kuka väärässä tässä asiassa (13v ja yksin kotona)?
piti tulla vieraita, mutta kun ei saatu HOITAJAA!!?? no, ajattelette että joku 5-6-7v kyseessä - lalalaa, eipäs - kun tyttö täyttää kohta 13vuotta!! Ja pitää olla hoitaja!!!??? what? Isoveli 15v ja myös kotona. Jos vanhemmat tulisivat tänne istumaan iltaa ja juomaan vähän viiniä ja syömään ois pitänyt lähteä kotiin klo 22 KOSKA TYTTÖ SANOO NIIN. Mielestäni jossain vika jos ANNETAAN senikäinen määrätä vanhempien menoja. Meilläkin 6 lasta ja kyllä sanoisin siinä tilanteessa että "nyt me mennään ja tullaan sit klo 24-01 aikoihin" ja piste. Olenko mä tässä tiukkis vai kaverini lattianlakastaja lapselle ja sen ideoille.?
Kommentit (31)
jonka mielestä olisi normaalimpaa että 15 ja 12-vuotiaat haluisivat viettä illan ilman vanhempia kuin vanhempien kanssa?
13-vuotiaana jäin mieluummin kotiin, kun l'hdin vanhempien kanssa johonkin. Musta oli ainakin kivaa olla yksikseni kotona.
Lasta itsenäistämään pyrkivä välttelevän kiintymyssuhteen perinne, ja
Lapsen henkilökohtaista itsenäistymisprosessia kunnioittava turvallisen kiintymyssuhteen perinne.
Kasvu ja kasvatus ovat olemukseltaan paradoksaalisia. Kun annat niin saat, on yksi kasvatusta määrittävä paradoksi.
luojan kiitos, että sä et oo mun äiti.
Emme jätä edes 16v tytärtämme yksin.
Vanhempien tehtävänä on luoda koti, kodin tuntu ja rakenne.
Lapsi elää itsenäistymisprosessiaan, mutta määrittelee itsenäisyytensä rajat tiettyyn rajaan asti itse.
Tämä tarkoittaa sitä, että vanhemmat eivät oleta itsenäisyyden määrää suuremmaksi, kuin se lapsen itsensä kokemana on.
Elämän tulee mielestäni olla lapselle ennakoitaissa ja vakaata. Siksi emme poukkoile viini-illallisille yhtäkkiä tai ilman lapselle suunniteltua rakennetta.
yhteisistä viikonlopun vieton jutuista. On kaikkea kivaa, mitä odottaa. Ihanin on se hetki, kun koko perhe kokoontuu olohuoneeseen viettämään yhteistä aikaa.
Me pelataan, katotaan telkkaa ja joskus kuunnellaan yhdessä musaa.
Teinitkin valitsee usein koti-illan viilettämisen sijaan. Viilettävät toki useammin, mutta aina tietävät, että kotona on äiti, isä ja muu perhe.
jonka mielestä olisi normaalimpaa että 15 ja 12-vuotiaat haluisivat viettä illan ilman vanhempia kuin vanhempien kanssa?
Meidän 16v saa viettää kavereidensa kanssa vapaasti aikaa.
Tässä oli ainoastaan kyse siitä, että me ei häivytä viikonloppuna kodista viini-illalliselle sopimatta ja järjestämättä jotakin rakennetta.
Kyse ei ollut lapsen rajoittamisesta, vaan kodin vakauden luomisesta.
luojan kiitos, että sä et oo mun äiti.
Emme jätä edes 16v tytärtämme yksin.
Vanhempien tehtävänä on luoda koti, kodin tuntu ja rakenne.
Lapsi elää itsenäistymisprosessiaan, mutta määrittelee itsenäisyytensä rajat tiettyyn rajaan asti itse.
Tämä tarkoittaa sitä, että vanhemmat eivät oleta itsenäisyyden määrää suuremmaksi, kuin se lapsen itsensä kokemana on.
Elämän tulee mielestäni olla lapselle ennakoitaissa ja vakaata. Siksi emme poukkoile viini-illallisille yhtäkkiä tai ilman lapselle suunniteltua rakennetta.
on vielä alakoulussa. Ja 15 v voi hyvinkin lähteä kavereiden kanssa litomaan jos vanhemmat ei kotona. Olet ap väärässä.
päättää vierailu, ootko tullut ajatelleeksi että vanhempia itseään ei välttämättä kiinnosta jäädä teille roikkumaan yli puolenyön, varsinkin jos on tiedossa alkoholipitoinen ilta ihmisten kanssa joita ei tunne kunnolla? En laittais kaikkea syytä 12-vuotiaan niskoille.
1) lapsi on 12-vuotias, siis lapsi
2) kyse on yöajasta (22 ->)
3) lapsi EI HALUA olla yöllä ilman aikuista
Itsenäistymistä ei kyllä saavuteta niin, että jätetään lapsi/nuori pelkäämään yksin kotiin.
vanhempia.
Aloin olla yksin kotona 10 vuotiaasta asti ja pelkäsin aivan hysteerisesti. Vanhemmat tuli aamuyöstä kotiin hiukka huppelissa ja jos menin sanomaan, että pelotti, sain kuulla, että pilaan heidän elämän.
Eli jos mun teinit ei halua jäädä yksin kotiin jos lähtisin ottaan vinkkua aamuyöhön, en jättäisi. Tulisin kyllä klo 22 kotiin ihan mielelläni.
Mutta jokainen tavallaan. Minusta on vain hassua, että ap määrittelee tuttujen lasten halut. Jos hän jättää 6 lasta yksin surutta yöksi niin ok. Onhan näitä suurperheitä ollut, mistä vanhemmat on häipyneet ja pienimmät on sytyttäneet tulipalon ja koko talo ja pari lastakin on mennyt.
Tiedän jopa yhden suurperheen, missä yksi sattui hukkumaan, eikä se paljon hetkauttanut, kun "ei sitä kaikkia jouda vahtimaan"
tosi paljon yksin ja kyllä mua pelotti. Niinpä päätin, ettei omieni tarvitse pelätä yksin kotona.
Kerran sit yksi tuttu oli kylässä teellä ja pyyteli mua pikkujoulujuhliin viikonloppuna. Tytöt olivat 14 v ja 16 v. Selitin, etten mä taida raaskii lähtee, kun menis kuitenkin myöhään. Tytöt suunnilleen ryntäsivät pöydän ääreen, ja sanoivat, että kyllä äiti varmasti meet, ethän sä ikinä käy missään. Ja oot niin myöhään ku haluut, me kyllä pärjätään!
Olen siis yh, jos joku ei arvannut. Ja tytöt eivät siis järkänneet mitään bileitä tms, taisivat nauttia kaksinolostaan, ns. tyttöjen illasta. Sanoivat vaan, että voisit vähän useammin käydä ulkona.
Jos 13 v. sanoo, ettei vaikka uskalla mennä nukkumaan ennen kuin vanhemmat tulee kotiin, se on uskottava. Jos taas syynä on se, ettei lapsi halua, että vanhemmilla olisi kivaa tai ns. omaa aikaa, sitten se kai olisi keskustelun paikka. Itse en jättäisi nuoria yksin, ennen kuin ne itse tietävät pärjäävänsä.