Koska kerrot/kerroit tyttärellesi kuukautisista?
Minkä ikäinen tyttö oli? Ja koska hänellä sitten alkoi kuukautiset?
Kommentit (23)
eli just kun ovat löytäneet siteitä tai tamponeja ja kyselleet mitä ne ovat, vanhemmiten sitten kertonut tarkemmin kierron pituuksista yms. siinä tienoilla kun on menkat alkaneet ja kun sitten ovat alkaneet, ollaan yhdessä opeteltu pitään kirjaa kierroista. Itse ovat sen hoitaneet, olen kysynyt ovatko muistaneet laittaa ylös kalenteriinsa. Ja nyt kun jo kolmella tytöllä menkat, ollaan hommattu kestositeitä. Tytöillä on menkat alkaneet 11, 12 ja 14 ikäisinä. Pienimmät sitten kuulee tossa sivussa miten hommat menee ja mitä ne kuukautiset on.
11 v tytölleni... tiedän että ois jo aika mutta en tiedä mikä siinä on niin vaikeeta. Ehkä kun meillä kotonakaan ei näistä asioista puhuttu, sain tietoni esim koulussa. Enkä tiedä tietääkö hän niistä jo, onko kuullut jostain muualta.
Oma äitini ei kertonut minulle koskaan kuukautisista. Onneksi oli koulussa puhuttu, ennenkuin omani alkoivat.
Ensimmäisten vuotojen ajan yritin käyttää paperitolloa tai pikkusiskon vaipasta leikattua suojaa, kunnes uskalsin pyytää äidiltä siteitä. Hän antoi siteet, eikä asiasta puhuttu sanaakaan. Inhosin ja häpesin koko asiaa.
Kuukautiset olivat itselleni pitkään nolo aihe, josta en puhunut edes parhaiden ystävieni kanssa.
Nyt oman tyttäreni lähestyessä murrosikää, joudun käymään silloisia tunteitani läpi, pystyäkseni puhumaan asiasta hänen kanssaan.
juuri juteltiin teknisesti vauvantuloon liittyvät asiat ja samalla kuukautiset... kierrosta ja vuodosta olen aiemminkin maininnut, nyt sen merkityksestä