Miksi "lapselliset" usein pitää lapsettomien elämää haljuna?
Tähän ajatusmaailmaan olen törmännyt oikeassa elämässä ja täälläkin.
Miksi se on niin vaikea ymmärtää, että elämää on ilman lapsiakin? Osa on ihan omasta tahdosta lapsettomia, mutta sitten on myös näitä, jotka ei saa lapsia syystä tai toisesta.
Ja en ymmärrä kommentteja, joissa sanotaan, että olihan se elämä aika haljua ennen lapsia. Mutta entäs jos et ikinä olisi saanut lasta, olisitko siltikin pitänyt elämääsi haljuna, vaikket edes tietäisi millaista elämä lasten kanssa on.
Kommentit (89)
Minusta "pintaelämä" tarkoittaa sisällöltään tyhjää elämää. Eli sellaista on itse asiassa aika monenkin lapsiperheen elämä. Aamulla lapset tarhaan, sitten töihin, töistä ruokakaupan kautta kotiin, huushollausta, Salkkarit tms. saippis, sitten nukutus ja romahdus sänkyyn. Missä siinä on se ylitsevoittamaton "syvällisyys"?-46/49-
Ihmisillä voi olla monenlaisia kokemuksia elämässään. Joku omaishoitaa vanhempiaan. Toinen tekee avustustyötä kehitysmaissa. Joku tekee peräperää viisi lasta, että välttäisi työhönmenon ja saisi elää yhteiskunnan tuilla.
Kiva ja tapahtumarikas elämä on pinnallinen elämä. Jos itse spontaanisti näin kuvailee, sen vain sitten sattuu paljastamaan.
Ja juu, kyllähän elämänsä voi niinkin elää, mutta sisältö on pinnallinen.
siksi, että lapsien hankkimisen myötä moni joutuu luopumaan yhdestä sun toisesta pienestä mukavuudesta. Varsinkin pienten lapsien äitiys on aika raskasta ja rankkaa.
Sen vuoksi - itseä alitajuisesti lohduttaakseen ja lapsenhankintapäätöksen itselleen perustellakseen - sen äitiyden autuutta halutaan ylikorostaa.
Eivät tietenkään kaikki, mutta osa. Ja minusta tuolla lailla ylikorostuneesti vanhemmuuden roolia korostavilla ihmisillä tuppaa olemaan se MUU ELÄMÄ erityisen köyhää, on ollut jo ennen lapsien syntymää.
Eli se on sitä sosiologiasta tuttua rankiteoriaa: sellaista pyritään vähättelemään ja mitätöimään, jota ei itsellä ole.
Sama pätee tietysti osaan lapsettomista.
ennen lapsia, joten eivät he jää mistään paitsi, vaan saavat molemmat.
Yksi plus yksi on kaksi, mutta yksi on aina vain yksi.
Kiva ja tapahtumarikas elämä on pinnallinen elämä. Jos itse spontaanisti näin kuvailee, sen vain sitten sattuu paljastamaan. Ja juu, kyllähän elämänsä voi niinkin elää, mutta sisältö on pinnallinen.
Sä et vaan tajua.
Yksi plus yksi on kaksi, mutta yksi on aina vain yksi.
Minä kestän heidän valintansa erinomaisesti.
Hehän ovat menettäneet ainakin useaksi vuodeksi sen lapsettomuuden vapauden.
Ja juuri sitä menetystä he haluavat motivoida itselleen korostamalla sitä, miten IIIIIHAnaa ja autuasta on olla vanhempi.
Tietenkään kaikki eivät tee niin, ainoastaan ne löyhäpäisimmät.
-46/49/67-
pitää käyttää lapsettomasta ajasta elämässä että menee jakeluun palstalaisille että tuolloin voi olla myös sisällöltään ihmistä tyydyttävä kiva ja tapahtumarikas elämä?