Onko "väärin" ostaa vaatteita halvalla kirppikseltä ja myydä kalliimmalla huutonetissä? ov
Minulla on kolme lasta ja on tullut myytyä aika paljon lastenvaatteita huutiksessa viime vuosina. Kierrän paljon kirppareita, ja olen huomannut että merkkivaatteita myydän välillä ihan naurettavilla hinnoilla kirppiksillä. Olen alkanut ostelemaan näitä "helmiä" kun niitä kirppiksillä tulee vastaan, ja liitän niitä sitten omien lasteni vaatteiden sekaan vaatepaketteihin, ja hyvin on kauppa käynyt, pakettien hinnat ovat nousseet välillä tosi korkeiksi.
Onko tämä jotenkin "väärin"? Moraalisesti ehkä, mutta onko se verotuksellisesti tms. myös väärin?
Kommentit (70)
hullu se on joka maksaa, ei se joka myy
Mut siis moraalisesti ajatellen.
Mä en ymmärrä kirppisvarkaita.
Asia ei liity tähän.
Mutta mielenkiintoinen pointti tosiaan on, että kirppikseltä varastaminen todellakin on (mun mielestä) enemmän väärin kuin vaikka jostakin isosta tavaratalosta, jossa teko ei niin suoraan vahingoita yksittäisiä ihmisiä.
se ammattimainen myynti aina verottajan silmissä jotain mistä voi köyhältä taas rahat repiä. Ei kai sillä ole merkitystä vaikka netin kautta myy? Eihän tavallisellakaan kirpputorilla ammatikseen myyvät saa verottomasti myydä, tuloveroa joutuu maksamaan.
ostaa kirppikseltä lastenvaatteita ja myydä niitä huutiksessa. Ammattimyyjillä on yritys, jonka kautta raha liikkuu.
Kirpputorituotto on verotonta vain kun myy käytettyä omassa käytössä ollut tavaraa. Jos ostaa tavaroita myyntitarkoituksessa niin niistä pitää maksaa myyntivoittovero ja jos tekee tarpeeksi kauppaa niin myös ALV. Se on yritystoimintaa, mutta toiset vaan tekee sen pimeästi.
Tässä Hietalahden kirppiksen ohjeet, jotka verotussääntöjen osalta pätee kaikkeen kirpputoritoimintaan:
- Kirpputorit on tarkoitettu ainoastaan käytetyn tavaran myyntitoimintaan.
- Kaikkien myytävien tuotteiden tulee olla myyjän tai hänen perheenjäsenten omassa käytössä olleita tavaroita.
- Uusia tuotteita tai varastettua tavaraa ei kirpputorilla saa myydä.
- Kirpputoritoiminnan perustarkoitus on tavaran kierrättäminen.
- Sama henkilö voi vuokrata myyntipaikan rajoitetun määrän vuodessa (enintään 5 kertaa kuukaudessa ja yhteensä enintään 30 kertaa kalenterivuoden aikana.)
- Muualta kuin omasta tai perheenjäsenten koti-irtaimistosta peräisin olevan tavan myyminen kirpputoreilla on elinkeinotoimintaa, josta myyjän on maksettava veroa.
- Tavallisesta kirpputorimyynnistä saatu voitto on verotonta, mikäli myyntivoitto ei ylitä 5 000 euroa vuodessa. Myydyn tavaran tulee todistettavasti olla myyjän (tai hänen perheensä) omaa koti-irtaimistoa.
ostaa kirppikseltä lastenvaatteita ja myydä niitä huutiksessa. Ammattimyyjillä on yritys, jonka kautta raha liikkuu.
Nimenomaan, köyhällä on lupa yrittää. Itse laitoinkin kommenttiini, että "jos olette todella pienituloisia eli aidosti tarvitset ne rahat" on ok. Mutta jos kyse on keskituloisesta ihmisestä, on mielestäni väärin köyhiä perheitä kohtaan, jotka todellakin tarvitsisivat ne vaatteet.
Mutta voihan kyllä ajatella niinkin, että jos ei ole taloudellisesti niin köyhä että pitäisi harrastaa tällaista jälleenmyyntiä, voihan ajatella että on henkisesti riittävän köyhä?
Miten se voi olla jonkun mielestä väärin millään tasolla? On sitä kuulkaas köyhälläkin oikeus yrittää (tietana muutama roponen)! Aika on rahaa. Jos on aikaa kierrellä kirppiksiä esim. työttömänä tai äitiyslomalla, siitä vaan. Pisteet yritteliäisyydestä ja tsemppiä! Verottajaa ei ollenkaan kiinnosta kirppis- ja huutismyynti. Ja KETÄ kohtaan toiminta sitten on moraalisesti väärin? Ketä tässä alistetaan ja sorretaan? Eihän kenenkään ole pakko ostaa huutiksestakaan mitään. Minusta on ihan ok muutenkin, että huutiksessa hinnat ovat vähän korkeammat, koska siinä maksetaan myös nettikaupan helppoudesta. Itse tosin myyn aika polkuhintaan, jotta vain saisin kaupaksi :/
"ei jälleenmyyjille"? Sillähän ongelma olisi ratkaistu. Ne, jotka eivät halua jälleenmyyjien ostavan, voisivat laittaa kyltin ja muista pöydistä voisit hyvin ostella? Koska osalle on ihan sama vaikka ostatkin jälleenmyyntiin, ovat vain kiitollisia.
Mutta eikö olekin niin, että tällainen kyltti vain houkuttelisi jälleenmyyjät luokseen ja he todellakin ostaisivat pöydän tyhjäksi? Käsi sydämellä, miksi kyselet täällä, haluatko vain itsellesi hyvän mielen kun asia hiukan vaivaa?
ja myyt eteenpäin, kyseessä on verotettava liiketoiminta. ALV ja vero voitosta pitää maksaa. Tässä tilaisuus tekee veropetoksen houkuttelevaksi. "Eihän kukaan voi todistaa, etten osta näitä omaan käyttööni ja sitten vähän käytä ja laita uudestaan myyntiin". "Summat ovat niin pieniä" jnejne. Sama moraali on pimeissä töissä yms. yms. yms.
Eli vastaus ap:lle, kyllä on verotusmielessä väärin jättää verot maksamatta.
miten siellä huuto.netissä ylipäätään saa mitään kaupaksi. Mulla on muutamia kohteita siellä ja eipä näy huutajia. Paitsi yhdessä kohteessa mitä en viitsisi pilkkahintaan antaa kun kyse kuitenkin äitiysvaatteista :/ Siinä kohteessa siis hintavaraus..
kusettaa köyhiä kansalaisia: Kelan työntekijöitä esim. ohjeistetaan olemaan kertomatta etuuksista, joita ihmisille kuuluu mutta joita eivät sitten saa, elleivät osaa itse ottaa asioista selvää ja hakea. Jopa suoranaiseen valehteluun on kehotettu (oli juttu Aamulehdessä).
Ostan itse paljon vaatteita kirpparilta. Alan hyvissä ajoin keräämään lapselleni seuraavan koon vaatteita, ettei tarvitse rynnätä kauppaan, kun tarve niille tulee.
Vaatteita kertyy paljon, silloin tällöin käyn varastot läpi ja karsin sieltä vähemmän kivat pois ja myyn ne huuto.netissä. Ei tulisi mieleenkään myydä huutiksessa euron kirpparivaatetta samaan hintaan, siinä hommassa on kuitenkin oma vaivansa..
En siis varsinaisesti myytäväksi osta kirpparilta, mutta kyllä kirppariostoksia usein (ja paljon) päätyy huutikseen ilman, että olisi meillä käytetty. Luulen, että aika monella sama tilanne.
Myyn joskus myös laiskuuttani vaatteita kirpputorilla ja kyllähän niihin silloin tällöin huuto.netissä törmään;-) Ei haittaa mua pätkääkään. Välillä tosin hakkaan päätä seinään, kun tajuan, että jostain vaatteesta olisi saanut niiiin paljon enemmän huutiksessa ja minä hölmö myin parilla eurolla;-)
Meillä on mammojen kerho joka pitää kirpparin 2 kertaa vuodessa. Verottajaa varten pitää kirjata ylös ne summat joita kukin saa 'tuottoa' silta varalta että joku paljastuu ammattimyyjäksi ja tuota summaa tullaan kysymään. Luulisin että itsepalvelukirppiksen pitäjät joutuu tallettamaan vuositasolla kaikki maksamansa palkat ja jos menee yli 5000 e niin melko varmaan menee tieto verottajalle. No ammattijobbarit hajauttaa toimintansa useammalle kirpille...
eikä mua paskan vertaa kiinnosta mitä ostaja niillä tekee. Kunhan saan tavaran kaupaksi ja saan siitä pyytämäni hinnan. Mulle ei sen jälkeen enää kuulu mitä sillä tavaralle sit tapahtuu.
Jos mua moinen haittaisi, voisin vallan hyvin itse myydä ne kamat huutonetissä kovaan hintaan. Joskus sitä teinkin mutta oli se turhan vaivalloista, nyt kärrään kamat kirpparille ja homma hoitoo kätevästi niin.
Niillä vituttaa jotka ei sitä heti itse hoksanneet kuinka kalliin hinnan kyseisestä vaatteesta tai tavarasta olisi voinut pyytää.
myytäväksi siinä mielessä, että joku pienituloinen saa edullisia vaatteita jne lapsilleen. Ärsyttää trokarit. Esim kun laitoin kalliit merkkiluitimet 9:llä eurolla, niin eiköhän joku trokari ostanut ne ja möi itse niitä kahdellakympillä seuraavana päivänä! Ärsyttävää ja väärin!
Itse en viitsisi nähdä tuollaista vaivaa, mutta minusta toiminnassa ei ole mitään väärää ostaa halvalla ja myydä "kalliilla". Jatka vaan harrastustasi :)
myytäväksi siinä mielessä, että joku pienituloinen saa edullisia vaatteita jne lapsilleen. Ärsyttää trokarit. Esim kun laitoin kalliit merkkiluitimet 9:llä eurolla, niin eiköhän joku trokari ostanut ne ja möi itse niitä kahdellakympillä seuraavana päivänä! Ärsyttävää ja väärin!
Sä itse määrittelet millä hinnalla myyt, laita sit tarpeeksi kova hinta jos ärsyttää että et saanut tarpeeksi.
Siis jos haluna ei ole saada itselleen maksimisumma vaan jollekin ostajallekin hyvä mieli, nimenomaan pienituloiselle. Sehän on paljon myös kirppistoiminnan idea.
Sä itse määrittelet millä hinnalla myyt, laita sit tarpeeksi kova hinta jos ärsyttää että et saanut tarpeeksi.
Lukekaapa joskus huviksenne huuto.netin "vinkit huuto.net myyntiin" Linkki on huutiksen etusivulla.