Lapsen vammaistuki ADHD /autismi
Hain ekaa kertaa vammaistukea lapselle, koska sai diagnoosit ADHD:stä ja lievästä autismista. Olin siinä uskossa, että kriteereitä tukeen tiukennettu ja pelkäsin jopa että en saa tukea ollenkaan, mutta yllätyin positiivisesti siitä että tukea myönnettiin ja vielä korotettua sellaista, eli 240e/kk. Nyt on rahaa sitten hankkia lasta auttavia leluja/tarvikkeita :). Joten kannattaa sitä vammaistukea aina hakea.
Kommentit (58)
Saatko itsekin sellaista? Autismi periytyy.
Eka vastaaja lisää: meillä se tosin ainakin menee lähes kokonaan lääkekuluihin. Ei ehkä edes kata kuskaamiskuluja kaikkiin toimenpiteisiin.
Mun 15 v pojalla on myös adhd, en koskaan ole hakenut vammaistukea, mitä se vaatii että saa? Ne lääkkeet on kalliita, kun hänellä toimii ainoastaan concerta.
En ole hakenut, vaikkakin epäilys on aina ollut olen myös autismin kirjolainen, mutta en jaksa mennä tutkittavaksi.
Tiedossa on, että nepsypiirteet periytyy, siksi lapsiluku jäi yhteen. T.ap
Vammaistukea saa vain lääkärin lausunnon perusteella.
Täytyy olla lapsella huomattava avun tarve ja vaikea vamma ja lapsi työläs hoitaa, jotta tuki voidaan myöntää.
Hyvä ap, että tuen olet saanut.
En yhtään kadehdi, sillä pahasti autistinen lapsi, on tosi raskasta hoitaa hoitaa.
Hän tarvitsee kaiken mahdollisen tuen, mitä voi saada.
Nämä lapsethan eivät kykene käymään koskaan tavallista koulua edes.
Vierailija kirjoitti:
Nämä lapsethan eivät kykene käymään koskaan tavallista koulua edes.
Jaa? Kyllä siskoni poika on ihan tavallisessa koulussa.
On niitä tiukennettu. Itse sain lapsesta koska hänellä oli korvatulehduksia. Tuskin enää moneen vuoteen on siitä syystä saanut.
Vierailija kirjoitti:
Mun 15 v pojalla on myös adhd, en koskaan ole hakenut vammaistukea, mitä se vaatii että saa? Ne lääkkeet on kalliita, kun hänellä toimii ainoastaan concerta.
Vammaistuen hakemiseen vaaditaan lääkärin kirjoittama todistus diagnoosista liitteeksi ja sitten vaan täyttää vammaistuen lomakkeen huolellisesti. Varmaan saisitte tekin sitä vammasitukea, alin tuen määrä taisi olla jotain + 90 euroa (veroton). T.ap
Koska lapsella ADHD, niin todella vilkas liikkeissään ja ei paikallaan pysy ja joitain autismin piirteitä tulee esille esim kiinnostuksen kohteista ja siitä ettei oikein nyt 4v vanhanakaan leiki muiden lasten kanssa, vaikka muuten on sosiaalinen luonne. Mutta muuten fiksu poika ja nopea oppimaan. Osaa mm. jo lukea. T.ap
Onko ADHD siis vamma? Olen jo vuosia luullut, ettei sitä saa vammaksi kutsua vaan ominaisuudeksi tai supervoimaksi.
Poikani sai ennen kouluikää, mutta ei enää koululaisena. Kävi kyllä ihan perusopetuksessa ja kirjoitti ylioppilaaksi syksyllä. Autismin kirjolla on.
Vinkki tulevaisuuteen: Nuoren kuntoutusraha 16- vuotiaana kannattaa hakea myös.
Vammaistuki on vähän raflaava nimi, ent. kuntoutustuki. Vammaistukea voidaan maksaa esim. diabeteksen vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Onko ADHD siis vamma? Olen jo vuosia luullut, ettei sitä saa vammaksi kutsua vaan ominaisuudeksi tai supervoimaksi.
Kela on suuressa viisaudessaan päättänyt, että se on vammaistuki, vaikka sitä voi hakea monella perusteella, esimerkkinä nyt vaikkapa yökastelu.
AP - kuinka kauan kesti käsittelyssä Kelalla? Odotan itsekin päätöstä parhaillaan.
Meillä kesti 5 viikkoa hakemuksen käsittely, normaali käsittelyaika on se 30 päivää. T.ap
Mekin ollaan saatu vammaistukea. Lääkekuluissa tuli kelan korvauskatto vastaan (600 €), joten tuo summa oli paljon isompi, noin. 2500 € vuodessa. Lääkärikulut oli tietenkin, mutta niissäkin on vuosittainen korvauskatto.
Lapsen vammaistuki on lapsen rahaa, joten sitten ostin lasta kehittäviä leluja ja vein kuntouttaviin harrastuksiin.
Hakemuksessa on tärkeintä tuoda esiin, miten lapsen hoiva yms on vaativampaa verrattuna normaaliksi luokiteltuun samanikäiseen. Ajallinen, rahallinen yms ylimääräinen meno kannattaa mainita aina.
Nykytilanteesta en tiedä, mutta ainakin aikaisemmin kela maksoi kuntoutukset ainoastaan vähintään korotettua vammaistukea saavalle, alimmalla tasolla maksajana oli kunta. Aina oli vuosittain katkolla kenen maksamana puheterapia jatkuu ja päätöksiä odotellessa oli sitten kuntoutukset tauolla. Silloin vielä sai enemmän terapiatunteja kelan maksamana kuin kunnan. Lasten neurologi kirjoitti papereihin suosituksensa ja käski ottamaan yhteyttä, jos kela tiputtaa alemmalle tasolle, että sitten hän laittaa maksusitoumuspaperit menemään kuntaan, mutta sieltä ei niin paljon tunteja myönnetä.
Vierailija kirjoitti:
Eihän concerta ole mitenkään kallis lääke. Elvanse ja Intuniv on adhd lääkkeistä ne jotka selvästi maksaa enemmän. Lääkehoito ei sinällään muutenkaan ole varsinaisesti vammaistuen peruste, koska siitä saa jo muutenkin kelakorvauksen. Vammaistuki myönnetään sen mukaan minkä verran arjessa on haasteita. Eli minkä verran lapsen hoito vaatii vanhemmilta enemmän rahallista ja myös ajallista panostusta verrattuna tavalliseen saman ikäiseen lapseen. Vammaistukea myönnetään vain alle 16-vuotiaista, joten hae nopeasti jos perusteet on olemassa. Puoli vuotta voidaan myöntää takautuvasti. Lääkärin puoltava lausunto tarvitaan.
Johtunee tuosta autismista, mikä ei ole ihan niin yleinen diagnoosi kuin esimerkiksi se ADHD.
ADHD n hoitoon tuota tukea ei yleensä saa, pidetään että lääkitys on riittävästi tukemista.
Sitä alinta ainakin saa aika helposti.