Jos olisit minä, yrittäisitkö vielä imettämistä vai lakkaisitko?
Näin on mennyt:
Ensin kesti viikon maidonnousussa, vauva itki ja parkui ja ruokittiin osin lisämaidolla, mutta viimein maito nousi.
Vähän aikaa meni ihan hyvin, sitten alkoi vahvasti tuntua, ettei maito vain riitä vaikka mitä tekee. Vauva oli rauhaton ja itkuinen. Kaksikuukautisneuvolassa todettiin vauvan kasvaneen liian vähän, 90g viikossa. Alettiin antaa lisämaitoa taas.
Kolme ja puolikuiseksi vauva eli osaimetyksellä, saaden noin 3-4dl maitoa. Oli silti vähän kärttyinen, mutta lisämaitoa koitettiin antaa varovaisesti ettei imetys loppuisi tykkänään. Kasvu oli hyvää.
Nyt viime viikonloppuna sain kovan kuumeen ja oksennustaudin, ja maidontulo lakkasi lähes tykkänään. Vauva saa nyt korviketta ja on kuin toinen vauva, rauhallinen ja iloinen eikä enää itkuinen.
JOS nyt lähden nostattamaan maitoa, se vaatii pumppausta 2h välein. Lisäksi sain kuulla, että fyysiset syyt niukentavat maitoani (voi miten helpottavaa ja kurjaa myös), pco ja sairastettu raskausdiabetes ovat todennäköinen syy näihin hankaluuksiin. Silti saisin ehkä maidon entiselle tasolle vielä. Jos olisit minä, lähtisitkö yrittämään vielä vai antaisitko jo olla?
Kommentit (22)
ja tätä kautta lapsi turhautuu vaan entisestään jos imetät parin tunnin välein. Se on semmonen normaali imetysaika: puhutaan säännöllisestä imettämisestä kun ei tule yli 4 h taukoja, mutta tätä varten maitoa pitää tulla.
Sanoin jo: pesiytyminen ei auta. Vaikka lapsi on tunnin rinnalla, niin se on PASSIIVISTA! Ei lapsi syö tuntia.
Rinta tarttee stimulointia, sitä varten sää annat rintaa useasti.Joko käsität?
Ap:han kertoo, että lasta on vaikea saada rinnalle, joten rintaa on tuollaisessa tilanteessa vaikea antaa usein. Jokainen vauvan rintaraivarit kokenut tietää, ettei vauvaa saa väkisin ottamaan rintaa suuhunsa, vaikka kuin haluaisi. Koska vauvan kasvu on jo hidastunut, niin kyllä korvikkeen antaminen on ollut imetystukipuhelimesta ihan oikea neuvo.
Pistä ap toisesta korvasta ulos nämä "kyllä mullakin tuli maitoa oksennustaudissa" - ja "imetät vaan enemmän, niin kyllä se siitä" -kommentit. Sä itse tiedät teidän tilanteen parhaiten, ja minusta ainakin vaikuttaa, että olet todella taistellut imetyksen onnistumisen eteen! Mä tekisin sinuna nyt niin, että imettäisin ja pumppaisen sen verran, kuin itsestä hyvältä tuntuu, ja jos imetys ja pumppaaminen tuottavat vain stressiä ja kyyneleitä, niin siirtyisin sitten pulloruokintaan. Vaikka rintamaito onkin lapselle parasta ravintoa, niin ei se imetys ole mikään hyvän äitiyden mittari. Pääasia on, että vauva saa ruokaa!