Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jos olisit minä, yrittäisitkö vielä imettämistä vai lakkaisitko?

Vierailija
18.01.2010 |

Näin on mennyt:

Ensin kesti viikon maidonnousussa, vauva itki ja parkui ja ruokittiin osin lisämaidolla, mutta viimein maito nousi.

Vähän aikaa meni ihan hyvin, sitten alkoi vahvasti tuntua, ettei maito vain riitä vaikka mitä tekee. Vauva oli rauhaton ja itkuinen. Kaksikuukautisneuvolassa todettiin vauvan kasvaneen liian vähän, 90g viikossa. Alettiin antaa lisämaitoa taas.

Kolme ja puolikuiseksi vauva eli osaimetyksellä, saaden noin 3-4dl maitoa. Oli silti vähän kärttyinen, mutta lisämaitoa koitettiin antaa varovaisesti ettei imetys loppuisi tykkänään. Kasvu oli hyvää.

Nyt viime viikonloppuna sain kovan kuumeen ja oksennustaudin, ja maidontulo lakkasi lähes tykkänään. Vauva saa nyt korviketta ja on kuin toinen vauva, rauhallinen ja iloinen eikä enää itkuinen.

JOS nyt lähden nostattamaan maitoa, se vaatii pumppausta 2h välein. Lisäksi sain kuulla, että fyysiset syyt niukentavat maitoani (voi miten helpottavaa ja kurjaa myös), pco ja sairastettu raskausdiabetes ovat todennäköinen syy näihin hankaluuksiin. Silti saisin ehkä maidon entiselle tasolle vielä. Jos olisit minä, lähtisitkö yrittämään vielä vai antaisitko jo olla?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
18.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alat nyt vaan nauttia vauvasta ja unohdat noi imetysongelmat.

Vierailija
2/22 |
18.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koita vaikka joka syötöllä tarjota eka rintaa, jos se alkais siitä herua! Ja joka syötön päälle pulloa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
18.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

luovuttaisin myös. Ja vaikka se saattaa tuntua hetkisen pahalta niin varmasti on ihan hyvä päätös.

Vierailija
4/22 |
18.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

yleensä kannustan viimeiseen asti jatkamaan imetystä, mutta sun tilanteessa varmaan itsekin jo siirtyisin suosiolla korvikkeelle. Harmi juttu. Teit kyllä minusta jo tarpeeksi.

Vierailija
5/22 |
18.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen surrut sydämeni puhki kun imetys ei ole ottanut sujuakseen. Tähän iltaan asti olen syytellyt itseäni, että miten en osaa tätä kun muut äidit osaavat, mikä tässä on ettei vain suju vaikka miten yritän kaikkia niksejä ja kikkoja ja pesimisiä ja tiheää imua ja tutittomuutta ja pumppua ja mitä kaikkea.

Sitten tänään soitin imetystukipuhelimeen, kyselin toistuukohan nämä hankaluudet sitten seuraavassa raskaudessa. Kyseltyään taustojani tiesivät kertoa pco:n ja raskausdiabeteksen olevan iso syy näihin vaikeuksiin. Helpotuin kamalasti, en siis olekaan ihan läpeensä huono ja vain tehnyt kaikkea väärin!

Silti on vaikea luopua imetyksestä, mutta ehkä silti on jo aika tehdä niin. Johan lapsikin on saanut taistella ravintonsa edestä tarpeeksi, ei olisi reilua häntä kohtaan enää pakottaa nostattamaan maitoa ja imeskelemään huonosti heruvaa rintaa. Hän on niin ihana ja iloinen nyt saadessaan tarpeeksi ravintoa.

Mutta haikeaa se on, ja varmasti monesti surettaa katsellessa toisia äiti-vauva -pareja ruokailemassa. Mutta hyväksyn sen paremmin nyt kun tiedän syyn. Ja ihanaa kuulla, että muidenkin mielestä taisteltu on jo ehkä tarpeeksi.

ap.

Vierailija
6/22 |
19.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos maitoa tulee vielä vähänkin, niin antaisin lapsen imeä sen verran, kun se kummastakin teistä tuntuu hyvältä ja ilman stressiä. Loppuu sitten kun loppuu.

Vierailija
7/22 |
19.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

annat vaan korveketta, mun maidot loppui kun vaavi oli 4 kk ja jotkut ei imetä ollenkaan. joten turhaan sä sitä maitoa stressaat, nykyään on niin hyvät korvekkeet että ei tarvi huolestua!

Vierailija
8/22 |
19.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai tarjoaisin rintaa tunnin parin välein muutaman päivän ajan. Ja pitäisin huolta että saan nukkua ja syödä ja JUODA tarpeeksi. Lihakeitto, vaikka jauhelihakeitto, on hyvä maidon nostattaja. Litkisin sitä lientä niin paljon ku maha kestää, ja nukahtaisin aina kun voin. Ja tarjoaisin rintaa tiheästi. Jos ei onnistuisi niin orvikkeet kehiin vaan. Kunhan vauva on tyytyväinen niin hyvä!

Mutta,kyllä mä yrittäsin. t.5 tenavaa imettänyt, ja vaikka mitä ongelmia kokenut

Vierailija
9/22 |
19.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ekana. Jos sää haluat imettää ja LISÄTÄ tuotantoa niin sää otat vauvan rinnalle vaikka puolen tunnin välein!!

Miksi sää jotain kalliita korvikkeita törsäät?

Ymmärrän, että välillä saattaa antaa korviketta rinnan JÄLKEEN mutta tuotantoa lisätään pitämällä vauvaa hetkikin rinnalla n. pari kertaa tunnissa.

Koska vaikka lapsi olisi koko päivän rinnalla jatkuvasti, niin ei se sitä rintaa stimuloi.

Pumppaamalla saatat tehdä sen liian kovakourasesti jollonka rinta vaan kipeytyy, ei maitoa saa väkisin revittyä ulos!!

Meillä on joka kerta kolmesta lapsesta maito noussut n. viikossa "vasta" kuten sanot -normaalia!

Ja lapsi hakee omaa käyrää muutaman kuukauden.

Ota se lapsi rinnalle USEAMMIN herra jestas jos meinaat imettää.

Vierailija
10/22 |
19.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen itsekin sairaana/oksennustaudissa imettänyt lapsiani ja maitoa on riittänyt silloinkin...

Vierailija
11/22 |
19.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkös luule, että ottaisin jos lapsi suostuisi? Imeminen on ollut vauvalle koko ajan niin vaikeaa, ettei se mielellään rinnalle tule. Tuo aika 2,5kk-3,5kk meni niin, että lapsi suostui vain makuultaan ja leikin varjolla tai unissaan ottamaan rinnan suuhun, ja silloinkin minun piti auttaa lasta heruttelemalla rintaa etukäteen. Ensimmäisen kuukauden jälkeen lapsi väsyi imemään tyhjää rintaa, ja alkoi herkästi itkeä rinnalla.

En ole niin tietämätön, etten tekisi noin jos se onnistuisi. Kalliita korvikkeita en todellakaan käyttäisi jos ei olisi ollut pakko. Kun neuvolassa mitattiin lasta 2kk neuvolassa ja todettiin kasvun olevan liian hidasta, olin toisaalta helpottunut, koska olin kokenut vahvasti, että lapsi on nälkäinen vaikka viettää pitkiä aikoja tiheästi rinnalla, ja vaikka pidän mitä tiheän imun päiviä ja pesin lapsen kanssa ihokontaktissa rinta lapsen suussa päiviä.

Imetystukipuhelimessakin olivat sitä mieltä, että 90g/vko kaksikuiselta lapselta on liian vähän, ja korvikkeet olivat siinä tilanteessa oikea ratkaisu.

Ehkä seuraavan vauvan kohdalla on erilainen tilanne, mutta tämä meni näin..

Ja tänä aamuna totesin, ettei vauva ilman itkua ota rintaa enää suuhun ollenkaan, etten taida nyt enää yrittää. Vaikka se surettaakin.

ap

Vierailija
12/22 |
19.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se muuttuu kovin stressavaksi, niin siitä ei nauti lapsi eikä äiti. Kyllä korvvikkeella kasvaa ihan terveitä lapsia, ja syötön voi tehdä hyvin sylissä ja ihoa lähellä, vaikkei rintamaitoa saisikaan. turhaa syyllistää itseään, vaan nauti vauvasta.

Vierailija
13/22 |
19.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tyytyväinen. Ja sen lisäksi voit myös imettää silloin kun se sinusta ja vauvasta mukavalta tuntuu. Tissi ja läheisyys voi kuitenkin vielä olla tärkeitä. Luultavasti tuolla tavalla oma tuotantosi loppuu ja vauva kyllästyy rintaan aika pian, mutta mikäs siinä sitten, tuo on lempeä tapa lopettaa ja korvike kuitenkin takaa ravinnonsaannin.

Vierailija
14/22 |
19.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kasvaa ihan terveitä reippaita vauvoja mukaviksi taaperoiksi. Äidin stressi ei ole mitenkään omiaan auttamaan lapsen kehitystä. Mun mielestä sä ap olet yrittänyt jo sinnikkäämmin kuin moni, mutta aina se ei vain onnistu. Sulla on noita fyysisiäkin syitä. Unohda imetys ja siirry pulloruokintaan. On niin koko perheelle helpompaa.

Vierailija
15/22 |
19.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kunnes olin niin poikki, että oli pakko lopettaa imetys kokonaan. Siitä alkoi sitten aivan erilainen vauva-arki, aika alkoi yhtäkkiä juosta ja elo keventyä. Minun kohdallani imetyksen lopettaminen oli hyvä juttu ja jälkeenpäin aateltuna minun olisi pitänyt lopettaa se jo aiemmin. Aivan sairasta oli jo se jatkuva maidontuotannon kasvun yrittäminen - ja siitä huolimatta vauvat saivat naurettavan vähän rintamaitoa.

Vierailija
16/22 |
19.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tätä kautta lapsi turhautuu vaan entisestään jos imetät parin tunnin välein. Se on semmonen normaali imetysaika: puhutaan säännöllisestä imettämisestä kun ei tule yli 4 h taukoja, mutta tätä varten maitoa pitää tulla.

Sanoin jo: pesiytyminen ei auta. Vaikka lapsi on tunnin rinnalla, niin se on PASSIIVISTA! Ei lapsi syö tuntia.

Rinta tarttee stimulointia, sitä varten sää annat rintaa useasti.

Joko käsität?

Vierailija
17/22 |
19.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin on mennyt: Ensin kesti viikon maidonnousussa, vauva itki ja parkui ja ruokittiin osin lisämaidolla, mutta viimein maito nousi. Vähän aikaa meni ihan hyvin, sitten alkoi vahvasti tuntua, ettei maito vain riitä vaikka mitä tekee. Vauva oli rauhaton ja itkuinen. Kaksikuukautisneuvolassa todettiin vauvan kasvaneen liian vähän, 90g viikossa. Alettiin antaa lisämaitoa taas. Kolme ja puolikuiseksi vauva eli osaimetyksellä, saaden noin 3-4dl maitoa. Oli silti vähän kärttyinen, mutta lisämaitoa koitettiin antaa varovaisesti ettei imetys loppuisi tykkänään. Kasvu oli hyvää. Nyt viime viikonloppuna sain kovan kuumeen ja oksennustaudin, ja maidontulo lakkasi lähes tykkänään. Vauva saa nyt korviketta ja on kuin toinen vauva, rauhallinen ja iloinen eikä enää itkuinen. JOS nyt lähden nostattamaan maitoa, se vaatii pumppausta 2h välein. Lisäksi sain kuulla, että fyysiset syyt niukentavat maitoani (voi miten helpottavaa ja kurjaa myös), pco ja sairastettu raskausdiabetes ovat todennäköinen syy näihin hankaluuksiin. Silti saisin ehkä maidon entiselle tasolle vielä. Jos olisit minä, lähtisitkö yrittämään vielä vai antaisitko jo olla?

Jos vauva mielellään syö rintaakin, antaisin. JOs taas pitäisi tapella, antaisin olla. Vauva on jo saanut ihan kivasti äidinmaitoa, mutta ei sen imettämisen kanssa kannata mielenterveyttään menettää.

Ja kerrottakoon vielä, että yleisesti ottaen kannatan imetystä ja siihen kannustan, ja itselleni oli kova paikka esikoisen kohdalla lopettaa imetys 4kk kohdalla. Varsinkin kun jälkikäteen asiaa tarkasteltuani tiedän, että sössin sen imetyksen ihan itse. Tilanne oli kyitenkin varsin erilainen kuin teillä, meillä esim. vauva oli ihan tyytyväinen, äiti vaan stressasi ja vauva kasvoi hitaasti. Vielä hitaammin kasvoi korvikkeella.

Vierailija
18/22 |
19.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teet ruokailuhetkistä mukavia, otat vauvan kainaloon tai pesit ruokailujen aikana. Ihan kuin rintaa antaisit. Saat itsellesi hyvän mielen ja vauva voi hyvin ja on tyytyväinen!

Vierailija
19/22 |
19.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitä vartenhan ne korvikkeet on keksitty, ettei vauva tarvitse nälässä pitää ja itkettää.

Vierailija
20/22 |
19.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

nuo fanaatikkojen kitinät, teet niinkuin susta tuntuu hyvältä. Jos haluat kokeilla vielä imetystä, niin ilman stressiä ja lapsen pakottamista. Muuten korvikkeilla ruokailut, turvaa ja läheisyyttä voi muutenkin antaa lapselle.

Joo, ja minä olen sitten täysimettänyt 5kk lastani ja nyt syö puuroja lisäksi -ei ole sen parempi tai huonompi kuin korvikkeilla ruokitut!