Siis voiko mielialalääke alkaa vaikuttamaan jo parissa tunnissa?
Minulle määrättiin pms-oireisiin mielialalääkettä, mitä otetaan 1-7 päivää ennen kuukautisia.
Tänään otin ensimmäisen lääkkeen, olin ennen lääkettä taas hyvin ahdistunut kaikesta ja murehdin etukäteen kaikkea. Mutta onko mahdollista, että nyt parin tunnin päästä lääkkeen otosta olo on ihan toinen? En 'pysty' ahdistumaan vaikka kuinka kuvittelisin samoja asioita kuin päivällä.
Pelotti ottaa lääke ja ensimmäisen tunnin aikana panikoin sivuoireita, sitten tuli sellainen rauhallinen (hiukan uninen) olo ja sen jälkeen olo muutui sellaiseksi normaaliksi millainen se on ilman pms;sää..
Kertokaa kokeneemmat kuvittelenko vain?
Kommentit (9)
kopsasin tämän kirjoitukseni plussalta...nyt aikaa kulunut yli 6 tuntia lääkkeen otosta ja olo yhtä hyvä. Gynekologi sanoi, että yksikin lääke voi jo auttaa, joten kai se on jo uskottava pikkuhiljaa =)
Mutta laittakaa muut kokemuksianne.
En tiedä sinun lääkkeestäsi, mutta itse olen saanut parin tunnin päästä ensimmäisestä tabletista - masennuslääke - helvetilliset oireet; tärinää, hikoilua, mieletöntä ahdistusta jne. Ja tätä on pidetty ihan normaalina. Oireet siis yleensä negatiiviset, mutta miksei se voisi tapahtua toiseenkin suuntaan..?
Jos kyseessä on mielialalääke, niin kuvittelet.
Tästä on ollut täällä aihe aiemminkin,
mutta auttavat. Jotenkin liittyi siihen, että masentuneella ei johdu aivotoiminnan ongelmat hormooneista ja pms-henkilöllä se häikkä on hormooneista johtuvaa. Ei samanlainen aivojen epätasapaino kuin masentuneella henkilöllä tai siis samoista syistä. Jotain tuollaista. Niin auttavat sitten heti ja suoraan sillä pms ihmisellä siinä missä todellisesta masennuksesta kärsivän tarvitsee syödä niin jonkin aikaa ennen kuin vaikuttavat. Tai jotain tämmöstä, en muista tarkalleen enää.
En tiedä sinun lääkkeestäsi, mutta itse olen saanut parin tunnin päästä ensimmäisestä tabletista - masennuslääke - helvetilliset oireet; tärinää, hikoilua, mieletöntä ahdistusta jne. Ja tätä on pidetty ihan normaalina. Oireet siis yleensä negatiiviset, mutta miksei se voisi tapahtua toiseenkin suuntaan..?
Minulla Seroxat 20 mg
t.ap
Sepram 20mg, ja joskus aiemmin Cipramil. Molemmista vaikutus - ikävä sellainen - tuli parissa tunnissa. En ollut masentunut, vaan sain noita lääkkeitä paniikkihäiriöön.
vaikuttavan noin 2 viikon kuluttua. Näin sanoi psykiatri. Voi tietenkin olla, että jostain ihmeen syystä vaikuttaisi jo, mutta epäilen. Ainakin lumevaikutus toimii ja sehän on pääasia, että voit paremmin :)
Xanor taasen vaikutti jo tunnin kuluttua. Se on diapam pohjainen rauhoittava, joka määrättiin voimakkaaseen ahdistukseen, johon eivät masennuslääkkeet auttaneet. Tunnin päästä olo oli pumpulinen ja kamala ahdistus oli jossain sen alla.
vaikuttavan noin 2 viikon kuluttua. Näin sanoi psykiatri. Voi tietenkin olla, että jostain ihmeen syystä vaikuttaisi jo, mutta epäilen. Ainakin lumevaikutus toimii ja sehän on pääasia, että voit paremmin :) Xanor taasen vaikutti jo tunnin kuluttua. Se on diapam pohjainen rauhoittava, joka määrättiin voimakkaaseen ahdistukseen, johon eivät masennuslääkkeet auttaneet. Tunnin päästä olo oli pumpulinen ja kamala ahdistus oli jossain sen alla.
mutta johonkinhan erilaiseen juttuun pms:ssän hoito perustuu, koska niitä ei syödä yli kahta viikkoa..jopa viikko tai muutama tabletti voi auttaa.
ellei ole joku missä ahdistusta lievittävää mukana, onkohan edes niitä. Vai oletko ehkä napannut jotain Opamoxia tms.?
Mielialalääkkeet alkaa vaikuttaa n. 1-6 vkon kuluessa hitaasti, tai siis haluttu taso saavutetaan yleensä 6vkoon mennessä, vaihtelee siis kovin.
Sivuvaikutukset voivat olla todella ahdistavia parin vkon ajan, esim uni häiriintyy erittäin pahoin: hikoilua painajaisia, ahdistus lisääntyy, käsiä neulottaa, pahoinvointi 0-4 h lääkkeen ottamisesta yms. Ehkä parempi ettet edes katso mitä mahd. kohdallasi on, kun sitten alatkin huomata niitä. Sitten aivan hyvin voi olla, että ko. lääke sopii sinulle, etkä juuri koekaan sivuvaikutuksia.
Jos kyseessä on mielialalääke, niin kuvittelet.