Apua, kannattaako varoittaa exän nykyistä tyttöystävää vai onko virhe sekaantua?
Kyseessä mies joka on todella kieroutunut luonteeltaan, mutta ominaisuudet eivät tule ilmi seurustelun aikana vaan jokaisessa suhteessa vasta avoliitossa. Minuakin varoitettiin muuttamasta hänen kanssaan yhteen, mutta rakastuneena suutuin varoittajalle (miehen ex) ja uskoin miehen exän olleen luonnehäiriöinen niin kuin mies oman kantansa kertoi. Myös tätä exää oli aikoinaan varoitettu, mutta hänkin oli uskonut miehen versioon eli varoittajan olleen umpihullu. Olen miehen uuden tyttöystävän vuoksi tosi huolissani, hän on entinen opiskelukaverini jonka muistan tosi kilttinä ihmisenä. Mutta kannattaako minun alkaa varoittaa häntä? Itselläni kesti vuosia toipua miehen harjoittamasta systemaattisesta henkisestä väkivallasta enkä haluaisi samaa kohtaloa tälle kyseiselle tytölle. Mitä tekisitte?
Kommentit (66)
Ensinnäkään muiden elämä ei kuulu aloittajalle pätkän vertaa.
Toisekseen hänen exänsä saattaa olla toisen ihmisen kanssa aivan toisenlainen.
Aloittajan kaltaiset ihmiset voisivat keskittyä vain omaan elämäänsä sen sijaan että työntävät nenäänsä väärään paikkaan, mokomat nuuskut.
AINA KANNATTAA VAROITTAA jos epäilee ystävänsä tai tuttavansa kumppanin olevan esimerkiksi väkivaltainen tai narsistinen. Alussa ystäväsi tai tuttavasi voi kieltää asian eikä suostu sitä näkemään tai myöntämään. Mutta varoitus voi jäädä ns. alitajuntaan ja hälytyskellot voivat soida aikaisemmin.
[quote author="Vierailija" time="19.01.2010 klo 14:52"]kaikkein parasta, jos saisit myös muut exät mukaan. Todennäköisesti nyxä ei usko, ainakaan heti, mutta voihan sitä aina toivoa, että hänen hälytyskellonsa alkaisivat soida edes vähän aiemmin kuin teillä muilla. Luulen, että jälkeenpäin nyxä ei olisi pahoillaan varoituksesta, vaikkei nyt siitä ilahtuisikaan.
[/quote]
Eli mitä, exien pitäisi oikein porukalla valvoa loppuikänsä, ettei mies koskaan löydä ketään parisuhteeseen? Ja kuka tässä olikaan sairas?
Ja te narsismidiagnooseja tekevät kyökkipsykologit olette aivan naurettavia. Jokaisen exä on narsisti, hohhoijaa. Ettekö tajua omaa naurettavuuttanne?
Minäkin olen exäni mielestä täysin luonnehäiriöinen narsisti kusipää ja hänen kanssaan ollessani olinkin aivan mulkku, kuten hänkin. Nykyisessä suhteessani kaikki on toisin ja ainoa, johon kajoaisin, olisi elämääni häiriköivä exä, jonka kyllä nakkaisin niska-perse-otteella pihalle, jos meille yrittäisi tunkeutua. Hommaisin vielä lähestymiskiellonkin.
Siis oikeasti, hyi, stalkkaava ja tunkeileva exä ei ole mielestänne mitenkään päästään vialla?
Miten nyt just sattu oleen sun vanha opiskelukaveri? Kuullostaa kyl keksitytältä jutulta! Lukematta siis muita kommentteja.
Oltiin samassa työpaikassa ja hän kertoi työkavereilleen ja lopputulos oli, että minä sinkku olen kateellinen, kun hänellä on mies.
Itse en tuota miestä tuntenut, mutta eräs tuttavani varoitti hänestä.
Tämä kaveri sai sitten kunnolla turpaan ja asia meni rosikseen, sekä kaverin nenä kauneusleikattiin.
Myönsi kyllä myöhemmin, että minä olin oikeassa, että olisi uskonut minua.
Oltiin tuolloin nuoria ja on se jännä, että minä olisin siitä kade, että kaverillani on mies.
Tunne vammaisuudesta häntä varoitin, että hellyydestä hulluuteen menee tunteet.
En ole koskaan ymmärtänyt, mikseivät naiset hoksaa että miehessä on todellakin jotain outoa jos seurustelusuhteita on useita. Siitä pitäisi jo alkaa vedellä johtopäätöksiä.
Miten niin? Sehän nimenomaan on normaalia että elämän aikana seurustellaan usean henkilön kanssa. Jos jollain ei noin kolmekymppiseksi mennessä ole ollut oikein ketään, SILLOIN pitäisi miettiä miksi.
En lähtisi itse sanomaan mitään, sillä rakastuneena kukaan ei usko mitään negatiivista. Etenkin koska narsistit osaavat näytellä aluksi maailman ihaninta kumppania. Voit toki ohimennen hänelle sanoa, että kannattaa lukea vaikkapa semmoinen kirja kuin sata tapaa tappaa sielu.
jos haluaa ja rakastaa aidosti! Munkin mies tuomittu yli viidestä pahoinpitelystä ja hällä myös oli lähestymiskielto ex-vaimoonsa jonka kanssa ei kerennyt olemaan kuin alle 2v.
Mun kanssa ollut jo yli 5v. ja yhteisiä lapsiakin on,eikä mies ole kertaakaan käyttäytynyt väkivaltaisesti tai uhkaavasti,ei sinnepäinkään.
Virheistään voi oppia.
Surullista että tässäkin ketjussa kirjoittelee ihmisiä, jotka luulevat elämän ja varsinkin ihmissuhteiden olevan niin mustavalkoisia, että riitaan tarvitaan aina kaksi.
Mutta niinpä kuvittelin minäkin, kunnes todellisuus iski lujaa. Aloin nuoruuden suhteen päätyttyä seurustella jo alkuunsakin omituisen miehen kanssa, mutta koska riitaan tarvitaan aina kaksi, ajattelinkin tilanteiden johtuvan myös minusta ja parantelin omaa käytöstäni. Noh, suhde jatkui puolitoista vuotta avoliittoon asti ja seuraukset varmasti tietävät kaikki sen itse kokeneet.
Minulle tuli mieleen, että entäpä jos kertoisit omista kokemuksista (yksin tai exien kanssa), koska selvästikin myös sinulle oli lopulta hyötyä varoituksista, vaikket niitä heti uskonutkaan. Vertaistuki edes eron jälkeen on korvaamatonta ja koska suhteesta lähtemisen päätöstä ei voi tehdä kukaan ulkopuolinen, voit ainakin olla tukena jälkeenpäin.
Sinun mustamaalaaminen tämän pariskunnan puolelta ei varmastikaan voi olla kovinkaan paha asia, koska kyllä muutkin ulkopuoliset näkevät ja tietävät asian todellisen tilan.
Tsemppiä kauheesti tilanteeseen ja toivottavasti sekä sinulla, muilla exillä, että nykyiselläkin koittaa vielä turvalliset ja onnelliset suhteet!
olen tällä hetkellä huolissani ystävästäni. On tapailee miestä, joka on hänen mukaansa oikea unelmamies. Miehen taustat ovat meistä ystävistä hieman kyseenalaiset, mutta rakastanut ystävämme ei näe mitään outoa siinä, että uudella kumppanilla on takanaan useampi avoliitto, ainakin yksi avioliitto ja lapsia ainakin kolmen eri naisen kanssa. Kuulostaa minusta huolestuttavalta, mutta rakastuneen ystävän mielestä mies on vain sekaantunut vääränlaisiin naisiin :(
vai voiko näitä sankareita olla enemmänkin... toivottavasti ei sentään!
[quote author="Vierailija" time="18.05.2014 klo 23:33"]
Eli mitä, exien pitäisi oikein porukalla valvoa loppuikänsä, ettei mies koskaan löydä ketään parisuhteeseen? Ja kuka tässä olikaan sairas?
[/quote]
Miksi sinä halusit ymmärtää tämän ikivanhan aloituksen näin väärin?
Kyse on sen tytön = aloittajan kovin kiltiksi tietämän tytön suojeleminen sairastumiselta, ei miehen parisuhteiden estämisestä.
Turhaa se varoittaminen kuitenkin olisi, sillä nykyinen suhtautuisi samalla tavalla kuin aloittaja itsekin aikanaan, ja tuon lainauksen kirjoittaja.
Vanha aloitus, mutta tärkeä aihe.
Olen kahdesta exästäni saanut varoituksia heidät tuntevilta ihmisiltä - toisessa tapauksessa kyseessä miehen exä, toisessa pari muuta tuttua. Noiden tuttujen varoittelua pidin kateellisten mustamaalausyrityksenä. Jos olisin kuunnellut, olisin voinut välttyä vuosien piinalta, mikä lopulta meni ihan sairaaksi piinaamiseksi ja läheisieni uhkailuksi.
Toisessa tapauksessa sain miehen exältä viestin, missä kertoi esimerkiksi miehen väkivaltaisuudesta häntä kohtaan. Viestin todenmukaisuus tuli todettua siinä vaiheessa, kun joutui muutamaan otteeseen itse miehen "käsittelyyn". Tuon jälkeen halusin mahdollisimman irti miehestä, mutta jos tietäisin hänellä olevan uutta suhdetta, tekisin saman kun tuo exä teki minulle, jos sillä vain pystyisi estämään jotain, silläkin uhalla, että saisin jonkun hullun exän leiman päälleni.
Mun miehen ex- tyttöystävä soitteli ja varoitteli mikä hullu mieheni on. On kuulemma kerran tönäissyt hänet rajusti kumoon. unohti mainita, että ennen tönäisyä hän itse oli lyönyt miestä lasisella kaljapullolla takaraivoon. 9 vuotta ollaan oltu yhdessä, enkä kiltimpää miestä ole tavannut.
Minä en uskalla varoitella... Seurannut vaan sivusta näitä lapsen isän naisia ja suhteita.. Kaikki naiset lähteneet hältä,väkivalta jne syynä. Eikä hän muutu. Osaa esittää alussa mukavaa useamman kuukauden,kunnes kilahtaa... Ja joo, voisivat luulla,jos varoittaisin,että oon vaan kade. En todella ole. Kiitollinen olen,että pääsin hänestä ja olen elossa,sillä ei hengenlähtö kaukana ollut...
Vierailija kirjoitti:
Minuakin varoiteltiin mutta kuvittelin, että mieheni rakastaa minua aidosti ja kaikki menee paremmin kuin hänen edellisissä suhteissa.
Tuota en tajua, miten joku voi ajatella noin... Jos aiemminkin ongelmia monessa liitossa, mihin ne olis kadonneet.
Yhditä voimasi muiden EXien kanssa?
Vierailija kirjoitti:
no yhtä kaikki, se ei ole ap:n asia.
Ja tiedän vaikka kuinka monta eksän mielestä äärimmäisen luonnehäiriöistä miestä, joiden luonnehäiriö on kuin poispyyhkäisty uudessa liitossa.
Silloin kyse ei olekaan luonnehäiriöstä, vaan siitä, että katkera eksä mustamaalaa, Kaksi eri asiaa, luonnehäiriö ei parane.
Vierailija kirjoitti:
tuo on vain sinun ja muiden jätettyjen näkemys.
Ja mitä ihmettä roikut miehessä, jos kerran oli noin vastenmielinen?
Miten ap muka roikkuu?
Minä varoitin ystävääni tämän nykyisestä kumppanista ja sanoin ystävälleni itse olleeni narsistin kanssa parisuhteessa. Myös muutama muu ystäväni ystävä varoitti ystävääni miehestä. Ystäväni kyllä kuunteli ja myönsi itsekin ajatelleensa sitä mahdollisuutta. Hän myös kiitti minua siitä, että huolehdin hänen hyvinvoinnistaan. Ystäväni kertoi ongelmansa olevan se, ettei halua suhteen alussa nähdä tai tiedostaa kumppaninsa huonoja puolia. Nyt hän on ollut suhteessa vajaan kaksi kuukautta ja ilmoitti että siinä suhteessa kuherruskuukausi on jo ohi. En vielä tiedä mistä on kyse. En ole voinut ystävältäni sitä kysyä, koska mies on hänen luonaan. Ihmettelen kuherruskuukauden näin nopeaa loppumista. Onko ystäväni havainnut miehessä joitain ei niin hyviä piirteitä ja onko hänen silmänsä auenneet näkemään miehen todellisen luonteen? Mies oli alussa se klassinen "liian hyvä ollakseen totta-mies", jollaiseksi narsistia yleensä luonnehditaan suhteen alussa. Ystäväni on kiltti ihminen ja minua kauhistutti se, miten pian hän muutti omia käsityksiään miehestä aivan päinvastaisiksi. Ystäväni ilmoitti ensin ettei voi ajatella edes tapaavansa miestä uudelleen ja parin viikon päästä hän oli jo tiiviissä parisuhteessa miehen kanssa miehen ehdotuksesta. Mies kun vakuutti ystävälleni suurta rakkauttaan ja sai ystäväni uskomaan olevansa se maailman ihanin ja lumoavin nainen. Minä sorruin aikanani ihan samaan ja mies osoittautui pesunkestäväksi narsistiksi. Jos joku olisi varoittanut minua ja maininnut sanan narsisti olisin ehkä tutustunut narsismiin ja tajunnut lähteä suhteesta mahdollisimman nopeasti. Kun en asiasta mitään tiennyt, uskoin että myös minä olen syynä riitoihin ja miesystäväni julmaan käytökseen. Parisuhde ei aina ole niin mustavalkoinen, että kaikkeen tarvitaan kaksi. Narsisti pystyy manipuloimaan ja synnyttämään riidankin yksin ihan tyhjästä.