Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Huostaanottoko ainut apu, kun lapsi valvottaa?

Vierailija
22.01.2010 |

Olen niin väsynyt eikä mikään tunnu auttavan (Rytmejä tiukennettu entisestään, tuhdimpi iltapala, rauhallinen ilta, päiväunet ennen klo.14..). Pian kaksi-vuotias lapsi heräilee öisin joka toinen kerta itkemään ja joka toinen kerta juttelee omia juttuja keskellä yötä pahimmassa tapauksessa parinkin tunnin ajan. Jos soitan neuvolaan ja kerron olevani väsynyt ja huolissani lapsen jaksamisesta saanko sosiaalihuollon perääni? 45-minuuttia ohjelman haastattelu yksinhuoltaja äidistä kohahdutti ja nyt en uskalla puhua väsymyksestäni. :/ (Äiti pyysi väkivaltaisesta suhteesta päästyään tukiperhettä kolmelle lapselleen kerran kuussa ja hänen poikansa haettiin koulusta kiirellisellä huostaanotto päätöksellä)

Kommentit (140)

Vierailija
1/140 |
22.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

minun lapseni näpisti kolme kertaa, jonka jälkeen hänet päätettiin ottaa pysyvästi huostaan. Asia meni tietysti hallinto-oikeuteen mutta huostaanottohakemus peruttiin kun tein hallintokantelun sosiaalityöntekijästä. Jos et itse ole nähnyt miten "lastensuojelussa" toimitaan niin et voi sanoa mitään. Suomi on saanut useita huomautksia laittomista huostaanotoista ja jos vähän viitsii asiaa tutkia niin jo professoritasolla varoitellaan ettei ikinä kannata olla missään tekemisissä "lastensuojelun" kanssa. Tottakait tiesit myös, että sosiaalityöntekijät saavat bonuksen jokaisesta huostaanotetusta lapsesta ja kunnat hyötyvät myös, valtionapu vaan kasvaa mitä enemmän lapsia otetaan huostaan. Toivottavasti jaksat sitten taistella, ja tiedät myös kaikki oikeutesi, koska kukaan ei tule neuvomaan tai auttamaan kun sossulla on "huoli" sinun lapsestasi.

kakaraasi kuriin? Kyllä mäkin olisin huolissani noin huonoista kasvatustaidoista.Jos pentu on jäänyt 3 kertaa kiinni, se tarkoittaa, että se on näpistänyt varmaan 100 kertaa.

Ehkä se huostaanotto olisi ollut paikallaan moisen pikkukriminaalin aisoihin saamiseksi.

Vierailija
2/140 |
22.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku kirjoitti, että vaikutan aika tontulta (olen kirjoittaja 108#) :))

Myönnän toimineeni typerästi ja olin aika tonttu soittaessani sinne 112, mutta en ole mitenkään tonttu muissa toimissani ja sallin virheitä niin itselleni kuin muillekin.

Vai olenko ainoa joka on tehnyt jotain typerää riidan yhteydessä :) ?

Meillä riidellään todella harvoin, 1½ vuoden aikana tämä oli toinen kerta ja elämämme on muuten tasaista ja onnellista - normaalia perhe-elämää. Meillä kävi niin päin, että vauvan syntymisen myötä suhteemmekin syveni ja parani entisestään.

Mutta älkää uskoko näitä huostaanotto-hulluja täällä keskustelupalstoilla. Suomi on oikeusvaltio, eikä täällä kukaan vie perusteetta kenenkään lapsia. Sosiaalityöntekijät ovat monet äitejä ja isiä itsekin, joten normaalit arjen ongelmat ovat varmasti ihan yhtälailla tuttuja heillekin.

Jos apua tarvitsee sitä pitää hakea, sekin on hyvän vanhemmuuden merkki, että osaa tunnustaa rajallisuutensa vaikeissa tilanteissa ja on parempi, että haet sitä ongelmatilanteessa itse kuin, että joku muu tekee lastensuojeluilmoituksen perheestäsi huomatessaan, että kaikki ei ole lapsella/perheellä hyvin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/140 |
22.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaalivirastoon ei todellakaan kannata ottaa yhteyttä. Kuten äiti totesi, siellä perheistä tulee avointa riistaa, eikä oikeudentajusta tai varsinkaan järjestä ole häivääkään.

Näin saman ohjelman ja mietin, että voi kunpa saisi yhteyden johonkin yksinhuoltajaan ja voisi auttaa! Me voisimme ihan hyvin ottaa lapsia meille viikonlopuksi esimerkiksi kerran kuussa. Omat lapset on jo 5 ja 7 ja tänne mahtuisi.

Vierailija
4/140 |
22.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

en kyllä tiedä mitä apua haluaisit neuvolasta. Varmaan perhetyöntekijä kävisi teilä seuraamassa miten arki sujuuu. Ulkoileeko lapsi tarpeeksi, ei katso videoita liikaa jne.

Vierailija
5/140 |
22.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja palikkatehtäviä, vaan käytännön apua.

Vierailija
6/140 |
22.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 2v valvottaa myös ja olen välillä aivan kuitti. Puhuin asiasta neuvolassa ja sanoivat, että jollei tilanne helpotu voidaan kokeilla kodin ulkopuolista unikoulua. Oletko käyttänyt lasta lääkärissä, ettei ole korvatulehdus tms.. Myös hampaiden tulo valvottaa. Hammaslääkäri sanoi meille, että takahampaiden puhkeaminen kestää kauan ja on kivuliasta.

Rohkeasti vaan soittamaan, ei ole sosiaalihuollon asia jos lapsi valvottaa öisin.

Vierailija
7/140 |
22.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole mitään tuollaisia neuvolan palveluja, vaan apua pitää hakea lastensuojelusta.

Ja sieltä ei saa mitään käytännön apua, vaan erilaista valvontaa ja opastusta ja ohjeistusta ja valvontaa.

Se ei auta käytännön tilanteessa väsynyttä äitiä yhtään, vaan kuormittaa vain lisää!

Vierailija
8/140 |
22.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole mitään tuollaisia neuvolan palveluja, vaan apua pitää hakea lastensuojelusta.

Ja sieltä ei saa mitään käytännön apua, vaan erilaista valvontaa ja opastusta ja ohjeistusta ja valvontaa.

Se ei auta käytännön tilanteessa väsynyttä äitiä yhtään, vaan kuormittaa vain lisää!

Vierailija
9/140 |
22.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koita jonakin iltana antaa lapselle panadolia, jos hampaat valvottavat niin sen pitäisi auttaa. Jos lapsi silti valvoo, ei kyse varmaankaan ole sitten siitä.

Olen pahoillani, muuten en osaa auttaa :(

Paljon voimia!

Vierailija
10/140 |
22.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

todellakaan ole mitään perhetyöntekijöitä tms.

Nämä pitää hakea sosiaalivirastosta, lastensuojelupuolelta.

Vierailija
11/140 |
22.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siihen perhetyöntekijää tarvita jos lapsi valvottaa öisin. Terveyden hoitaja voi laittaa lähetteen eteenpäin, esim. unikouluun, tai ainakin osaa antaa hyviä vinkkejä. Lapsen univaikeudet kuuluvat terveydenhuollon piiriin, ei sosiaalityön.

Vierailija
12/140 |
22.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi ei itke vaan kitisee mielestäni huomion hakuisesti ja hyssyttelenkin aina öisin tai nostan viereen nukkumaan.Viime yönäkin, kun nostin kitinän takia viereen meni pari tuntia ja alkoi se "jutteleminen" eli lapsi ei vaikuta tuskaiselta, niinkuin hampaiden tulon aikaan..

Olemme lisänneet ulkoilua kahteen kertaan päivässä. Videoita tai telkkaria meillä ei katsota juuri lainkaan. Olen mm. soittanut rauhallista musiikkia iltaisin, jotta tunnelma nukkumaankäydessä olisi mahdollisimman rauhallinen.

Neuvola terveydenhoitajamme on todella syyllistävän oloinen puhuu hänelle mistä tahansa.. (Olen nuori ja yksinhuoltajaksi jäänyt). Leimatkaa tekin nyt minut sen perusteella. Enkä haluaisi ottaa riskiä, että lapseni joutuisi huostaan, vaikka ei kai tässä pian enää vaihtoehtoja ole, kun ei omat voimat riitä.

Jos olisi rahaa veisin yksityiselle lääkärille tutkittavaksi jos vika olisi korvissa tai vaikkapa allergia. Terveyskeskuksessa ovat sanoneet, kun olen flunssan takia käyttänyt (epäilin korva tulehdusta, kun oli pieni), että tule seuraavan kerran vasta, kun on oikeasti hätä. Ja mielestäni meillä oli silloin hätä, kun puolivuotias oli pari viikkoa ollut nuha-kuumessa ja kaiveli korviaan. Anteeksi vain kokemattomuuteni. Osaako joku kertoa paljonko yksityisellä käyttäminen voisi maksaa? Osittain voisi mennä lapsivakuutuksen piikkiin?

AP, joka yrittää silmät ristissä pitää lasta hereillä ettei menisi ensiyökin valvomiseksi. Ja neljältä ollaan siis tänään herätty.

Vierailija
13/140 |
22.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kuopus itkeskeli paljon vilja-allergian takia.

Ja muuten, terveydenhoitajan voi aina vaihtaa, jos ei tästä pidä. Soitat vain esimiehelleen ja sanot, että haluat toisen. Ei se muuta vaadi.

Vierailija
14/140 |
22.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan antaisit lapsen siellä kiukutella ihan rauhassa.. ELI JOS HÄN HERÄÄ YÖLLÄ NIIN menet sanomaan että nyt on yö ja nyt nukutaan. laitat lapsen pään tyynyyn peittelet ja toivotat hyvää yötä ja menet pois. Lapsi todennäköisesti jää itkemään perään ainakin ekat 1-2 yötä kunnes tajuaa että palvelua ei yksinkertaisesti enää tipu.

Vierailija
15/140 |
22.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

nosta viereen, niin tämä tulee pois sängystään mönkimään päälleni ja mönkii niin kauan, kunnes saa huomion. Olen siis yrittänyt jättää huomioimatta nuo pikku kitinät. Lapsi ei vielä sano paria sanaa enempää, joten tuntuu turhauttavalta selitellä hänelle mitään..

AP

Vierailija
16/140 |
22.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

rauhoittamaan.

ja pieni,huom PIENI sipaisu lapsen tyynynkulmaan.

Vierailija
17/140 |
22.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laventeliöljy auttaakin ihan varmasti... Tai jos ap on vaan unohtanu sanoa lapselle hyvää yötä!

Vierailija
18/140 |
22.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

peruin itsekin tukiperheen hakemisen! Mutta ap, varaa ehdottomasti aika lääkäriin. Kysyt vielä tuttavilta että kuka on hyvä lastenlääkäri koska yksityisissäkin on hyviä ja huonoja.

Vierailija
19/140 |
22.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja puhua pälättää minkä kerkeää, ja ymmärtää kyllä. Meillä hoetaan tuota nyt on yö nyt nukutaan ja lapsi osaa sen jo itsekin sanoa. Eli puhetta peliin :) Meilläkin lapsi herää öisin pissahätään, käyttekö pissalla? Meillä myös annetaan vellipullo ja jatketaan unia. Tiedän että velliä ei saisi antaa,m utta en voi huudattaa lasta niin että koko kerrostalo herää ja itse joutuisin heräämään kunnolla.

Meillä tyttö ei tosin valvo noin pitkään...

Vierailija
20/140 |
22.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkista siellä ehdot. Niitä kun on monenlaisia. Joissain 50eur omavastuu jossain 10% jossain 100eur.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kuusi