jotenki kauheeta tuttu äiti antaa lasten juoda alkoholitonta olutta
Nikolaita kun ite juo sitä ruokajuomana ja kuulemma "tykkää mausta", mutta perheen isä joi alkoholillista tänäiltana kun kävin heillä. Lapset vasta 5v ja 6v ja sääli käy että tottuvat viinan makuun vaikka kuin ois alkoholitonta :(...
Kommentit (24)
kielletään kaikki, koska muuten kaikki juo itsensä räkäkänniin.
Kun oli pieni, äiti ja mummoni tekivät kotikaljaa ja sitä käytetitin ruokajuomana - lapset ja aikuiset. Teen itsekin välillä kotikaljaa ruokajuomaksi tai ostan kaupasta. Makuun totuttuani en silti ole ryhtynyt juomaan alkoholia enkä ihannoi sitä. En ihannoinut teininäkään.
Sitäpaitsi keskikalja maistuu erilaiselta kuin alkoholiton.
Ehkä se johtuu siitä, että niin monen suomalaisen mielestä ainoa hyvä syy juoda viinaa on humala, ei esim. juoman hyvä maku.
Terv. olutharrastaja
muka alkoholittomia? Ainakin PERHEKALJASSA, joka siis on kotikaljaa on prosentteja 2. Samoin "alkoholittomassa" lonkerossa.
muka alkoholittomia? Ainakin PERHEKALJASSA, joka siis on kotikaljaa on prosentteja 2. Samoin "alkoholittomassa" lonkerossa.
Alkoholiton olut on ALKOHOLITONTA, ykkösolut, -lonkero, perhelkalja, sima ja sensellaiset eivät ole alkoholittomia, mutta niiden alkoholi% on hyvin pieni.
Alkoholittomasta oluesta poistetaan alkoholi jollain prosessilla todennäköisesti, tätä olemme mieheni kanssa miettineet, se nimittäin tekee oluen makeaksi.
Ei se pieni alkoholimäärä, mikä esim. simassa ja kotikaljassa on, lasta tapa. Alkoholittomassa oluessa ei tietty ole sitäkään.
Meidän esikko on maistanut alkoholitonta olutta ainakin kerran (en muista onko toistekin) ja on vasta 2-vuotias... Ei käynyt mielessäkään, että siinä olis jotain väärää.
omassa lapsuudessani myös kotikalja oli ihan tavallinen ruokajuoma myös lapsilla. Mulla on keliakia, joten en ole sitä ikinä juonut, mutta ainakin se tuoksuu paljon makeammalta kuin tavallinen olut, joten en tiedä kuinka sitä juomalla tottuu olueeseen.
Lapsetkin saivat. Itse en juonut, koska haju ällötti, enkä juo kaljaa vieläkään. Siideriä vain...
Joku muuten kauhisteli, että lapset pääsevät alkoholin makuun kun saavat juoda alkoholitonta olutta. No eiväthän ne pääse alkoholin makuun, kun siinä ei kerran ole alkoholia. Sama kuin sanoisi, että lapset pääsevät kossukolan makuun, jos saavat juoda cocacolaa.
outoa tarjota lapsille kotikaljaa. Kotona meillä ei sitä kyllä ole, mutta juhlissa, ravintoloissa ym. lapset juovat sitä. Ja tykkäävät kovasti!
Eihän siinä ole sen enempää alkoholia kuin simassakaan. Kai te sitä kuitenkin annatte lapsillenne?
tuo kossukola-näkökulma. Lisäksi, mieluummin antaisin lapselleni alkoholitonta olutta kuin Cokista koska on parempi hampaille :)
minusta tuossa ei ole mitään kamalaa. Mutta ihan kiva ap että päivittelet täällä av:lla tuota asiaa...
Myöhemmin hän korjasi kompaten jotain toista kirjoittajaa, että lapsi tottuu _oluen_ makuun, ei viinan (tai alkoholin).
Joku muuten kauhisteli, että lapset pääsevät alkoholin makuun kun saavat juoda alkoholitonta olutta. No eiväthän ne pääse alkoholin makuun, kun siinä ei kerran ole alkoholia. Sama kuin sanoisi, että lapset pääsevät kossukolan makuun, jos saavat juoda cocacolaa.
Itse olen saanut pienenä juoda kotikaljaa, siiderijuomaa ja simaa. Kaikissa niissä on pieni määrä alkoholia. Olenpa saanut niitä myös itse ostaa kaupasta hieman yli 10-vuotiaana. Olen myös saaneet maistaa aikuisen lasista heidän juomiaan alkoholijuomia.
Ja minusta ei tosiaa ole tullut alkoholistia vaan osaan käyttää alkoholia järkevästi ja kohtuullisesti. Tapauksessasi oli vielä kyse alkoholittomasta!!!
Musta toi on kyllä ihan älytöntä, ettei saisi lapselle antaa alkoholitonta olutta. Nikolai on oikeasti alkoholitonta kun nythän sitä on kohistu, että kotikaljassakin on jonkin verran alkoholia. Siellä missä olen lapsuuteni asunut kotikaljaa (siis periaatteessa alkoholitonta mutta toki vähän alkoholia saattoi siinä olla) oli lähes kaikissa juhlissa vaikka alkoholia oli muuten aniharvoissa. Ja sitä saivat lapsetkin juoda. Ei tullut koskaan mieleenkään, että sillä voisi ottaa kännit... Ei varmaan monelle muullekaan. Enkä myöskään mitenkään usko, että sitä kautta, että joskus maistoin tätä kotikaljaa olisin tottunut viinan makuun, kun viina kyllä maistuu ihan erilaiselta. No niin tai näin meillä juodaan tätä nikolaita myös ja voin kyllä antaa lapsen jossain vaiheessa (ei tosin vielä kun on vasta alle vuoden ja siinähän on kai sokeria tms niin en anna kyllä varmasti ainakaan ennen parin vuoden ikää edes maistaa) tätä maistaa. Sellaista juomaa, jossa on alkohlia en kyllä antaisi.
Eikä ole mitään alkkista tullut. Hyvä jos kerran viikkoon juon viiniä tai siiderin.
Luulenpa että kyseisen perheen lapsille tulee luonteva suhtautuminen alkoholiin sen sijaan että kielletään ja kielletään ja vanhemmat saa sitten keräillä teinejään selviytymisasemilta.
kukaan perheestä ei ole juonut viinaa, mutta silti lapset tottuvat viinan makuun. Ja tottuvat viinan makuun vielä alkoholittomassa juomassakin.
matalampi kynnys kitata kaljaa nuorina kun on lapsina tottuneet kaljan makuun. ap
en kyllä ole huomannut, että ne joita ei ole lapsina totutettu oluen makuun pitäisivät jotenkin vaikeana tottua siihen aikuisina...
kun annoin 2vuotiaan lapseni ottaa hörpyn alkoholittomasta siideristäni. Kamalaa, nythän se tottuu päärynälimun makuun miltä tuo alkoholiton juoma maistuu.
kun annoin 2vuotiaan lapseni ottaa hörpyn alkoholittomasta siideristäni. Kamalaa, nythän se tottuu päärynälimun makuun miltä tuo alkoholiton juoma maistuu.
Miksi siinä tölkin kyljessä täytyy lukea se siideri?
no onko joku sanonut että siinä "täytyy" niin lukea?? Ihan yhtä mielelläni joisin ihan päärynälimua päärynälimupullosta kun en alkoholia juo, olimme viettämässä uutta vuotta ja tuttavani oli minua varten ostanut alkoholitonta siideriä kun tiesi etten juo alkoholia. Onpa kauheaa!