"luovutitko" miehellesi kaksi viimeistä viikkoa vanhempainrahakaudestasi?
Kommentit (31)
kannattaa ehsottomasti "luovuttaa". Itse olin työtön sen ajan, sitten ilmoitin olevani hoitovapaalla, en enää työnhakija. Oli ihanaa olla kotona yhdessä koko perhe, oli vieläpä kesä. Ja sain ansiosidonnaista siltä kahdelta viikolta...
Toki, mies oli itsekin suostuvainen tähän. Oli kiva päästä takaisin töihin :)
mies ei olisi voinut pitää isäkuukautta tuossa elämänvaiheessa, muuten olisin kyllä mielelläni ne kaksi viikko hänelle "luovuttanut".
tuon isäkuukauden pitämisestä. Mutta isä piti 2kk vanhempainvapaata :)
Ekalla kerralla ei mahdollisuutta vielä ollut.
Kelan nettisivuilla on tarkat ohjeet, milloin pitää ilmoittaa mitäkin minnekin. Lue sieltä, niin saat varmasti ajantasalla olevaa tietoa.
Meillä mies ei voinut pitää isäkuukautta, koska nimenomaan Kelaan olisi asiasta pitänyt ilmoittaa niin ajoissa, jolloin emme voineet vielä päätöstä hoitokuvioista tehdä.
mies luovutti minulle muutaman kuukauden vanhempainvapaastaan.
ja jäi siitä vielä hoitovapaalle siihen asti että esikoinen oli 2v 11kk ja lähti hoitoon. Nyt kuopuksen kohdalla mies ei ole oikeasti pitänyt isyyslomaa, vaikka onkin nuo isyyslomarahat hakenut. On pitänyt lomansa parissa pätkässä silloin, kun on muutenkin ollut lomalla, töistä ei ole ollut päivääkään pois. Eikä kuulemma aio ollakaan, ei nyt eikä jatkossa. Taisi tulla lapsiperhearjen mitta täyteen jo esikoisen kohdalla...
Ihan siksi ettei se ole minun vanhempainrahakauteni vaan yhteinen :) Mies kuitenkin pitää ne kaksi viimeistä viikkoa.
Minulle palkanlaskijamme sanoi, että hakemusta tehdessä kannattaa äidin hakea koko vanhempainrahakausi ja sitten vasta myöhemmin tehdä muutos. Juuri paperit ovat tuossa edessäni, ja niissä sanotaan että isäkuukautta pitää hakea viimeistään kaksi kuukautta ennen isäkuukauden alkamista.
Lisäksi isäkuukautta ei tarvitse pitää heti äidin vanhempainrahakauden päätteeksi, vaan sen voi pitää 180 kalenteripäivän sisällä vanhempainrahajakson päättymisestä. Eli me teemme luultavasti niin, että pidän pari kuukautta hoitovapaata oman vanhempainrahakauteni päättymisen jälkeen ja mies pitää isäkuukauden kun palaan töihin. Jatkaa siitä sitten vielä hoitovapaalle.
Ja ap, teillähän isä saa sitten sen 6 viikon isäkuukauden, sitähän pidennettiin 2 viikolla tämän vuoden alusta.
ja pidin itse samaan aikaan kuukauden mittaisen vuosilomani ja jatkoin sen jälkeen hoitovapaalla. Meillä tuo miehen isäkuukausi kanatti jopa taloudellisesti, koska isän edellisen vuoden verotuksen tulot olivat todella runsaiden ylitöiden ja matkatöiden takia niin korkeat, että niiden perusteella laskettu Kelan raha oli isäkuukaudelta isompi kuin mitä mies olisi töissä peruspäivää tekemällä saanut (ja ylitöihin mahdollisuudet olisivat olleet tässä taloustilanteessa huonommat ja miehen omat halut olla pitkää päivää pois vauvan luota 0).
Tosin mies jatkoi lapsen hoitoa kotona seuraavan n. 6kk:tta, kun itse kävin välillä töissä ennen seuraavaa äitiyslomaa.