joutuuko rv36-37 syntynyt vauva lastenosastolle?
Mietityttää, lääkärissä sanottiin että paikat sen verran "kypsät" että vauva voi syntyä milloin vain, nyt rv 36+2. Mietityttää miten vauvan käy jos syntyy, joutuuko lastenosastolle tms?!? kokemuksia kellään?
Kommentit (14)
syntyneet 37+3 ja 37+0, ihan täysaikaisiksi ollaan sanotttu sairaalassakin (ennen noita 31 viikkonen keskonen). Molemmat päässeet vierihoitoon ja kotiutuneet parin päivän ikäisinä kanssani.
lapset. Näistä vain 33+4 syntynyt oli lastenosastolla, keskoskaapissa 2,5 viikkoa. Kaikki muut ovat oleet normaalisti vierihoidossa. Tämän viimeisen 36+1 syntyneen kanssa oltiin kaksi vuorokautta sairaalassa ja sitten kotiin.
ei vko 37 syntynyt ole vielä täysiaikainen. i]
37+0 alkaen on "virallisesti" täysaikainen.
useimmat h 36-37 syntyneet pääsevät normaalisti vierihoitoon, toki yleisempää verensokeri- ja keltaisuusongelmat.
se on ihan vauvasta kiinni.
Lapsihan on tuolloin hieman ennenaikainen.Meillä syntyi rv 37+1 (heräsin yöllä klassisesti vesilapmmikoosta)ja pitemmän kaavan mukaan mentiin.
Synnytys tosin oli nopsa,mut sairaalassa sit vierähtikin pitkä tovi. Itse olin vikkon ja lapsi vielä 2 vko siihen päälle.lapsi sai olla salissa parisen tuntia,jonka jälkeen omien sokerien puuttumisen vuoksi teholle sokeritippaan.
Keskenkasvuinen kun oli ei jaksanut syödä nukahti aina kesken ruokailun lkaitettuiin nenämahaletku.
Tuosta keskenkasvuisuudesta johtui ettei aluksi osannut syödä ja hengittää samaan aikaan tuli usein hengityskatkoksia syömisen yhteydessä,jotka hän kuitenkin itse aina korjasi.
Sinivalopatjalla oli sinivalohoidossa birubiinien liiallisinen määrän vuoksi vuorokauden (keskosten vaiva tämäkin)
Sairaalassa neiti vietti ekat 3-viikoa ja pääsisiis lakettuna päivänä kotiin.Neiti oli tosi monta vuotta huono syömään eikä hirmu hyvin syö nyt pain 7-vuotoiaanakaan.
On kuitenkin kasvanut ja kehiitttynyt täysyin normaalisti. On oikein iloinen ja terve lapsi.ei vko 37 syntynyt ole vielä täysiaikainen.
Mulla oli raskausdiabetes ja raskaushepatoosi,jotka varmasti vaikuttivat vauvan tilaan.
Vauvan näkeminen teholla kanyyli päässä ja nenämahaletkussa sekä saturaatiomittarissa oli surkea näky.
Loppu kuitenkin hyvin.
Meilla kaksi sellaista kotona, ei mitaan ongelmia (vaikka toisella vain himpun verran yli 2,5 kg painoa), ihan vierihoidossa ollaan oltu ja muutaman paivan jalkeen lahdettiin kotiin. Diabetesvauvat ovat monesti "epakypsempia" kuin ei-diabetesvauvat, se selittanee tuon edellisen kirjoituksen (yksilollisiakin eroja tietysti on).
Joutui lastenosastolle tarkkailuun.
Ainakin silloin kaikki sairaalassa sanoivat et on hieman ennen aikainen = ei täysiaikainen.
Sullahan on enää viisi päivää siihen, kun vauva on täysiaikainen, ja silloin ei mitään ongelmia ole kuin harvoin. Itse sain tytön 36+0, normaalisti oli vierihoidossa.
Ei voi sanoa etukäteen miten käy jos vauva siis on terve tai oletetaan olevan terve ja raskaus on ollut ihan normaali.
Meillä on kaksi ennenaikaisesti syntynyttä lasta. Meidän keskimmäinen lapsi syntyi sektiolla 36+6 eikä joutunut lastenosastolle. Oli täysin kehittynyt, söi itse jne. Ei mitään ongelmia.
Kuopus puolestaan jouduttiin vesien menon takia sektioimaan kiireellisenä jo 35+2 ja silloin tietenkin minua kehotettiin varautumaan siihen, että pieni joutuu tarkkailuun, koska kyseessä on laskennallisesti keskonen.
Mutta kuinka ollakaan, vauva oli tosi jämerä tapaus vaikka mitat oli syntyessä vaan 2240g ja 47cm. Tyttö kirkui ja potki niin, että lääkäri sanoi vetäessään vauvaa ulos mahasta "tämä on kyllä sitkein näillä viikoilla syntynyt mitä minä olen nähnyt". Eikä joutunut tuokaan vauva lo:lle, koska piti hyvin sokerit kurissa, hengiotti, söi ja piti lämmöt.
Eli ei se ole sanottua miten käy. Vertailuksi voin kertoa, että samassa huoneessa olleen äidin lapsi oli lo:lla verensokerin heittelyn takia, vauva oli syntynyt rv38+jotain. Myös seuraavana päivänä syntyvän toisen huonetoverin lapsi joutui lo:lle vaikka viikkoja oli syntyessä kasassa 38+6.
Tsemppiä!!!
synnytys alkoi lapsiveden menolla, tyttö 47 cm ja 2880 g. Joutui keksolaan tarkkailuun 2 vuorokaudeksi matalan verensokerin vuoksi. Eli 1 vrk sai sokeritippa ja 1 vrk seurattiin sokereita. Sairaalasta kotiuduttiin kun vauva 5 vrk. Kaikki on mennyt hyvin...
syntyi todella varhain ja oli neljä kuukautta lo:lla. Sinä aikana tuli nähtyä todella monta 36- ja 37-viikkoista vauvaa, jotka joutuivat sokeritippaan, valohoitoon tai nenä-mahaletkuun lo:lle. Noilla viikoilla syntyvä vastasyntynyt on usein vielä sen verran väsynyt, että syöminen ei välttämättä suju kovin hyvin.
ja vietti ensimmäisen elinviikkonsa vastasyntyneiden valvonnassa saamassa lisähappea. Keuhkot eivät olleet kehittyneet eikä muistanut itse hengittää.
Ensi kuun alussa täyttää 10v.
ja oli normaalisti vierihoidossa. Seuraava syntyi rv 37+6, mikä on jo ihan täysiaikainen eikä mitään ongelmia ollut
jotain vikaa. Meillä kaikki kolme 36+1 syntynyttä on päässeet kotiin normaalisti 3-5 pv ikäisinä. Olleet vierihoidossa alusta saakka.
Vierailija kirjoitti:
ei vko 37 syntynyt ole vielä täysiaikainen. i]
37+0 alkaen on "virallisesti" täysaikainen.
useimmat h 36-37 syntyneet pääsevät normaalisti vierihoitoon, toki yleisempää verensokeri- ja keltaisuusongelmat.
Niin nykyäänhän puhutaan, että 38. viikolla on lapsi täysiaikainen, eli 37+0 puhutaan täysiaikaisesta lapsesta :)
se on ihan vauvasta kiinni.
Lapsihan on tuolloin hieman ennenaikainen.
Meillä syntyi rv 37+1 (heräsin yöllä klassisesti vesilapmmikoosta)ja pitemmän kaavan mukaan mentiin.
Synnytys tosin oli nopsa,mut sairaalassa sit vierähtikin pitkä tovi. Itse olin vikkon ja lapsi vielä 2 vko siihen päälle.
lapsi sai olla salissa parisen tuntia,jonka jälkeen omien sokerien puuttumisen vuoksi teholle sokeritippaan.
Keskenkasvuinen kun oli ei jaksanut syödä nukahti aina kesken ruokailun lkaitettuiin nenämahaletku.
Tuosta keskenkasvuisuudesta johtui ettei aluksi osannut syödä ja hengittää samaan aikaan tuli usein hengityskatkoksia syömisen yhteydessä,jotka hän kuitenkin itse aina korjasi.
Sinivalopatjalla oli sinivalohoidossa birubiinien liiallisinen määrän vuoksi vuorokauden (keskosten vaiva tämäkin)
Sairaalassa neiti vietti ekat 3-viikoa ja pääsisiis lakettuna päivänä kotiin.
Neiti oli tosi monta vuotta huono syömään eikä hirmu hyvin syö nyt pain 7-vuotoiaanakaan.
On kuitenkin kasvanut ja kehiitttynyt täysyin normaalisti. On oikein iloinen ja terve lapsi.
ei vko 37 syntynyt ole vielä täysiaikainen.
Mulla oli raskausdiabetes ja raskaushepatoosi,jotka varmasti vaikuttivat vauvan tilaan.
Vauvan näkeminen teholla kanyyli päässä ja nenämahaletkussa sekä saturaatiomittarissa oli surkea näky.
Loppu kuitenkin hyvin.