Miksi synnytyslääkärit väen väkisin haluavat alatiesynnytyksiä?
siis vaikka olisi joku uhka olemassa. Onhan näitä ollut, kun lapsi on arvioitu liian isoksi tai ollut jotain muuta ongelmaa, mutta ei kun lääkäri vain väkisin määrää, että alakautta sen on synnyttävä. Ja sitten onkin tullut probleemia ja kuitenkin jouduttu hätäsektioon.
Miksei voi myöntää, että se leikkaus on turvallisempi, jos kerran ongelmia on jo etukäteen tiedossa??
Saako lääkärit jotain tyyliin provikkaa siitä, ettei leikkauksiin myönnytä??
Kommentit (85)
Ja kenen?
Vaipan vaihtoa, vauvan hoitoa, ruoan / juoman tuomista, yleistä auttamista. Sinulla ei ilmeisesti ole lapsia. Ja isä olisi voinut nämä tehdä, jos olisimme saaneet perhehuoneen. Kätilöthän eivät auta sektioitua mitenkään. Kun ei se ole iso leikkaus. Vähän niin kuin luomenpoisto, ei kummempaa.
enemmän lapsia tälläkin hetkellä tuolla huoneissaan nukkuu.
Ja yksi tullut sektiollakin, mutta ei mulle siitä mitään traumaa jäänyt, että itse SAIN lastani hoitaa ja kantaa. Kallisarvoisia ihania ensihetkiä.
Leikkaussali, anestesia, useita hoitajia, kirurgi jne. Hinnan lisäksi pelkästään nuo ovat aika iso juttu verrattuna siihen, että nainen punnertaa lapsen ulos synnytyssalissa 1-2 kätilön läsnäollessa, kuten useimmiten käy. Lisäksi äidille aiheutuvat leikkausriskit, seuraukset leikkauksesta, sairaalassaoloaika jne.
Liian isosta vauvasta on tosiaan vaikeaa sanoa yhtään mitään ensisynnyttäjän kohdalla, ja voin aloittajaa lohduttaa sen verran, että ainakin omien lasteni kohdalla ultran painoarviot ovat menneet aika pahasti pieleen, ja isoksi veikattu vauva on ollut ihan keskikokoinen syntyessään.
enemmän lapsia tälläkin hetkellä tuolla huoneissaan nukkuu.
Ja yksi tullut sektiollakin, mutta ei mulle siitä mitään traumaa jäänyt, että itse SAIN lastani hoitaa ja kantaa. Kallisarvoisia ihania ensihetkiä.
isommaksi leikkaukseksi kuin synnytystä. Ei jumaliste. Tottakai leikkausten jälkeen levätään, kun ei siinä muutakaan tekemistä potilaille löydetä. Jumppaamaan kyllä ruvetaan heti, että veri kiertää.
isommaksi leikkaukseksi kuin synnytystä. Ei jumaliste. Tottakai leikkausten jälkeen levätään, kun ei siinä muutakaan tekemistä potilaille löydetä. Jumppaamaan kyllä ruvetaan heti, että veri kiertää.
kun kerran umpilisäkkeen poiston jälkeen pitää olla varovaisempi ja levätä enemmän kuin sektion jälkeen. Eihän siinä nyt muuten mitään järkeä ole.
Alatiesynnytys on turvallisempi yleensä Onhan se toki myös halvempi. Luulenpa että lääkärit ei kuitenkaan tieten tahtoen halua vammauttaa vauvoja tai äitejä.
- samoin mietin minä; lisäksi olen miettinyt, että potilaat (=myöskään odottavat äidit) eivät voi aina itse tietää mikä olisi lopulta itselle (ja vauvalle, tässä tapauksessa) parhaaksi. Kun ei ole tietoa kaikista huomioon otettavista seikoista, riskeistä jne.
toinen puhuu aidasta ja toinen aidan seipäästä..
Minut leikattiin heinäkuussa LKS:ssä. Leikkaus oli aamulla heti ensimmäisenä, kun leikkaussali avattiin. Salista vauva vietiin isän hoitoon pariksi tunniksi, sieltä suoraan vauvalaan, josta vauvan sai hakea, kun äiti tunsi jaksavansa (itse halusin vauvan nähdä heti). En saanut nousta sängystä ennen seuraavaa aamua, ehdottomasti kiellettiin moinen. Aamulla olin noussut ominpäin istumaan ja hoitajat siitä minua vähän toruivatkin.
Ruokaa tuotiin illalla sängyn viereen. Hoitajat hakivat vauvan aina vaipanvaihtoon ja syöttivät. Yöksi veivät pois, jotta lepäisin. Tosin pyysin vauvan viereeni, kun en osannut ilman sitä nukkua. Tällöinkin kävi yökkö vähänväliä tarkastelemassa, oliko kaikki ok. Seuraavana päivänä päästiin perhehuoneeseen ja sielläkin huolehtivat, etten vain rehki liikoja ja syön varmasti tarpeeksi kipulääkkeitä, maha pelaa jne. Välillä tuntui jopa, että turhaan hössöttävät, kun olin niin hyvävointinen. Tästä vähän mainitsin ja sanoivat että "sinun täytyy ymmärtää, että olet ollut isossa leikkauksessa..."
Ja kenen?
Vaipan vaihtoa, vauvan hoitoa, ruoan / juoman tuomista, yleistä auttamista. Sinulla ei ilmeisesti ole lapsia. Ja isä olisi voinut nämä tehdä, jos olisimme saaneet perhehuoneen. Kätilöthän eivät auta sektioitua mitenkään. Kun ei se ole iso leikkaus. Vähän niin kuin luomenpoisto, ei kummempaa.
http://areena.yle.fi/video/681569
Itsellenikin on tehty perätilan vuoksi sektio ja vasta nyt kun katsoin tuon ohjelman, tajusin miten suuri leikkaus oli kyseessä. Ohjelmassa näytetään varsin tarkkaan mitä sektiossa tehdään. Jos veren näkeminen heikottaa, niin sitten ei kannata katsoa...
ja täytyy sanoa, että alatiesynnytyksen jälkeen olin paljon kipeämpi kuin sektion. Imetyskin onnistui sektion jälkeen hyvin eikä lisämaitoa tarvittu vaikka lapsi olikin iso.
suurempi riski äidillä saada veritulppa (tällä viikolla teemalla tulleessa opetusvideossa kerrottua).
Lisäksi suunnitellussakin sektiossa äidillä 17 kertaa suurempi riski kuolla kuin alatiesynnytyksessä (ikävä kyllä lähdettä ei ole, mutta jostain tämän olen lukenut).
Miksiköhän alatiesynnytystä suositaan? Jokainen normaalilla älyllä varustettu osaa päätellä, että alatiesynnytys on yleensä järkevämpi ja turvallisempi vaihtoehto kuin suuri vatsanalueen leikkaus.
Ihmetyttää tämä av-mammojen älykkyys tämän suhteen. JOKAISEEN leikkaukseen sisältyy paljon riskejä, joten kyseessä ei todellakaan ole mikään vatsa auki, vauva ulos ja vatsa kiinni - toimenpide.
t. 1 sektion ja 2 alatiesynnytystä kokenut
kantaa vauvaa enkä nostella sektion jälkeen pariin päivään.
sitä vartenhan se naisen alapää siellä on! Luonnollinen asia, vaikka onneksi on sektiokin olemassa niitä vaaratilanteita varten.. Ja tuo rahakysymyshän nykyään on varmaan se ensisijainen asia ja olen samaa mieltä.. Siis että vain vaaratilanteissa se sektio, kun monet oikeasti idiootit pelkää sitä alapään pilaantumista vaikka sitä vartenhan se rööri siellä on.. =)
Omalla kohdalla on esikoinen ollut kilolla arviota eri painonen.
Mitä sitten?
Onneksi on leikkauksia, joita voi käyttää JOS ei voi syystä tai viidennestä sitten alateitse hoitaa.
Tuskin on olemassa lääkäriä joka sanoo: ei se nyt MAHDU, mutta koitetaan silti!
Ei, on olemassa yksi ARVIO lantiosta ja lapsesta ja sitten tilannetta arvioidaan uudelleen -tai vaan todetaan ettei se eka arvio että mahtuu nyt pidä, lapsen pään tarjonta estää synnytyksen, onhan näitä.
Miksi te ihmiset oletatte että on lääkäri joka vaan KIUSAA laittamalla synnyttämään tekemällä vääriä arvioita? Tai että hän tekee virhelaskelman?
Yksilön on vaikea yleisesti ymmärtää jonkun asian riskiä ennenkuin se osuu omalle kohdalle.
Minustakin käynnistys oli täysin riskitöntä siihen asti, kunnes ne kaikki pahimmat riskit osuivat omalle kohdalle. Minulla Cytotec-lääkkeellä käynnistetyssä synnytyksessä hengenlähtö oli lähellä kohdun repeämästä johtuneen masiiivisen verenvuodon takia. Yhdysvalloissa Cytotecin käyttöon kielletty synnytyksen käynnistykseen juuri vakavien haittojen vuoksi.
päästettiin. Mutta ei se siellä 24 h voinut olla.