Vauvan vaikea unihäiriö :-(
Olen juuri päässyt neuvolan kautta perheneuvolan asiakkaaksi, 9 kk vauvan unihäiriön takia. Vauva heräilee hysteerisesti itkien 30-60 min. välein joka ikinen yö, on herännyt koko ikänsä. Joskus alussa saattoi olla joku yhtäjaksoinen 2-3 h unipätkäkin.
Kotiunikoulua olen kokeillut neuvolan ohjeilla 2 kertaa, 7 pv ja 9 pv kerrallaan, mutta se ei kertakaikkiaan auttanut, heräily ei vähentynyt ollenkaan, ja sain molemmilla kerroilla käskyn lopettaa sen.
Vauvaa on käytetty useilla eri yksityis(lasten)lääkäreillä, mutta mitään sairautta, allergiaa tai muuta vikaa ei löydy, mikä voisi aiheuttaa heräilyn.Ei johdu myöskään hampaista, uusien taitojen oppimisesta tms., koska on jatkunut lähes alusta saakka.Tuntuu siis olevan enemmänkin ominaisuus.
Olen yksin vauvan kanssa, (syistä joita en nyt tässä kerro) ja olen melkoisen loppuun väsynyt, ehkä siksi sainkin apua. Aika perheneuvolaan on reilun viikon päästä.
Mutta kävin miettimään, eihän ne mitään ihmeitä pysty tekemään siellä. Onko kenelläkään kokemusta että ko.paikasta olisi ollut apua? Kohtalotovereita?
Kommentit (77)
yksi mitä mietin on just se ettei neuvolassa näistä asioista osata olla mitään mieltä. meillä ainakin oli vallalla se et vauvat nyt itkee, ja kaikki on aivan normaalia...
pitäisi heidänkin osata hieman miettiä että jos suomessa on niin paljon turhaa tuskaa pienillä lapsilla just ton asenteen takia. useat yksityisetkin kyllä vähättelevät oireita..
lopetteli päivätissit tuossa liki 11 kk iässä, sitten lopetti aamutissit, kun oli kiire päivän touhuihin ja leikkeihin, ja nyt joulun aikaan lopetti iltatissitkin 1v 1kk iässä. Normaalia tai ei, mutta itse sen teki. Vaikka tissi oli vieressä ja maitoa tuli mukavasti, eipä enää maittanut. Taisi harmittaa lähinnä äitiä...
AP: hienoa että olet saamassa apua. Kyllä se perheneuvolan keskustelu siinä mielessä auttaa, että haluavat varmasti ensin selvittää teidän rutiinit yms. Vauvan yöuniin voi selkeästikin heijastua päivän kulku jollakin tapaa. Toivottavasti osaavat lähteä tilannetta viemään hyvin eteenpäin!
Voimia sinulle, toivottavasti jaksat rakastaa lastasi kaikesta huolimatta!
vasta 1 v 3 kk ikäisenä alkoi yöuni parantua, kun löysin lääkärin (Ove Mickelsson, Mehiläinen), joka uskoi, etten ole hullu vaan joku voi oikeasti olla pielessä. Lapsella kyllä lisäksi ripulia. Vieroitti itse itsensä rinnasta 8 kk ikäisenä, en saanut millään keinolla imemään vaan aina alkoi itku. Allergoita epäiltiin jo aiemmin itkujen syyksi, mutta tuolloin kokeiltiin vain maidon jättämistä pois. Loppujen lopuksi pahin allergioiden aiheuttaja taisi olla kaura, ruis, vehnä ja kananmuna, maitokaan ei sopinut. Kun saatiin ruokavaliot kuntoon, yöuni parani moninkertaisesti, vieläkin kyllä herkkäuninen ja herkkävatsainen, mutta mitään vältettävää ruokaa ei enää ole.
Ihana kuulla että Mickelson on hyvä, sillä googlettelujeni perusteella olen juuri hänet valinnut.:-) Meillä olisi ollut aika viime viikolla, mutta jouduin perumaan, kun oltiin vauvan kanssa vatsataudissa. Tilaan uuden ajan huomenna, tai voinhan sen tänäänkin tehdä, netin kautta.:-)
ja huonosti yöunilla. Näin oli meillä esikoisen kohdalla. Yöllä saattoi herätä kymmeniä kertoja itkemään, unikoulu ei auttanut ollenkaan. Päiväunilla ulkona nukkuikin sitten 3-4 tuntia putkeen inahtamatta. Pitkään ihmettelen että miten se voi olla mahdollista että allergia herättelee yöunilla mutta päiväunilla ei. Myöhemmin sitten tajusin totuuden, meidän pojalla on myös astma. Ulkoilmassa oli tietysti helpompi hengittää. Hänen astmansa ei aina oireile vinkuvalla hengityksellä tai hirveällä yskällä ja nuhalla. Öisin rohisi hengitys tai saattoi olla vähäistä kuivaa yskää. Kun astmalääkket saatiin, kokeilin antaa niitä noihin pieniinkin rohinoihin ja kuivaan yskää ja se helpotti selkeästi. Kerroit että mielestäsi lapsen kakka on normaalia, myös lääkäreiden mielestä. Voisitko kertoa millainen kakka on lapsellasi? Kova, löysä, vihertävä, ruskea, hiekanvärinen vai millainen?
Ei kova eikä löysä, ei tumma eikä vaalea, kaikinpuolin hyvän oloinen vaaleanrusehtava kakka.:-)
yksi mitä mietin on just se ettei neuvolassa näistä asioista osata olla mitään mieltä. meillä ainakin oli vallalla se et vauvat nyt itkee, ja kaikki on aivan normaalia... pitäisi heidänkin osata hieman miettiä että jos suomessa on niin paljon turhaa tuskaa pienillä lapsilla just ton asenteen takia. useat yksityisetkin kyllä vähättelevät oireita..
Joo vähäteltiin meidänkin neuvolassa. Vasta kun soitin sinne itkien etten jaksa enää, olen niin loppuväsynyt että voimat ei kertakaikkiaan riitä, on SAATAVA jotain apua, niin sitten siellä uskottiin ja sain perheneuvolan numeron. Sielläkin soittajista valitaan asiakkaiksi vain ne jotka kipeimmin tarvitsevat apua, ja minä pääsin siis asiakkaaksi, onneksi.
Olen huomannut että lääkärit vähättelevät oireita. Ove Mickelsonista olen googlettamalla löytänyt paljon hyvää tietoa, kuulemma ei vähättele.
sinne ohjataan yleensä perheet, joilla huomataan olevan muita ongelmia. Esim vanhempien parisuhdeongelmat tai mt-ongelmat. Ehkä ovat huomanneet, että jotain laajemmin mätänä teidän perhedynamiikassanne. SIis tämä ihan vastauksena ap:n omaan kysymyksenasetteluun. Pystyvät kyllä auttamaan perheongelmissa, mutta älä odota ekalta kerralta liikoja, on vasta aivan alkukartoitus.
sinne ohjataan yleensä perheet, joilla huomataan olevan muita ongelmia. Esim vanhempien parisuhdeongelmat tai mt-ongelmat. Ehkä ovat huomanneet, että jotain laajemmin mätänä teidän perhedynamiikassanne. SIis tämä ihan vastauksena ap:n omaan kysymyksenasetteluun. Pystyvät kyllä auttamaan perheongelmissa, mutta älä odota ekalta kerralta liikoja, on vasta aivan alkukartoitus.
En kyllä oikein ymmärrä mistä olisi voinut päätellä että jotain muutakin on vialla, kun ei ole, enkä sellaisesta puhunut puhelimessa sanallakaan, en viitannut esim. mt-ongelmiin, koska sellaisia ei ole, tai no joskus kyllä jatkuva unenpuutteesta johtuva väsymys sellaiselta tuntuu. No, ehkä se heille sitten riitti.:-)))
Tai siis allergian takia on niitä kipuja, mutta miksi ne häiritsevät vain öisin?
Yksi ajatus mikä ketjussa ei vielä ole tullut on sensorisen integraation ongelmat. Lapsi voi olla yliherkkä vaikkapa tuntoaististansa, jolloin lakanatkit häiritsevät. Kokeile vaihtaa yöpuku tai nukuttaa alasti, tai käytä raskasta peittoa, että saa hyvän tuntoaistimuksen. SI ongelmissa auttaa toimintaterapeutti tai http://www.sity.fi/
Ja lopuksi vielä kaverin kokemus: heillä lapsi itki todella paljon pienenä, kaikki vakuutti koko ajan kaiken olevan hyvin, kunnes vasta yksivuotiaana sai ajan nielun tähystykseen kun hengitys alkoi rohista. Tuolloin löydettiin kurkusta epämuodostuma joka poistettiin ja samalla loppui itkut kuin seinään.
Ja vielä kysymys: vaikuttaako pystyasento helpottavasti? Nukkuisiko lapsi hyvin pystyasennossa? Itse kokeilisin nukuttaa lapsen tuettuna pystyyn: silloin selviäisi refluksi oireilu.
Ja päänympärys, onko ollut normaali, tasaisesti käyrällä kasvava? Päänsärkykin tulee esiin usein pidempään makuuasennossa ollessa.
kuulostaisi ettei allergiaa olisi. Yleensä ne oireilee joko iholla tai suolioireisena. Meillä suolioireinen allergikko ja heti huomaa kakasta jos syönyt jotain mille allerginen. Välillä ihan kivikova, sitten rälliä, välillä jopa niskapaskat vääntää. Väriltään joskus vihreä, toisinaan ihan vaalea (niinkuin vauvoilla on) ja sitten kun ei ole saanut mitään allergiaa aiheuttavaa, on ruskea. Ja toisinaan kakan seassa ihmeellisiä limarimoja.
Oletko huomannut että nieleskeleekö lapsi paljon päivisin tai nukkuissaan? Jos käy pukli kurkussa mahdollisen refluksin takia.
Hyvä homma että pääsitte sinne perheneuvolaan. Toivottavasti saatte sieltä apua. Muista ettet vaan yhtään vähättele perheen väsymystä, ettei sinne perheneuvolaan jää sellaista kuvaa että kyllähän te vielä jaksatte.
kuulostaisi ettei allergiaa olisi. Yleensä ne oireilee joko iholla tai suolioireisena. Meillä suolioireinen allergikko ja heti huomaa kakasta jos syönyt jotain mille allerginen. Välillä ihan kivikova, sitten rälliä, välillä jopa niskapaskat vääntää. Väriltään joskus vihreä, toisinaan ihan vaalea (niinkuin vauvoilla on) ja sitten kun ei ole saanut mitään allergiaa aiheuttavaa, on ruskea. Ja toisinaan kakan seassa ihmeellisiä limarimoja. Oletko huomannut että nieleskeleekö lapsi paljon päivisin tai nukkuissaan? Jos käy pukli kurkussa mahdollisen refluksin takia. Hyvä homma että pääsitte sinne perheneuvolaan. Toivottavasti saatte sieltä apua. Muista ettet vaan yhtään vähättele perheen väsymystä, ettei sinne perheneuvolaan jää sellaista kuvaa että kyllähän te vielä jaksatte.
Juu en vähättele, eikä tarvitsekaan. Puhelimessa purskahdin itkuun. Siis en ole masentunut tai kärsi mt-ongelmista, olen vain niin väsynyt että itku tulee herkästi kun puhun tilanteesta. lisäksi minulle on tullut paljon fyysisiä oireita unen puutteesta. Noista puhuin, siksi ehkä sainkin ajan.
Joo ihmettelen kyllä jos allergia on syynä, koska mitään kuvailemistasi oireita ei ole. Iho on hyvä, kakka on hyvä, ei puklaile, nieleskele tms., vain heräilee.
Meillä oli aikoinaan aivan samanlaista. Vain aika auttoi...Nykyisin muistelen noita aikoja enää kauhulla. Lapsi on nyt jo 4 v. ja vieläkin herkkäuninen, mutta muuten hyväntuulinen, terve, sosiaalinen ja aktiivinen lapsi.
En usko oikeasti, että noista unikouluista ym. lääkäreillä ramppaamisesta oli mitään todellista hyötyä. Tärkeintä on nyt keskittyä sinun omaan jaksamiseesi. Yritä saada päivään selkeä rytmi, ulkoile niin paljon kuin mahdollista, äläkä vaadi iltseltäsi liikoja.
nuorimmaiseni oli huono nukkuja
lapsella monenlaista häikkää, allergiaa yms.
Annoin parin viikon aikana iltaisin Atarax lääkettä ohjeannoksen mukaisesti ja lapsi oppi tuona aikana unirytmin ikään kuin vahingossa
joten turvautuisin Ataraxiin jos lapsella on sellaista koskaan ollut.
en ehtinyt lukea kaikkia viestejä.
Ensinnäkin voimia sinulle!
Meillä 9 kk ikäinen poika, heräilee 4 kertaa yössä edelleen. Aiemmin (n. 8 kk ikäiseksi) heräsi kahdeksan kertaa, sitten jostain syystä nykyisin herää "vain" neljä.
Vieroitti itsensä rinnasta 4 kk:n ikäisenä. Ei suostunut syömään, vaan veti aina rintaraivarit, sitten par
pari imaisua ja pungerrusta ja huutoa sylissä.
Unikoulu ei toimi, tassuttelusta vihastuu entisestään.
Pulauttelee kyllä runsaasti. Syö melko vähän, mutta imuttaa nannia reilun litran päivässä.
Me nukutaan perhepedissä, yöllä annan maitoa (huoneenlämpöistä nannia). Eli huutoa, maitoa suuhun, rauhoittelua ja sitten yritetään taas nukkua.
Nukkuu myös pitkiä päikkäreitä (ei aina) ulkona.
Voi vetää vaikka 3 h heräämättä välillä. On nyt yksillä päikyillä. Öisin nukkuu 10 tuntia. Päivisin iloinen ja vilkas poika. Oppi kävelemään 8-kuisena.
Ei olla vielä tutkittu mitään.
Palaan myöhemmin, riehakalle on pahanteossa.
meille annettiin neuvolan lääkärin toimesta särkylääkettä reseptillä (hampaiden takia). Voisi antaa vaikka joka ilta. Ei olla annettu, kun ei oikein auttanut.
Meillä nukkuu parhaiten pelkissä vaipoissa, masullaan pylly pystyssä.
Tassuttelu ei siis toiminut, mutta joskus jos tarpeeksi aikaisin aloitan (so. vauva ei ole vielä kunnolla hereillä), paijaan selkään ja "sihisen", joskus pystyy siirtymään univaiheesta toiseen heräämättä, mutta harvoin.
Iltaisin myös ylivaikea rauhoittua. Riehuu sängyssä, seisoskelee ja karkailee. Nukahtaa, kun pidän tiiviisti sylissä ja kuiskin höpöjuttuja.
Myös yöllä saattaa lähteä unissaan seikkailemaan, ja on pudonnot sängystä.
Neuvolassa muuten myös ehdottivat, että antaisin yöllä puuroa, noin 4-5 aikaan. Yritettäisiin katkaista negatiivinen kierre. Mutta sitä ei siis kokeiltu.
En valitettavasti osaa auttaa, voimia kuitenkin sinne. käykää penessä, eihän se ota jollei annakaan.
Halaus sinulle!
Joo olen kokeillut, ja usein vaunuihin nukutankin, eikä edes toppavaatteita tarvitse olla, nukahtaa nopeasti. Mutta heräilee niissäkin yhtä usein.:-(((