Vauvan vaikea unihäiriö :-(
Olen juuri päässyt neuvolan kautta perheneuvolan asiakkaaksi, 9 kk vauvan unihäiriön takia. Vauva heräilee hysteerisesti itkien 30-60 min. välein joka ikinen yö, on herännyt koko ikänsä. Joskus alussa saattoi olla joku yhtäjaksoinen 2-3 h unipätkäkin.
Kotiunikoulua olen kokeillut neuvolan ohjeilla 2 kertaa, 7 pv ja 9 pv kerrallaan, mutta se ei kertakaikkiaan auttanut, heräily ei vähentynyt ollenkaan, ja sain molemmilla kerroilla käskyn lopettaa sen.
Vauvaa on käytetty useilla eri yksityis(lasten)lääkäreillä, mutta mitään sairautta, allergiaa tai muuta vikaa ei löydy, mikä voisi aiheuttaa heräilyn.Ei johdu myöskään hampaista, uusien taitojen oppimisesta tms., koska on jatkunut lähes alusta saakka.Tuntuu siis olevan enemmänkin ominaisuus.
Olen yksin vauvan kanssa, (syistä joita en nyt tässä kerro) ja olen melkoisen loppuun väsynyt, ehkä siksi sainkin apua. Aika perheneuvolaan on reilun viikon päästä.
Mutta kävin miettimään, eihän ne mitään ihmeitä pysty tekemään siellä. Onko kenelläkään kokemusta että ko.paikasta olisi ollut apua? Kohtalotovereita?
Kommentit (77)
parin viikon jaksolle. Joskus olin itse töissä keikkailemassa tuolla osastolla, mutta siitä on monta vuotta aikaa, joten muutoksia on varmaan tullut. Eli jos nyt tässä tulee virheellistä/vanhentunutta tietoa, niin pahoittelen. Silloin tosiaan äiti ja vauva olivat parin viikon jaksolla yhdessä hoidossa. Äiti sai ainakin muutaman yön nukkua itsekseen ja hoitaja unikoulutti. Ja muutenkin perehdyttiin perheen rytmiin, tai mihin ikinä olikaan tarvetta. Mutta siis kannattaa ainakin soittaa neuvontapuhelimeen, jos et "osastolle" halua. Toinen reitti on ottaa yhteyttä kunnan sosiaalityöntekijään ja kysyä mahdollisuutta saada maksusitoumusta tuonne.
Voihan se olla että ne sieltä perheneuvolasta juurikin tuonne ohjaavat, luulen hyvinkin että se perheneuvolan vauvaperhetyö-osasto, (tms.) jonne minulla on aika, on nykyään ensimmäinen askel, siellä varmaan ensin keskusteluilla kartoitetaan tilanne, ja sitten ohjataan eteenpäin, kun vähän tiedetään millaisia ongelmia on, ja mistä ne johtuvat. Näin voisin hyvinkin kuvitella. Sitä en tosiaan usko, että pelkkä keskusteluapu auttaa tässä tilanteessa enää.:-)
Kuulostaa ihan oikeasti siltä, että vauvalla kuitenkin voisi olla jokin vaiva, mikä aiheuttaa heräilyn. Kipuitkuun ym ei unikoulut auta. t. Erittäin huonounisen vauvan, nyt taaperon äiti
Itse asiassa meillä olisi ollut aika tällä viikolla yksityiselle allergologille juurikin, mutta se piti perua, koska olimme noroviruksessa vauvan kanssa, juuri toipilaita.
Lastenlääkärit ei mitään ole keksineet, puhumattakaan kaksi eri neuvolalääkäriä. Täytyy varata uusi aika pian.
antaa lapsellesi yöksi särkylääkettä? Jos olet niin onko auttanut ollenkaan heräilyyn? Jos et niin kannattaa kokeilla heti ensi yönä. Jos särkylääke auttaa, joku paikka on todella kipeä.
Kerroit myöskin että lapsella ei ole todettu minkäänlaista allergiaa. Miten niitä tutkittiin? Jätitkö pelkäästään maidon ja kananmunan pois ruokavaliosta kun imetit. Muitakin allergioita voi olla ja yhtä pahoja. Minun tyttö on todella allerginen perunalle, 1 teelusikallinen kahtena päivänä ja jo huutaa suoraa huutoa muutaman yön. Iho aivan loistavassa kunnossa. Tai onko tutkittu refluksin varalta lastasi?
Sisareni allergisella lapsella ei ollut muita oireita alle yksivuotiaana kuin hurja heräily - juuri tuollaista kuvailemaasi 30 minuutin välein jatkuvaa herättelyä. Sittemmin todettiin mm. maito- ja soija-allergia, ja lapsi reagoi edelleen nyt isompana vain ja ainoastaan mahakivuilla.
Omista lapsistani yhdellä yöitkut ja heräilyongelmat loppuivat kun häneltä löydettiin allergia tasan sille yhdelle ruoka-aineelle jolle oli allerginen. (Yksi kotimaisista viljoista)
Kovasti jaksamista sinullle! Toivottavasti apu löytyy pian.
Onko vauvalta otettu virtsanäyte?
Esikoisen kanssa meillä kesti pitkään, että hänellä todettiin virtsatieinfektio. Todettiin vasta kun nosti korkean kuumeen jne ja paljastui sitten syyksi kovaan levottomuuteensa. Oli tuolloin puolitoista.
Täysin hakuammuntaa tämä, varsinkin jos vauvasi on kerran ollut levoton pienestä pitäen. Tuli vaan mieleen, koska ruoskin itseäni henkisesti esikoisen kohdalla aikani sitten kun tuo vti hänellä todettiin, että kuinka en ollut tajunnut että häntä vaivasi jokin.
antaa lapsellesi yöksi särkylääkettä? Jos olet niin onko auttanut ollenkaan heräilyyn? Jos et niin kannattaa kokeilla heti ensi yönä. Jos särkylääke auttaa, joku paikka on todella kipeä. Kerroit myöskin että lapsella ei ole todettu minkäänlaista allergiaa. Miten niitä tutkittiin? Jätitkö pelkäästään maidon ja kananmunan pois ruokavaliosta kun imetit. Muitakin allergioita voi olla ja yhtä pahoja. Minun tyttö on todella allerginen perunalle, 1 teelusikallinen kahtena päivänä ja jo huutaa suoraa huutoa muutaman yön. Iho aivan loistavassa kunnossa. Tai onko tutkittu refluksin varalta lastasi?
Särkylääkettä olen kokeillut kaksi kertaa, ei vaikutusta. Maidon ja kanamunan jätin pois tosiaan vain, neuvolan ohjeesta, kaksi viikkoa piti olla ilman niitä, ja sitten lisätä ne ruokavalioon takaisin, ei vaikutusta.
Kaksi eri yksityislääkäriä kumpikin tutkivat lapsen yleisesti, lisäksi tekivät paljon kysymyksiä, kumpikin sanoi ettei ole aihetta lisätutkimuksiin, koska mikään ei viittaa että lapsella olisi allergioita. Ja tosiaan neuvolalääkärit sanoneet samaa. Ajattelin vielä sille allergologille viedä, sittenpähän on sekin käyty.
Ei ole tosiaan refluksinkaan varalta varsinaisesti tutkittu, lääkäreiden mukaan ei tarvetta lisätutkimuksiin senkään osalta, koska ei ole mitään siihen viittaavaa oireilua ollut.
Itseäni vain vähän ihmetyttää se, että jos olisi jotain tosi vähäoireista allergiaa, niin eikö se pistäisi päiväunillakin heräilemään? Esim. kahden tunnin vaunulenkillä nukkuu aina kuin tukki, ja muutenkin aina päikkäreillä. Nukkuu kahdet päikkärit, toiset noin 45 min.-1 h, ja toiset noin 1,5-2.5 h. Koskaan ei niiden aikana heräile itkemään, vain öisin. Se vähän pistää epäilemään että olisi kyse muusta kuin allergioista. Mutta tosiaan, allergologille tilaan ajan, kun se edellinen peruuntui. Hyvä se on kaikki mahdolliset jutut tutkia.
Onko vauvalta otettu virtsanäyte?
On kaksi otettu, puhdasta ollut. Tuo tosiaan vaivannut aina.
Vauvalla oli muuten koliikki ekat 4 kk, huusi 8-10 h/vrk putkeen. :-/ Silloinkin meni kamalasti rahaa kaikenlaisiin käsikauppalääkkeisiin, lääkäreihin ja jopa vyöhyketerapiassa käytiin monta kertaa, tuloksetta.
Yksi pieni lohtu on se, että enää vauvan kanssa ei ole muita ongelmia kuin yöt. Päivisin hän on itse suloisuus, reipas ja hyväntuulinen.
Meillä aikoinaan jokseenkin samantyyppinen tilanne. Haettiin rentoutta noilla, kokeiltiin eri ruoka-aineita ym. Ne toivat hieman helpotusta(koliikin loputtua). Lapsi jo kahdeksan ja vieläkin saattaa välillä herätä yöllä ja tulla kainaloon nukkumaan. Voi siis olla ihan lapsesta ja hänen tempperamentistaan kiinni. Meillä on erittäin vilkas ja herkkä tyttö. Kaikki aina vauva-aikana vaikutti yöuniin. Nuoremmat siskonsa kuin eri maata. Voisi pommin poksauttaa vieressä ja uni vaan jatkuu... Voimia ap:lle!
Meillä aikoinaan jokseenkin samantyyppinen tilanne. Haettiin rentoutta noilla, kokeiltiin eri ruoka-aineita ym. Ne toivat hieman helpotusta(koliikin loputtua). Lapsi jo kahdeksan ja vieläkin saattaa välillä herätä yöllä ja tulla kainaloon nukkumaan. Voi siis olla ihan lapsesta ja hänen tempperamentistaan kiinni. Meillä on erittäin vilkas ja herkkä tyttö. Kaikki aina vauva-aikana vaikutti yöuniin. Nuoremmat siskonsa kuin eri maata. Voisi pommin poksauttaa vieressä ja uni vaan jatkuu... Voimia ap:lle!
Joo aina iltaisin ensin iltapuuro, sitten kylpy, sitten iltapesut, sitten pari unilaulua, silittelyä yms., ilman niitä menisi ikuisuus ennen kuin vauva nukahtaisi.
Meidän poika on juurikin vilkas ja herkkä, sekä kaipaa paljon läheisyyttä.
Mulla oli myös kaksi vaikeaa vauvaa, kaksoset itkivät ensimmäisen vuoden koko ajan kellon ympäri eikä mitään syytä löydetty. Muistan tuon väsymyksen hyvin. Nyt on kolmas ja ihan toista maata, luojan kiitos. Harmi ettei sulla ole mitään hoitoapua, jos tunnettais niin ottaisin mielelläni vauvasi hoitoon että saisit nukkua. Koita jaksaa ja toivotaan että perheneuvolasta ja allergialääkäriltä löytyisi apua!
Voisiko siinä olla jokin tekijä (raaka-aine), joka saa mahan kipeäksi?
Itselläni on kokemusta lapsesta joka huusi aina - tai sille se tuntui näin jälkikäteenkin vielä. Oikeastaan mitään en muista ensimmäisestä 1v 9kk. En muista jouluista, synttäreistä, sukujuhlista, lomista muuta kuin pätkiä sieltä täältä.
Syynä oli ruoka-aine allergia.
Vasta yksityinen lääkäri otti asian tosissaan kun neuvolassa katsottiin kieroon sekä terveydenhoitajan että lääkärin puolelta kun selitin lapsen käytöksestä ja välillä kumman hajuisista kakoista (sori puheenaihe).
Kyllä kaikkien elämä parani 300% kun ruokavalio saatiin kuntoon.
Kauanko teillä sitten tämä vti oireili? Kuinka ei levinnyt munuaisiin?
Olen käsittänyt, että yleensä ovat aika ärhäköitä nämä lasten virtsatieinfektiot.
siis todella loukkaavaa kehottaa tuulettamaan huonetta jos lapsella noin vaikea unihäiriö. en tiedä mutta ystävänieni lapsi oli tällainen ja pariskunta joutui niin koville että sairaslomaa ym tuli. kukaan ei jaksa yksin noin. en usko että unikopulusta olisi paljon hyötyä. luin itse aikoinani kirjan tästä vauvan unesta. unihan kulkee alussa pienissä sykleissä ja juuri ne jotka ovat herkkäunisimpia, heräävät aina kevyen unen vaiheessa ja tarvitsevat apua unen jatkamiseen. unikoulussa vaan lapsesi traumatisoituisi kun kukaan ei lohduttaisi häntä kun kesken yön pimeään herää. oma lapsemme oli myös vauvasta asti lievemmin mutta kuitenkin kevytuninen, heräsi vaunussakin mihin tahansa pieneen ääneen. siis unenlajhat ovat erilaiset ihan synnynnäisesti ja hyvä asia on siinä että ne kehittyvät lapsen myötä. mutta sillä aikaa tarvitset apua. joitakin öitä sun on vaan pakko saada nukkua rauhassa. nukkuuko lapsi päivälläkin lyhyissä jaksoissa?
. Ruokavalio saatiin kuntoon parissa kuukaudessa hyvän allergialääkärin ohjauksessa.
jatkan vielä:meillä allergiat tutkittiin mutta alle vuoden ikäiseltä ei luotettavia vastauksia saa kun testit eivät näytä niitä.. siis kuulemma ennen kuin näkyy allergeeninä tarvitaan usein altistusta kauemmin vaikka oireita olisi...
voin sanoa että vasta 2,8 vuoden jälkeen lapsi alkoi nukkua kokonaisia öitä, herkkä uninen vieläkin mut hei, nyt jo jaksaa hymyillä
. Maidon ja kanamunan jätin pois tosiaan vain, neuvolan ohjeesta, kaksi viikkoa piti olla ilman niitä, ja sitten lisätä ne ruokavalioon takaisin, ei vaikutusta. .oireilua ollut. Itseäni vain vähän ihmetyttää se, että jos olisi jotain tosi vähäoireista allergiaa, niin eikö se pistäisi päiväunillakin heräilemään? Esim. kahden tunnin vaunulenkillä nukkuu aina kuin tukki, ja muutenkin aina päikkäreillä. Nukkuu kahdet päikkärit, toiset noin 45 min.-1 h, ja toiset noin 1,5-2.5 h. Koskaan ei niiden aikana heräile itkemään, vain öisin. Se vähän pistää epäilemään että olisi kyse muusta kuin allergioista. Mutta tosiaan, allergologille tilaan ajan, kun se edellinen peruuntui. Hyvä se on kaikki mahdolliset jutut tutkia.
mieluiten neljä.. hmm.. tohon päikkäri asiaan en osaa sanoa muutakuin että nukkuupa paljon.. oletko niistä vähentää?
jotain tosi vähäoireista allergiaa, niin eikö se pistäisi päiväunillakin heräilemään? Esim. kahden tunnin vaunulenkillä nukkuu aina kuin tukki, ja muutenkin aina päikkäreillä. Nukkuu kahdet päikkärit, toiset noin 45 min.-1 h, ja toiset noin 1,5-2.5 h.
kerran päivässä n.2-3(max)tuntia, ja et kai aina ole silloin lenkillä vaan nukuthan itsekkin edes päikkäri aikana 1,5-2,5 tunnin unet..
entä kokeilitko päänkohotusta yöksi (suht korkeaa)?? kerro meille tänne kun jotain selviää.. aika pitkälle olet jaksanut (ennenkuin hait apua..)... ja sitä refluksiaa ajatellen ei sekään aina päälle päin näy (siis ylös ja ulos asti tule (pulauttelu..) tai korvat vaivaa...
ottaen huomioon, että ei yöllä saa nukutuksi.
Mutta minunkin on pakko puuttua keskusteluun, sillä elämänne kuulostaa ihan samalta kuin meillä oli. Tilanne eteni vielä pidemmälle, lapsi oli jo yli 2 ja oli kyllä yhtä helvettiä. Neuvolan kommentti oli: lapset nyt vaan on erilaisia nukkujia... ja se oli tällä kuitattu.
Viimein kun tajusin, että tämä ei ole normaalia, vein yksityiselle. Lastenlääkäri antoi kokeiluun Zantacia, jos kyse olisi refluksista. Meidän vauva ei ikinä ollut puklaillut, muuta nuo nukkumisongelmat saattoivat viitata siihen.
Kokeiltiin ja EKASTA (sori että huudan) yöstä kun lääke annettiin nukkui yönsä heräämättä!
Pyydä lääkäriä vielä sulkemaan pois tämä vaiva
Meillä käytiin mittauttamassa vatsahappoarvoja n. 4-vuotiaana, mutta mitää vikaa ei löytynyt. Diagnoosina siis jokin toiminnallinen häiriö. Edelleen lapsi on herkkävatsainen, mitään allergioita ei ole todettu, mutta reagoi tosi voimakkaasti välillä (takapuoli ja alapää ihan punaisina ja kipeänä) ja muitakin suolisto-oireita on. Näiden kanssa pitää vaan oppia elämään ja se onkin helmpompaa kun lapsi on isompi ja osaa kertoa, mihin sattuu.
Kiitos voimantoivotuksista, ne ovat tarpeen! Joo en muuten maininnutkaan, että vauvalla on usein myös nukahtamisvaikeuksia. Vaikka olisin vieressä, monesti itkee kauan ennen kuin nukahtaa. Jos vaan laittaa omaan sänkyyn, tasan tarkkaan huutaisi siellä loputtomiin, enkä kestä yhtään huudattaa pientä, vaikka sellaisia neuvoja olen monesta paikasta saanutkin. Pieni kun tosiaan menee hysteeriseksi sekunnissa, olisi todella raakaa vaan lähteä pois ja jättää toinen sänkyyn huutamaan.:-(
Pari vk sitten vauva oli väsyneen oloinen klo 20.00, ja nukahti lopulta 2.30.
Sama voi olla meilläkin kyllä, että olisi jotain todella oireettomia allergioita. Mutta vaikea lähteä tutkimaan, kun ei ole minkäänlaisia merkkejä mistään, ei iho-eikä suolisto-oireita, ei runsasta puklailua tai muutakaan refluksiin viittaavaa.. olen ottanut todella paljon asioista selvää, eikä mikään viittaa allergioihin, ja lääkärit ovat myös näin sanoneet. Ellei sitten tosiaan ole täysin oireetonta, siis ulospäin.