Miksi synnytyslääkärit väen väkisin haluavat alatiesynnytyksiä?
siis vaikka olisi joku uhka olemassa. Onhan näitä ollut, kun lapsi on arvioitu liian isoksi tai ollut jotain muuta ongelmaa, mutta ei kun lääkäri vain väkisin määrää, että alakautta sen on synnyttävä. Ja sitten onkin tullut probleemia ja kuitenkin jouduttu hätäsektioon.
Miksei voi myöntää, että se leikkaus on turvallisempi, jos kerran ongelmia on jo etukäteen tiedossa??
Saako lääkärit jotain tyyliin provikkaa siitä, ettei leikkauksiin myönnytä??
Kommentit (85)
Mutta miksi alatiesynnytys on parempi kuin sektio. Sektiossa syntymä tulee lapselle ikäänkuin yllätyksenä ja alkuvaiheen ongelmia on enemmän. Synnytys alateitse esim tyhjentää hyvin vauvan keuhkot lapsivedestä eikä tarvitse imua kuten sektion jälkeen. Muutenkin alateitse syntynyt vauva sopeutuu "ulkomaailmaan" paremmin.
Sektio on äidille selvästi isompi riski kuin alatiesynnytys. Sektioon iso leikkaus joka sitoo enemmän henkilökuntaa. Turha sektio voi aiheuttaa vaaratilanteen jollekin toiselle syntyvälle lapselle samassa sairaalassa. Sektio vaarantaa seuraavat raskaudet, esim kohturepeämän riski huomattavasti suurempi. Kolmen sektion jälkeen raskautta ei yleensä enää suositella.
Lääkärit eivät saa mitään bonuksia siitä, että hoidetaan synnytykset mahdollisimman halvalla vaikka sitäkin täällä epäiltiin.
Tässä muutama mieleen tullut syy. Synnytyksiä hoitavat osaisivat varmasti vastata paljon perusteellisemmin.
Tietäisikö joku onko miten vaikeaa saada synnytyslääkärit suostumaa sektioon synnytyspelon takia? Olen kaksi lasta synnyttänyt alateitse, ja molemmat olivat todella hirveitä kokemuksia...esim. vauva juuttui hartioista ja repesin TODELLA pahasti..
Nyt olisi monen vuoden jälkeen kova vauvakuume, mutta synnyttäminen pelottaa... Eli onkohan tuolla perusteella mahdollista saada suunniteltu sektio?
Se vain edellyttää riittävän topakkaa, hellittämätönät ja tarpeen tullen myös aggressiivista vaatimista ja omien oikeuksien tietämistä. Ketään ei voida pakottaa synnyttämään alakautta, vaikka lääkärit asian mielellään niin esittävätkin. Potilaan hoitotahto menee tässä edelle.
Olisimme päässeet, jos olisi ollut tilaa. Kiireinen sektio oli kysymyksessä.
jos ihan samalla tavalla pitää vauvasta huolehtia kuin alatiesynnyttäneet. Anteeksi, itse asiassa pitää huolehtia enemmän, koska ei pääse perhehuoneeseen, missä isä voisi auttaa.
Se synnytyksen jälkeinen hormoonimyrsky on ollut niin huima, että tuntui kuin olisin voinut lähteä saman tien maratonille. Mä en myöskään ole saanut kolmessa synnytyksessä yhteensä kuin 6 tikkiä, olen pystynyt istumaan heti, eikä ole pahaa sanottavaa synnytyksistäni.
Kyllä mä sanoisin, että mun suhde vauvoihini on ollut alusta asti huomattavasti parempi kuin sulla, sitä äidinmaitoakin ovat saaneet alusta asti ilman mitään lääkelisiä.