa?

Valtiolle vai?

Vierailija
49/60 |
28.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kerro missä asut ??? Pirkanmaalla on paljon kuntia, joita voi verrata taka-Hikiäksi, eli en paljon sillä omaisuudella täällä kehuisi.

Sä tykkäät asua siellä ja kuten huomaat, kovinkaan moni ei ole sun kanssa samaa mieltä.

Vierailija
50/60 |
28.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

raha-asioissa, en lapsettomana enkä lapsellisenakaan

Vierailija
51/60 |
28.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kerro missä asut ??? Pirkanmaalla on paljon kuntia, joita voi verrata taka-Hikiäksi, eli en paljon sillä omaisuudella täällä kehuisi.

Sä tykkäät asua siellä ja kuten huomaat, kovinkaan moni ei ole sun kanssa samaa mieltä.

uusi talo, oma piha ja kaksi autoa. Ensi kesänä ostetaan vene. Lapsilla on leikkimökki ja keinulaitteet tms.

Vierailija
52/60 |
28.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en nauttisi elämästäni jos asuisin Pirkanmaalla omakotitalossa. En tosin ole lapseton vaan asumme lapsiemme kanssa vuokralla HELSINGISSÄ ja meillä on erikseen sijoitusasunto joka on vuokrattu eteenpäin.

Vierailija
53/60 |
28.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut pitäisi viedä kilon paloina asumaan omakotitaloon Pirkanmaalle.

Ja miksi ihmeessä pariskunta muuttaisi jonnekin hevonkuuseen Koivulaan??? Missä sellainen edes on? AP:n aloituksen jotenkin ymmärtäisin, jos kaveri aina valittaisi, kuinka heillä on ahdasta, liikennettä ja muutenkin kamalaa asua kaupungissa.

Mutta useimmat ihmiset aidosti nauttivat kaupunkiasumisesta. Esim mä. Asumme Helsingin keskustan liepeillä omistus neliössä. Minusta tämä on meidän lapsiperhelle aivan huippu asumismuoto. Ja olen kotoisin maalta pikkukaupungista.

Vierailija
54/60 |
28.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen itseni hyväksi ihmistuntijaksi, koska ymmärrän keskustelun kaikkia osapuolia (molempien tarkoitus on kärjistää :)

En jaksanut ihan jokaista kommenttia lukea, mutta kirjoitan kuitenkin seuraavaa.

Minun unelmani on omakotitalo Pirkanmaalta ja asunkin sellaisessa Pirkkalassa. Lapsia on kaksi ja halusin muuttaa lapsiystävälliseen paikkaan, josta on hyvät kulkuyhteydet Pirkanmaan eri työpaikkakeskittymiin. Käyn töissä ihan kunnon hyväpalkkaisessa vakituisessa työssä (joku sanoisi, että luon uraa, vierastan itse tätä ajatusta).

En ole koskaan asunut Helsingissä, enkä haluaisikaan koska elämäni on täällä. Olen myös asunut Tampereen keskustassa, mutta pidän enemmän reilusta luonnonläheisyydestä ja rauhallisuudesta. En asu vuokralla, koska se ei täällä olisi mahdollista tällaisessa talossa, ei omakotitaloja ole vuokralle. Minulle on aivan sama asuuko ihminen vuokralla vai omassa asunnossa, pääasia että viihtyy ja on tyytyväinen.

Antaa kaikkien kukkien kukkia vaan. /Eppu Normaali Pirkanmaalta :)

Vierailija
55/60 |
28.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pakko olla provo

Vierailija
56/60 |
28.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pakko olla provo

mielestäni on elämän hukkaamista, jos sen viettää jossain hienostokerrostaloalueella kun se oikea normaali elämä on kuitenkin ihan muuaalla.

Vierailija
57/60 |
28.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pakko olla provo

mielestäni on elämän hukkaamista, jos sen viettää jossain hienostokerrostaloalueella kun se oikea normaali elämä on kuitenkin ihan muuaalla.

"oikea normaali" ???

Vierailija
58/60 |
28.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokralla asuminen on paljon halvempaa, jos ei ota huomioon sitä, että omaisuutta ei kerry.

Siis jos haluaa asua Ullanlinnassa niin tietenkin kannattaa asua siellä vuokralla (ja tunnenpa ihmisiä, jotka lapsenkin kanssa asuvat, ja ovat onnellisia). Mitä ihmeen järkeä olisi asua paikassa, missä ei halua asua.

Keskusta-asuminen poikkeaa merkittävästi monien ominaisuuksien puolesta lähiö-maaseutu-asumisesta. Esim. autoa ei tarvitse, hyvät ravintolat kotiovella, kauniit huoneistot (jos asuu esim. jugend-talossa), kävelymatka huvituksiin (esim. elokuva-arkisto, teatterit). On mielestäni täysin ymmärrettävää, että joku joka arvostaa näitä asioita on valmis "vaihtamaan" omaisuuden kartuttamisen niihin.

Vierailija
59/60 |
28.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

viialassa kerro missä asut ??? Pirkanmaalla on paljon kuntia, joita voi verrata taka-Hikiäksi, eli en paljon sillä omaisuudella täällä kehuisi.

uusi talo, oma piha ja kaksi autoa. Ensi kesänä ostetaan vene. Lapsilla on leikkimökki ja keinulaitteet tms.

kuinka moni edes oikeesti tietää missä viiala ( huom pienellä kirjoitettuna, kuten ap tekee, on.

Mä olen käynyt 2 krt, menin hakemaan ystävääni hänen vanhemmilta ja menin kunnan läpi, ennen kuin tajusin, ohi menin jo. Ja tulin takaisin, toinen kerta. Kolmatta kertaa tuskin ikinä menen.

Viialasta tulee mieleeni ystäväni äiti joka leipoi silloin taivaallista tiikerikakkua, mutta muuttaisinko sen takia viialaan ? En.

Kuten hyvä ap tiedät, kun tota omaisuutta keräät, sinä päivänä kun otat auton käyttöön, sen arvo laskee ja jatkaa laskemistaan joka ikinen km. Ja ylläri ylläri, veneillä on sama taipumus.

Ehkä ystäväsi käyttävät rahat vuokraan, mutta sinä heität rahaa ilmaan autojen ja veneen muodossa. Autosta riippuen ehkä vielä enemmän kuin ystävänne.

Jos sen sijaan asuisit Helsingissä, esim juuri Katajanokalla, et tarvitsisi autoa, koska täällä julkinen pelaa loistavasti. Sanomattakin selvää, noin miljoona kertaa paremmin kuin siellä viialassa.

Et myöskään tarvitsisi venettä, koska veneitä Helsingissä riittää ja niitä saa hyvin edullisesti vuokrattua viikonlopuiksi. Näin saat aina veneen käyttöösi ilman että sinun pitää nostaa talviteloille tai kesällä vesille, huoltaa, hoitaa jne.

Jos teillä asuu muita sukulaisia korvessa, voit aina Helsingissä vuokrata auton ja päristellä sillä katsomaan, jos heidän luo ei julkisilla pääse.

Missä tahansa tutkimuksessa on todettu ettei Helsingissä kannata omistaa autoa, jos sitä käytetään vaan satunnaisiin ajoihin.

Mitä viiala tarjoaa ? kun menee katsomaan viiala.fi, ohjautuu sivut http://akaan.omapalsta.net/ sivuille, jossa päivän aine on..... sello myytävänä.

Eli vaihtoehtona asuminen viialassa, jossa on sello myytävänä tai Helsingissä, Ullanlinnassa, joka tarjoaa kaikkea kaikille... edelleenkään valinta ei ole kovintaan hankala.

Vierailija
60/60 |
28.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

perheellinen niin jokaisella pariskunnalla on omat ambitiot asumisen suhteen. Täällä kuitenkin eletään vain kerran niin todellakin kannattaa miettiä mitä haluaa. Toisista skattalla asuminen voi kuulostaa turhamaiselta tai toiset voi hinkua maalle asumaan omakotitaloon.

Itse olen yhden lapsen äiti ja mieheni kanssa haluamme nauttia elämästä ja nautimme kaikesta kauniista, mutta myöskin molemmat haluavat elää lähellä kaupunkinsykettä. Me haluamme että kotimme on kuin avotakan sivulta ja siihen esimerkiksi ei sovi suurperheen perustaminen. Yhden lapsen kanssa tämä vielä onnistuu. Mutta nämä ovat niitä ns elämänvalintaan liittyviä kysymyksiä ja kukin toimikoon niin kuin parhaaksi katsoo. Mutta kannatta kuintenkin muistaa nauttia siitä elämästä, tyyli ei ratkaise vaan asenne.

Onnellinen vauvan äiti 32 v.