Tarviiko olla hyvät tulot/oma asunto ja kaiken mallillaan, jos kaipaa vielä KOLMATTA lasta?
Meillä on sellainen tilanne, ettei omisteta asuntoa,ihan perustuloisia duunareita ollaan,kaksi lasta jo on, mutta vielä niin kovin toivoisin yhtä lasta....Olin vain aika tyrmistynyt, kun eräs "ystävä" tokaisi, ettei meidän tuloilla (n. 3000e netto) kyllä kolmatta lasta edes harkitsisi...että NIIN kallista on elämä 5-henkisenä perheenä Helsingissä.
Miten paljon te muut mietitte raha-asioita lapsia tehdessä? Koskaan ei meillä ole puutetta mistään ollut, vaikka varaa ei omaan asuntoon olekaan, ollaan onnellisia vuokralla. Rahat ovat aina riittäneet hyvään ruokaan, vaatteisiin ja normaaliin elämiseen.
Olisiko kolmas lapsi oikeasti täysi katastrofi taloudellisesti? Itse kun en osaa näitä asioita rahallisesti arvioida...
Kommentit (45)
tärkeintä on, että pää kestää eli lapsille jaksaa antaa rakkautta. Voittehan te muuttaa jatkossa muualle, jos ei ole rahaa maksaa Helsingin vuokria. Kaikki riippuu halutusta elintasosta.
kolmanteen varaa ja isompi auto hommattiin ja asunto.
hoidoilla tekisin mutta mua mietityttää kyllä talous.
Nyt kaikki on ok on asunto (3 h) ja rahaa riittävästi mutta jos kolmannen saisin niin asunto menisi isommaksi nopeammin ja haluaisin, että kaikilla on oma huone (asumme Helsingissä) ja se on kallista puuhaa.
Kahden kanssa voin matkustella ja aikonaan maksaa vaihtovuodet heille kolmelle en vättämättä pystyy
eli kyllä talouskin on otettava huomioon!
ajatella lasta taloudelliseti.. Kyllä lapsi tuo leivän tullessaan..
kyllä aikuinen ihminen muissakin päätöksissaan ottaa talous huomioon (tai pitäisi ainakin)
eli kun ostaa asunnon, auton jos matkustaa jne kyllä silloinkin kun miettii, että hankkisi vielä yhden lapsen kannattaisi ottaa talous huomioon! Riippumatta jos on eka, toka, kolmas tai kahdeksas
Kaikki eivät koe, että jokaiselle lapselle on maksettava vaihto-oppilasvuosi tai edes kielikurssimatkoja. Kaikki eivät osta Ticket to heavenin haalareita. Kaikki lapset eivät harrasta jääkiekkoa tai laskettelua. Vähemmälläkin rahalla voi kasvattaa terveitä, onnellisia lapsia. Jos elintasoa ei halua laskea lapsilukua kasvattaakseen, ei voi tietenkään hankkia enempiä lapsia syömään tuloja. Mutta jos voi tinkiä elintasosta, lapsi ei ole taloudellinen ongelma. Minun mielestäni raha-asioita kannattaa miettiä kyllä, mutta pitää mieli avoimena - ehkä voisin tulla toimeen vähemmällä, ja saada vielä yhden lapsen?
Siis oikeesti, meillä asuminen vie n. 1000e kuussa (4h+k+s,94m2) ja parisen tonnia sitten jää muuhun elämiseen. Autostamme ei ole mitään velkaa eikä muutakaan velkaa ole. Emme ole ajatelleet muuttaa mihinkään, vaan asua nykyisessä kodissamme, vaikka lapsia olisikin kolme.
Onko tosiaankin niin, että ollaan liian köyhiä "tekemään" kolmas lapsi? Ei kyllä täältä Helsingistä mihinkään olla muuttamassa, täällä on työt ja sukulaiset/ystävät...
kolmas, mutta me reilun 10 000€/kk tuloilla päätetiin olla hankkimatta neljättä. Nyt asuntolaina lyhenee mukavasti ja elämästä pystyy nauttimmaan ilman stressiä. Mutta jokainen tyylillään. t.4
Miten vanhoja lapsia teillä on? eihän vauva tai taapero vielä paljon kuluta mutta sitten teinit..
Tuo raha kuluu pelkkiin vaippoihin ja muihin ostoksiin. Mua säälittää ne lapset, jotka eivät saa ikinä omaa huonetta. Mutta kukin tyylillään.
Siis miten se lasketaan että kuinka kannattavaa tai toisin sanoen kannattamatonta on hankkia kolmas (neljäs, viides... ) lapsi? Ymmärrän tieten asunnon ja auton vaihtoon jos menee rahaa lapsen vuoksi, mutta muuten... Miten laskette että onko vara hankkia lisää lapsia?
sillä tavoin.
Ei tartte ostaa uusia laskettelusuksia kun nuoremmilta jää pieniksi. Ei tartte paljon ostaa uusia vaatteita samasta syystä. Kirppareilta kandee hankkia, saa ihan laatua sieltäkin.
Kirjat, tavarat, huonekalut...kaiken saa käytettynä ja halvemmalla.
Autoakaan ei kannata ihan uutena ostaa. Meillä on pari vuotta vanha Fordin farmari, maksoi käytettynä 10.000 egee. Säkähän kävi, mutta uutena vastaava olis ollut yli 30 tonnia! Ja ajokilometrejä mittarissa vain 30.000.
Ruuassa voi säästää ja lapsilisät kaikkine muine tukineen voi laittaa säästötileille.
Huvituksissakin voi säästää: mennä lomalle säästöluokassa eikä 5 tähden hotelleihin. Samaa happea sitä ulkomailla(kin) lomaillessa hengittää vaikkei kaviaaria eteen tuotaiskaan.
Kolmesta lapsesta 17 vuoden lapsilisät, ajattelepa sitä summaa... ;) Siitä riittää sitten jokaiselle kolmelle!
Meillä 1 lapsi, 3 halutaan, tulot pienet mutta onnellisia ollaan, kaikkea on, ja säästöön laitetaan koko ajan!
Tuo raha kuluu pelkkiin vaippoihin ja muihin ostoksiin. Mua säälittää ne lapset, jotka eivät saa ikinä omaa huonetta. Mutta kukin tyylillään.
Kestovaippailu maksaa vuodessa alle 100 euroa (mikäli ostaa pari kertispakettia varmuuden vuoksi siihen lisäksi) kun tekee niitä itse esim. vanhoista t-paidoista.
terveisin kestovaippailija
Toiset haluavat elä stressittömästi ilman pieniä lapsia, toiset nauttivat siitä. Asuntolaina lyhenee ainakin meillä riippumatta lasten määrästä.
näitä tutkimuksia on tehty ja tultu siihen tulokseen, että kertakäyttövaippoilla ei säästä yhtään koska kuluu niin paljon vettä, sähköä, ja pesuaineita ja muuten pesukonekin kuluu
Kestovaippailu maksaa vuodessa alle 100 euroa (mikäli ostaa pari kertispakettia varmuuden vuoksi siihen lisäksi) kun tekee niitä itse esim. vanhoista t-paidoista.
terveisin kestovaippailija
neljä ei. Tarviiko kaikki oman huoneen? Eihän ennen todellakaan ollut kaikilla omia huoneita.
tarvitaan. Toimiva parisuhde ja hyvä turvaverkosto. Jos niitä ei ole, esim. hyvää turvaverkostoa niin rahalla voi jonkin verran sitä turvata. Kuten meillä käytetään joskus siivousapua, lastehoitoapua tai käydään ulkona syömässä. Jos isovanhemmat olisivat lähellä niin emme näitä tarvitsisi.
Lapset eivät tule onnellisiksi tavarasta.
nimenomaan pienten lasten vanhemmat ovat taloudellisesti tiukoilla: ensin tulot laskevat vanhempainvapaalla, sitten hoitovapaalla. Kun menet töihin, maksat päivähoitomaksuja...
kolmatta lasta harkitessa/odottaessa/synnyttäessä, ettei tähän olisi ollut vara. Niin klisheistä kuin onkin, en osaa rahaa ja lapsia asettaa vastakkain. Oma talo on, mutta on kyllä lainaakin. Ja eiköhän ne asiat ole mallillaan silloin kun on toisiaan ja lapsiaan rakastavat vanhemmat, asuivat sitten missä tiipiissä tahansa.