Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

kuka väärässä tässä asiassa (13v ja yksin kotona)?

Vierailija
09.01.2010 |

piti tulla vieraita, mutta kun ei saatu HOITAJAA!!?? no, ajattelette että joku 5-6-7v kyseessä - lalalaa, eipäs - kun tyttö täyttää kohta 13vuotta!! Ja pitää olla hoitaja!!!??? what? Isoveli 15v ja myös kotona. Jos vanhemmat tulisivat tänne istumaan iltaa ja juomaan vähän viiniä ja syömään ois pitänyt lähteä kotiin klo 22 KOSKA TYTTÖ SANOO NIIN. Mielestäni jossain vika jos ANNETAAN senikäinen määrätä vanhempien menoja. Meilläkin 6 lasta ja kyllä sanoisin siinä tilanteessa että "nyt me mennään ja tullaan sit klo 24-01 aikoihin" ja piste. Olenko mä tässä tiukkis vai kaverini lattianlakastaja lapselle ja sen ideoille.?

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
09.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuden lapsen kanssa on oikeesti helpompaa. Terv. 6 lapsen äiti myös.

Vierailija
2/31 |
09.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kovin myöhään vielä jättäisi yksin kotiin. Kyllä se VARMAAN pärjäis, mutta kyllä se vielä on pieni ja pelkääkin.

Ja mistä sä tiedät, että onko se lapsi vaikka pelästynyt jotain koulu"kavereilta" tullut uhkausta tai jotain viime aikoina? Tai jotain.

Tosin mun mielestä klo 22 on ihan ok aika lähteä kotiin jos "vähän syödään ja juodaan viiniä". Ei siinä tuon myöhempään tarvitse mennäkään. OK jo menee, mutta ei tarvitse mennä. Ilta ei ole pilalla, jos ei menekään. Ja jos mun kotiinlähtöaikoja alkais joku "ystävä" arvostelemaan niin en varmaan tulis enää toiste.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
09.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai uskalla olla yksin kotona illalla, eikä olisi ketään aikuista lapselle seuraksi niin en jättäisi yksin. 13v ei ole kuitenkaan vielä mikään aikuinen ja yksin oleminen illalla (ja ilmeisesti myös yöllä?) on vähän eri asia kuin olla päivällä yksin.

Lapsia ja nuoria on erilaisia. Tiedän ihan aikuisia ihmisiä, jotka eivät mielellään ole yksin kotona illalla ja yöllä.

Vierailija
4/31 |
09.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan omasta lapsuudestani pelänneeni aina tosi paljon, jos jouduin olemaan pimeällä yksin kotona. Niin kuin joku jo aiemmin kirjoitti: vastuuntuntoisia aikuisia.

Vierailija
5/31 |
09.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kyllä uskaltaisin ton ikäset jättää yöksikin keskenään. Koska olisin kuitenkin tavoitettavissa puhelimitse.

Vierailija
6/31 |
09.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

yömyöhällä lapsiaa yksin kotiin

Vierailija
7/31 |
09.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettei tarvitse ottaa kallista taksia, ja aamulla on kuitenkin hereillä aikasin, eli en jaksa kyläillä paria tuntia kauemin, varsinkaan perheessä missä on 6 lasta, kaikella kunnioituksella.

Vierailija
8/31 |
09.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Klo 22 viimeistään ainakin toisen vanhemmista oltava kotonamme mielestään. Tästä ei tosin ole edes tarvinnut keskustella koskaan. Olemme kuitenkin toiimineet aina näin. Kotona on oltu jo paljon aiemmin kuin klo 22. Ja silloinkaan ei kotiin ole tultu alkoholin vaikutuksen alaisina.

Omat vanhimmat lapseni ovat 16- ja 13-vuotiaat.

Sitten löytyy pari nuorempaakin.

Vierailija
9/31 |
09.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotka tanssivat täysin lastensa piippujen mukaan.... Mielestäni pointti joka ratkaisee on siinä että 15vuotias isovelikin kotona. Kyllä sitten pitäisi olla ihan okej jättää heidät kahdestaan sinne jos ns normaaleja lapsia.

Vierailija
10/31 |
09.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

myöhään illalla (jopa klo 03 asti) ja hyvin on mennyt. Kyllä toi 13v on vähän ylireagoiva.

Vierailija
11/31 |
09.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emme jätä edes 16v tytärtämme yksin.

Vanhempien tehtävänä on luoda koti, kodin tuntu ja rakenne.

Lapsi elää itsenäistymisprosessiaan, mutta määrittelee itsenäisyytensä rajat tiettyyn rajaan asti itse.

Tämä tarkoittaa sitä, että vanhemmat eivät oleta itsenäisyyden määrää suuremmaksi, kuin se lapsen itsensä kokemana on.

Elämän tulee mielestäni olla lapselle ennakoitaissa ja vakaata. Siksi emme poukkoile viini-illallisille yhtäkkiä tai ilman lapselle suunniteltua rakennetta.

Vierailija
12/31 |
09.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isommat saa tuhat kertaa helpommin riidan aikaan.

Vierailija
13/31 |
09.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun on kuusi tenavaa, mielenkiinto jälkeläisiin vähenee. Ei jaksa, ei viitsi, ei halua..

Vierailija
14/31 |
09.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiks se nyt oo ihan normia, et lapset/nuoret riitelevät? Mihin siinä vanhempia tarvitaan?

Jos se 13-vuotias ei halua olla yksin, niin kai se voisi tulla mukaan!

Vierailija
15/31 |
09.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on vanhemmat vastuussa täysin lapsista, myös 16-vuotiaasta, 15-vuotiaasta ja 13-vuotiaasta. Ketään ei jätetä.

Lasten halun tahtiin elämistä tämä ei ole, vaan lapsen turvallisuuden tunteen ja jakamattoman vastuun antamista. Aikuisella on se jakamaton vastuu. Se ei pitäisi olla 6 lapsisen perheen äidillä enää epäselvää.

Neljälapsisen perheen vanhempina haluamme ja voimme huolehtia lapsistamme.

Normaalit lapset voivat olla päivällä tietty keskenään jonkin aikaan, mutta yöllä ei.

Vierailija
16/31 |
09.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

et jaksa välittää heistä? Olisit jättänyt kahteen niin olisi sullakin mielnkiintoa kasvatukseen.

Vierailija
17/31 |
09.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos 13 v suostuu olemaan 24-01 asti veljen kanssa kotona, se on ihan ok. Mutta jos ei halua olla, silloin pitää kunnioittaa tyttöä. Itse olen ollut jo pienestä pitäen öitä pitkälle veljeni kanssa yksin, kun vanhempamme baarissa. Pelkäsimme joka kerta, muttemme kertoneet vanhemmille. Emme nukkuneet silmäsytäkään koko yönä, ennenkä he tulivat kotiin. Yleensä sitten riitelemään ja juomaan lisää.

Ystäväsi luovat turvallisen kodin lapsilleen.

Vierailija
18/31 |
09.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkä 15- ja 12-vuotiaita yhdessäkään.

Vierailija
19/31 |
09.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

en minäkään jättäisi yksin, tosi harvoin nyt muutenkaan olen missään kylässä 01 asti. Eikä tuo todellakaan ole mun mielestä mitään lasten piippujen (mikä sanonta!!) mukaan pomppimista vaan ihan normaalia meininkiä. Ei se välttämättä ole tuosta tytöstä lähtöisin edes, että ei jätetä yksin, voi hyvin olla että vanhemmat eivät halua jättää yksin. Hitto en tajua, mitä outoa näet tässä.

Vierailija
20/31 |
09.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos joku ei halua jättää teini-ikäisiä lapsia yksin kotiin, mutta kyllä mä sitä vähän ihmettelen.

Kyllä mä olen jo 13-14-vuotiaana ollut yksin jonkun yön kotona, ja sen ikäisenä vaikkapa matkustanut pitkiä matkoja bussilla ja junalla ihan itekseni. Samoin tuon ikäisenä piti kattoa pikkuveljen perään.

Mun vanhemmat ei kyllä hirveästi olleet poissa kotoa, kun olin 13-vuotias, kun pikkuveljeni oli pieni ja äidillä masennus, mutta kyllä ne välillä oli. En nähnyt siinä mitään ongelmaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän seitsemän