Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työssäkäyvien lapsilla etuoikeus lähipäiväkotiin

Vierailija
13.01.2010 |

(Aamulehti 13.1.2010)

Täysin samaa mieltä. Virikelasten vanhemmilla on aikaa viedä lapsiaan kauemmaksikin. Ulkoilma ja happi voisivat virkistää ja kun tätä tekee pitemmän aikaa, mieli ja aivot kirkastuisivat ja ymmärrys heräisi: lapsen paikka on vanhempien luona, jos vanhemmat ovat kotona. Mikä oivallus! Siitä kiittää lapsi ja yhteiskunta.

Kommentit (101)

Vierailija
81/101 |
13.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja äidin työmatkat eivät mitenkään estä huolehtimasta yhdestä 16-vuotiaasta.

vaikka sen uraäidin työmatka nyt vähän venyis sen takia että päiväkoti on pikkasen kauempana.

Vierailija
82/101 |
13.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alle kouluikäisen kanssa on tärkeää, että on aikaa. Ja tuonikäisten kanssa kotitöiden määräkin on valtava.

Teini menee myöhemmin nukkumaankin, joten iltaa on pidemmälle.

Eilisessä ketjussa äiti olisi ollut joka hiivatin ilta, kaikki viikonloput ja lomat sen lapsensa kanssa. Kyllä se teinille riittää. Ja kyse oli väliaikaisratkaisusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/101 |
13.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kolmena päivänä viikossa, myönnän. Mutta eipä ole kaupungilla mitään tarjota tilalle.

Mutta sen sanon, että vapaapäivistä nautin, kun ei tarvitse kiireellä lähteä lasta viemään nuorempi lapsi mukana tietty. Että on siinäkin oma hommansa.

Vierailija
84/101 |
13.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alle kouluikäisen kanssa on tärkeää, että on aikaa. Ja tuonikäisten kanssa kotitöiden määräkin on valtava. Teini menee myöhemmin nukkumaankin, joten iltaa on pidemmälle. Eilisessä ketjussa äiti olisi ollut joka hiivatin ilta, kaikki viikonloput ja lomat sen lapsensa kanssa. Kyllä se teinille riittää. Ja kyse oli väliaikaisratkaisusta.

Olisko parempi antaa se kokonaan pois? Ja meillä menee teini klo 22.00 sänkyyn ja aika monessa muussakin kodissa missä välitetään myös nuorista lapsista, joten ei sitä aikaa välttämättä löytysi isommillekaan jos työmatkat kestäis monta tuntia? Kyllä sinä voit ihan hyvin pikkasen kiertää, et ole mikään etuoikeutettu vaikka sulla pieni lapsi on.

Vierailija
85/101 |
13.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kolmena päivänä viikossa, myönnän. Mutta eipä ole kaupungilla mitään tarjota tilalle. Mutta sen sanon, että vapaapäivistä nautin, kun ei tarvitse kiireellä lähteä lasta viemään nuorempi lapsi mukana tietty. Että on siinäkin oma hommansa.

..on hommaa. Olisit jättänyt väliin niiden tekemisen. Kait tiesit, että näin tulee olemaan. Lapsista on työtä. Vie 24 h-hoitoon vaikkapa lastenkotiin niin ei ole sitäkään vaivaa..

Vierailija
86/101 |
13.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos teini menee kello 22 nukkumaan, siinä jää hemmetin kauan aikaa olla teinin kanssa.

Alle kouluikäinen kun menee nukkumaan yleensä kello 20.

Ja jos pitää valita, repiäkö teini vieraaseen kaupunkiin vai itse hilata persettään työmatkalla, niin kyllä oikea äiti mieluummin itse venyy kuin rääkkää lastaan.

Vierailija
87/101 |
13.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kolmena päivänä viikossa, myönnän. Mutta eipä ole kaupungilla mitään tarjota tilalle.

Mutta sen sanon, että vapaapäivistä nautin, kun ei tarvitse kiireellä lähteä lasta viemään nuorempi lapsi mukana tietty. Että on siinäkin oma hommansa.

Vierailija
88/101 |
13.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos teini menee kello 22 nukkumaan, siinä jää hemmetin kauan aikaa olla teinin kanssa. Alle kouluikäinen kun menee nukkumaan yleensä kello 20. Ja jos pitää valita, repiäkö teini vieraaseen kaupunkiin vai itse hilata persettään työmatkalla, niin kyllä oikea äiti mieluummin itse venyy kuin rääkkää lastaan.

No, älä sitten edelleenkään valita siitä että joudut viemään lapses vähän kauemmas päiväkotiin, kyllä sä sen kestät!

Äidin pitää kestää, itepähän oot osas valinnut.

Vierailija
89/101 |
13.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin työssäkäyvät eivät kustanna edes omien lastensa hoitoa jos lapsia on enemmän kuin yksi.

En tiedä yhtään perhettä missä sisaruksia ei olisi saatu samaan hoitoon.

Vierailija
90/101 |
13.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

normaali äiti ei rääkkää lastaan.

Ja minun ei tarvitse kärsiä. Minulla on fiksu työ ja lyhyt työmatka. Ja aviomies. Kas kun siinä liitossakin voi pysyä.

Vierailija
91/101 |
13.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Ensin halu HOITAA ja KASVATTAA lasta 2. Sitten vasta tehdään lapsi Jos ei ole kykyä/halua valita 1. niin jätä lisääntyminen väliin. Muut tekevät sen puolestasi ja paremmilla rahkeilla.

näin se vaan on. Joskus sitä miettii mikä motiivi ihmisillä on hankkia lapsia kun ei oikein haluttaisi eikä jaksettaisi niitä hoitaa.

Ehkä tämä lama vaikuttaa, kun ei ole töitä niin... ja jotkut ehkä luulevat, että lapsi tuo leivän tullessaan !

Vierailija
92/101 |
13.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

normaali äiti ei rääkkää lastaan. Ja minun ei tarvitse kärsiä. Minulla on fiksu työ ja lyhyt työmatka. Ja aviomies. Kas kun siinä liitossakin voi pysyä.

On ollut jo 16 vuotta, vaikka en ymmärrä miten sä tähän asiaan liittyy.

Vierailija
93/101 |
13.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että isä myös huolehtii ja elättää.

Vierailija
94/101 |
13.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastauksena ap:lle: Minusta olisi hienoa että etuoikeus työssäkäyvien lapsilla olisi valita hoitopaikkansa.

Moni vanhempi veisi varmasti lapsen hoitoon työpaikkansa lähelle-jos saisi valita yli kuntarajojen. Hoitopäivät lyhenisivät kun päiväkotiin ei olisi ensin pitkää matkaa töistä.

Vierailija
95/101 |
13.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että isä myös huolehtii ja elättää.

Edelleen olen sitä mieltä että ihan turhaa valitusta pikkulasten äideiltä, ei se työmatka kuitenkaan mihinkään turkuun saakka ole.

Vierailija
96/101 |
13.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

18 ei teillä sitten ole lapsilla isää?

Ei se lapsia voi päivisin mihinkään kuskata, se on töissä.

t.18

Vierailija
97/101 |
13.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, tuo on sinun tapaus!

Ja sekö taas vastaa kaikkia pareja, kaikissa elämäntilanteissa?

Kyllä minäkin olen ollut kotona kahden pienen kanssa, palasin töihin, saatiin kolmas ja koska tiesin että palaan töihin mahdollisesti miehen lomautuksen vuoksi niin isot jatkoi hoidossa osittain. Palasin töihin ja lapset jatkoi näin tutussa ryhmässä.

Ja näitä esimerkkejä varmasti riittää!

Olen ottamassa kaikki lapset kotiin koska saadaan vauva taloon eikä hoidolle ole tarvetta. En ole palaamassa töihin tällä kerralla.

Olen sitä mieltä että "lapsien paikka on kotona" mutta jumalauta kun tää sivusto on näköjään täynnä mammoja jotka ei vaan käsitä että joskus tehdään toisin.

Itse en lähde juoksuttamaan lapsia pitkina kaupunkia jossain harrastuksissa, tarhaikäselle riittää aika pieni.

Mutta itse ainakin ajattelen että lapseni hyötyy myös siitä että niillä arki pysyy samana.

Vähempi lapseni on ollut "virikehoidossa" kuin ollessani työssä! Jos ne pärjää 5 päivää max tunneilla, pärjää ne sielä lyhyemmänkin ajan. Ja sitten tilanteen muuttuessa saa taas vaan lisättyä hoitomäärää.

Joku kehtasi mussuttaa miten nainen sitten heiluu kaupungilla ja lapset tarhassa? Ai jaa. Mitä sitten saa tehdä? Nyplätä pitsiä?

Ihme kyttääjiä! :)

32

Vierailija
98/101 |
13.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällähetkellä olen raskaana ja kotona. Lapset on päivittäin hoidossa, pakko olla ku oon vuodelevossa. Olen asian selvittänyt hoitopaikassa ja kaikki hoitajat on ottaneet asian hyvin. Ei kukaan ole ilmeellä/eleellä ilmaissut tyytymättömyyttään. Ja kun vauva syntyy pysyvät lapset hoidossa. Vanhin aloittaa eskarin ja nuorempia muuttuu osapäiväiseksi. Tämä järjestely sen takia ettei hoitopaikka mene. Meillä lapsilla vaihtu hoitopaikka 8kk:n sisällä 4krt niin nyt halutaan pitää paikasta kiinni.

Vierailija
99/101 |
13.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ennen kuin saatiin lastenhoitaja.

Terkkuja Espoosta!

Jos ei ole todella hyvät tulot, niin työssäkäyvät eivät kustanna edes omien lastensa hoitoa jos lapsia on enemmän kuin yksi.

En tiedä yhtään perhettä missä sisaruksia ei olisi saatu samaan hoitoon.

Vierailija
100/101 |
13.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on lapsi virikehoidossa ja olen taatusti maksanut veroja yhtä paljon 15 vuodessa moni av-mamma elämässään. Esimerkiksi viime vuodelta oli veroja mennyt minulta yksin melkein 40 000 Euroa. Ja nyt äitiyslomallakin maksan veroja äitiyspäivärahasta enemmän kuin keskiverto palkansaaja maksaa palkastaan. Toki saan äitiyspäivärahaa, mutta niinhän sitä saa muutkin ja hyvä, että jostain saa edes hiukan takaisin. Äitiyspäivärahakin on vain "progressiivinen" eli isoista tuloista sitä saa aina vaan vähemmän.