Minun vauvani on kuulema pieni ja siro..
Rv37+1 ja vauvan painoarvio tänään oli 2600g.
Miten muilla ollut näillä viikoilla?
Kommentit (40)
meidän kaikki 3 ovat olleet pieniä ja ovat syntyneet seuraavasti;
1. rv 39+1 3200g
2. rv 39 2910
3. rv 39 2420g
Kuopuksesta jouduin köymään kasvukontrollissa oiskohan ollut rv 36 jälkeen, silloin kävin synnytystapa arviossa koska takana 2 sektiota. Ekalla kertaa sanottiin että vauva on n 2100-2200g. Seuraavalla kontrollilla (10 päivän kuluttua) vauva oli kasvanut n 200g ja päätettiinettä sektio tehdään suunnitellusti rv 39, yhtään sen yli ei suostuttu menemään yli. Syntymä painoarvioksi sai silloin n2800g, mutta heitti sitten -400g.
Pienihän se oli mutta myöskin meidän pirpana sai 10 pistettä. Nyt 3v:nä on jo saavuttanut ikätoverinsa kasvussa.
mun vauvat olleet rv 39 2.8-2,9 kg, minä (sekä veljeni) ja mies olemme myös olleet syntyessämme alle 3 kg. Hoikkaa sukua olemme.
1. poltatteko tupakkaa? 2. tarkkailetteko syömisiänne? Omassa tuttavapiirissä alipainoiset ja pienet lapset ovat syntyneet niille äideille jotka tupruttelevat tupakkia raskausaikana ja niille jotka koittavat pysyä hoikkananraskaudesta huolimatta.
1. poltatteko tupakkaa?
2. tarkkailetteko syömisiänne?
Omassa tuttavapiirissä alipainoiset ja pienet lapset ovat syntyneet niille äideille jotka tupruttelevat tupakkia raskausaikana ja niille jotka koittavat pysyä hoikkananraskaudesta huolimatta.
Poltin ennen plussaa tupakkaa kyllä mutta heti plussattuani heitin tupakat roskiin enkä raskauden aikana ole kertaakaan sortunut.
En tarkkaile syömisiäni. Tietysti sen verran etten mitään kiellettyjä ruoka-aineita ole vedellyt ja terveellisesti syön, mutta kyllä itselleni on kertynyt näiden 37 viikon aikana painoa sen 23kg, jotka tulleet turvotuksista eikä niinkään syömisistä.
tyttö arvioitiin rv 35 2500g eikä sanonut mitään että on pieni ja arvioi että 3500-600 kun syntyy...
Kun syntyi rv 42+1 arvio oli 3700g.. Loppujen lopuksi tyttö kuitenkin painoi
3 955g. Varmaan olisi alkuperäinen arvio pitänyt paikkansa jos olisi syntynyt laskettuna.
Itse olen ollut 3 925g ja mies yli 4kg syntyessä, että en sitten tiedä vaikuttaako nuo vanhempien painot. ;)
1. poltatteko tupakkaa? 2. tarkkailetteko syömisiänne? Omassa tuttavapiirissä alipainoiset ja pienet lapset ovat syntyneet niille äideille jotka tupruttelevat tupakkia raskausaikana ja niille jotka koittavat pysyä hoikkananraskaudesta huolimatta.
1. En ole koskaan tupakoinut (edes maistanut).
2. Kiloja kertyi raskauden aikana 14.
Silti tyttömme oli vain 47cm pitkä ja painoi 2800g. Hyvin on kasvanut omalla käyrällään, eikä mitään kontrolleja ole tarvinnut. Ikäisekseen on ollut koko ajan motorisesti hyvin kehittynyt.
Itselläni on pituutta 167cm ja miehellä 185cm. Tosin olimme itsekin aika pieniä syntyessä. Minä 46,5cm ja mieheni 49cm ja painoa molemmilla n. 3000g.
Saat kysyä.
1. En ole eläissäni polttanut tupakkaa, en siis myös raskausaikanakaan. Mainittakoon vielä, että lasillistakaan alkoholia en myöskään ole raskauden aikana ottanut.
2. En ikinä tarkkaile syömisiäni sen kummemmin, enkä tehnyt niin raskausaikanakaan. Olen hoikka, ollut aina, ns. läpipasko (jos tiedätte mitä tarkoitan).
Lapsi syntyi 40+1, painoi 2630g. Ei ongelmia raskaudessa eikä lapsella. Normaali lapsi on, synnyttyään heti tiitterä ja virkeä.
2540g ja syntyi 40+1.
Hänestä syntymäviikolla viimeisin ultra oli n. 3kg ja ylilääkärin käsikopeloinnilla reiluisti yli 3kg.
Hieman pieleen meni. Seuraavan lapsen kasvua seurattiin, koska jossain vaiheessa näytti että hänestäkin tulee pieni ja monen lääkärin kanssa näistä kasvuasioista keskustelin.
Ja pienillä ja isoilla nämä ultrat heittävät eniten. Ja myös vauvan asento vaikuttaa, jo se että pää on hieman vinottain, eikä täysin anna päälakea suoraan, saa aikaan mittavirheen.
Myöskin kun raskausviikkoja on yli 30 mittaus vaikeutuu paljon.
Joten siksi heittoja on reilusti.
Ja ap, vauvaa on tarkkailtu ja varmaankin lapsiveden määrä, napavirtaukset yms. katsottu ja vauva kehittyy hyvin siellä. Siksi seuraava kontrolli on vasta helmikuun puolella.
Vauvahan leikattaisiin kiireesti ulos, jos katsottaisiin etä ulkopuolella on hänelle parempi.
Joku lääkäri sanoi minulle, että uni on parasta lääkettä eli lepäile paljon, niin vauva kasvaa. Samoin suklaahan tunnetusti on kasvunmateriaalia vauvalle.
Ja kyseen vastaan, että en ole raskausaikoina juonut enkä koskaan tupakoinnut. Enkä tarkkaillut syömisiäni ja silti yksi lapsistani oli vaan 2540g. Muut painoivat enemmän kyllä.
#29 lisää: painoa tuli raskauden aikana yht. päälle 3kg. Syytä tuohon ei tiedetä, ja kaikki meni muutenkin ihan normaalisti. Maha oli pieni. Raskauden aikana tuli syötyä vielä enemmän herkkuja kuin yleensä syön, siis ruuan päälle vieläpä.
syntyessään 2605g ja 48,5cm. Rv 39+3.
Ja en polta, enkä juo alkoa. Raskauskiloja tuli n.10kg, (jotka jäivät kaikki laitokselle.)
Olen hiukan ylipainoinen, jo ennen raskautta. Ei ylipainoiset välttämättä saa isoja vauvoja.
Itse olen syntyessäni ollut pieni, synnyin rv 42, ja olin 2925g ja 48cm.
vauva syntyi rv 38+6 ja painoi 2760 g.
heidän lastensa syntymäpainon välillä.
On olemassa tilastollinen yhteys vanhempien syntymäpainon ja heidän lastensa syntymäpainon välillä.
Mutta siis sittenhän tuossa painoarviossani ei olisi mitään perää tai lapseni nostaisi painoa kolmen viikon aikana sen 1600g ellei mene yliajalle.
Niinkuin aikaisemmin sanoin olin itse synnyttyäni 4200g ja mieheni 3700g ja menimme molemmat yliajan..
Ja jos vauva on nyt tuon 2600g niin en itse kyllä näihin tilastoihin luota jos tämä pitää paikkaansa.
ei sitä, että lasten syntymäpaino aina olisi samaaa tasoa kuin heidän vanhemmillaan.
Keskimäärin siis pienenä syntyneille (terveinä syntyneille) vanhemmille syntyy pienempikokoisia vauvoja. Mutta yksittäistapauksissa voi käydä toisinkin.
2685g ja 48cm. mitään muuta "ongelmaa" ei ollut, piti vain huolehtia että tyttö syö 3h välein.
nyt on hienosti kasvanut rintamaidolla 7200g 55cm, ikä kohta6kk.:)
en ole koskaan polttanut tupakkaa ja olen hoikka/normaalipainoinen (52kg/160cm), synnärillä ainakin sanottiin että paino on tullut geenien mukaan, kasvoi koko ajan tasaisesti.
Eli en ole tupakoinut, enkä käyttänyt alkoholia raskausaikana.
Oletko kuullut, että lapsen pieni koko voi olla geneettistä?! Ja luonnollistakin, että pieni äiti saa pienet lapset. Mun mahaan ei mahtuisi nelikiloista mitenkään!
1. En ole koskaan tupakoinut (edes maistanut). 2. Kiloja kertyi raskauden aikana 14. Silti tyttömme oli vain 47cm pitkä ja painoi 2800g. Hyvin on kasvanut omalla käyrällään, eikä mitään kontrolleja ole tarvinnut. Ikäisekseen on ollut koko ajan motorisesti hyvin kehittynyt. Itselläni on pituutta 167cm ja miehellä 185cm. Tosin olimme itsekin aika pieniä syntyessä. Minä 46,5cm ja mieheni 49cm ja painoa molemmilla n. 3000g.
Ihan käsittämätöntä, miten teillä voi olla kaikki luvut samat kuin meillä.
Meillä on myös tyttö, joka syntyi 47cm ja 2800kg (vuosimallia 2006). Itse olen 167 pitkä ja mies 185. Itselläni oli syntyessä pituutta 46,5cm ja miehellä 48 tai 49cm (en muista kumpi). Molemmilla painoa pikkuisen yli 3000g. Itselleni tuli painoa raskauden aikana 14 kg, enkä ole ikinä polttanut. Alkoholia en käyttänyt raskauden aikana yhtään.
Tyttömme on motorisesti koko ajan hyvin kehittynyt ja edellä ikäisekseeen.
painoi 2565g ja oli 48cm. Synnytys jouduttiin käynnistämään koska vauva ei enää masussa kasvanut. En tiedä mistä johtui, istukka kuitenkin oli ihan normaali. Ehkä perintötekijät vaikutti, olen itsekin aika pieni. Terve pikkumies kuitenkin syntyi, nyt 10kk ja ottanut ikäisensä kasvussa kiinni.
Esikoinen oli 3,5kg ja toisesta sanottiin että ei missään nimessä ole yhtä iso, korkeintaan 3,2kg.
Kilolla veikkasivat pieleen.
t.4220g painoisen "pienen ja siron" vauvan äiti
syntyessään, jos nyt tuollaista termiä halutaan käyttää....
1. 2800g poika
2. 2000g poika, syntyi rv 33
3. 2830g poika
4. 2780g tyttö
Enkä käytä mitään päihteitä tai lääkkeitä, en tupakoi. Kahvia saatan juoda kupin päivässä :)
Kaikki terveitä ja kehittyneet normaalisti.
jos täysiaikaisten vauvojen keskipaino on 3600 (oliko tytöt 3400 ja pojat 3800?) ja osa on yli nelikiloisia, niin ONHAN niitä pienempiäkin synnyttävä aika paljon.
Ei alle 3-kiloinen ole mikään kummajainen. Maailmalla yli 3-kiloinen on jo iso.