Lapsilisät pienenee
?
Uutisissa juuri tuli mainittuna, että suomalaiset haluaa näin ainakin suurituloisilla.
Rajakin sanottiin ensi kerran (ainakaan minä en ole ennen kuullut rajaa) 100 000e/ vuosi. Eli äkkiäkös sitä on perhe nk. suurituloinen, jos molemmat töissä? 50000 tarkoittaa noin 4000e kuussa. Sehän ei ole järin suuri palkka.
Meillä esim. ylittyy kyllä.
Kuitenkaan emme olisi valmiita laskeman lapsilisäämme. Meillä on neljä lasta ja isot velat mitoitettu kokonaistuloihin. Itse olen vielä tällä hetkellä hoitovapaalla, joten käteen ei niin hirveitä oikeasti jää.
Tuo ei siis ole mielestäni oikea suurituloisuuden mittä. Pitäisi ajatella muitakin kriteerejä kuten ruokakunnan kokoa, asunto velkoja jne.
lapsilisiä lskettiin reilusti 1993 ja sitä ennen ne vaan aina nousivat. Tuon alan vanhemmatko nyt siellä vallankahvassa on, omat jo isoja? Vai heillekö niitä eläke ym. maksuja meidän pitää antaa olemattomilla lapsilisillä?
Kommentit (23)
mieheni kanssa pahimpia väliinputoajia. Mies tienaa hyvin ja minä en juur mitään. Miehellä veroprosentti yli 35 % ja paljon velkaa... ketään ei tunnu kiinnostavan se velan määrä...
mieheni kanssa pahimpia väliinputoajia. Mies tienaa hyvin ja minä en juur mitään. Miehellä veroprosentti yli 35 % ja paljon velkaa... ketään ei tunnu kiinnostavan se velan määrä...
ja hyvä jos 50000 ylittyy! Ja isot velat on, mutta pärjätään, kun eletään järkevästi. Ihan oikein, että suurituloisilta tippuukin etuudet, saisi poistaa kokonaan!
kunnolla vasta 1990-luvun taitteessa, kun verohelpotukset poistui. Sitä ennen lapsilisä oli aika pieni. Mä sain itse lapsilisää 4 kertaa vuodessa, eikä summa ollut iso.
onpa mukava kuulla, että pienenee. Jokaisen jonka lapsen hankkii, pitäisi ymmärtää, että yhteiskunan ei tarvitse kustantaa, vaan itse. Oikeus ja kohtuus vähintäänkin olisi, että lapsilisät olisi sidottu tuloihin kuten verotuskin, mutta kääntäen. Eli mitä korkeampi veroprosentti, sitä korkeampi lapsilisä. tämä taas lisäisi valtavasti byrokratiaa, eli:
Mielestäni lapsilisät pitäisi poistaa kaikilta kokonaan. Minun mielestäni on kovin epäoikeudenmukaista, että nelilapsinen perhe saa n. 500eur/kk nettona lapsilisiä. Niillä tekee kaksi etelänmatkaa vuodessa ja ihan vaan yhteiskunnan rahoilla. On ihan tyrha perustella, että meidän lapset sitten maksavat veroja ja tulevia eläkkeitä. Eiköhän näin tapahdu, vaikka lapsilisiä ei maksettaisi yhtään.
4000e/kk ei ole suuri palkka? Voi anna mun kaikki kestää, ite saan opiskelijana 240e/kk, töissä kun kävin korkeintaan 1500e/kk (jos teki pitkiä putkia). Ja kehtaat sanoa että 4000e pieni palkka..
Voi huhhuh, ihmisille ei sitten mikään näköjään riitä! Ihan oikein oliskin jos tuollasilta lähtis ylim. kelan tuet kokonaankin pois, vaikka sitten pienenis.
Jos nuin suuret tulot,niin lapsilisät pois vaan ja köyhille lapsiperheille korotus.
yhteensä vajaat 40000 e, että sillein...
Lapsilisillä tasoitetaan eroa lapsellisten ja lapsettomien talouksien välillä riippumatta tulotasosta. Siis myös lapsellisten ja lapsettomien suurituloisten. Se on periaatteellinen päätös, joka on tehty vuosikymmeniä sitten ja johon tuskin kajotaan.
Viisaammat saa selittää, mihin tämä perustuu, mutta jotenkin näin se menee.
kun lapsivähennykset poistui verotuksessa.
4000e/kk ei ole suuri palkka? Voi anna mun kaikki kestää, ite saan opiskelijana 240e/kk, töissä kun kävin korkeintaan 1500e/kk (jos teki pitkiä putkia). Ja kehtaat sanoa että 4000e pieni palkka.. Voi huhhuh, ihmisille ei sitten mikään näköjään riitä! Ihan oikein oliskin jos tuollasilta lähtis ylim. kelan tuet kokonaankin pois, vaikka sitten pienenis.
Kaikilla on oikeus noihin lisiin. EI täällä voi enää enempää velvoittaa tienaavia ihmisiä muita elättämään tai täältä häviää ne verojen maksajat muihin maihin. Ainakin meidän perhe muuttaa muualle, jos sosialismi menee ihan överiksi. Suurituloiset ne sinunkin tukesi maksaa, joten eipä olla ahneita. terveisin suurituloinen veronmaksaja, joka myös haluaa olla osallinen maksamistaan eduista
Ei täällä pääkaupungissa saa kummoistakaan kämppää 300000 eurolla. Jos on lapsia, ainakin pari makuuhuonetta on oltava. Ja vielä vanhoja taloja, joihin tulee putki- ja julkisivuremontteja. Asuminen on kallista ja jollainhan se koti on maksettava.
Lisäksi kovin pientä palkkaa saavat eivät kertakaikkiaan käsitä, miten paljon verotuksen progressio leikkaa esim. 4500 euroa tienaavalta per kuukausi. Kuvitellaan, että jos se oma veroprosentti on 20 tai 30 prosenttia, se on sitä myös muilla.
kehtaa edes kirjoittaa, kun tulot tota luokkaa. Varmasti köyhdytte ilman lapsilisää.
En kehtaisi edes kirjoitaa asiasta, jos mulla olisi tuollaiset tulot.
poisteta, turha pelätä/tuuletella. Lapsilisän tarkoitus on tasata lapsellisten ja lapsettomien ruokakuntien tuloja.
Enkä kyllä ymmärrä miksi ihmiset ovat niitä niin mielellään poistamassa suurituloisilta, jotka kuitenkin maksavat progression vuoksi tuloistansa enemmän veroa. Suomessa tulonsiirtoja luonnehtii universaaliuden periaate, eli kaikki maksavat ja kaikki myös saavat.
Miksi suurituloisten pitäisi vain maksaa?
näimpä. Ei olla köyhiä, mutta kiitos verotuksen ei kovin varakkaitakaan. Kyllä miestä välillä syö painaa duunia pelkällä provikalla ja sitten verottaja vain nostaa veroprosenttia vuosi vuodelta. Tuntuu välillä ettei missään ole mitään järkeä. Ihan sama vaikka lapsilisät jäisikin pois jos veroja kohtuullistettaisiin.
ja hyvä jos 50000 ylittyy! Ja isot velat on, mutta pärjätään, kun eletään järkevästi. Ihan oikein, että suurituloisilta tippuukin etuudet, saisi poistaa kokonaan!
Onko mielestäsi oikein, että maassamme on lapsilla oikeus (velvollisuus) maksuttomaan perusopetukseen?
Tämän mahdollistaa vain se, että meillä on progressiivinen verotus. Hyvin tienaavat maksavat teidänkin lasten koulunkäynnin.
Mikäli olet sitä mieltä, että hyvätuloiset eivät ole oikeutettu samaan lapsilisään kuin te, asetat lapset eriarvoiseen asemaan yhteiskunnan etujen nimissä. Maassamme on verovaroin luotu erittäin hyvätasoinen ja kaikille tasa-arvoisen edullinen terveydenhuolto- ja koulutusjärjestelmä. Mikäli ehdotat lapsilisien määrän tiputtamista suurituloisilta, on rivien välissä luettavissa, että ensiksi heidän pitäisi maksaa teidänkin lasten etuuksia, jäädä itse ilman ja varmaan vielä maksaa tk-käynneistä ja koulunkäynnistäkin omassa maksuluokassa. Ihan oikeasti:
Mieti mitä sanot ja sano mitä mietit.
Lapsilisät on niitä ainoita tasapuolisia asioita yhteiskunnassamme.
Onko mielestäsi oikein, että maassamme on lapsilla oikeus (velvollisuus) maksuttomaan perusopetukseen?
Tämän mahdollistaa vain se, että meillä on progressiivinen verotus. Hyvin tienaavat maksavat teidänkin lasten koulunkäynnin.
Mikäli olet sitä mieltä, että hyvätuloiset eivät ole oikeutettu samaan lapsilisään kuin te, asetat lapset eriarvoiseen asemaan yhteiskunnan etujen nimissä. Maassamme on verovaroin luotu erittäin hyvätasoinen ja kaikille tasa-arvoisen edullinen terveydenhuolto- ja koulutusjärjestelmä. Mikäli ehdotat lapsilisien määrän tiputtamista suurituloisilta, on rivien välissä luettavissa, että ensiksi heidän pitäisi maksaa teidänkin lasten etuuksia, jäädä itse ilman ja varmaan vielä maksaa tk-käynneistä ja koulunkäynnistäkin omassa maksuluokassa. Ihan oikeasti:
Mieti mitä sanot ja sano mitä mietit. Jos olet ahne, ei sitä kannata täällä mainostaa.
Lapsilisät on niitä ainoita tasapuolisia asioita yhteiskunnassamme, mitähän niiden maksamisesta ajattelevat lapsettomat? joku kirjoittaja käytti ne etelänmatkoihin, hienoa, että osataan käyttää koko perheen hyvinvointiin!
Sanoin ei järin suuri. Ainakaan suhteutettuna menoihimme.
Me emme ole enää opiskelijoita, vaan akateemisesti korkeakoulutettuja. Mekin olemme kuitenkin halunneet perheen ja ison sellaisen. Velkaa löytyy opinto- , asunto- ja autovelkaa. Perheemme budjetti on mitoitettu kokonaistuloihin, kaikki menee mitä tulee. Mainitsinhan olevani vielä hoitovapaallakin. Lapsistamme vanhin putosi juuri lapsilisiltä. Mutta kyllä hän 17-vuotias koululainen edelleen syö ja kuluttaa! Arvaapa vaan miten paljon 6 henkinen perheemme ruokalasku on aina käydessämme kaupassa! Kuitenkin olen hyvin taloudellinen ostaja, tutkin aina kaikki hinnat jopa ruokakaupassa. Lämpötila kodissamme pidetään max 18 asteessa, jotta lämmitykseen ei menisi niin paljon.
Mitään ylimääräisiä kelan tukia emme tosiaankaan saa. Se onkin ainoa tuki, jota saamme. Hoitomaksu on täysi, kun menen töihin ja muita tukia emme ole koskaan saaneet (äitiysrahan tietysti). Olen kuullut perheistä, joissa lapsilisät ohjataan lapsille tileille tms. Meillä ne menee käyttöön kaikki. Ja todelliseen tarpeeseen.
Ensimmäiset lapset sain opiskelijana olessani. Tarpeeseen tuli kaikki silloinkin.
kaksi DI:tä tai kaksi lakimiestä... sillä varmaan mennään yli tuon palkan.
Sairaanhoitajan tuloilla ei ainakaan. Ja velkaa sitä on täälläkin...
Ja perheen veroprosentit 41 ja 24.
Sanoin ei järin suuri. Ainakaan suhteutettuna menoihimme.
Me emme ole enää opiskelijoita, vaan akateemisesti korkeakoulutettuja. Mekin olemme kuitenkin halunneet perheen ja ison sellaisen. Velkaa löytyy opinto- , asunto- ja autovelkaa. Perheemme budjetti on mitoitettu kokonaistuloihin, kaikki menee mitä tulee. Mainitsinhan olevani vielä hoitovapaallakin. Lapsistamme vanhin putosi juuri lapsilisiltä. Mutta kyllä hän 17-vuotias koululainen edelleen syö ja kuluttaa! Arvaapa vaan miten paljon 6 henkinen perheemme ruokalasku on aina käydessämme kaupassa! Kuitenkin olen hyvin taloudellinen ostaja, tutkin aina kaikki hinnat jopa ruokakaupassa. Lämpötila kodissamme pidetään max 18 asteessa, jotta lämmitykseen ei menisi niin paljon.
Mitään ylimääräisiä kelan tukia emme tosiaankaan saa. Se onkin ainoa tuki, jota saamme. Hoitomaksu on täysi, kun menen töihin ja muita tukia emme ole koskaan saaneet (äitiysrahan tietysti). Olen kuullut perheistä, joissa lapsilisät ohjataan lapsille tileille tms. Meillä ne menee käyttöön kaikki. Ja todelliseen tarpeeseen.
Ensimmäiset lapset sain opiskelijana olessani. Tarpeeseen tuli kaikki silloinkin.
Jos ei ilman yhteiskunnan tukia muka pärjää, niin vähän väärin olette kenties menonne mitoittaneet..
Ja kyllä, 4000 euron palkka on kyllä tosi hyvä vrt. mun palkka -> kaksi korkeakoulututkintoa, yli 10 vuotta työkokemusta ja bruttopalkka alle 3400 euroa.
Ja huom. maksan itse minun ja lasten asumisen ja elämisen täällä pk-seudulla, ja väitän, että ihan kivasti tullaan toimeen kuitenkin, pärjäisimme jopa ilman lapsilisää. Meillä ei ole autolainaa mistään ökycitymaasturista, ja elämme muutenkin nuukasti.
4000e/kk ei ole suuri palkka? Voi anna mun kaikki kestää, ite saan opiskelijana 240e/kk, töissä kun kävin korkeintaan 1500e/kk (jos teki pitkiä putkia). Ja kehtaat sanoa että 4000e pieni palkka..
Voi huhhuh, ihmisille ei sitten mikään näköjään riitä! Ihan oikein oliskin jos tuollasilta lähtis ylim. kelan tuet kokonaankin pois, vaikka sitten pienenis.