Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten kotihoidon tuella VOI pärjätä???

Vierailija
26.01.2010 |

Mua huolettaa jo etukäteen...

Kertokaa kokemuksianne. Miehellä ei ole kovin suuri palkka, eli tulot jäis kuukaudessa n. 1500€ tienoille... Josta asuntolainat yms pakolliset on 1300€ paikkeilla!!!! Augh...

Kommentit (42)

Vierailija
1/42 |
26.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli ei sillä pärjää. Pakko on mennä töihin, kun vauva täyttää vuoden, muuten oisin mieluusti ollu vähän pidempään kotona.

Vierailija
2/42 |
26.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainasta voi saada lyhennysvapaata aikaa, etukäteen voi säästää, ruuat tehdään itse eikä shoppailla kaikkein kalleinta. Lapsilisät jo tekevät paljon eli hyvin pärjäätte!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
26.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joistakin asioista voi luopua. Esim auton voi vaihtaa halvempaan. Asuntolainoja voi jatkaa maksuaikaa, lyhennysvapaata vois pitää. Ja ruokaakin on helppo tehdä halvalla kun on aikaa kotona. :)

t:Äiti joka ollut kotihoidon tuella yli 10v.

Vierailija
4/42 |
26.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitään ylimääräistä ei saa ostaa, laskut saa maksettua ja ruuan ostettua, kun on rahaa säästössä. Pian on iso asuntolainakin ja mietimme juuri yhtenä iltana, voidaanko tulevaisuudessa pitää hoitovapaata yhtään... Kotihoidontuki on naurettavan pieni, se on jäänyt sille vuosien takaiselle tasolle, jolloin sitä leikattiin rajusti. Korotusta vaan ei näy eikä kuulu... Sitten meitä vanhempia kuitenkin kannustetaan jäämään kotiin lapsia hoitamaan! Kukahan sen muutoksen saisi aikaan, että kotihoidontuki nostettaisiin järkevälle tasolle???

Vierailija
5/42 |
26.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessahan ihanne on kahden työssäkäyvän aikuisen perhe. Niitä verovaroja kun ei paljoa kerry hoitovapailla olosta.

Sitten eri asia on se, mikä on lasten etu. Sillä ei valtiontaloudessa ole suurta merkitystä (valitettavasti).

Vierailija
6/42 |
26.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

*miehen palkka 1500€

*asumistuki (saa myös omistusasuntoon)

*kotihoidontuki 315€

*kotihoidontuen hoitoraha 168€ (max. saatte luultavasti oin 140€/kk)

*mahdollinen kuntalisä (hki alle 1,5 vuotiaasta 246€)

*lapsilisä 100€

tällä laskelmalla mekin mennään ja sekä vuokra ja 2 lainaa maksetaan sekä auto menot. eihän tällä leveästi elä, mutta elää kuitenkin. jos tiukille vetää, niin nostan muutamana kuukautena vuosilomarahoja.

Vierailija
7/42 |
26.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää olla elättäjä erikseen..

Vierailija
8/42 |
26.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

menen hyvä ihminen töihin, jos ette tule toimeen. musta on törkeetä, että täällä valitetaan, moni joutuu käymään töissä ja silti saa käteen vähemmän rahaa kuin nää tukien nauttijat.

suu soukkaan!

Vierailija
9/42 |
26.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

katsoin rahan menevän hyvään tarkoitukseen. Olin vuoden ja 3 kk hoitovapaalla, sitten menin hyvin mielein töihin.

Vierailija
10/42 |
26.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

äitiyslomalla ja kotihoidontuella yhteensä 5,5 vuotta. Miehen nettotulot oli aluksi n. 1300 €, mutta loppu vaiheessa ne oli jo lähemmäs 2000 €. Me saatiin ainakin silloin aluksi hoitolisää n. 160 €/kk. Siihen sitten se kotihoidontuki n. 300 € ja Helsingissä kun asutaan, niin Helsinki-lisä oli silloin n. 200 € (en tiedä, mikä nyt on). Eli nettitulot yhteensä oli n. 2000 € (lapsilisät mukana). Meidän asuinkustannukset oli n. 1000 €/kk, eikä autoa ollut. Ruokakauppaan meni n. 500 €/kk ja loput rahat sitten vakuutuksiin, sähköön, puhelinmaksuihin ym. laskuihin ja tietty vaatteisiin, kenkiin yms. Säästöön ei juuri jäänyt, mutta koskaan ei tarvinnut syödä kahta kertaa päivässä kaurapuuroa.

Teillä on aika kovat asumismenot tuloihin nähden (siis sitten kun jäät kotihoidontuelle). Voisko niitä maksaa vähemmän tai jos teillä on asuntolainaa, niin pitää lyhennysvapaata? Lastenvaatteet ja tarvikkeet saa edullisesti käytettynä. Me ei olla ostettu tavaroita uutena kuin turvakaukalot ja -istuimet ja rattaat.

Vierailija
11/42 |
26.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joistakin asioista voi luopua. Esim auton voi vaihtaa halvempaan. Asuntolainoja voi jatkaa maksuaikaa, lyhennysvapaata vois pitää. Ja ruokaakin on helppo tehdä halvalla kun on aikaa kotona. :) t:Äiti joka ollut kotihoidon tuella yli 10v.

koska käytetyjen autojen hinnat on laskenut kuin lehmän häntä. :/

tosin lasten purkkiruokia ei tosiaan kannata ostaa, vaan tehdä itse niin paljon kuin mahdollistaja kestovaippailu suosioon - varsinkin itse tehtyinä selvää säästöä. meillä menee kertovaippoihin noin 6€/kk, eli noin puoli megapakettia kuukaudessa.

Vierailija
12/42 |
26.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

työttömäksi niin saat ansiosidonnaista, eiköhän tonnilla sitten pärjää hyvin jonkin aikaa kun raaskit laittaa lapsen hoitoon.

Vierailija
13/42 |
26.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukava kuulla positiivisia kommentteja. :)

Noi lainanlyhennysasiat olen jo ottanutkin asiakseni, auto ei ole kalliimmasta päästä muutenkaan. :)

Ruuat teen itse, shoppaile en juurikaan, mutta silti kyllä vähän kammottaa...

Mukava kuulla kuitenkin että siitä selviää, olen harkinnut jäädä ehkä vuodeksi hoitovapaalle...

Vierailija
14/42 |
26.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen palkasta jäi käteen n.1500, josta sitten vuokra750 euroa ja kaikki muut maksut. Lasten lääkäri/lääkekuluihin meni myös paljon rahaa allergioiden takia. Mies teki välillä lisätienestiä Huuto.netissä, mut ei siinä paljoa juhlittu. Mut ihana oli olla lasten kanssa kotona ja nyt töissä ei mua paljoa ilahduta vähän suuremmat tulot, kun kaipaan sitä, että saisin olla lasteni kanssa..

Vierailija
15/42 |
26.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille ei ainakaan herunut mitään muuta kuin kotihoidontuki, tulosidonnaisella lisäosalla... Tietysti lapsilisät myös, mutta ei puhettakaan mistään asumislisästä tai kuntalisästä.. 9

Vierailija
16/42 |
26.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

työttömäksi niin saat ansiosidonnaista, eiköhän tonnilla sitten pärjää hyvin jonkin aikaa kun raaskit laittaa lapsen hoitoon.

niin että enpä tosiaan taida... :D

t. Ap

Vierailija
17/42 |
26.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en tiennytkään että omistuasuntoon vois saada asumislisää...?

Kuntalisää meilläpäin ei makseta, harmi kyllä.

Mutta kiitos oikeesti kaikille, mä sain paljon mietittävää ja laskeskeltavaa ja toiveikkaammaksikin tulin. :)

Vierailija
18/42 |
26.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun vaikka jo aiemmin ennakoi ja laittaa rahaa säästöön :) Mekin pärjäämme vaikka ei joka kk tulekaan kuin minulle kodinhoidontuki ja lapsilisät.

Vierailija
19/42 |
26.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja minulla kodinhoitotuki. Hyvin me pärjätään, jää rahaa säästöönkin :)

Vierailija
20/42 |
26.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

no sillä pärjää kun tekee osa-aikatyötä lisäksi! tai elää velaksi. Kotihoidontuki on korkeampi kuin opintoraha, samat keinot käyttöön siis ;)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kolme