Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

660 euron kuukausituloilla ei saa toimeentulotukea!!

Vierailija
19.01.2010 |

Olen hakenut toimeentulotukea, koska jäin marraskuussa työttömäksi ja en ole vielä ansiosidonnaisen päivärahan piirissä. Nyt näyttäisi siltä, että en saa ko. tukea, vaikka tämänhetkiset kuukausituloni ovat vain 660 euroa! Summaan kuuluvat lapsilisä kahdesta alaikäisestä lapsesta sekä heidän isänsä maksama elatusapu.

Mitään muuta rahaa en saa mistään. Tämä taas johtuu siitä, että sanoin itse itseni irti työuupumuksen takia ja jouduin kolmen kuukauden karenssiin odottamaan päivärahaa. Edellisen palkan olen saanut kaksi kuukautta sitten, mutta en saanut siinä lomarahoja tms., koska en ollut normaalin TES:n piirissä (minulla oli johtajasopimus) ja takana oli kuitenkin pidempi sairasloma. Näin sovin yksityisen työnantajani kanssa.

Okei, voisin toki mennä töihin ja hankkia siten elantoni. Mutta en ole omasta mielestäni vielä täysin työkykyinen, koska takana on niin pitkä stressijakso työelämässä. Olin sellaisessa rumbassa mukana, että irtisanoutumiseni oli ainoa vaihtoehto päästä siitä eroon. Nyt hoidan itseäni kuntoilemalla ja lepäämällä. Uuden työn aloitan vasta kesän kynnyksellä.

Kyllä nyt sapettaa, että on maksanut veroja hyvistä tuloistani tälle kaupungille. Sitten kun tarvitsisi itse apua, niin sitä ei saa. Ei, vaikka elämäntilanteeni ei ole tarkoitettu pysyväksi ja kyse on vain 3 kuukaudesta karenssijakson aikana. Millä ihmeellä minä maksan kaikki laskut? Kuukausittaiset menoni ovat kuitenkin 1500 euron luokkaa, vaikka ne minimiin olen yrittänyt vetääkin.

Kommentit (64)

Vierailija
1/64 |
20.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä kannata säästää ainakaan tilille jos on pelkoa työttömyydestä, koska sossu laskee säästöt tuloiksi.

Joka paikkaan pitäisi maksaa hirveäst veroja, mutta kun apua tarvitsee, sitä ei saa.

Vierailija
2/64 |
20.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis käteen jäänyt kaksi vuottas 2700e kk jopa yli

meitä 4 henkeä ja ei jää käteen kun tuo sama summa ja ukko että akka painaa töitä koko ajana täysillä

kyllä yks aikuinen ja kaksi lasta todellakin pärjää puolella tuosta, haloo

1500e kk pitää riittää, mihin ap sun rahat menee?

asunto jos omistus maksat pelkkää korkoa se nyt ei ole paljoo nykypäivänä

si mahd sähkö vesi, maksut ja ruoka jossa voi todellakin säästää kun nyt itse olet kotoan tekemässä ruokaa,

muut menot ja ostot jäihin

ja kyllä jokaisen on säästettävä pahan päivän varalle, vaikka 100 e /kk noin 2000 e on oltava tilillä aina, voit vaikka oikeastri sairastua ja joutua makaamaan sairaalassa kuukausi kaupalla maksat sit säästöillä sairaalalaskut lääklaskut sun muut

ei voi vaan odottaa et sossu maksaa

ja oma tilanteesi on ihan itse aiheutetttua, et itse olet soppaaan itsesi laittanut

mieti ennen kuin teet noin isoja ratkaisua

yhteiskunta ei voi maksaa jokaisen virkistys lomia pelkän itse päätetyn irtisanomisen vuoksi

on olemassa vuoroteluvapaita, yms

ja jos oikeasti on masentunut on mentävä lääkäriin, ja jos hän diagnostisoi masennuksen niin varmasti kirjoittaa sairaslomaa, jolloin saa jopa palkkaa tai kela sairaspäivärahaa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/64 |
19.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten luulisi että kun siihen asemaan pääsee, ihmisellä on myös älliä säästääkin siitä suuresta palkasta... Mitä tulee omiin tuntemuksiisi siitä, ettet ole työkuntoinen, niin vastaavaahan voi väittää kuka tahansa. Se miten hoidat itseäsi, on yksi ja sama, mutta virallisen määritelmän työkyvystä tekee lääkäri - et sinä. Menepä lääkäriin äläkä mussuta kunnostasi ja sitten sen lääkärintodistuksen kanssa työkkäriin.

Sekin pitää muistaa, että johtajasopimuksilla on kääntöpuolensa, ne eivät ole tavallisia sopimuksia eivätkä välttämättä oikeuta työttömyysturvaan, mutta se sinun olisi pitänyt hoksata jo sopimusta tehdessäsi. Olet myös itse irtisanoutunut, jolloin on edessä karenssi - olit sitten työntekijä tai johtaja. Se on normaalikäytäntö ihan kaikille veronmaksajille, myös sinulle.

Nyt ei muuta kuin pienennät menojasi edelleen.

Vierailija
4/64 |
19.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et, niin varaa aika tilanteesi selvitykseen. Pelkkä etuuskäsittelijä ei ota yksilöllisiä tilanteita huomioon.

Kolmehenkisen perheen jo perusosa on kyllä enemmän kuin 660€. Lisäksi voi saada tarveharkintaista tulea eräisiin muihin menoihin ja myös tukea, jonka maksaa takaisin (kun esim. ansiosidonnainen alkaa juosta.)

Jos jaksat, tutki vaikka laki toimeentulotuesta, löytyy netistä osoitteesta finlex.fi.

Vierailija
5/64 |
19.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kakkonen kannattaa kokoomusta!

Vierailija
6/64 |
19.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten luulisi että kun siihen asemaan pääsee, ihmisellä on myös älliä säästääkin siitä suuresta palkasta... Mitä tulee omiin tuntemuksiisi siitä, ettet ole työkuntoinen, niin vastaavaahan voi väittää kuka tahansa. Se miten hoidat itseäsi, on yksi ja sama, mutta virallisen määritelmän työkyvystä tekee lääkäri - et sinä. Menepä lääkäriin äläkä mussuta kunnostasi ja sitten sen lääkärintodistuksen kanssa työkkäriin.

Sekin pitää muistaa, että johtajasopimuksilla on kääntöpuolensa, ne eivät ole tavallisia sopimuksia eivätkä välttämättä oikeuta työttömyysturvaan, mutta se sinun olisi pitänyt hoksata jo sopimusta tehdessäsi. Olet myös itse irtisanoutunut, jolloin on edessä karenssi - olit sitten työntekijä tai johtaja. Se on normaalikäytäntö ihan kaikille veronmaksajille, myös sinulle.

Nyt ei muuta kuin pienennät menojasi edelleen.

Kuule, miten minä yksinhuoltajana säästän? Käteen jäi kuukaudessa 2700-2800 euroa, josta maksoin täydet päivähoitomaksut, asunnon, auton, ruuat, sun muut menot. Ja minulla on kyllä lääkärintodistus työkyvystäni, jos se sinua yhtään lohduttaa. Kyseinen todistus lähti myös työkkärin kautta liittoon.

Ja tiedän laittaneeni nimeni johtajasopimukseen. Eipä sitä sopimuksentekohetkellä tule ajatelleeksi, että jään muutaman vuoden päästä työttömäksi pakon edessä. Vai ajattelitko sinä niin? Kaikkea ei voi ennustaa.

Jos olet tosiaan oikeasti ollut johtotehtävissä, niin olet varmaan niin fiksu ihminen, että vastaat asiallisesti aloitukseeni etkä vittuile. Se ei yhtään auta tilannettani.

Ap.

Vierailija
7/64 |
19.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. en ole kakkonen

Vierailija
8/64 |
19.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siihenhän olis yksinkertanen ratkasu: hanki mies.

Vierailija
9/64 |
19.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kymmenettuhannet suomalaiset paljon huonommilla palkoilla ovat samassa tilanteessa.

Vierailija
10/64 |
19.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teidän perheen perusosa on n.900euroa/kk.

Nyt soitat sossuun ja selvität mitä ne sekoilee!

Vierailija
11/64 |
19.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kymmenettuhannet suomalaiset paljon huonommilla palkoilla ovat samassa tilanteessa.

Mutta monella niistä kymmenestätuhannesta suomalaisesta ei ole minkäänlaisia työ-/kouluttautumishaluja ja tukien varassa eläminen on jokapäiväistä. Minä nyt sentään yritän selviytyä näistä 3 kuukaudesta, ettei sitten enää koskaan tarvitisi enää joutua tällaiseen tilanteeseen. Ja minulla on jo uusi työpaikkakin sovittuna, tosin vasta kesän alussa.

Miehen hankkiminen tähän tilanteeseen ei ole mikään ratkaisu. En elä miesten siivellä, mieluummin sitten vaikka yhteiskunnan, kun olen kerran veronikin maksanut. Tyhmä kommentti, joku purkaa näköjään omaa pahaa oloaan.

Ap.

Vierailija
12/64 |
19.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

oliskohan käynyt niin että ei soitot sossuun enää auta, koska sossu on laskenut pitemmältä ajalta, että ap:n kk-tuloista olisi pitänyt jäädä niin ja niin paljon. Ei siis ole oikeutettu tukeen.

Vierailija
13/64 |
19.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos palkasta ei jää säästöön edes kolmeksi kuukaudeksi käyttörahaa?

Vierailija
14/64 |
19.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

toimeentulotukiasioissa? Vaikka aiempina kuukausina tuloja olisi ollutkin enemmän, mitä ne auttavat, jos ja kun rahaa ei ole säästössä?

Mutta tosiaan, ap:n kannattaa ottaa pikana yhteytta alueensa sosiaalitoimistoon. Varmasti tukea tulee, kun jaksaa perustellen vaatia.

Vierailija
15/64 |
19.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos palkasta ei jää säästöön edes kolmeksi kuukaudeksi käyttörahaa?

siksi nyt ei ole yhtään sukanvarressa. Enhän minä silloin osannut tätä tilannetta ennustaa. Jos olisin osannut, olisin laittanut joka palkasta säästöön. Silloin olisimme varmasti pärjänneetkin.

Onko sulla joku ongelma vai miksi käytät aikaasi tässä ketjussa ilkeilyyn? Siirry muualle, jos ei asia miellytä.

Ap.

Vierailija
16/64 |
19.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sossuhan kattoo tulot edeltävältä neljältä kuukaudelta. Ja katsovat, että silloin on tienannut niin paljon, että jotain tarttis olla säästössä.

Mut jos kerran ei ole työkykyinen, niin miksi ei hae sairaslomaa ja niin saisi sairaspäivärahaa. Ei kai sitä voi olla työttömänä työnhakijana, jos ei ole edes potentiaalista mahdollisuutta, että kykenisi myös tekemään töitä?

Vierailija
17/64 |
19.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli aika pöhköä mennä irtisanoutumaan sen sijasta että olisit heti ottanut sairaslomaa (ja parhaassa tapauksessa pyytänyt vielä jotain kuntoutusta) työkykysi kuntoon saamiseksi, mutta ei se myöhäistä vieläkään ole. Menet nyt lääkäriin ja selität että et ole työkykyinen. Saat sairaslomaa ja sitä myöten sairaspäiväraha (varmaan minimi, jos kerran lomaa takana jo pitkään, mutta kuitenkin).

Jos taas lääkäri on sitä mieltä, että et sairaslomaa tarvitse niin sitten sun on vaan oikeasti jo aika mennä takaisin töihin.

Sitten toinen juttu on, että kun sulla ei kerran ole tuloja niin sun vaan ON vedettävä ne menosi paljon alle tuon nykyisen 1500 euron "minimin". Ja pystyt siihen kyllä, monet muutkin pystyvät. Opiskelijat esim ei saa enempää kuin sinäkään kuussa, eikä hekään saa toimeentulotukia...

Vierailija
18/64 |
19.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja lainat käytetty, todellakin saa toimeentulotukea. Se johtuu ihan siitä, että nykyisellään tukisysteemi on perseestä: kukaan ei oikeasti elä Kelan minimituilla, ainakaan jos on elätettäviä muitakin kuin oma napa.

Pitäis olla riittävä perustulo eli kansalaispalkka kaikille työelämän ulkopuolella oleville.

Piste.

Vierailija
19/64 |
19.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sekin voi vaikuttaa siihen ettei saa toimeentulotukea.

Todellakin olisi loogista nyt mennä lääkäriin ja hakea työuupumuksesta sairaspäivärahaa.

Vierailija
20/64 |
19.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten toinen juttu on, että kun sulla ei kerran ole tuloja niin sun vaan ON vedettävä ne menosi paljon alle tuon nykyisen 1500 euron "minimin". Ja pystyt siihen kyllä, monet muutkin pystyvät. Opiskelijat esim ei saa enempää kuin sinäkään kuussa, eikä hekään saa toimeentulotukia...

Valitettavasti moni laskuista on tullut takautuvasti. Maksan esim. nyt tammikuussa marraskuun päivähoitomaksut, jotka ovat vielä täysimääräiset. Samoin sähkölaskun, vastikkeen, asuntolainan koron, ynnä muut. Pääsen varmaan minimimenoihin siinä vaiheessa, kun alan jo saamaan ansiosidonnaista. Sitäkään en ehdi saamaan kuin 3 kuukautta ennen uuden työn aloittamista.

Kiitos kuitenkin hyvistä vinkeistä, taidanpa mennä uudelleen lääkärin juttusille.

Ap.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kaksi