Kokemuksia AirBalticilla lentämisestä?
Mekin lähdössä ensimmäistä kertaa 'halpalennolla' maailmalle. Itse olen arka lentämään ja jostakin kumman typerästä syystä ajattelen, että AirBaltic olisi jotenkin turvattomampi, koska lentäminen niin halpaa *nauraa itselleen*.
Kommentit (42)
Lennan Suomi-UK valia joko Amsterdamin tai Pariisin kautta eika koskaan ole tarvinnut mitaan lippuja kirjoitella. Katsoo vaan laukkuja tsekatessa Helsingissa etta niihin tulee tarrat Lontooseen (tms) asti (muuten pitais valilaskuasemalla hakea tavarat ja tsekata sisaan uudelleen) ja tietysti etta lipussa on molemmat lennot. En ole ikina tormannyt siihen etta mulla olisi lippu kadessa ainoastaan koneenvaihtokohteeseen asti, ja kun netissa tsekkaa sisaan niin siinahan voi valita paikatkin molemmille lennoille.
Ns. turvatarkastus kylla on kun menee sisaan tai ulos Schengen-maasta ja siina katsotaan laukut ja ne nesteet, mutta duty freet saa kylla vieda lapi, ja kannattaa huomioida (jos ei duty freen kassa huomaa) etta muovikassit joissa on niita pulloja pitaa sinetoida. Kassoilla on siihen tarkoitukseen sellainen kuumennusjuttu joka sinetoi pussin.
Taitaa muuten Air Baltic olla lähellä konkurssia eli saattaa lippurahat jäädä jopa konkurssipesän kynsiin: http://www.talouselama.fi/uutiset/air+balticin+tappiot+puhuttavat+latvi…
Muutenkin kansainvälisten yritysmatkaajien antama asiakaspalaute lentofoorumeilla on todella negatiivista.
sai itse tehtyä check-innin, nopea turvatarkastus ja kenttä ihan tavallinen / ok.
Lentänyt työni puolesta Balticilla monta kertaa ja ihan on asiallista. Suosittelen.
Vaimon kanssa lensimme Air Balticilla viime kuussa ensimmäisen ja viimeisen kerran.
Sen mitä muiltakin olen kuullut eli jos kaikki sattuu menemään nappiin,niin hienoa .... jos taas kohdallesi sattuu ensimmäinenkin ongelma, niin toivoit hartaasti,että olisit valinnut länsieuroppalaisen yhtiön lennot.Reklamointi muuten onnistuu vain venäjän tai englannin kielellä.
Ei enää koskaan Air Baltic lentoja .. huh..
Turku-Riika-Istanbul sekä Helsinki-Istanbul väleillä. Kaikki toiminut moitteetta ja aikataulut pitäneet.
Air Baltic on todella jämä yhtiö. Yritä karttaa viimeiseen asti..... hyi helkkari mikä neukku meininki.
Ihan hyvin tällä päästiin lomareissulle Turusta Riiaan ja takaisin. Jos oltaisiin haluttu enemmän kuin käsimatkatavarat, 1 laukku ruumaan olisi ollut 30euroa/suunta. Käsimatkatavaraa sai olla 1 laukku, maks 8kg. Minulla oli kyllä iso käsilaukku myöskin, eikä kukaan sanonut siitä, eikä punninnut käsimatkatavaroita.
siellä päässä lentokenttä jonotukset ja systeemit on neukkuaikaiset
Air Baltic on ripeästi kasvava yhtiö, jolla on nykyään todella kattava reittiverkosto. Riian kentällä onnistuvat vaihdot hyvinkin lyhyellä aikataululla, koneet ovat uusia ja jalkatilaa mukavasti. Lämpimästi voi suositella!
Huomaa vaan matkaa varatessasi, että laukku pitää varata erikseen (ja maksaa), ja lähtöselvitys on ilmainen ainoastaan etukäteen netissä tehtäessä.
siellä päässä lentokenttä jonotukset ja systeemit on neukkuaikaiset
Siis et ole Air Balticilla koskaan lentänyt.
Oon tosi tyytyväisenä käyttänyt AirBalticia, ei oo mitenkään "neukkuaikainen" ja helppo ostaa lento suoraan netistä. Myös muksujen kanssa ok. Lennot on ollut meillä aina ajallaan ja matkatavarat tullut kaikki perille hyvin.
Muakin jännitti, mutta hyvin meni. Vaihto Riikassa sujui ongelmitta (pieni lentokenttä joten 25 min vaihtoaikaa riitti hyvin), tavarat tuli perille ja palvelu koneissa oli ihan tavallista.
Riian kautta. Väliasema oli pieni ja tungoksellinen, hiukan Tampereen kokoa, ei päästykään lipuilla suoraan jatkokoneeseen vaan pitikin näyttää uudestaan jonottaen passit ja kirjoittivat uudet liput. Sillävälin 3 bussillista paikallisia meni ohitse ilman jonotuksia suoraan koneeseen.
joulua edeltävänä viikonloppuna joku oli tullut brysselistä helsinkiin pari päivää
joulua edeltävänä viikonloppuna joku oli tullut brysselistä helsinkiin pari päivää
Lentoyhtiöstä riippumatta matkat Keski-Euroopasta Suomeen kestivät päiviä - kiitos talvisen kelin. Ja osa jäi esim. Kööpenhaminaan iilmastokokouksen takia (kenttä suljettiin Obaman koneen takia).
On siis samansorttinen halpisyhtiö kuin Blue1, eli kaikki toimii ihan niinkuin millä tahansa lentoyhtiöllä. Mä en edes maksanut mitään extraa lähtöselvityksestä enkä laukuista, mutta ehkä asiat ovat muuttuneet kesän jälkeen.
ei mitään neukkusysteemejä missään, ihan normaalit systeemit Riikan kentällä. Tai siis täytyy myöntää, että en tarkalleen tiedä, mitä olisivat neukkusysteemit, kun en ole Neuvostoliiton aikana tainnut lentää yhtään kertaa enkä Venäjälläkään ole käynyt.
Huom! kun vaihdat Riikassa lentokonetta, nesteet tarkistetaan uudelleen, eli ei saa olla yli 100 ml puteleita mukana. Et siis voi ostaa välttämättä lähtölentokentältäsi tax freestä mitään nesteitä käsimatkatavaroissa kuljetettavaksi. Istanbulin kentällä eivät edes myyneet, kun sanoivat, että siellä ne otetaan kuitenkin pois. Tämä ei kuitenkaan ole mikään neukkusysteemi, vaan sama uudelleen tarkistus oli ainakin lokakuussa Wieninkin kentällä.
Piti viettää viikonloppu Berliinissä, 2 yötä hotellissa ja lähes 3 päivää perillä. Muuttivat lennot niin että oltaisi päästy nukkumaan pariksi yöksi Berliinin ja yhden päivän tutustuminen kaupunkiin. Ei oikein kiinnostanut, ostettiin uudet lennot Finnairilta.