Törkeä perheväkivalta kohdistuu miehiin naisia useammin
Mikä suomalaisia naisia vaivaa, kun ovat niin väkivaltaisia?
Suomi on sitten kauhea maa, jossa kauniissa talossa järven rannalla vaimo koittaa tappaa miehensä tai hakkaa tämän henkihieveriin säännöllisesti. Kyllä suomalaisnaiset on sitten hulluja! Miksi juuri naiset ovat niin väkivaltaisia?
http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2010/01/torkea_perhevakivalta_kohdistuu_m…
Eikä tässä sen kummemmin ole ironiaa, muistaa vain ne muutamat keskustelut hirveistä, väkivaltaisista suomalaismiehistä tässä kultaisessa kotomaassamme.
Kommentit (70)
Nyrkkinsä hajottaa kovaan vartalooni. Potkiakin saa muttei munille. Oikeastaan kaikki alle 70kg painoisten lyönnit ja potkut ei tunnu minulla missään.
Ihmettelen millaisia miehiä on, kun ei kestä naisen lyöntiä?
Nyrkkinsä hajottaa kovaan vartalooni. Potkiakin saa muttei munille. Oikeastaan kaikki alle 70kg painoisten lyönnit ja potkut ei tunnu minulla missään. Ihmettelen millaisia miehiä on, kun ei kestä naisen lyöntiä?
ja sitä joka viitsii ottaa lyönnit vastaan.
Nyrkkinsä hajottaa kovaan vartalooni. Potkiakin saa muttei munille. Oikeastaan kaikki alle 70kg painoisten lyönnit ja potkut ei tunnu minulla missään. Ihmettelen millaisia miehiä on, kun ei kestä naisen lyöntiä?
Täällä akkojen palstalla. Ei voi muuta kuin ihmetellä että minkälainen "mies" täällä pyörii?
Enemmän mä ihmettelen sitä joka lyö
ja sitä joka viitsii ottaa lyönnit vastaan.
Täällä akkojen palstalla. Ei voi muuta kuin ihmetellä että minkälainen "mies" täällä pyörii?
Onko siis se isien palsta ainut missä miehet saa käydä ja nämä muut vain naisille?
Täytyykin varoittaa miestä, se kun käy ainakin seksi-palstalla ja joskus av:llakin...
Onko siis se isien palsta ainut missä miehet saa käydä ja nämä muut vain naisille? Täytyykin varoittaa miestä, se kun käy ainakin seksi-palstalla ja joskus av:llakin...
Lyönti kuin lyönti. Pitää odottaa että toinen lopettaa lyömisen. Kristus neuvoi ottamaan iskut vastaan, myös henkisesti. Toisen pitää saada purkaa paha mieli johonkin vaikka haukkumalla.
Koulukiusatut ovat tavallaan oman koulunsa Jeesuksia. HE kärsivät muiden synnit.
Mä en ymmärrä, miksi tästä on tehtävä nollasummapeliä? Tapetille nostettu fakta on se, että Suomessa on iso joukko naisiaan hakkaavia miehiä eli iso joukko Suomen avio/avomiehistä ja poikaystävistä on vaarallisia otuksia. Nyt tiedämme myös, että iso joukko suomen vaimoista ja tyttöystävistä on väkivaltaisia.
En ymmärrä, miksi keskustelu halutaan jotenkin viedä siihen, että koska naiset hakkaavat myös, hakkaavat miehet eivät olekaan niin vaarallisia. Tai toisin päin. Väkivaltaiset ihmiset ovat vaarallisia sukupuolesta riippumatta.
Ja uskon täysin tuohon uutiseen, että naiset tekevät enemmän väkivaltaa..
Öhöm. Uutinen ei kerro, että naiset tekevät enemmän väkivaltaa. Uutinen kertoo, että törkeitä väkivallantekoja, joissa uhri jää henkiin, kohdistettiin viime vuonna miehiin 5 enemmän kuin naisiin.
Lievemmissä teoissa, murhissa ja kokoinaistilastossa miehet ovat edelleen selvässä johdossa.
Ongelma on olemassa ja se on iso, mutta turha sitä on väärin perustein paisutella.
Itse muuten pidän omituisena uutisoinnissa sitä, että mukaan ei laskettu niitä, törkeitä tekoja, joissa tekijä "onnistui" eli uhri kuoli. Jos näin olisi tehty, tulos olisi ollut, että naiset joutuivat uhriksi useammin luvuin 136-111, koska toissa vuonna 20 naista joutui miehensä tappamiksi, mutta yksikään mies ei kuollut. Otsikosta olisi kuitenkin tullut vähemmän raflaava.
Mä en ymmärrä, miksi tästä on tehtävä nollasummapeliä? Tapetille nostettu fakta on se, että Suomessa on iso joukko naisiaan hakkaavia miehiä eli iso joukko Suomen avio/avomiehistä ja poikaystävistä on vaarallisia otuksia. Nyt tiedämme myös, että iso joukko suomen vaimoista ja tyttöystävistä on väkivaltaisia. En ymmärrä, miksi keskustelu halutaan jotenkin viedä siihen, että koska naiset hakkaavat myös, hakkaavat miehet eivät olekaan niin vaarallisia. Tai toisin päin. Väkivaltaiset ihmiset ovat vaarallisia sukupuolesta riippumatta.
Ja uskon täysin tuohon uutiseen, että naiset tekevät enemmän väkivaltaa..
Öhöm. Uutinen ei kerro, että naiset tekevät enemmän väkivaltaa. Uutinen kertoo, että törkeitä väkivallantekoja, joissa uhri jää henkiin, kohdistettiin viime vuonna miehiin 5 enemmän kuin naisiin. Lievemmissä teoissa, murhissa ja kokoinaistilastossa miehet ovat edelleen selvässä johdossa. Ongelma on olemassa ja se on iso, mutta turha sitä on väärin perustein paisutella. Itse muuten pidän omituisena uutisoinnissa sitä, että mukaan ei laskettu niitä, törkeitä tekoja, joissa tekijä "onnistui" eli uhri kuoli. Jos näin olisi tehty, tulos olisi ollut, että naiset joutuivat uhriksi useammin luvuin 136-111, koska toissa vuonna 20 naista joutui miehensä tappamiksi, mutta yksikään mies ei kuollut. Otsikosta olisi kuitenkin tullut vähemmän raflaava.
Se että puhutaan naisten väkivallasta, ei tarkoita tietenkään sitä että se olisi nyt miehille sallitumpaa, miten voi tulla edes tollaista mieleen tai toisinpäin.
Ja miksi tästä asiasta ei saisi puhua, onko sun vaikea hyväksyä sitä että nainen voi olla väkivaltainen. Ei kannata olla liian sinisilmäinen. Itse tunnen myös muutaman naisen jotka ovat aika arvaamattomia suuttuessaan, sitä voi saada pataan tuntematon mies tai nainen kadulla ravintolaillan päätteeksi tai se oma mies arki-iltana läväytyksiä poskeen kun joku asia ei näitä naisia miellytä.
väkivalta taitaa enemmänkin kohdistua lapsiin, valitettavasti. Vain todella tyhmä käy miehen kimppuun, nämähän ovat yleensä isokokoisempia eikä naisilla Suomessa ole perinnettä ja kulttuuria johon väkivallan käyttö sisältyy.
100 000 henkeä kohti surmattiin Suomessa keskimäärin 1,2 naista ja miehiä 3,2. Euroopan keskiarvo 1,0 ja 2,0. Mm. Belgia ja Luxemburg on Suomen edellä.
Vertailun vuoksi: Venäjän luvut 12 ja 43. etelänaapurimme Viro (joka myös EUmaa), 5 ja 15, tiedoksi vaan Sofi Oksanen.
Tilastojen perusteella väitteet maassamme vallitsevasta itä-eurooppalaisesta väkivallan perinteestä ovat vailla pohjaa.
Naisten harjoittama väkivalta puolestaan kohdistuu pahiten nuoriin poikiin seurustellessa, lapsiin suhteen aikana ja lasten lennettyä pesästä vanhempiin miehiin.
En ymmärrä, miksi keskustelu halutaan jotenkin viedä siihen, että koska naiset hakkaavat myös, hakkaavat miehet eivät olekaan niin vaarallisia. Tai toisin päin. Väkivaltaiset ihmiset ovat vaarallisia sukupuolesta riippumatta.
Se että puhutaan naisten väkivallasta, ei tarkoita tietenkään sitä että se olisi nyt miehille sallitumpaa, miten voi tulla edes tollaista mieleen tai toisinpäin.
Ja miksi tästä asiasta ei saisi puhua, onko sun vaikea hyväksyä sitä että nainen voi olla väkivaltainen. Ei kannata olla liian sinisilmäinen. Itse tunnen myös muutaman naisen jotka ovat aika arvaamattomia suuttuessaan, sitä voi saada pataan tuntematon mies tai nainen kadulla ravintolaillan päätteeksi tai se oma mies arki-iltana läväytyksiä poskeen kun joku asia ei näitä naisia miellytä.
missä olen muuta väittänyt? Eikö nyt tuosta yltä käy ihan hyvin selville, mitä mieltä olen? Mua vaan ärsyttää se, että puhumalla naisten väkivallasta yritetään jotenkin vähätellä miesten väkivaltaa (*suomessa miehet ovat tappaneet puolisonsa 20 tapauksessa *mut kyllä ne naisetkin lyö!) ja sitä seuraa taas vihainen vastaisku (*naisetkin lyövät *mutta ei se oikeasti voi sattua!). Ikään kuin olemassa voisi olla vain yksi ongelma kerrallaan -sikäli kun edes voidaan puhua erillisistä ogelmista.
Tuo asetelma on ihan tyypillinen lähes kaikessa aiheeseen liittyvässä mediakeskustelussa.
Olemme tottuneet ajattelemaan, että väkivallan kasvot ovat miehen kasvot. Tutkimukset ja tilastot kertovat kuitenkin muuta. Lasten pahoinpitelyjen tekijät ovat niin äitejä kuin isiä. Naiset lyövät myös kumppaneitaan. Lähisuhteissa tapahtuneista törkeistä pahoinpitelyistä vajaa puolet on naisten tekemiä.
Lapsiin kohdistuva väkivalta on asia, joka näkyy Ensi- ja turvakotien liiton jäsenyhdistysten työssä. Ensi- ja turvakodeissa ja avopalveluissa on äitejä, jotka ovat lapsilleen eri tavoin väkivaltaisia niin fyysisesti kuin psyykkisesti. Lapsen raju retuuttaminen, paiskominen, nimittely ja kohtuuton tai mielivaltainen kuri on tosiasia. Tiedämme, että äidit voivat myös suoranaisesti pahoinpidellä lapsiaan.
http://www.ensijaturvakotienliitto.fi/haetko_tietoa2/tietoa_perhevakiva…
Miehet kestävät naisten väkivaltaa pitkään ja haluavat ymmärtää naisia. Miehet ovat väkivallan uhreina vuosia, sillä he eivät halua erota. Miehet uskovat, että valo alkaa pimeän tunnelin päästä vielä pilkottaa. Miehet valavat itseensä uskoa pienten merkkien perusteella: ”No nyt taas menee hyvin”, ”kyllä se näköjään tästä.”
Naisten tekemää väkivaltaa perustellaan monin eri syin: naisella on rankkaa, hän on terapiassa tai masentunut, naisella on ollut vaikea lapsuus tai hänellä on kuukautiset. Miehet hakevat oikeutusta naisten tekemälle väkivallalle. Miehet mukautuvat oman kumppaninsa väkivaltaan niin, että omassa terapiassaankin he hakevat keinoja selvitä paremmin tilanteessa, jossa nainen väkivallallaan hallitsee parisuhdetta. Eräässä esimerkissä nainen oli puukottanut miestä ja käskenyt häipyä. Mies oli mennyt kodin ulkopuolelle odottamaan, että nainen rauhoittuisi. Pitkän ajan kuluttua mies koputteli varovasti oveen ja kysyi: ”Josko sitä saisi tulla takaisin?” Nainen päästi miehen sisään ja pesi hänet puhtaaksi puukotuksen jäljistä.
Miehet eivät koe naisen fyysistä väkivaltaa kovin uhkaavana. He selviävät tilanteista usein pitämällä naista kiinni ranteista tai painamalla naisen lattiaan, ettei tämä pääse lyömään. Eräs yksittäinen esimerkki kertoi miehestä, joka koki olevansa turvassa valveilla ollessaan, mutta pelkäsi väkivallan uhriksi joutumista nukkuessaan. Tämä johti pariskunnan kodissa nukkumisjärjestelyihin, muun muassa eri huoneisiin ja lukituksiin, joiden tarkoitus oli taata miehelle mahdollisuus turvalliseen uneen.
Rikosilmoituksen kynnys korkea. Miehet eivät halua tehdä rikosilmoitusta naisen tekemästä väkivallasta. Parisuhdekriiseissä he eivät halua hankaloittaa naisen oikeudellista asemaa. He eivät myöskään halua kertoa naisen väkivallasta sosiaalityöntekijöiden tapaamisissa. He eivät halua vaikeuttaa huoltajuuteen liittyviä järjestelyjä kertomalla edes lasten äidin väkivaltaisuudesta, eivätkä hankaloittaa naisen asemaa äitinä puhumalla tämän väkivallasta.
Osa miehistä ei kuitenkaan kestä naisen väkivaltaa loputtomiin. Jotkut lyövät lopulta takaisin. Osa on kokenut antaneensa takaisin ”samalla mitalla”. Jotkut ovat kertoneet arviointikykynsä pettäneen ja lyöneensä takaisin liian lujaa. Yleinen ilmiö tuntuu olevan, että naiset tekevät tällaisen koston jälkeen välittömästi rikosilmoituksen miehen väkivallasta. Väkivalta nouseekin helposti parisuhdekysymykseksi. Naisen mielestä nyt on aika ruveta käsittelemään miehen väkivaltaisuutta. On myös syytä pohtia, voidaanko yhdessä jatkaa. Väkivalta tulee ikään kuin käsiteltäväksi ja näkyväksi miehen lyönnin jälkeen.
Miesten oma vähättely tukee osaltaan laajempaa kulttuurista ilmiötä, jossa poliisit ja muut viranomaiset yhtyvät vähättelyyn. Miehen tehdessä rikosilmoitusta naisen väkivaltaisuudesta, poliisi saattaa suhtautua koko asiaan huvittuneesti naureskellen.
Näyttää siltä, että niin koko sosiaalityön järjestelmämme kuin viranomaisten toiminta keskittyy pitämään yllä tilannetta, jossa naista ei haluta nähdä väkivaltaisena.
Naisen tekemä väkivalta ”valuu hiekkaan” lastensuojelutyöntekijöiden kanssa keskusteltaessa. Naisen väkivalta kotona on jatkunut vuosia, mies lyö kerran ja nainen ottaa yhteyttä lastensuojeluun: ”Mies riehuu kotona.” Isokokoisen miehen vaatteet on silvottu ja tavarat rikottu, silti naisen tekemään väkivaltaan ei uskota: ”Mieshän on fyysisesti niin vahva.” Lasten psyykkistä vointia tutkitaan. Siinä keskitytään miehen lyöntiin eikä äidin väkivaltaa lapsia kohtaan havaita.
Naisten väkivaltaisuutta lapsia kohtaan on ammattiauttajien parissa vaikea ottaa puheeksi. Mies joutuu todistelemaan naisen väkivaltaa työntekijöille. Lasten voinnista huolestunut isä kertoo työntekijöille äidin huutavan lapsilleen ja ravistelevan näitä. Nainen on myös miestä kohtaan väkivaltainen. Toinen äiti ravistelee vauvaa työntekijän nähden. Molemmissa tapauksissa keskitytään pohtimaan äidin elämäntilanteen raskautta ja haetaan ymmärrystä naisen käyttäytymiselle.
http://www.ensijaturvakotienliitto.fi/haetko_tietoa2/tietoa_perhevakiva…
Myös meidän lähipiirissä väkivaltaa käyttä veljen vaimo.
Siis aivan kamalaa. Löi, töni, heitti tavaroilla. Huusi ja haukkui. "Koomisinta" tilanteessa oli justiin se että sitten kun veljeni puolusti itseään, esim. pitämällä vaimosta kiinni niin tämä vaimo soitti poliisit paikalle. Monesti veljeni oli se joka joutui tai lähti itse kotoaan pois että tilanne rauhoittui, se oli niin väärin. Mäkin hain hänet joskus meille kun soitti ja sanoi että nyt pitäis taas lähteä.
Jossain vaiheessa tilanne meni jo sellaiseksi että poliisitkin rupes uskomaan että syy ei ollut veljessäni ja loppuaikoina se huutava nainen sai lähteä kodistaan ja veli sai jäädä kotiin. Onneksi mun veljellä oli myös oikeudenmukaisia naapureita, jotka kertoivat miten asiat ovat, kuka huutaa ja raivoaa ja aloittaa ne riidat.
Onni oli että heillä ei ollut yhteisiä lapsia. Nyt veljeni elää hyvässä parisuhteessa, 2 lasta on siunaantunut ja nykyinen vaimo on järjissään ja fiksu mukava nainen.
Mä hakattiin niin kauan, että otin sitä hakkaava naista kurkusta kiinni. Paikalla olikin sitten poliisi ja lastensuojelu. Mä olin se pahoinpitelevä paska, enkä ole siitä leimasta päässyt eroon. Naisesta kyllä. Järjestelmä on naisen puolella.
Se oli ihan älytöntä. En uskaltanut enää loppuaikoina edes nukkua, kun heräsin monesti siihen, että mua hakataan. Pelkäsin, että sillä on joku kerta puukko kädessä.
Kyllä mä pystyin hereillä puolustautumaan, mutta tekee se suhteesta helvetin.
äitini on narsisti, ja on pienestä pitäen pahoinpidellyt niin henkisesti kuin fyysisesti isääni ja meitä lapsia. hän ei ole voimakas mutta melko isossa kunnossa muuten joten eipä siinä paljon pysty tekemään isä tai me lapset jos rupeaa riehumaan. ikinä ei ole kukaan rikosilmoitusta tehnyt, ainoastaan kerraan naapurit oli soittanut sosiaaliviranomaisille; nämä eivät tehneet mitään. olen itse nainen, ja pidän naisia pahimpina väkivallan käyttäjinä. äitini on pienestä pitäen myös uhkaillut isääni että vie meidät lapset mukaansa, ja että isä ei näe meitä enään koskaan. olen nauhoittanut salaa äitini riehumista jotta pystyn todistamaan tarvittaessa kuka se hullu on. äitini saattaa myäs ruveta huutamaan kovaan ääneen kerrostaloasunnossa isälleni että "hakkaa vaan, hakkaa vaan anna tulla vaan että lapsetkin näkee" yms hän on myös vihjannut että isäni käyttäisi meitä lapsia hyväkseen. pahinta on, että jos hän menisi kertomaan poliisille näin niin totta kai nämä uskoisivat. isäni ei ole ikinä lyönyt äitiä, eikä pettänyt, mutta äidilläni sen sijaan on monai irtosuhteita ollut elämänsä aikana, yksi isän serkun ja yksi tämän työkaverin kanssa yms. tällä hetkellä hän vikittelee poikaystävääni mutta onneksi siinä ei tule onnistumaan. ja tiedän, että on väkivaltaisia miehiä, mutta niin on ihan yhtä lailla väkivaltaisia naisiakin. siitä ei vaan puhuta. ja uskon, että äitini ei ole ainut joka käyttää hyväkseen tätä sosiaaliviranomaisilla/poliisilla uhkailua, vaikka on itse se joka hakkaa. naisia kun uskotaan paremmin kun miehiä, ja esim. avioerossa nainen tyypillisesti saakin lasten huoltajuuden. tästä huolimatta en myöskään vihaa äitiäni, tuskin hän itse haluaa olla narsisti. on hyvät ja huonot päivät...
mutta siitä huolimatta haluaisin että miehiin kohdistuvasta väkivallasta puhuttaisiin enemmän!!
Olen vihdoin tajunnut olevani narsistin uhri, vuosia pikkuhiljaa pahentunut vaimoni henkinen väkivalta on ollut asia, jota olen ihmetellyt, ja miettinyt teenkö itse jotain väärin ja onko syy minussa. Muutama vuosi sitten kuvaan astui fyysinen väkivalta, se alkoi tönimisellä ja läpsimisellä, ja sitten tuli kunnon raivokohtaus, jossa sitten huidottiin ja potkittiin oikein urakalla, itse en edes halunnut puolustautua tai antaa takaisin, koska naista en lyö, ja kaiken lisäksi lapset olivat näkemässä. Silloin päätin, että ei enää ikinä, ja tein tämän puolisolleni selväksi. Tiedän että jos löisin takaisin, kävisi juuri niin että sitten olisi poliisi ja lastensuojelu paikalla. Meni kaksi vuotta, ja vaimo löi taas lasten nähden, sillä sekunnilla meidän yhteiselo päättyi.
Naisen ei ole lupa heittää huonosti käyttäytyvää miesraukkaa heitteille. Naisen kuuluu ikuisesti hoivata, antaa uusi tilaisuus ja yrittää parantaa toinen.
Uskon että jatkuvaan, lievempään väkivaltaan ja väkivallan uhassa elämiseen alistuu useammin nainen kuin mies.
Sitä paitsi, heikompana osapuolena nainen "joutuu" turvautumaan herkemmin apuvälineisiin ja siitä voinee seurata tuo törkeäksi pahoinpitelyksi luokittelu.
Minun mieheni käyttäytyy aggressiivisesti ja uhkaavasti. Jos joskus todella joudun puolustamaan itseäni, en todellakaan yrittäisikään lyödä nyrkeillä vaan ensimmäisellä käteen osuvalla esineellä.