Tarviiko olla hyvät tulot/oma asunto ja kaiken mallillaan, jos kaipaa vielä KOLMATTA lasta?
Meillä on sellainen tilanne, ettei omisteta asuntoa,ihan perustuloisia duunareita ollaan,kaksi lasta jo on, mutta vielä niin kovin toivoisin yhtä lasta....Olin vain aika tyrmistynyt, kun eräs "ystävä" tokaisi, ettei meidän tuloilla (n. 3000e netto) kyllä kolmatta lasta edes harkitsisi...että NIIN kallista on elämä 5-henkisenä perheenä Helsingissä.
Miten paljon te muut mietitte raha-asioita lapsia tehdessä? Koskaan ei meillä ole puutetta mistään ollut, vaikka varaa ei omaan asuntoon olekaan, ollaan onnellisia vuokralla. Rahat ovat aina riittäneet hyvään ruokaan, vaatteisiin ja normaaliin elämiseen.
Olisiko kolmas lapsi oikeasti täysi katastrofi taloudellisesti? Itse kun en osaa näitä asioita rahallisesti arvioida...
Kommentit (45)
nimenomaan pienten lasten vanhemmat ovat taloudellisesti tiukoilla: ensin tulot laskevat vanhempainvapaalla, sitten hoitovapaalla. Kun menet töihin, maksat päivähoitomaksuja...
Meidän tulot ei laske tippaakaan missään vaiheessa, mies käy työssä normisti, minä taas olen freelancer ja teen työtä silloin kun teen. Vapaat työajat! Kun itselleni niitä hommaan.
Ja mitään hoitovapaata ei tule, lapset on mukana töissä minulla.
Tässä myöhemmin laitetaan lapset yksityiseen kielikylpypäiväkotiin, mutta se ei nyt paljoa maksa (360e/kk) ja siihenkin saamme tukia haettua.
yhteenlasketut nettotulot ole kuin vajaa 3500. Silti elämä on mallillaan, omaa asuntoa maksetaan 1000 kuussa, karvalakkiautot on ja muutakin motorisoitua.
Rahat riittää niin hyvin että säästöönkin jää hieman. Ihan peruselämää elellään onnellisena kahdesta lapsesta ja ostetaan mitä tarvitaan, harkiten ja ei mitään älykalliita kamppeita, vaan kestäviä kulutustavaroita.
Eihän tämä mitään luxus-elämää tietenkään ole, isompia ostoksia mietitään tarkkaan, mutta kun perhe on onnellinen, muuta ei tarvitse.
Minun näkökulmasta ihan hyvin voitaisi tehdä vaikka kolmaskin eikä mitään ongelmaa syntyisi.
Mutta tietenkin se on eri asia näillä monilla, joilla pitää saada näyttää, että rahaa löytyy.
Eikös tärkein ole kuitenkin, että perhe-elämä on perusasioiltaan kunnossa, ihan ilman turhia pröystäilyjä.
Meillä yhteenlasketut tulot 2200e/kk joista asunto vie 1050e.Siitä huolimatta "teimme" vielä kolmannen, joka on nyt puolen vuoden.
Emme ole muuttamassa tästä mihinkään (94,5neliöinen 4h+k+s) ja meitä on 5.Isommat lapset on jo 9 ja 7v.Sopu tilaa tekee.:)
mikali naita tarvitsee
- isompi asunto
- isompi auto
- aitiysloma / hoitovapaa ja tulonmenetys nailta ajoilta.
Suomessa tarhamaksut ovat halvat ja koulu ilmaista. Teinit tarvitsevat enemman rahaa vaatteisiin huvituksiin harrastuksiin ym. Vapaa-ajan vietto: esim. matkustelu on kalliimpaa kun kaikki eivat valttamatta mahdu yhteen hotellihuoneeseen ja tarvitaan useampi lentolippu. Mutta lomailla voi kotimaassakin, tehda automatkoja, telttailla, mokkeilla jne. Arvovalintoja siis.
Teilla auto ja asunto sailyvat, miettisin ehka sita miten talous kestaa aitiysloman ja mahdollisen hoitovapaan. Jos siita selviatte niin siita vaan!
on aikuisuutta ja vastuullisuutta. Eli hyva kun mietitte! Olette vastuussa lapsistanne myos taloudellisesti viela pitkaan!
Kaikkia kavereiden sanomisia ei kuitenkaan kannata ottaa niin tosissaan. Et voi tietaa miksi kaveris sanoi ettei teilla ole varaa hankkia kolmatta. Ehka liittyy teidan finansseihin, ehka ei. Ehka kaveris tekis itsensa mieli viela yhta lasta mutta ei jostain syysta uskalla.
Mun mielestä raha ei ole se tärkein tekijä, vaan se että jaksaako/haluaako vielä lisää lapsia??!!!!
Meillä 3 lasta, en kyllä ole ikinä ajatellut olisiko meillä varaa kolmanteen, ja ihmisillä onn niin erilainen käsitys siitä, millä tuloilla vois edes harkita kolmatta lasta;)
Ymmärtäisin pähkäilyn, jos toinen tai molemmat olisivat esim. työttömiä, mut jos molemmat töissä niin mikä ettei. Ja asiat muutenkin ok parisuhteessa.
Me ei olla mitenkään hyvätuloisia,pärjätään kuitenkin. Omakotitalo on, ihan kivankokoinen ,isompi auto pitäisi olla mutta ei ole varaa sellaiseen, joten täytyy jotenkin suunnitella tämä kuljetus 3 lapsen kanssa.Kolmas lapsi tulee meille siis maaliskuussa.Uskon että pärjätään,vaikka tämä kolmas vauva vähän yllärinä meille tuleekin.
Tutkimusten mukaan ensimmäisen lapsen kestovaipat tulevat maksamaan saman verran kuin jos käyttäisi kertakäyttövaippoja. Seuraavilla lapsilla säästöä tuleekin sitten
jo reippaammasti, kun vaipat ovat jo valmiina.
Ja 100€:lla ei saa kaikkia tarvittavia kestovaippoja, vaikka ompelisi itsekin. Kunnollisia ja pitäviä vaippoja kun ei voi tehdä vanhoista T-paidoista.
T. Itse vaipat ommellut
Tutkimusten mukaan ensimmäisen lapsen kestovaipat tulevat maksamaan saman verran kuin jos käyttäisi kertakäyttövaippoja. Seuraavilla lapsilla säästöä tuleekin sitten
jo reippaammasti, kun vaipat ovat jo valmiina.Ja 100€:lla ei saa kaikkia tarvittavia kestovaippoja, vaikka ompelisi itsekin. Kunnollisia ja pitäviä vaippoja kun ei voi tehdä vanhoista T-paidoista.
T. Itse vaipat ommellut
T-paidoista ja vanhoista (kylpy)pyyhkeistä voi tehdä imuosia, ja muista kankaista niitä ulko-osia. Kuorihousut vain maksavat, mutta niitäkään ei tartte ostaa kymmeniä. Ja niitäkin voi itse tehdä.
Äitiyspakkauksesta saa kanssa. Olen saanut kavereilta niidenkin äitiyspakkauksista kestikset. Eivät olleet kiinnostuneita niistä.
Kirpputoreiltakin niitä löytää, kuten minä hiljattain täysin käyttämättömiä 5kpl alle 4 eurolla.
Ja mulla on kankaita ja muuta matskua vaikka 1000 vuodeksi. ;D
jo reippaammasti, kun vaipat ovat jo valmiina.Ja 100€:lla ei saa kaikkia tarvittavia kestovaippoja, vaikka ompelisi itsekin. Kunnollisia ja pitäviä vaippoja kun ei voi tehdä vanhoista T-paidoista.
T. Itse vaipat ommellut
Itse asiassa minä itse olin vaipoissa mm. vanhoista T-paidoista tehdyistä paloista, äitini teki niistä.
Laitettiin turvahakaneuloilla kiinni ja sellaset muoviset tai kankaiset kuoripöksyt päälle. Ovat vielä ihan priimakunnossa muuten. ;)
Kyllähän sitä bisnestä kestovaipoillakin osataan tehdä, kun kuorihousut maksaa päälle 20 euroa tai enemmänkin! Kuka ostaa, kuka ei ;)
ei tarvi yhteiskunnan rahoilla elää. Mutta tehän pystytte itse lapsenne elättämään, joten siitä vaan! Ei rikas tarvi olla, mutta itsellinen taloudellisesti kyllä.
mikali naita tarvitsee
- isompi asunto
- isompi auto
- aitiysloma / hoitovapaa ja tulonmenetys nailta ajoilta.Suomessa tarhamaksut ovat halvat ja koulu ilmaista. Teinit tarvitsevat enemman rahaa vaatteisiin huvituksiin harrastuksiin ym. Vapaa-ajan vietto: esim. matkustelu on kalliimpaa kun kaikki eivat valttamatta mahdu yhteen hotellihuoneeseen ja tarvitaan useampi lentolippu. Mutta lomailla voi kotimaassakin, tehda automatkoja, telttailla, mokkeilla jne. Arvovalintoja siis.
Teilla auto ja asunto sailyvat, miettisin ehka sita miten talous kestaa aitiysloman ja mahdollisen hoitovapaan. Jos siita selviatte niin siita vaan!
Autoilla voi 5 hengen perheen kanssa Keski-Euroopassakin, säästää kun nukkuu autossa, kun on matkalla esim. tiettyyn kohteeseen. Eipä mee hotellikuluja tai jokaiselle erikseen lentolippua!
Jos pitää tärkeänä tiettyä elintasoa, johon kuuluu omistusasunto, pakolliset ulkomaanmatkat, tietynkokoinen auto, tietynmerkkiset vaatteet jne, varmaan laskeekin tarkkaan, ettei joudu vaan tinkimään omasta mukavuudesta/elintasosta.
Meille, joille edellämainitut seikat ovat toisarvoisia, ei ole niin tärkeää mistä joutuisi mahdollisesti luopumaan, sillä kyllä mun arvoasteikossa ainutkertainen ihmiselämä on mittaamattoman arvokas eikä sitä voi mitenkään verrata mihinkään rahallisesti mitattavissa olevaan.
Siis oikeesti, meillä asuminen vie n. 1000e kuussa (4h+k+s,94m2) ja parisen tonnia sitten jää muuhun elämiseen. Autostamme ei ole mitään velkaa eikä muutakaan velkaa ole. Emme ole ajatelleet muuttaa mihinkään, vaan asua nykyisessä kodissamme, vaikka lapsia olisikin kolme. Onko tosiaankin niin, että ollaan liian köyhiä "tekemään" kolmas lapsi? Ei kyllä täältä Helsingistä mihinkään olla muuttamassa, täällä on työt ja sukulaiset/ystävät...
Kolmen kanssa meni ihan mainiosti siinä asunnossa missä oltiin, autokin oli ihan normifarkku, mutta kun neljäs syntyi, vaihdettiin sitten yhtä huonetta isompaan, ei se vuokrakaan siitä kauheasti noussut suhteessa vanhaan kämppään. Isomman auton ostaminen tietty maksoi eniten. Mutta hyvin me ollaan pärjätty, ei ole jouduttu mistään sellaisesta luopumaan mistä ehkä joku muu joutuisi, kun ei olla matkusteltu eikä osteltu mitään muotivaatteita muutenkaan, käydään harvoin ulkona syömässä jne.
kyllä minä tiedän monta jotka ovat noilla tuloilla ostaneet pääkaupunkiseudulta asunnon? ihan typeräähän se on vähiä rahojaan vuokraan laitta,a kun tuolla 1000 eurollakin jo lyhentäisi oman asunnon lainaa! pari sataa lisää, ni sit ainaki.
pk-seudulla asunnon saa myös yleensä helposti myytyä, jos jokin taloudellinen kriisi iskee.
kun muutaman vastauksen, mutta täytyy sanoo, että kaikkea ei voi rahalla mitata!! Kuten sisarussuhteita!! Jos on mahdollisuus saada enempi lapsia, niin kyllä ihan varmasti rahat saa riittämään!! Tokihan sitä voi joutua säästämään vaatteissa tai jossain muussa, mutta miten kukakin haluaa!! Mä mietin kolmannen jälkeen, että enempää en halua... Mutta kun asiasta puhuttiin ja mietittiin, niin olisin ihan varmasti myöhemmin katunut sitä, että en edes yrittänyt neljättä. Nyt nuorimmainen jo isompi ja rahat on riittäny. Itse olen lasten kanssa kotona ja mies käy töissä. Ihan ok palkkainen. Kaikkea voi kierrättää lapselta toiselle. Tai ainakin suurinta osaa tavaroista! Ja mun mielestä teidän tuloilla ei ole mitään ongelmaa tulla toimeen!! Meillä ei ole kaikilla lapsilla omaa huonetta eikä koskaan tulekaan, vaikka omakotitalossa ollaan. Meidän mielestä lapset ovat sillä lailla onnellisimpia!! Vanhimmalla on oma huone, koska on niin siisti, että kärsii nuorempien sotkuista. Mutta muut jakavat huoneita!! Rakkautta kun on riittävästi, niin sillä pärjää pitkälle!!!! :)
elämää, vaan rakkaus ja huolenpito. Ja ne taas ei maksa mitään.
Tarkoittanet siis kestovaippoja, etkä kertiksiä..??? :D
Muutakin pyykkiä pestään ja pesukone kuluu "puhki" vasta vuosien kuluessa. Siihen mennessä on vaipat jo ko. koneessa pesty :D
Jos asuu omakotitalossa, ei vedenkulutus kestovaippoja pestessä vaikuta kokonaissummaan mitenkään paljoa! Se on kuin pieru saharassa se vesimäärä.
Voi herranjestas..."Muutama" pieni rätti viikossa koneellisen sekaan, mitä se nyt muka vettä tuhlaa??? Tai sähköä???
Ai että "pesuaineita kuluu"? Voi LUOJA...saman määrän sitä koneeseen laittaa, oli siellä 15 pientä kestovaipparättiä muiden pyykkien seassa tai sitten ei.
Anteeksi nyt, mutta tosiaankin "lievästi" ärsyttää kun tyypit heittää tänne ihan ajattelemattomia mielipiteitään. Sori nyt vaan.