Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitääkö morsiamella olla olkapäät kirkossa peitettynä?

Vierailija
17.01.2010 |

Kommentit (49)

Vierailija
21/49 |
17.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä vaan se että on niin julmetun iso ongelma, mutta kun ei edes tiedetä niitä syitä jotka jostain seurauksena.

Esim. Tuulen viemässä on naisilla hartiahuivit aamupäivällä mutta iltapäivällä ei tartte olla. ;)

Onko tällästä ohjetta edes missään?

Käyttäähän miehetkin smokkia päivällä ja frakkeja illalla -toisinpäin. Vai mikä olikaan oikea tapa?

:D

Siinähän otatte huiveja jokka karkaa olkapäiltä jos haluatte, ei huntua saa käyttää muistaakseni kuin neitsyet!!

Saisiko nykyajan morsiammet edes mennä naimisiin vanhojen kunnon ohjeitten mukaan? Käytettyä tavaraa, lapsia ennestään ja ties mitä! :)

Ihan vaan sillä otan kantaa että kun ei ihmisillä ole moraalia tai järkeä ja sitten lähdetään säätään näitten juttujen kanssa joista ei sitten kuitenkaan tiedetä mistä joku juttu johtuu.

Ei sielä kukaan mummo häpeä! Itsekin luultavasti rikkonut etikettejä tai on iloinen vähintään lapsenlapsensa puolesta että tämä voi tehdä kuten itse olisi halunnut.

12

Vierailija
22/49 |
17.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli sinä etikettitietosena katsoisit pitkin nenänvartta miten lapsesi pukeutuu ja käyttäytyy?

Mummona taas tuijotat lapsenlapsen tekoja?

Hyvä asenne, antaa mennä!

12

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/49 |
17.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta miksi edes mennä kirkossa vihille, jos on niin tärkeää, että asu on mahdollisimman paljastava?

Vierailija
24/49 |
17.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

foorumi ja jos puhutaan etikettisäännöistä niin niillä henkilöillä ei ole siitä tietoakaan!.

Ajatteluamaailma on sitä, että mä teen just kun haluan viis muista.

Itsellän häissäni oli hääpuvun päällä ohut bolero, joka oli kätevä ottaa myöhemmin pois.

Vierailija
25/49 |
17.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten kirkkoon pukeudutaan. Lukekaahan linkki, niin saatte hieman edes sitä yleissivistystä. Nyt kun oletatte, että täällä ihmiset päästään keksii näitä etikettisääntöjä.

http://www.kirkkojakaupunki.fi/arkisto/uutiset-ja-ilmiot/8756/

Vierailija
26/49 |
17.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että halutaan kirkkohäät, vaikka ei uskota jumalaan eikä haluta kunnioittaa niitä tapoja jotka kirkkoon kuuluu. Miksi silloin mennä kirkossa naimisiin?

Joku julkkisnainen meni kirkossa naimisiin hyvin avonaisessa, kirkkaanpunaisessa puvussa, jossa lonkkaan asti halkio. Se olisi sopinut maistraattiin, kotivihkimiseen, vihkimiseen vaikka meren luodolla, mutta kirkkoon se oli mauton ja osoitti tilanteentajuttomuutta. Kirkko ei ole mikään kauppakeskus, josta voi valita mitä mieleen juolahtaa piittaamatta historiasta, uskosta tai perinteistä.

Vierailija
27/49 |
17.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten kirkkoon pukeudutaan. Lukekaahan linkki, niin saatte hieman edes sitä yleissivistystä. Nyt kun oletatte, että täällä ihmiset päästään keksii näitä etikettisääntöjä.

<a href="http://www.kirkkojakaupunki.fi/arkisto/uutiset-ja-ilmiot/8756/" alt="http://www.kirkkojakaupunki.fi/arkisto/uutiset-ja-ilmiot/8756/">http://www.kirkkojakaupunki.fi/arkisto/uutiset-ja-ilmiot/8756/</a&gt;

Vierailija
28/49 |
17.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta huntu oli sellainen just olkapäiden alle ulottuva ja asettelin sen laskeutumaan olkien yli. Eli oli olkapäät peitettynä. :)

Vierailija
29/49 |
17.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on vuodelta 2008. Kylläpäs on kahdessa vuodessa tavat muuttuneet... Itse es ainakaan kirkkoon mene paljain olkapäin, mutta suotakoon se minulle, jos haluan toimia, kuten hyviin tapoihin kuuluu.

Vierailija
30/49 |
17.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

... ollaan tässä asiassa paljon vanhoillisempia kuin katolisessa kirkossa, joka muuten on aika paikalleen jämähtänyt instituutio.

Täällä Irlannissa en ole vielä koskaan nähnyt morsianta, joka olisi peittänyt olkapäät kirkossa. Nyt on ollut pitkään muodissa olkaimettomat puvut, eivätkä useimmat morsiot laita siihen mitään peittävämpää päälle, paitsi talvella johtuen kylmästä.

Itselläni oli aikoinaan spagettiolkaiminen hääpuku ja pitkä huntu, joka ei kuitenkaan peittänyt olkapäitä, vain selän. Jopa katolisen anopin mielestä oli upea puku ja sopi tilaisuuteen.

Vierailija
31/49 |
17.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on absurdfia, että Pietarinkirkkoon ei kukaan edes pyri olkapäät paljaana. Mutta omissa häissä voi kekkuloida puolialastomana, "kun eihän meillä Suomessa enää...". Minä-minä-maailmassa millään muulla ei ole enää väliä, kunhan minä itse vaan päätän. Kirkko on sakraali tila riippumatta hääparin hengellisestä tilasta.

Vierailija
32/49 |
17.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä katolinen kirkko sitten on eri maissa erilainen.

... ollaan tässä asiassa paljon vanhoillisempia kuin katolisessa kirkossa, joka muuten on aika paikalleen jämähtänyt instituutio.

Täällä Irlannissa en ole vielä koskaan nähnyt morsianta, joka olisi peittänyt olkapäät kirkossa. Nyt on ollut pitkään muodissa olkaimettomat puvut, eivätkä useimmat morsiot laita siihen mitään peittävämpää päälle, paitsi talvella johtuen kylmästä.

Itselläni oli aikoinaan spagettiolkaiminen hääpuku ja pitkä huntu, joka ei kuitenkaan peittänyt olkapäitä, vain selän. Jopa katolisen anopin mielestä oli upea puku ja sopi tilaisuuteen.

Vierailija
33/49 |
17.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

morsian on pyytänyt, että voisko pappi pukea päälleen jotain violettia, kun heillä on violetti teemavärinä...

Tämän valistuksen sain eräältä tutulta, joka oli pöyristynyt myyjän ehdotettua sulhasen smokin vyötteen ja taskuliinan värisi violettia.

Vierailija
34/49 |
17.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä katolinen kirkko sitten on eri maissa erilainen.

... ollaan tässä asiassa paljon vanhoillisempia kuin katolisessa kirkossa, joka muuten on aika paikalleen jämähtänyt instituutio. Täällä Irlannissa en ole vielä koskaan nähnyt morsianta, joka olisi peittänyt olkapäät kirkossa. Nyt on ollut pitkään muodissa olkaimettomat puvut, eivätkä useimmat morsiot laita siihen mitään peittävämpää päälle, paitsi talvella johtuen kylmästä. Itselläni oli aikoinaan spagettiolkaiminen hääpuku ja pitkä huntu, joka ei kuitenkaan peittänyt olkapäitä, vain selän. Jopa katolisen anopin mielestä oli upea puku ja sopi tilaisuuteen.

Vierailija
35/49 |
17.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

... ei ole mitään oikeutta kommentoida jotain paljaita olkapäitä, kun joka viikko paljastuu uusia lastenhyväksikäyttöskandaaleita... Ehkä pikkasen ovat menettäneet tuota vaikutusvaltaansa noissa seksuaalijutuissa.

Pietarinkirkko on myös siellä katolilaisuuden keskuksessa, joten ehkä siellä on tiukemmat säännöt. Meilläpäin näkee kyllä kaikissa kirkollisissa juhlissa aika paljastavaa pukeutumista vierailtakin.

Vierailija
36/49 |
17.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn useinkin kirkoissa eri maissa matkustellessani ja katolisissa maissa on useinmiten tuo sääntö (siis turistien suosimissa kirkoissahan noita ohjeita tarvitaan). Itse ihmettelen tilanne- ja tyylitajun puuttumista. Pukeutumisessa kontekstisidonnaisuus on kaiken a ja o. Eihän kukaan pukeudu samalla tavalla arkeen ja juhlaan, tai urheilukentälle ja töihin (ellei työpaikka ole urheilukenttä/liikuntapaikka)

... ei ole mitään oikeutta kommentoida jotain paljaita olkapäitä, kun joka viikko paljastuu uusia lastenhyväksikäyttöskandaaleita... Ehkä pikkasen ovat menettäneet tuota vaikutusvaltaansa noissa seksuaalijutuissa.

Pietarinkirkko on myös siellä katolilaisuuden keskuksessa, joten ehkä siellä on tiukemmat säännöt. Meilläpäin näkee kyllä kaikissa kirkollisissa juhlissa aika paljastavaa pukeutumista vierailtakin.

Vierailija
37/49 |
17.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Irkkulaiset laativat näköjään omat sääntönsä. Täällähän on vähän sellasta rebel-mentaliteettia muutenkin. : ) Tosiaan häävieraillakin on usein toooosi paljastavia yläosia, ihan tissit tyrkyllä ollaan.

Minua ei asia oikeastaan hetkauta puoleen tai toiseen. Pyrin vain noudattamaan enemmistön tapoja maassa kuin maassa.

Olen liian vanha hillumaan tissit tyrkyllä yhtään missään muutenkaan.... : D

Vierailija
38/49 |
17.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja niin tulee olemaan myös häissäni. kirkko ei todellakaan ole sellainen paikka missä esitellään kroppaa...

kaasoni meinasi pukea päälleen hamosen jonka helma on n. 10cm polven yläpuolella. kerroin että siitä vaan, mutta jos kunnioittaa uskontoani ja edes jollain lailla kirkkoa, olisi suotavaa tulla kuitenkin vihkimistilaisuuteen hieman pidemmässä hameessa.

tämä on minun mielipiteeni.

Vierailija
39/49 |
17.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja oma hyvin vanhanaikainen isoäiti teki sen puvun :)

Vierailija
40/49 |
17.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kirkossa pitäisi peittää polvet ja olkapäät? Mitä syntistä niihin liittyy? Ovatko avonaiset kaula-aukot ok?

Onneksi naimisiin pääsee myös ilman kirkkoa. Silloin voi pukeutua niin kuin itse haluaa.

Henkilökohtaisesti en voi ymmärtää, miten jonkun pukeutuminen (islaminuskoisten huivit, suomalaisten minihameet jne.) voi haitata toisia! Tärkeintä on, että ihminen itse viihtyy vaatteissaan. En näe kenenkään ihmisen vartalossa mitään hävettävää tai syntistä. Pukeutumisella ihminen voi ilmentää itseään ja itselleen tärkeitä asioita, mikä on mielestäni hyvä asia. Toivoisin, että ulkoapäin tulisi mahdollisimman vähän pukeutumispaineita ihmisille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi viisi