Miten te karppaajat saatte mahanne toimimaan??
Kun ette syö kuituja? Ihmettelen...
Itselläni on maha kovana normaali ruuallakin, ja hiilareita vähentämällä on täysin ummella :(
Kommentit (71)
päivässä melkoisen paljon (kaalia, salaattia, porkkanoita, lanttua, kukkakaalia, parsakaalia, paprikaa...) ja lisäksi silloin tällöin pähkinöitä, kookoshiutaleita ym. Enkä muuten ole edes vakuuttunut siitä, että ihminen varsinaisesti tarvitsee kuituja. Tosi paljon auttaa se, että syö riittävästi rasvaa.
Minulla ei ole ollut lainkaan ongelmia mahan kanssa. Nykyään ongelmia tulee vain silloin, jos poikkeuksellisesti syön viljaa.
sori tyhmyyteni, en oikein muutenkaan oo perillä tästä keskustelupalstalta aina...
ja siis että mistä se sana tulee...
Ah, miten hyvä käsitys sulla mitä ihminen tarttee: eläinrasvoja verisuonille ja sydämelle, ei kuituja suolelle! :D
Tervemenoa sairaalaan ihan omalla rahalla: sama kuin ylipainoset reppanat. Oma syy aiheuttaa terveyshaittoja.
Olen karpannut (eli syönyt vähähiilihydraattisesti, low carb > karppaus) nyt kaksi vuotta: veriarvoni ovat edelleen erinomaiset, olen hoikistunut ylimääräisenä olleet kuusi kiloa, en ole sairastanut oikeastaan kurkkukipua lukuun ottamatta mitään ja voin hyvin.
Uskaltaisin jo lyödä vetoa, että kymmenen vuoden päästä virallinen terveysvalistus on muuttunut ratkaisevasti siihen suuntaan, että ihmisen on hyvä saada energiansa nykyistä enemmän rasvasta ja nykyistä vähemmän hiilihydraateista.
Niin, ja sinusta siis rasva ei tuki verisuonia?
Se on ihan suomalainen kansansairaus!
En tiedä miten olen ylimielinen kun faktaa sanon. Minusta tälläset rasvankiskojat saisi hoitaa omat verisuonilaskunsa. RASVA ja nimenomaan eläinrasva sen tukkeen tekee.
En tiedä miten olen ylimielinen kun faktaa sanon. Minusta tälläset rasvankiskojat saisi hoitaa omat verisuonilaskunsa. RASVA ja nimenomaan eläinrasva sen tukkeen tekee.
Mutta ilmeisesti on totta (laaketieteellisten artikkeleiden mukaan) etta karppaus ei ole niin haitallista verisuonille kuin voisi kuvitella. On ainakin muutama tutkimus, jossa on todettu etta karppaajien kolesteroli- ja triglyseridiarvot ovat yhta hyvat kuin kevyesti syovien ei-karppaajien. Mutta samoissa tutkimuksissa todetaan myos, etta jos haluttaisiin karppauksen olevan HYVAKSI (ei siis pelkastaan "ei haitaksi" verisuonille, pitaisi keskittya ns. hyviin kasvisrasvoihin ja vahentaa elainrasvojen maaraa).
Paljon paremmin kuin ennen. JA kuituja tulee tosiaan kasviksista ja marjoista tarpeeksi. Pellavansiemeniä käytän myös toisinaan, ja jos ongelmia tulee, syön luumuja.
http://sundqvist.blogspot.com/2010/01/tyydyttyneet-rasvat-eivat-ole.html
Hiilareita ja rasvaa urakalla kiskovat saisivat maksaa verisuonilaskunsa itse.
<a href="http://sundqvist.blogspot.com/2010/01/tyydyttyneet-rasvat-eivat-ole.html" alt="http://sundqvist.blogspot.com/2010/01/tyydyttyneet-rasvat-eivat-ole.html">http://sundqvist.blogspot.com/2010/01/tyydyttyneet-rasvat-eivat-ole.htm…;
Hiilareita ja rasvaa urakalla kiskovat saisivat maksaa verisuonilaskunsa itse.
teet omalle argumentillesi vain hallaa lainaamalla tuollaisia... esim. tassa hiukan asiallisempaa ja luotettavampaa tietoa aiheesta:
http://lowcarbdiets.about.com/gi/o.htm?zi=1/XJ&zTi=1&sdn=lowcarbdiets&c…
tai googlatkaa low carbohydrate diet cholesterol niin saatte linkkeja
Ja mitenköhän kauan markkinoilla on ollut KEINOTEKOSESTI kovetettua margariinia? ;)
Kyllä suomalaisten kansansairaus verisuonitauti on paljon vanhempaa perua.
väittelemään jostain ihan muusta kun ap kysymyksestä??
syypää ei ole rasva eikä edes hiilihydraatti vaan ne yhdessä.
Mutta jos toinen pitää jättää pois, jätän mieluummin hiilihydraatin (siis pienennän ratkaisevasti) sillä rasvassa on mielestäni parempia ominaisuuksia. Rasvahapot ja rasvaliukoiset vitamiinit ovat välttämättömiä, rasvan syönti pitää ihon ja koko kehon hyvässä kunnossa, maha toimii ja mikä parasta, ruokailun jälkeen pysyy kylläisenä tosi pitkään, esimerkiksi kuusi tuntia.
Ja ylipainoisia tietysti miellyttää se, että lisäksi laihtuu.
hiilareita ja lisäännyt rasvan määrää niin suoli toimii paremmin kuin ennen. Hiilareista suoli turpoaa, pierettää, ummettaa ym mahavaivaa, johtuu varmaan siitä etten kestä kotimaisia viljoja...
Uudet ravintosuositukset ovat tulossa ihan virallisestikin vuonna 2012 jossa hiilareiden määrää vähennetään. Pohdittu on että enemmänkin pitäisi vähentää mutta uusien ruokailutottumusten opettelussa menee aikaa ja siksi määrää vähennetään pikkuhiljaa.
Karppaajia on myös erilaisia, minä en pidä itseäni karppaajana vaikka en syö viljoja enkä perunaa. Syön paljon kasviksia, hedelmiä ja käytän rasvaa, enimmäkseen öljyjä mutta ruuanlaitossa myös voita. Sokeria yritän myös vältellä mahdollisuuksien mukaan.
alkuvaiheen jälkeen vatsa toiminut paljon paremmin kuin "normiruokavaliolla". Tämä siis ollut minulla vuosikausia ongelma ja oikeastaan vasta karpatessani vatsa on toiminut hyvin.
Aloitin siis sellaisella Atkinsin uudella dieetillä, jossa kasviksia syötiin 7½ dl päivässä. Mutta pikkuhiljaa syödessäni marjoja ja enemmän vihanneksia, on vatsa toiminut hyvin.
Olen toista kertaa elämässäni tällä ruokavaliolla ja sama homma oli edellisellä kerralla n. 5 vuotta sitten, silloin en tosin pitänyt mitään aloitusvaiheen tiukkaa dieettiä :)
Minä en ole mikään ideologisesti karppausaatetta saarnaava henkilö, mutta tiedän lähipiirissä 3 henkilöä, jolla todellakin esim. kolesteroliarvot ovat laskeneet aivan merkittävästi vähähiilihydraattista ruokavaliota noudattamalla, yksi näistä on äitini. En aioa jättää viljoja lopullisesti, mutta pyrin kyllä sellaiseen ruokavalioon jossa ei ole vaaleista jauhoista valmistettuja tuotteita.
Useinhan asiaan perehtymättömillä käsitys vähähiilihydraattisesta ruokavaliosta on tuo Atkins, jossa mielikuvien mukaan läträtään rasvalla eikä syödä ollenkaan kasviksia. Kukaan tuntemistani karppajista ei näin tee, mutta se rasva mitä käyttää on voita, hyvälaatuisia öljyjä jne.
Itseasiassa sellainen normaali, ei painonpudotukseen tähtäävä karppiruokavalio on aika äärettömän terveellinen: Paljon kasviksia, marjoja, pähkinöitä, kokolihaa, kalaa, kanaa jne. Rasvan käyttö on ainoa joka poikkeaa virallisterveellisistä suosituksista. Tosin itse huomaan, että kun syön kunnollista täysrasvaista juustoa, syön sitä paljon vähemmän kuin kevytjuustoa. Esim. öljyssä säilötty täysrasvainen feta tuo salaattiim makua jo muutamalla kuutiolla ja lorauksella sitä maustetua öljyä kun jotain 3% kumia joutuu kylvämään siihen salaattiin suunnilleen purkillisen kerrallaan eikä se edes maistu fetalta.
katsonut tarkemmin ihan uteliaisuuttani. Ymmärsin niin, että karppaus on niissä aika lailla samoissa tasoissa kuin tavallinen sekaruokavalio. Kasvissyöjät on ne jotka saa ruokavaliostaan etua. Tuli silloin myös mieleen sellainen, että tavallisen sekaruokavalion noudattajat ei syö mitenkään hirmu terveellisesti tavallisesti. Huonoa hiilaria kuluu ihan liikaa jne. Karpit sen sijaan yrittää kovastikin, kiinnittävät mm. huomiota kasvisten syöntiin varmasti enemmän kuin keskiverto sekaruokailija. Silti nämä kaksi diettiä tuntuu olevan tasoissa. Mikä mulle sanoo sen, että oikea paremmuusjärjestys on karppaus -virallisterveellinen - kasvis. Jos siis saatais normiväestö tsempaamaan ja innostumaan kasvisten, hedelmien ja pähkinöiden syönnistä, karppauskin putoaisi lopulta sinne minne se kuuluu.
Ja huom! tilastojen tasolla. Uskon kyllä, että osalle ihmisistä sopii karppaus paremmin kuin toisille. Heillä voi olla jotain viljaongelmia esim. Mutta minusta se, että ns. terveellisellä ruokavaliolla pitää käyttää laksatiiveja pärjätäkseen, kertoo jotain ruokavalion terveellisyydestä kyseiselle ihmiselle.
katsonut tarkemmin ihan uteliaisuuttani. Ymmärsin niin, että karppaus on niissä aika lailla samoissa tasoissa kuin tavallinen sekaruokavalio. Kasvissyöjät on ne jotka saa ruokavaliostaan etua. Tuli silloin myös mieleen sellainen, että tavallisen sekaruokavalion noudattajat ei syö mitenkään hirmu terveellisesti tavallisesti. Huonoa hiilaria kuluu ihan liikaa jne. Karpit sen sijaan yrittää kovastikin, kiinnittävät mm. huomiota kasvisten syöntiin varmasti enemmän kuin keskiverto sekaruokailija. Silti nämä kaksi diettiä tuntuu olevan tasoissa. Mikä mulle sanoo sen, että oikea paremmuusjärjestys on karppaus -virallisterveellinen - kasvis. Jos siis saatais normiväestö tsempaamaan ja innostumaan kasvisten, hedelmien ja pähkinöiden syönnistä, karppauskin putoaisi lopulta sinne minne se kuuluu.
Ja huom! tilastojen tasolla. Uskon kyllä, että osalle ihmisistä sopii karppaus paremmin kuin toisille. Heillä voi olla jotain viljaongelmia esim. Mutta minusta se, että ns. terveellisellä ruokavaliolla pitää käyttää laksatiiveja pärjätäkseen, kertoo jotain ruokavalion terveellisyydestä kyseiselle ihmiselle.
Enka ole minakaan karppaaja, vaan ennemminkin virallisterveellista noudattava. Mutta kiinnostunut rasva-arvoistani, ja siksi paatin tutkia asiaa. Nuo esittamasi paatelmat mahdollisista syista ovat myos minusta uskottavia.
Esimerkiksi manteli on erittäin hyvää ravintoarvoiltaan, ja ainakin minulla saa mahan toimimaan. Samoin maapähkinät (ja ennen kuin joku sanoo että nehän ovat suolaisia niin tarkistakaapa, jopa vähemmän suolaa kuin ruisleivässä).