Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

te jotka kotona vauvan kanssa, onko eskarilaisenne joka päivä eskarissa?

Vierailija
15.01.2010 |

Meillä syksyllä tilanne se, että vanhin lapsi aloittaa esikoulun. Itse jään kesällä äitiyslomalle, ja kotiin minun ja vauvan kanssa jää myös 3-vuotias lapsemme. Eskarilaisen olisi tarkoitus olla eskarissa se 4 tuntia.

Olenkin nyt miettinyt, viedäkö eskarilainen joka päivä eskariin. Onko siellä tavallista, että lapsilla on vapaapäiviä, niin kuin päiväkodissa? Meillä eskari on siis koulun yhteydessä.

Kommentit (80)

Vierailija
41/80 |
15.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ei tietenkään kannata liikaa murehtia etukäteen. Sinulle voi käydä kuten minulle, että kolmas lapsi onkin aikainen aamuvirkku. Hän nukkuu yöt hyvin -jo ihan parin kuukauden iästä lähtien - ja herää aamuisin klo 6-7. Kahdeksan jälkeen hän onkin jo menossa aamutorkuille, joten samallapa on helppo hoitaa muidenkin aamuviennit ja -toimet. Silti miettisin noita varajärjestelyjä ja ottaisin puolisoa aamuremmiin jos mahdollista ja jos puoliso on kuvioissa mukana.

Vierailija
42/80 |
15.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lähti tarkat tiedot oppilaista kouluun ja poissaoloista pidettiin tilastot.

Minusta ei ole ylisuorittamista viedä lapsi eskariin, jos lapsen eskariin ilmoittaa.

Enpä ole ennen tiennytkään että normaali sängystä nouseminenkin on jo meriitti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/80 |
15.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapset oleet päiväkodin eskarissa ja sieltä on kyllä voinut pitää vapaapäiviä ihan hyvin. On korostettu, että eskari on oikeus eikä velvollisuus. Minä olen sitä mieltä että kun vielä voi niin miksi ei nauttisi välillä kiireettömistä aamuista, leikeistä kotona rauhassa ym. Kyllä lapset ovat eron kouluun tajunneet. Että koulusta ei voi olla pois ja pitää ylimääräisiä vapaapäiviä, jos ei huvita.

Ja ymmärrän kyllä myös sen lähtemisen vaivan. Että saa koko konkkaronkan hereille ja syötettyä ja puettua ja yhden eskariin. Siinä välissä pienten ruokkiminen ja taas takaisin hakemaan eskarilaista. Koko päivä rytmittyy eskarikulkemisten mukaan ja vaikuttaa myös pienempien tekimisiin, rytmiin, päiväuniin ym. Pitää ajatella kokonaisuutta ja mikä on koko perheen kannalta paras ratkaisu. Eskarilaisen vapaapäivä tarkoittanee vapaampaa päivää myös pienemmille sisaruksille.

Lisään vielä, että eskarissa (päiväkodin) lienee myös vuorotyöläisten lapsia hoidossa. Hekään eivät välttämättä vanhemman vapaalla tule hoitoon/eskariin.

Vierailija
44/80 |
15.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

hänet sinne kerran ilmoittaa. Sama on edessä joka tapauksessa vuoden päästä.

t. eppuluokkalaisen, eskarilaisen ja vauvan äiti

Vierailija
45/80 |
15.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen siis kotona 3kk vanhan vauvan kanssa.

Itse koen "vaivana" säntillisen joka päivä viemisen.

Isä ei voi viedä, koska menee töihin jo ennen seitsemää.

Enkä todellakaan aio maksaa mistää aamuhoidosta, ihan idiootti ajatuskin!

Välillä lähden aamulla vauvan kanssa lenkille, mutta eipä kovilla pakkasilla sekään houkuttele, tai talvella yleensä!!

Eli pelkkää eskariin vientiä varten mun pitää meikata (en vie edes roskapussia ilman meikkiä), pukea vauva ja itseni lämpimästi. Sekä katsoa/silittää esikoiselle vaatteet.

Vauva koppaan ja kantaa portaat alas (3.krs), koppa kärryihin kiinni. Eskariin matkaa n.150m, siellä roudata koppa toiseen kerrokseen (vauva ei nukahda tuolla matkalla) ja taas sama kotimatka.

Muutama tunti kotona ja taas sama rumba...(no joo, ei tarvi meikata siis)....eli saan ihan oikeasti taistella itseni kanssa, että "vaivaudun" viemään lasta eskariin.

Vapaapäiviä tulee tämän tästä.

Jos mulla on joku meno kaupungissa tms, herääminen on helppoa ja kiva viedä lapsi eskariin. Mutta joka päivälle ei tule järjestettyä kahvilatreffejä kavereiden kanssa.

Toki töihin ja kouluun herätään sit joka aamu, kun sen aika tulee!

Nyt asiat toisin, ja ihanaa välillä viettää rauhallisia aamuja/päiviä!

Niin, eskarilaiseni osaa lukea/kirjoittaa. Oppi 5-vuotiaana.

Vuorovaikutustaidot hyvät! Ja ollut tarhassa oppimassa ryhmäkuria" 1,5 vuotiaasta...eli eskari on kiva juttu, mutta emme ota siitä paineita! :)

Vierailija
46/80 |
15.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Relax!Meille ei ole autoa ja eskariin kävelyyn kuluu yhteen matkaan noin 40 minuuttia,ja myös nuoremmat ovat mukana.Pyritään olemaan eskarissa joka päivä mutta pidetään myös vapaapäiviä esim.kun tulee pitempää vieraita tai kun lasten isä on pekkasilla niin silloin vietetään koko päivä yhdessä perheenä.Mikä sopii yhdelle ei välttämättä sovi muille.Ja nyt käsi sädämellä kuinka moni teistä veis eskariin jos kävellen pitäis mennä koko lapsikatraan kanssa joka päivä tommosi liki kahden tunnin reissuja?Ja ei isä ei voi viedä kun menee niin aikaisin töihin että se ei onnista.Niin ja pois ollaan myös jos nuoremmista joku on kovasti kipeenä eikä pysty matkaa kävelemään...

Vierailija
47/80 |
15.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta poikani eskariryhmässä on useampi lapsi, jonka äiti on tällä hetkellä äitiyslomalla. Päiväkodinjohtajan suosittelu oli, että mieluummin niitä vapaita päiviä kuin että joka päivä neljäksi tunniksi eskariin. Ja tämän suosituksen perusteena se, että lapselle pystyisi tarjoamaan kiireettömiä aamuja ja vapaapäiviä, kun äiti kerran on kotona. Minä itse kannatan tällaista järjestelyä.

Vierailija
48/80 |
15.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

me katsottiin missä asumme ja huolehdimme, että lapsiperheelle löytyy myös palvelut.

Vierailija
49/80 |
15.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehdään kuitenkin paljon jatkuvuutta vaativia hommia. Toki eskari on vapaaehtoinen, mutta silti suosittelen, että rutiinin muodostumisenkin takia veisit lapsen säännöllisesti joka päivä sinne. Meidän koulun yhteydessä on eskari eikä siellä ole tapana vapaapäiviä viettää. Vanhemmat tuovat joka päivä lapsensa sinne. Ainakin meidän eskarissa toiminnassa on paljon jatkuvuutta, joten lapsi hyötyy siitä, että on joka päivä toiminnassa mukana. terv. ope

Vierailija
50/80 |
15.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, 37 täältä vielä. Ei hirveesti tuo opettajan näkemys eskarissa pari vapaapäivää pitäneen huonosta koulumenestyksestä pelota.

Meillä kun tuo 5-vuotias jo osaa lukea, kirjoittaa ja laskea peruslaskuja ja on ollut päiväkodissa 1-vuotiaasta saakka niin onhan noita sosiaalisia taitoja tullut jo hiukan opittua mahdollisten kolmen neljän eskarivapaapäivänkin edestä :-)

Vierailija
51/80 |
15.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rytmi ollaan tehty siten että 8kuukautinen nukkuu aina kun viedään tai haetaan eskarista.Ihan pakko on herätellä sen mukaan milloin on eskari päivät.Vauva ei viihdy hereillä vaunuissa ja autoa ei ole käytössä.

Vierailija
52/80 |
15.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joiden mielestä on laiskuutta olla viemättä eskarilaista joka päivä, varaa itse hyvään tukiverkostoonsa?

On muistettava, että perheet ovat eri tilanteissa ennenkuin toisia tuomitsee. On paljon perheitä, joilla isovanhemmat ovat apuna viikottain, joillakin jopa päivittäin. Kaikilla kuitenkaan ei ole. Eikä ole esim. ketään, jota kutsua apuun kun lapsi yllättäen sairastuu. Palkattua apua ei äkillisesti saa. Ja sitä tukiverkkoa ei ole ihan nopea rakentaa vaikka kaikkensa yrittää esim. muuton jälkeen.

Vierailija
53/80 |
15.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jopas on hassua keskustelua. Aivan kuin eskari olisi jotain ylimaallisen ihmeellistä ja pakollista, mikäli haluaa kasvattaa kunnon kansalaisia.

Eiköhän tuo asia selviä sillä, että kysyt eskarista, kävisikö esim. niin, että et toisi lasta kuin ma-to. Jos jokin tietty päivä voisi olla se kotipäivä.

Poikani on kerhossa, jossa on muutama eskarilainen. He ovat siis eskarissa kerhon aikana, tekevät tietyn ajan omia tehtäviä. Ja tämä heidän eskarinsa on siis vain kolmena päivänä viikossa.

Vierailija
54/80 |
15.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja eskarilainen joskus on perjantaisin eskarissa, joskus ei. Sovitaan aina torstana päiväkodissa, ja jos tekevät pe jotain tehtäviä, niin me tehdään ne yhdessä kotiläksynä. Meidän päiävkodin eskarissa tämä on ihan ok, ja painotettu juuri, että heillä on velvollisuus järjestää eskari, mutta lapsilla ei ole vielä oppivelvollisuutta, ja rohkaistu vapaapäiviin nyt kun niihin vielä on mahdollisuus.

En hetkeäkään usko, että vapaapäivät saisivat lapsen kuvittelemaan, että koulustakin voi olla miten sattuu pois. Koulusta on jo puhuttu, ja kerrottu että sinne pitää mennä joka päivä. Jos jotkut vanhemmat tästä lipsuvat, niin sille ei voi mitään, mutta eskariaikana pidettyjä vapaapäiviä siitä ei voi syyttää!

Ja opelle, meidänkin eskarilainen osaa jo lukea, ja laskea yhteenlaskuja.

(meillä on lisäksi 3-vuotias lapsi, ennekuin joku ihemettelee mitä teen vapaapäivällä jos lapsi eskarissa)

Vierailija
55/80 |
15.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on perjantai lähinnä leikkipäivä, joten ei kyllä jäisi mistään jälkeen, jos olisi silloin pois. Mielellään kyllä menee, joten vien joka päivä, vaikka itse olenkin kotona.

Eli voisihan käydä vaikka neljä päivää viikossa. Kysy eskarista, mitä mieltä ovat.

Vierailija
56/80 |
15.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä eskarilainen, 5-vuotias ja 1-vuotias. Joka aamu heräämme 7.00, eskarissa pitää olla 8.00. Vapaapäiviä eskarilainen on pitänyt vain jos ollaan oltu jossain reissussa tai sitten jos on ollut jostain syystä väsynyt. Mutta nekin päivät on sovittu etukäteen, ei samana aamuna. Eli jos aamulla ilmoittaa että väsyttää niin eskariin mennään ja sovittaan että huomeenna tai ylihuomenna pidetään vapaa. Meillä eskariope on jopa joskus sanonut että ylimääräinen vapaa voisi olla paikallaan. =)

Vierailija
57/80 |
15.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettei opita, että asiassa on jotain neuvottelemista.

Vierailija
58/80 |
15.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap: lla tulee olemaan ja voin sanoa, että rankkaa on!

Ulkoiluun aikaa ei voi kokonaan käyttää, sillä meillä on pakko tulla kotiin syömään välissä.

Ei pienemmät jaksa olla syömättä siihen asti että tulemme kotiin klo 13.30 eikä kylmät eväät jossain puistossa joka_ikinen_päivä ole kovinkaan houkutteleva ajatus.

Ja toisekseen osalla on useampiakin lapsia. Itselläni eskarilaisen lisäksi 2-v ja 4-v eikä puhettakaan, että jaksaisivat olla "asioita hoitelemassa" 4 tuntia yhteen putkeen.

Asioiden hoitoon tms.

Siis että pakkoko on nimenomaan palata aina kotiin.

Minusta siinä nimenomaan oli luksusta se, että pääsi liikkeelle vain pienemmän kanssa!

Vierailija
59/80 |
15.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein 4 päiväistä viikkoa ja kun kyselin asiaa eskarista, niin olivat sitä mieltä, että perjantaisin harvemmin tekevät harjoituksia tms. vaan oli usein jätetty retki/leikkipäiväksi. Niinpä aina kyselin esikoiselta ohjelman mukaan, että haluaako mennä vai olla kotona. Pari kertaa oli kiva retki, johon halusi osallistua ja muuten oli kotona meidän kanssa. Sinne kouluun on nyt pakko mennä joka päivä, joten olen tyytyväinen, että pystyin tarjoamaan esikoisellekin vielä kiireettömiä kotipäiviä.

Vierailija
60/80 |
15.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsella on eskarissa kivaa: mukavaa tekemistä ja kavereita.

Ei mua itseäni niin hotsittaisi nousta joka aamu seitsemältä, mutta mielestäni lapseni oikeus eskariin menee mun mukavuudenhaluni edelle.