Kummi asiaa!
Eli siis jos kummi ei pääse kastajaisiin niin onko mahdollista siitä huolimatta päästä kummiksi??
Haluaisin erään kaverini oman lapseni kummiksi, mutta ei välttämättä pääse tulemaan paikalle ollenkaan ja siitä syystä kysyn asiaa, koska eräs kaverini pyysi minua pari vuotta sitten kummiksi ja kävi samallalailla ja he olivat kuulema kyselleet asiasta ja siellä sanottiin ettei ole mahdollista päästä kummiksi jos ei pääse paikanpäälle ja niinpä se kaveri joutui etsimään toisen kummin minun sijaani :(
Kommentit (6)
Miehen siskon tyttö on meidän kummilapsemme, vaikkemme olleet hänen ristiäisissään pitkän välimatkan takia. Samoin serkkuni on poikamme kummi vaikka asuu ulkomailla, eikä ollut paikalla ristiäisten aikaan.
sai kummikseen henkilön joka ei päässyt paikan päälle sairastuttuaan.
Kummiksi voidaan nimetä myös ihminen, joka ei ole paikan päällä. Kummihan on yhdeltä tehtävältään "kasteen todistaja". Ja näitä todistajia tarvitaan kaksi. Jos Sinulla on kaksi muuta kummia lapsellesi, niin asia on ok. Mutta mikäli olisi niin, että haluat kummiksi kaksi henkilöä, joista toinen on poissa, niin pappi pyytää Sinulta yhden ylimääräisen "kasteen todistajan". Hän voi olla esim. mummo tai pappa tai joku muu läheinen. Pakosti ei ole siis otettava lisää kummeja, vaikka näitä todistajia on oltava paikalla kaksi.
Kerro kuitenkin ajoissa papille, ettei kummi tule paikalle. Hän kirjoittaa kummitodistuksen valmiiksi ja voi vaikka postittaa, tai Sinä voit postittaa tämän tulevalle kummille.
Asia on siis aivan järjestyksessä, eikä papille ainutkertainen tilanne. Näin uskon.
Hyvää kastejuhlaa toivottaa, pappi hoitovapaalta
liekkö tämä kaverini sitten pari vuotta sitten minulle suutahti asiasta ja keksi koko jutun etten voi olla kummina sitten ollenkaan.. aika törkeää toisaalta :(
Mutta kiitos tiedoista teille :)
ap
päätteli vaan itse. Mutta tätä tosiaan on mm. sairastumiset ovat ihan mahdollisia tilanteita.
kummi, vaikkei olisi kastajaisissa.