Tyttäreni aikoo maalariksi
..ei siis taide- vaan remontti- ja rakennusmaalariksi.
Pakko sanoa, että en oikein tykkää hänen ammatinvalinnastaan.
Eikö tuollainen työ ole kovin raskasta ja pölyistä, ja vielä kaikki ne liuotinaineet ja kemikaalit, mitä maaleissa on..
Löytyykö ketään naispuolista maalaria? olisi kiva jos kertoisit ammatista!
Kommentit (52)
suoritettuaan voi kirjoittaa ylioppilaaksi käymättä päivääkään lukiota! Lukio ei anna mitään ihmeellistä.
Maalarin ammatti on erittäin hyvä ammatti tosin hyvää fyysistä kuntoa vaativa, kuten monet muutkin rakennuspuolen ammatit.
Jollei tyttäresi ole allerginen/ astmaatikko, niin miksi ihmeessä et tykkää hänen valinnastaan?
Et voi elää tyttäresi elämää ja hänellä on sentään selvyys siitä mitä tahtoo "aikuisena" tehdä. On valitettavaa, että on myös niitä nuoria, jotka eivät keksi mihin ryhtyisivät ja pahimmillaan saattavat syrjäytyä sen johdosta.
En itse ole maalari mutta tuttavani (nainen) on ja on tyytyväinen uravalintaansa.
Mun isä oli maalari, tai no, kinutaan nyt eläkkeelläkin koko ajan hommiin. Tekee vain sukulaisille ja hyville ystäville enää.
Kyllä siinä varmaan ihan ok tienaakin, koska me lapset pystyttiin opiskelemaan opintolainoitta.
Lapsen on tehtävä niinkuin vanhempi määrää. ettei vaan kävis niin, että lapsellas menee 3 vuotta hukkaan kun opiskelee lähoitajaksi, joita hommia ei tule ikinä tekemään?
M34
Anna tytön kokeilla siipiään. Minun äiti ei suostunut kustantamaan taidekoulua, kun kuulemma maksoi liikaa jo pelkkä bussilippu, eikä minusta saanut tulla mitään taivaanrannan maalaria. Ei kun lukioon vaan, oli muorin mielipide. Pakko oli suostua, kun ei 16-veenä ollut muuta mahdollisuutta.
Arvaa olenko yhä katkera äidilleni. Serkkupoika sai kouluttautua ja pärjää erinomaisesti taidemaalarina, ja minä haaveilen nyt 40-veenä vielä yrittäväni taidekouluun, eikö olekin epätoivoista jo? Nyt kun lainat on maksettu ja kärsitty tässä vi.....sessa työssä.
Parhaimmillaan se on tosi luovaakin työtä, varsinkin jos asiakkaat on esim. yksityisiä.
Raskasta se on, mutta miksi et olisi onnellinen siitä että tyttäresi tietää mitä haluaa? Kyllä maalarin työ pankkivirkailijan hommat voittaa!!
Eli paljon puhuttu, miten maalausala naisistuu.
Minä antaisin tytön opiskella mitä haluaa. Lukion ehtii käydä sitten myöhemminkin, jos alkaa innostamaan. Tai tutkailkaa, onko kaksoistutkinnon mahdollisuutta teillä päin.
ja nykyään kouluissakin tällä alalla suuri osa naisia :) hyvä ammatti oikeasti ja jos tykkää niin mikäs siinä! :)
olen maalari koulutukseltani, ihan vahingossa ko alalle tulin kouluttautuneeksi. Ihan mukavaa hommaa, tosin en jurikaan ole sen alan töitä tehnyt. Mutta täysin poissuljettua sekään tietysti ole.
Kuka huusi? Äiti? Tytär? ja miksi?
ihan ärsyttääkseen valitsee alan jota sinä et halua. meidän tytär valitsi sähkärilinjan. myöhemmin huudon kanssa kouluttautui lähihoitajaksi, meni 3 vuotta hukkaan. mutta nämä on käytävä läpi, eivät opi muuten.
tai entisöintiin. voi olla että pääsee maalikaupaan alan asiantuntijaksi. ootraus on aivan ihanaa hommaa! automaalariksi, varsinkin jos oppi kynänruiskun..
jännetupintulehdus voipi olla "ammattisairaus", niinkuin monessa muussa käsillä tehtäessä.
vaikka en ihan alalla olekkaan. erikoistuu ja suihku.. =) T:23
Opiskelin itse maalariksi ja olen nainen ja oma firma. Mahtava ala! onhan tämä aina silloin tällöin raskasta mutta onko muka sellaista työtä olemassa mikä ei olisi raskasta silloin tällöin? Suosittelen tätä alaa ihan jokaiselle ihmiselle joka tykkää tehdä käsillä! tämä on niin monipuolista hommaa!
Kävin suomen haetuimman lukion helsinhin kuvataide lukion. Nykyään olen maalari. Pian työnjohtaja ja parin vuoden päästä mestari.
opiskella motivoituneena joku perusduunarin homma, ku rämpiä läpi lukio.. Arvosta lastasi!
Nykyään on pulaa sähköasentajista, putkimiehistä jnejne.. ja pitkälle kouluttautuneita työttömänä..
ihan ärsyttääkseen valitsee alan jota sinä et halua. meidän tytär valitsi sähkärilinjan. myöhemmin huudon kanssa kouluttautui lähihoitajaksi, meni 3 vuotta hukkaan. mutta nämä on käytävä läpi, eivät opi muuten.
sinä vai tytär?
Minäkin olen suorittanut sähköpuolen opinnot. Sillä alalla olen edelleen ja tykkään työstäni (suunnittelua ja dokumentaatiota).
Äitini vaikutti alavalintaani kovin sovinistisilla asenteillaan (eihän naiset nyt osaa/ymmärrä/voi/...). Koska minulla ei ollut mitään toiveammattia, päätin kokeilla miten käy ;)
Ja hyvin kävi :)
Antakaa lastenne itse valita ammattinsa.
Ei siihen ensimmäiseen ammattiin tarvitse jäädä jos toiveet muuttuu. Joka tapauksessa niistä ensimmäisistäkin opinnoista on yleensä jotakin hyötyä tulevissa opinnoissa ja myöhemmin työelämässä.
Olet valitettavan oikeassa Pintakäsittelyalalta valmistuneet naiset (tytöt) eivät kovinkaan helpolla löydä töitä eli työttömyys% on korkea. Lisäksi heille firmoissa annetaan ne pienipalkkaisimmat työt, joissa ei saa mitään lisiä. Oppilaitoksissa sanotaan ihan suoraa, että alan tyttöistyminen on ongelma, koska se on luonut kahtiajakoiset työmarkkinat. Toisaalla ovat miehet, joista melkein tapellaan ja toisaalla ovat pätkätyöllistyvät tytöt. He saavat töitä, jos perustavat oman firman. Niitä kerrostalojen rappukäytäviä vain ei riitä kaikille entisöitäväksi, Eli kysy tytöltäsi, mitä hän oikeasti haluaa elämässään tehdä ja miten olettaa tulevansa toimeen. Jos kestää pienipalkkaista pätkätyötä tai on yrittäjähenkinen ja markkinointitaitoinen, niin sinne vaan. Mutta jos ei jaksa kantaa raskaita päniköitä, arastelee koneita ja laitteita eikä hallitse matematiikkaa, niin miettii vielä uudestaan.
Itse asiakkaan roolissa valitsen aina naisia remonttihommiin. Tiedättekö miksi? Miesten tekemistä hommista löytyy aina niin paljon valittamisen aihetta, mutta naisten työnjälki on poikkeuksetta ollut siistiä.
Kannattaisi remppafirmojenkin (ja koulujen) hoksata tämmöinen seikka.
Saat olla ihan rauhassa tykkäämättä.
voi myös jatko-opiskella ihan niin pitkälle kuin tahtoo, joten se ei enää samalla tavalla ole este myöhemmälle kehitykselle kuin joskus aikoinaan. Eli jos tyttösi nyt väärin valitisiskin, niin kaikki mahdollisuudet on vielä jäljellä, ja lisäksi hän osaa sitten ainakin maalata, sitä taitoa varmaan jokainen joskus tarvitsee =)
Lukio on yleissivistävä koulutus ja tietenkin ihan hyvä sekin, mutta suuren osa lukiossa opituista asioista voi opetella muualtakin, jos ko. tietoja tarvitsee. Ehkä kieliopinnot ja matematiikka on sellaiset, jotka ammattikoulussa jää vähemmälle, näitä voisit yrittää saada tyttösi opiskelemaan ammattikoulun ohella (kaksoistutkinto).
30-veenä heitti siistin sisätyön jakkupuvun nurkkaan, ja kouluttautui maalariksi. Jatkoi siitä vielä talonrakennuslinjalla, suoritti vesierityspaperit ja tekee nykyään kylppäriremppoja miehensä kanssa omassa firmassa.
Ajaa uutta maastoautoa ja asuu omakotitalossa. Anna tytön mennä sinne minne haluaa.