Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

te jotka kotona vauvan kanssa, onko eskarilaisenne joka päivä eskarissa?

Vierailija
15.01.2010 |

Meillä syksyllä tilanne se, että vanhin lapsi aloittaa esikoulun. Itse jään kesällä äitiyslomalle, ja kotiin minun ja vauvan kanssa jää myös 3-vuotias lapsemme. Eskarilaisen olisi tarkoitus olla eskarissa se 4 tuntia.

Olenkin nyt miettinyt, viedäkö eskarilainen joka päivä eskariin. Onko siellä tavallista, että lapsilla on vapaapäiviä, niin kuin päiväkodissa? Meillä eskari on siis koulun yhteydessä.

Kommentit (80)

Vierailija
61/80 |
15.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus harvoin on ollut vapaalla mutta ne ovat olleet erikoistilanteita, esim. kerran kun me vanhemmat tulimme yöllä työmatkalta niin sai olla seuraavan päivän kotona. Mutta muuten en vapaapäiviä hänellä pidä, minusta on hyvä oppia tuota koulun rytmiä ja sitä että pitää mennä vaikka joskus ei niin huvittaisikaan.

Vierailija
62/80 |
15.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on 1v10 kk ja 3 v ikäiset eskarilaisen pikkusisarukset, me käydään kyllä heidän kanssaan hoitelemassa asioita tuon neljän tunnin ajan... miksei se onnistuisi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/80 |
15.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eskarilainen tykkää käydä eskaria eli en haluaisi edes pitää ylimääräisiä vapaita. Meillä lisäksi 3.9v.ja 1.9v sisarukset. Mies tekee aamu ja iltavuoroja. Ja vapaita on viikollakin. Aamuvuoroihin menee autolla ja pystyy hakea eskarin sitten puoli yhdeksäksi.Minä menen yleensä sitten vähän jälkeenpäin puistoon pienimpien kanssa. Puistosta menemme joskus mummulle tai avoimeen päiväkotiin jossa voi syödä ja leikkiä sen ajan kun sitten haemme eskarin puoli yhdeltä. Hyvin sujuu. Kun meilläkin on matkaa eskariin ja puistoon kuitenkin noin 2ja puoli kilometriä olis se aika juoksemista jos se pitäis joka aamu tehdä. Mutta kyllä taitaisin niin kuitenkin tehdä. Ainakin meillä eskarille kaverit on niin tärkeitä,etten haluais jättää viemättä. Eikö muualla ole puistoja yms.paikkoja missä vois hoitaa ton ruokailun sisätiloissa? Meillä kuopus on sit ihan valmis jo nukkuun kun kävelemme kotiin ja vaunuissahan se hoituu matkan aikana. Näin on kyllä liikuttu aina ennen eskariakin,vauvat kulkee vaunuissa mukana. Pienemmät seisomalaudalla esim. ja isommat jaksaa jo kävellä.

Vierailija
64/80 |
15.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä on jo monta vuotta, mutta jos en ihan väärin muista niin oli puol yhdeksästä, puol yhteen eskarissa ja sitten kotiin.

Vierailija
65/80 |
15.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta poikani eskariryhmässä on useampi lapsi, jonka äiti on tällä hetkellä äitiyslomalla. Päiväkodinjohtajan suosittelu oli, että mieluummin niitä vapaita päiviä kuin että joka päivä neljäksi tunniksi eskariin. Ja tämän suosituksen perusteena se, että lapselle pystyisi tarjoamaan kiireettömiä aamuja ja vapaapäiviä, kun äiti kerran on kotona. Minä itse kannatan tällaista järjestelyä.

Esiopetus tapahtuu yleensä aina klo 8-12 tms, mutta on siis se 4 h/päivä. Loppu on tavallista päivähoitoa.

Päiväkodinjohtajanne siis SUOSITTELEE VIRIKEHOITOA, jota suurempaa syntiä ei AV:lla tunneta.

Lisäksi, jos on esim. 2-3 täyttä päivää päiväkodissa, osallistuu siis varsinaiseen esiopetukseen vain noina päivinä ja muu aika on maksullista hoitoaikaa (=päivähoitoa).

Vierailija
66/80 |
15.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

päiväohjelmaa mitä 1v 10kk ja 3-v tarvitsevat? Hoitelette asioita 4 tuntia, käytte kaupoissa, syötte jossain mäkkärissä jne?

Mulla on 1v10 kk ja 3 v ikäiset eskarilaisen pikkusisarukset, me käydään kyllä heidän kanssaan hoitelemassa asioita tuon neljän tunnin ajan... miksei se onnistuisi?

Vierailija
67/80 |
15.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupassa ja asioilla on käytävä, pakkohan ne on joskus hoitaa. Minkälaista ohjelmaa sinun mielestäsi tuon ikäiset sitten tarvitsevat? Eikö aina sanota että se normaali arki riittää?

Vierailija
68/80 |
15.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olla neljä tuntia+matkat asioilla???

Vierailija
69/80 |
15.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kertaa viikossa lasten kanssa kaupassa. Siihen menee aikaa noin tunti, eli yhteensä pari tuntia viikossa. Muuten ulkoilemme tai leikimme sisällä, syömme jne. Tämä em on mielestäni normaalia arkea ja sellaista ohjelmaa mitä tuon ikäiset kaipaavat, ei 4 tunnin ostosreissuja.

Kaupassa ja asioilla on käytävä, pakkohan ne on joskus hoitaa. Minkälaista ohjelmaa sinun mielestäsi tuon ikäiset sitten tarvitsevat? Eikö aina sanota että se normaali arki riittää?

Vierailija
70/80 |
15.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai kenenkään ole pakko luuhata kaupoilla ja asioilla joka ikinen aamupäivä 4 tuntia...?

Minä ainakin yritän keskittää tällaiset asiat niin, että kerran, max. 2 kertaa viikossa joudutaan lähtemään.

Vierailija
71/80 |
15.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli vien aamulla eskarilaisen yhdeksäksi, kävelen kaupungille noin 45 min ja siellä hoidetaan asioita, käydään yleensä kahvilassa myös syömässä. Sitten kävellään takaisin ja haetaan eskarilainen klo 13. Mikä tässä mielestäsi on niin kamalaa lapsille?

Vierailija
72/80 |
15.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta pienempi sisarus kylläkin. Eskari on täällä päiväkodissa ja meidän poika viihtyy siellä. Joskus kuitenkin olen pitänyt hänellä vapaapäiviä ja hän on ollut vapaapäivistä ihan innoissaan. Vapaapäivät pidetään yleensä niinä päivinä, kun heillä on ns. leikkipäivä eli ei ole mitään ohjattua toimintaa. Tietää, että kouluun mennään sitten joka päivä, eikä mulle ole edes tullut mieleen, että olisi perheitä, joissa lapsi saisi olla koulusta pois, jos huvittaa. Meidän eskari on myös osannut vuoden lukea ja kirjoittaa sekä laskea, joten ei tarvitse pelätä, ettei opi näitä taitoja, jos joskus on vapaapäivällä, niin kuin joku "ope" kirjoitti...

Vierailija
73/80 |
15.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaupungilla?? Kahvilassa syömässä? Kallista ja jos jotain pullaa tai patonkia, ei edes kovin hyvä juttu. Onko imetettävää vauvaa? Vaippaikäistä?

Vierailija
74/80 |
15.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaan pari kertaa viikossa. Yleensä syödään leivät tms. ja lapsilla on ruokapurkit mukana. Raha ei ole ongelma. Imetettävää ei ole... En voi käsittää että tässä on jonkun mielestä jotain tuomittavaa.

Vierailija
75/80 |
15.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sovi.

Vierailija
76/80 |
15.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pysty mitenkään keksimään hänelle riittävästi tekemistä päivisin, kun täällä ei muita samanikäisiä ole päivisin kotona eikä pihalla. Joskus on ollut vapaalla, kun olen itse ollut sairaana enkä ole jaksanut lähteä viemään.

Myönnän, että välillä tekee tiukkaa ne aamulähdöt, mutta tulee siinä samalla itse ulkoiltua ja vauvakin nukahtaa hyvin kun pääsee vaunuajelulle.

Vierailija
77/80 |
15.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkohan eskariin ei ole mennä, mutat itse koin sen hyödylliseksi lapsen kannalta. Lapsi oppi tuntemaan luokalle tulavia kavereita hiukan ja oppi lukemaan ja muutenkin sai vähän ensimakua koulunkäynnistä.

Tosin viihtyi hyvin eskarissa ja halusi sinne mennäkin. Kyllähän se vähän sitoi aikataululliesti, kun ei ollut autoa käytössä ja matkaa eskariin(myös koulun yhteydessä) on vähän alle 2km. Tuntui, että juuri kun pääsi takaisin kotiin, niin piti lähteä jo takaisin. Tosin meillä matka turvallinen ja isoja teitä ei ole koko kylässä ja naapurin poika pääsi koulusta aina samaan aikaan kun eskari loppui. Kevätkauden poika tuli itsekseen eskarista pois yhdessä naapurin pojan kanssa.

Vierailija
78/80 |
15.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutama selkeä rennosti-ottamisen-päivä niinä viikkoina kun nuorinta vierotettiin yösyötöistä. En raaskinut raastaa eskarilaista ylös kun tiesin ettei ollut kunnolla nukkunut kun pienempi sisarus kiljunut puoli yötä.

Remppaan meni myös useita kuukausia joiden aikana oltiin viikoittain pois kotoa remppamiesten tieltä.

Meillä myös mennään kävellen ja vieviset ja menemiset ovat minun vastuulla ja jos nuorempi lapsi (tai minä) on kipeä niin silloin eskarilainenkin jää kotiin kun ei kukaan pääse viemään ja tuomaan. Mies on töissä seitsemästä viiteen. Naapuri vie joskus aamulla jos on iltavuoroviikko kun heillä on samanikäinen lapsi.

Vaikka poissaoloja on ollut paljon niin silti on ystäviä riittänyt sekä ihan ajan tasalla opetuksessakin. Lapsi myös tietää ettei se ettei huvita mennä eskariin ole syy olla menemättä sinne.

En kyllä sanoisi että edes takaisin vieminen on mitään juhlaa. Varsinkin kun kävellen liikutaan (1,5 km matkaa). Mitään asioita en eskariajalla voi hoitaa koska keskustaan on meiltä niin pitkä matka että ei siellä ehdi kun kääntyä jos julkisilla kulkee.Se nuorempi pitäisi syöttääkin siinä jossain vaiheessa. Kaupassa pystyn käydä kun se on pienen mutkan kanssa eskarimatkan varrella.

Vierailija
79/80 |
27.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan pakko vastailla. paljon on asiasta saanut keskustella tuttavien kanssa. meillä nyt 10 v ei tykännyt käydä joten sain olla kotona 8 v kävi kun huvitti(tosin tyttäsi kyllä) nyt lähtee sitten 6 v ja ite saa päättää kuinka monesti viikossa käy tai käykö ollenkaan. itse ole kolmen pienemmän kanssa kotona ja voin tunnustaa olevani niitä jotka eivät ihan kamalan mielissään lähde aamulla viemään(täällä ajat vaihtelee klo8-15 välillä). niin painostaisin kuitenkin ettei lapset tyhmiä ole ja tajuavat kyllä sen että esikoulu on mahdollisuus ja koulu pakollinen. meillä lapset ovat pärjäileet koulussa loistavasti eikä pinnailua ole ollut vaikka ovatkin itse päättäneet esikoulusta. itsekkin olen esikoulun väliin jättänyt mutta silti kiitettävästi sain koulussa istua ennen opettajan koulutuksen valmistuttua. antakaan olla lapsenne lapsia jos siihen on mahdollisuus. kaikille äideille jaksuja lasten kasvatuksen ja kuskailujen kanssa.

Vierailija
80/80 |
27.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka päivä. Jos on kova pakkanen ja paljon lunta niin en ole vienyt. Minulla rattaat ja pulkka vedettävänä perässä ja kävelen 1.5km suuntaansa. Eskarilainen kävelee sen itse. Sitten lävelen takas ja hakemisessa sama juttu. Eli minulle kävelyä tulee 6km päivässä.

Eskarissa kaikki sujuu ja relax todellakin, mistään ei jää paitsi. Itse on menty välillä lähemmälle jäälle luistelemaan tai hiihtämään eskarin sijaan.