te jotka kotona vauvan kanssa, onko eskarilaisenne joka päivä eskarissa?
Meillä syksyllä tilanne se, että vanhin lapsi aloittaa esikoulun. Itse jään kesällä äitiyslomalle, ja kotiin minun ja vauvan kanssa jää myös 3-vuotias lapsemme. Eskarilaisen olisi tarkoitus olla eskarissa se 4 tuntia.
Olenkin nyt miettinyt, viedäkö eskarilainen joka päivä eskariin. Onko siellä tavallista, että lapsilla on vapaapäiviä, niin kuin päiväkodissa? Meillä eskari on siis koulun yhteydessä.
Kommentit (80)
Ja useimmilla lapsilla kai kuitenkin on kaksi vanhempaa?
Sitäpaitsi moni kyllä kuskaa myös kouluun.
Vaikka 8.lta? Maksatte niiltä päiviltä aamuista hoitomaksun.
Jos joka päiväinen kuljettaminen tuntuu raskaalta niin miksi olet ilmoittanut/ilmoittamassa esikoistasi esikouluun. Ei sitä kaikki käy. Kunnilla vain on velvollisuus se kaikile maksutta tarjota. Itse voi päättää ottaako vai jättääkö.
Voithan sen koko eskarin jättää välistä ja antaa esikoisenkin olla kotona vielä vuoden. Kirii kyllä ekalla luokalla ikätoverinsa kiinni niissä taidoissa joita eskarissa opetellaan.
se häiritsee helposti koko ryhmää.
Ja useimmilla lapsilla kai kuitenkin on kaksi vanhempaa? Sitäpaitsi moni kyllä kuskaa myös kouluun.
Ja varmasti minäkin kuskaan kouluun huonoilla keleillä, mutta se ei ole enää niin sitovaa, että kahdesti joka armaan päivä.
Asennekysymys, jaksatko viedä.
Pakkokai??
Ihme nysväämistä. Älä vie ollenkaan niin ei ole "vaivaa".
Eikö voi samalla viedä lasta?
kun eskari alkaa ysiltä ja isä lähtee töihin ennen seitsemää. Useimmilla isillä kun ei ole ihan vapaat työajat.
ei ole ollut ikinä päivähoidossa ja minusta on hyvä että käy nyt joka päivä. oppii yhteiset säännöt, saa mahdollisimman hyvät valmiudet koulua varten ja oppii myös sen ettei koulustakaan olla pois kuin silloin jos on kipeänä.
on mahdollisuus aamuhoitoon. Ei meilläkään eskari ala silloin kun lapsi sinne. Lapsi taas menee hoitoon esikoisen koulun mukaan. En kuskaa erikseen tuntia myöhemmin 15 kilsan päähän.
Ja eikö isällä ole mahdollisuutta muuttaa yhtään työaikojaan. Hänellähän on oikeus mm. lyhennettyyn työaikaan lain mukaan.
Meillä eskarilainen pitää viikossa keskimäärin yhden vapaapäivän - niin halutessaan. Eskarikaverit ovat vanhoja tuttuja, joten ei todellakaan jää mistään leikeistä ulos vaikka onkin päivän poissa.
Meillä eskarilainen on aina ollut lapsi, joka ei tuntikaupalla jaksa muiden seuraa, tai jaksaa, mutta on sen jälkeen kovin väsynyt. Minusta meidän eskarilaisellemme on sopivaa harjoittelua se, että USEIMPINA päivinä menee eskariin, mutta jos siltä tuntuu, jää kotiin, kun siihen tänä vuonna vielä on mahdollisuus.
Ja kerronpa vielä senkin, että vanhin lapsistamme HALUSI JOKA PÄIVÄ eskariin, vaikka olisi saanut jäädä välillä kotiinkin. Tärkeintä minusta on siis kuunnella lasta itseään!
Itselläni ollut nyt jo kahdesti ekarilainen. Vanhin lapsi kun meni eskariin oli meillä koton hänen lisäkseen vauva ja taapero. Tyttö oli huono käymään paikoissa joissa joutuu olemaan ryhmässä. Kerhossa käyminen aikanaan tyssäsi siihen että tyttö ei halunnut mennä ja en sitten pakottanut. Eskarin suhteen otin heti toisen asenteen ja myös tytölle sen välitin eli nyt kyseessä koulun harjoittelu ja kuten kouluunkin myös eskariin emnnään joka aamu vaikka ei huvittaisi. Tosi joitain poissoloja oli matkojen ja nuiden perheen yhteisten juttujen takia mutta jos mitään erityistä ei ollut menitiin eskariin. Tämä oli todella hyvä sillä tyttö varmasti olisi ollut mieluummin kotona kuin eskarissa mutta vuodessa oppi aamuisin nousemisen ja sen että ei pidetä omia lomia noin vain. Nyt koulun käynti sujuu hyvin ja rutiinilla eikä tyttö kertaakaan ole sanonut että ei halua/jaksa mennä kouluun.
Toinen lapsemme aloitti eskarin samaan aikaan kun itse lähdin töihin mutta kotihoitoon jäi 1v. ja 3v. pikkuveljet. Tässä kohta haasteena on ollut lähinnä minun viitsimiseni. Kotiäitinä olessa minulla oli kuitenkin kaksi laiskaa aamua eli viikonloput mutta nyt vyorotyötä tekevänä ei noita laiskoja aamuja joka viikko ole ollenkaan. Mutta silti eskari menee eskariin joka aamu. Tänäänkin mietin etä vitsi kun ei olisi eskria niin saisi nukkua pitkään. Itselläni kun on vapaa päivä ja esikoisella koulu alkaa vasta 10.15 mutta silti nousin ylös seitsemältä ja vein pojan eskariin muun perheen jäädessä vielä nukkumaan. Ymmärrän siis ajtuksen etä olisi kiva kun välillä voisi nukkua pitkään mutta silti koen tärkeänä että poikani menee joka päivä eskariin ja näin on paljon valmiimpi koulun alkuun. Tosin poika on ihan eri tyyppinen kuin siskonsa ja on niin innoissaan eskrista että en edes raaskisi sanoa etä tänään et mene eskariin kun äiti haluaa nukkua pitkään. Se olisi itsekästä.
Eskarissa ei ole osallistumispakkoa vaikka suositeltavaa on paikalla olla. Ja ilmoittaahan pitää jos lapsi ei eskariin tule. Joten jos lapsi e ole kovin innokas eskarissa kävijä ja äiti kokee viemisen joka aamu raskaana voi toki niitä kotipäiviä pitää mutta lähtisin kyllä siinäkin toimimaan aikuisjohtoisesti että vanhempi on se joka päättää että eskariin ei mennä ja kotonaololle jokin ns. järkevä syy lapsen silmissä esim. tänään meillä luistelupäivä, kauppapäivä ms. että lapsi ei opi ettei aamulla tavitse lähteä jos ei huvita. Meillä ainakin eskarilainen ei erottele sitä että on itse vasta eskarissa ja sisko jo koulussa kun molemmat samassa koulussa käyvät. Hän ainkin olisi hyvin hämmentynyt jos muut menevät kouluun ja hän jostin syystä jäisikin kotiin koulupäivänä.
siellä tehdään tehtäviä ja minä päivinä on vapaampaa leikkiä. Tehtäväpäivinä ei kannata olla pois, ettei jää toisista jälkeen.
Esim. meidän eskarissa on tiistaina ja keskiviikkona säännöllisesti "oppitunteja". Maanantaina ja torstaina on jumppaa, retkiä, musiikkituokioita ym. Perjantai on yleensä vapaan leikin päivä (poikkeuksiakin on, viikko-ohjelma ilmoitetaan seinällä aina etukäteen). Eli näistä päivistä ehdottomasti perjantai on se, jolloin voi parhaiten jäädä kotiinkin.
taas on av:lla paljon niitä loistavia uhrautuvia äitejä.
Meillä myös esikoisella alkaa eskari syksyllä ja jään kohta äitiyslomalle. Päiväkodista sanottiin, että ei ole mikään pakko tulla ihan joka päivä eskariin, mutta että olisi hyvä olla jokin etukäteen sovittu systeemi. Itse asiassa sieltä ehdotettiin, että voisi hyvin olla välillä päivän pari poiskin tai sitten ainakin hoidossa myös iltapäivän, ettei mene koko päivä edes takaisin kuskaamiseen.
Kyllä minä ihan suoraan myönnän, että on siitä vaivaa, kun joka aamu pakkaa vauvan, itsensä ja eskarilaisen lähtöön, että on yhdeksältä eskarissa. Meillä ei ole pitkä matka, mutta 40 minuuttia menee kävellen ainakin eskarilaisen kanssa, bussilla ja kävellen noin puoli tuntia.
Ja sitten sama matka kotiin, ja vauvan kanssa takaisin yhdeltä hakemaan.
En ajatellut, että yhtäkkiä aamulla laiskottaessa päättäisin, että no tänään ei mennäkään, vaan että sopisin päiväkotiin jotkut päivät, jolloin eskariin ei tullakaan, mahdollisimman vähän varmastikin, koska tiedän, että eskari on tärkeä etenkin sille eskarilaiselle!
Asioiden hoitoon tms.
Siis että pakkoko on nimenomaan palata aina kotiin.
Minusta siinä nimenomaan oli luksusta se, että pääsi liikkeelle vain pienemmän kanssa!
uhrautujaksi, kun vein poikaani muutama vuosi sitten eskariin -ja joka päivä. Itse ainakin koen, että se oli lapselle tärkeä juttu ja itsellenikin toki.
Meillä vauva syntyi samana vuonna syyskuussa ja kaikki kuskaukset olivat minun vastuullani, lisäksi silloin 3-vuotias. Eli aamulla eskari alkoi 8.30, jonne lähdettiin autolla klo 8. Iltapäivällä loppui 12.30, josta haettiin. Iltapäivisin oli vielä kahtena päivänä lisäksi keskimmäisen kerho klo 13-15. Näin aikoina käytiin kahden muun kanssa kaupassa ja hoideltiin asioita.
Useampaa ekaluokkaa opettaneena. Ne lapset, jotka ovat olleet paljon (ts. viikottain) eskarista "lomapäivillä" erottuvat ekaluokan alusta järestään joukosta. Nykyään kuitenkin käytännössä lähes joka mukula sen eskarin käy ja siellä oppivat mm. numerot ja kirjaimet yms. Niin sitten nämä jotka ovat "lomailleet" (ja yllättävän usein syy tuntuu olevan just tuo, että äiti tykkäsi nukkua aamuisin pitkään...) eivät useinkaan esim. tunnista läheskään kaikkia kirjaimia, eivät osaa juurikaan laskea, eivätkä ole yleensäkään edes erityisen kiinnostuneita koko koulunkäynnistä. (toisin sanoen asenne opittu jo eskarivuotena kotoa - koulu ei tärkeää) Tämä kaikki taas väistämättä vaikuttaa siihen, miten se koulu-ura lähtee sujumaan.
Ja melkoisen usein muuten nämä eskarista "vapaapäiviä" pitäneet luiskahtavat nopeasti käymään kouluakin esim. kolme- nelipäiväisenä viikkona. Kun perjantaisin ainakin on niiiin kiva nukkua pitkään aamulla. Ja maanantaisin on viikonlopun jälkeen kiva lepäillä vielä kotosalla.
En väitä että ap olisi juuri tällainen äiti, mutta tämä on oma kokemukseni neljän ekaluokkavuoden jälkeen. Ja vielä useamman ekaluokan sivusta seuranneena. Näitä tapauksia on joka ikinen vuosi muutama.
Lähteminen pienen vauvan, 3- ja 5-vuotiaan kanssa ei tosiaan ole aina herkkua, varsinkaan talvella. Itse olen sitä mieltä, että välillä voi olla poiskin eskarista, ei se maailmaa kaada. Naisilla on nyt vaan taipumusta olla ylisuorittajia ja liian tarkkoja.
Kannatan kyllä tuota, että isä vie eskarilaisen mahdollisimman usein aamuisin, jolloin sinulle jää vain hakeminen. Se saattaa sopia hyvin vauvan nukuttamisen ja 3-vuotiaan ulkoilun yhteyteen. Tai olisiko esim. naapurustossa vastuuntuntoinen nuori tai muu tuttava, joka voisi viedä esim. yhtenä aamuna viikosta eskarilaisesi kouluun?
Eteen tulee myös nuorempien lasten sairastamisia, joiden varalle olisi hyvä olla joku muu kuin sinä, joka voi eskarilaisen viedä. Sairasta 3-vuotiasta kun ei ole hyvä viedä ulos vaan hänelläkin on oikeus lepoon sairaana.
Tsemppiä, ja järjestä asiat niin ettet väsy liikaa äläkä välitä aina niin täydellisistä av-mammoista!!
Siis tuo 40. Ettei nyt vaan olisi taas ylisuorittaja äiti eikä ihan oikea ope? Vai onko opettajilla liikaa aikaa juoruta opettajanhuoneessa ja leimata lapsia? Meillä ainakin eskariope ja ekaluokan ope ovat eri ihmisiä olleet, joten mistä ekaluokan ope tietää tilastollisesti noinkin tarkkaan, kuka on pitänyt eskarista vapaapäiviä ja kuka ei?
sama tilanne paitsi vain yksi eskarilainen ja sit vauva mutta eskarilainen menee ehdottomasti aamupäiväkerhoon jolloin isänsä vie hänet aamulla kun lähtee töihin. Itse haen sitten eskarin jälkeen ja kyllä menee eskariin joka päivä ellei ole kipeä..