Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko "väärin" ostaa vaatteita halvalla kirppikseltä ja myydä kalliimmalla huutonetissä? ov

Vierailija
27.01.2010 |

Minulla on kolme lasta ja on tullut myytyä aika paljon lastenvaatteita huutiksessa viime vuosina. Kierrän paljon kirppareita, ja olen huomannut että merkkivaatteita myydän välillä ihan naurettavilla hinnoilla kirppiksillä. Olen alkanut ostelemaan näitä "helmiä" kun niitä kirppiksillä tulee vastaan, ja liitän niitä sitten omien lasteni vaatteiden sekaan vaatepaketteihin, ja hyvin on kauppa käynyt, pakettien hinnat ovat nousseet välillä tosi korkeiksi.

Onko tämä jotenkin "väärin"? Moraalisesti ehkä, mutta onko se verotuksellisesti tms. myös väärin?

Kommentit (70)

Vierailija
41/70 |
28.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vaate on itsellä välissä käytössä, niin sitten eri asia, mutta kyllä minun omatuntoni kolkuttaisi jos trokaisin vaatteita, oli se sitten kirpparilla tai huutiksessa. Tiedän, että tätä monet tekee, ja jopa rahoittaa sillä omia vaatehankintojaan, mutta väärin se silti on!

Vierailija
42/70 |
28.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

elinkeinotoiminnasta tulee maksaa veroa ja jos ostaa tarkoituksena myydä kalliimmalla niin verot pitäis maksaa. tuskin siitä kiinni jää vaikkei maksais paits jos tuloja on paljon.

jos toimii yrittäjänä homma taas ei enää kannata lainkaan, joutuu hommaamaan kirjanpitäjän, y tunnukset yms.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/70 |
28.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

NIMENOMAAN NÄIN!!!!!

"Siis jos haluna ei ole saada itselleen maksimisumma vaan jollekin ostajallekin hyvä mieli, nimenomaan pienituloiselle. Sehän on paljon myös kirppistoiminnan idea."

.

Vierailija
44/70 |
28.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

minusta moraalisesti väärin. Itse myyn joskus halvalla esim. ulkoiluvaatteita siinä toivossa että joku köyhä saa siitä lapselle hyvät vaatteet, paremmat kuin mitä muuten olisi varaa. Jos sen sitten ostaa joku parempituloinen ja myy kalliilla (ja siis tyyppi jolla on varaa ostaa ihan millaisia varusteita vaan) niin se on pois siltä köyhältä.

Vierailija
45/70 |
28.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo katsotaan liiketoiminnaksi missä tavoitellaan voittoa ja tästä tulisi ilmoittaa verottajalle. Tietysti tämän osoittaminen on vaikeaa ja jos myynti ei ole suurta niin kiinnijääminen on hyvin epätodennäköistä. Mutta tekeekö se sitten asian yhtään oikeammaksi?

Vierailija
46/70 |
28.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kun laitan vaatteita kirppikselle myyntiin, en haluaisi laittaa kovin korkeita hintoja. Toivon, että joku saa edullisesti hyvän vaatteen omien lastensa käyttöön ja hyvän mielen päälle. Tätä estää ainoastaan juuri kaltaisesi hamstraajat, jotka joko tosiaan laittavat huuto.nettiin myyntiin tai omalle kirpparipöydälleen. Olet tosi ärsyttävä tyyppi, ainoastaan jos olette todella pienituloisia eli aidosti tarvitset ne rahat, saat anteeksi.

Moraali...älä viitsi.

Vierailija
47/70 |
28.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kolme lasta ja on tullut myytyä aika paljon lastenvaatteita huutiksessa viime vuosina. Kierrän paljon kirppareita, ja olen huomannut että merkkivaatteita myydän välillä ihan naurettavilla hinnoilla kirppiksillä. Olen alkanut ostelemaan näitä "helmiä" kun niitä kirppiksillä tulee vastaan, ja liitän niitä sitten omien lasteni vaatteiden sekaan vaatepaketteihin, ja hyvin on kauppa käynyt, pakettien hinnat ovat nousseet välillä tosi korkeiksi.

Onko tämä jotenkin "väärin"? Moraalisesti ehkä, mutta onko se verotuksellisesti tms. myös väärin?

Tuohan on ihan tervettä, fiksua bisnestä. Minä kannatan!!! Eikä verottajan tartte tietää. Aina ollaan hyviä liikeihmisiä kritisoimassa kateudesta, jos alkaa mennä hyvin.

Siitä vaan! :)

Vierailija
48/70 |
28.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo katsotaan liiketoiminnaksi missä tavoitellaan voittoa ja tästä tulisi ilmoittaa verottajalle. Tietysti tämän osoittaminen on vaikeaa ja jos myynti ei ole suurta niin kiinnijääminen on hyvin epätodennäköistä. Mutta tekeekö se sitten asian yhtään oikeammaksi?

Höhliä kateellisia olette kaikki tyynni.

Kunnon kapitalismi kunniaan!

Mahtava liikeidea!

Vierailija
49/70 |
28.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulla on korkea moraali, en halua hyötyä toisen kustannuksella, enkä olla sellainen omaan napaan tuijottava minäminäminäminä-tyyppi. Sinä olet ilmeisesti toisenlainen.

Moraali...älä viitsi.

Vierailija
50/70 |
28.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässähän juuri käydään kauppaa niin, ettei kapitalistien (suuromistajien) pussit täyty, vaan raha liikkuu yksityishenkilöiden välillä.

Kirpputorit ja etenkin Huutis on ihan mahtava keksintö ja kuten tälläkin palstalla huomaa, erittäin tärkeä lisätulonhankkimiskeino monelle vähävaraiselle ja ihan hyvä harrastus varakkaammillekin. Kestävää kehitystä ja kierrätystä, kansalaistoimintaa, jossa kaikki hyötyvät. Paitsi tietenkin ne kapitalistit.

Vierailija
51/70 |
28.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan paljon laatua ja merkkivaatteita. Myyn ne sitten eteenpäin sopivaan hintaan, ei yli- eikä alihintaa. Vaatteeni ovat taatusti aitoja merkkivaatteita! En koskaan osta feikkejä.

Ja jos myyn kerran käytetyn/pestyn, se on todella sitä.

Vierailija
52/70 |
28.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

keräilyharrastajana olen huomannut yhden tyypin tekevän bisnestä huutamalla ebaystä tavaraa ja laittamalla sen huutonettiin kaupaksi. Sen verran pattiin tuo ottaa, että kiusallani käyn vedättämässä hänen huutonsa sen verran ylös, että alvit kilahtaa lisäksi ja tullimaksut nousevat.

Vierailija
53/70 |
28.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kirpputorimyyntiin sinänsä ei liity mitään erillisiä säännöksiä verovapaudesta. Kirpputoritulot ovat veronalaisia yleisten tulon verottamista koskevien säännösten mukaan. Perinteisellä kirpputorikaupalla tarkoitettaneen käytetyn koti-irtaimiston, kuten vaatteiden ja taloustavaroiden myyntiä. Tällaisten tavaroiden hankintahinta on useimmin suurempi kuin myyntihinta, jolloin voittoa ja verotettavaa tuloa ei muodostu.

Kirpputorimyynti muodostuu myyjälle elinkeinotuloksi silloin, kun myynti on jatkuvaa ja suunnitelmallista sekä sen liikevaihto nousee huomattavaksi. Elinkeinonharjoittaja on kirjanpitovelvollinen ja tulo verotetaan elinkeinoverolain mukaan."

Vierailija
54/70 |
28.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

"liikevaihto nousee huomattavaksi".

Mikä on huomattavaa voittoa trokarin kirppis- ja huutismyynnissä?

(Mulla ei ole muuten aikaa moista harrastaa, mutta oikeesti, on tässä maassa oikeitakin talousrikollisia...)

Vierailija
55/70 |
28.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kyseessä on venyvä raja jonka verottaja määrittelee itse tapauskohtiasesti. Huutiksessa on näitä trokareita kosahtanut verottajalle, ovat seuranneet pidempään myyntiä ja laittaneet sitten selvityspyynnön myynneistä ja kuiteista.

"liikevaihto nousee huomattavaksi". Mikä on huomattavaa voittoa trokarin kirppis- ja huutismyynnissä? (Mulla ei ole muuten aikaa moista harrastaa, mutta oikeesti, on tässä maassa oikeitakin talousrikollisia...)

Vierailija
56/70 |
28.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että 3000 e/vuodessa saa tienata kirppismyynnillä verottomana. Tästä on tosin aikaa, joten voi olla että summat on muuttuneet.

"liikevaihto nousee huomattavaksi".

Mikä on huomattavaa voittoa trokarin kirppis- ja huutismyynnissä?

(Mulla ei ole muuten aikaa moista harrastaa, mutta oikeesti, on tässä maassa oikeitakin talousrikollisia...)

Vierailija
57/70 |
28.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan A. Kallioniemen esittämä kirjallinen kysymys. Tuosta puuttuu se yksi ilmaisu mitä verottaja käyttää: kirpputorilla saa myydä _omassa käytössä_ ollutta tavaraa. Se ei tarkoita sitä että ostetaan jostain ja myydään kalliimmalla, tämä tulo on veronalaista.

Vierailija
58/70 |
28.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jo ennen kuin on ehtinyt saada itse tuotteen sieltä ekasta paikasta? :D

Vierailija
59/70 |
28.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli jos tietää, että joku ostaa muualta ja pistää tuotteen myyntiin toisaalla jo ennen kuin on ehtinyt saada itse tuotteen sieltä ekasta paikasta? :D

Vierailija
60/70 |
11.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on minusta moraalisesti väärin ostaa kirpparipöydästä ja siirtää omaan kirpparipöytään eli perinteinen trokaus. Se sitäpaitsi tekee sen että kirpparihinnat nousee pilviin ja osa ei viitsi viedä kirpparille myyntiin ylipäänsä mitään tuon takia. Ja tulo on huomattava silloin kun siinä pitää omaa pöytää koko ajan. Toimii jälleenmyyjänä käytetylle tavaralle, mutta ei maksa veroja eikö tee veroilmoitusta.

huutiksessa jos myy niin se ikäänkuin vähemmän väärin, koska se ei pistä kenekään silmään samalla tavalla kuin omaan pöytään siirtäminen kirpparilla, mikä nostattaa kuumia tunteita muutenkin.

itse olen ostanut lapselleni vaatepaketteja, joista ne vaatteet joista en tykkää myyn pois kirpparilla tai huutiksessa. Eihän niitä paketteja muuten voisi ollenkaan ostaa, kuneihän sitä mitenkään voi tykätä kaikista samoista vaatteista kun joku toinen.

eli vastauksena aloitukseen sanoisin että harmaalla alueella ollaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän neljä