Päivähoitomaksujen korotukset 1.8.10
Mielestäni aika kova %-korotus, kun maksu nousee 233 eurosta 254 euroon. Ei tosiaan palkat nouse samaa tahtia kuin kulut :(
http://www.stm.fi/sosiaali_ja_terveyspalvelut/asiakasmaksut/lasten_paiv…
T. yhden lapsen yh, jonka bruttotulot juurikin sen noin 3000 euroa, jolla tulee maksaa täysi päivähoitomaksu ja asuminen pk-seudulla (kaksio melkein 700 eur). Kun lisätään bussikortti meni jo tonnin kulut rikki!
Kommentit (99)
Ylin kokopäivähoidon kuukausimaksu on perheen
ensimmäiseltä lapselta 233 euroa (1.8.2010 lähtien 254 euroa) kuukaudessa
ikäjärjestyksessä seuraavalta lapselta 210 euroa (1.8.2010 lähtien 229 euroa) kuukaudessa.
Onneksi kuopus aloittaa eskarin tuolloin, ei mene kuin 50% maksu.
Mulla vanhempi lapsi on kunnallisessa päiväkodissa ja nuorempi yksityisessä, kun kunnalta ei löytynyt paikkaa. Kummastakin menee täysi maksu! Onko tässä virhe vai saako 20 % alennuksen vain, jos lapset ovat kunnallisessa päivähoidossa?
"Seuraavista lapsista maksu on 20 prosenttia ensimmäisen lapsen laskennallisesta kokopäivähoidon maksusta."
toinen yh. Brutto 2300e ja en ikinä ole saanut tukia. eli täysi päivähoitomaksu menee. En narise,koska päivähoitohan on halpaa, kun siihen kuuluu ruuat. Laskekaa paljonko jää päivän hinnaksi. Ihan hyvä, että nousee, karsii pois lapsia, joilla äiti vauvan kanssa kotona. Köyhiä nousu ei haittaa, kun saavat sen kuitenkin sossusta takaisin tai helpotusta maksuun. Köyhä tosin olen itsekkin.
Köyhät saavat helpotuksia, ja rikkailla on vara maksaa..
töistä kun meillä kaksi pk lasta ja ip kerholainen niin maksun on niin korkeat että bensakulut mukaan luettuna ei jäänyt kuin pari sataa enenmmän kuin kotihoidontuella + kuntalisällä. eli mulla ei käytännössä ollut varaa käydä töissä.
Mulla vanhempi lapsi on kunnallisessa päiväkodissa ja nuorempi yksityisessä, kun kunnalta ei löytynyt paikkaa. Kummastakin menee täysi maksu! Onko tässä virhe vai saako 20 % alennuksen vain, jos lapset ovat kunnallisessa päivähoidossa?
"Seuraavista lapsista maksu on 20 prosenttia ensimmäisen lapsen laskennallisesta kokopäivähoidon maksusta."
lapsesta tulee vasta isompi ale päivähoitomaksuun. toisesta menee melkein sama kuin ekastakin.
Juu, hienosti nousee kulut, luultavasti myös verot nousee... Ja jos vielä nousee korot, niin jo on moni kyllä melkoisesti helisemässä. Mulla on fiilis, että verot tulee nousemaan noin 5%-yksikköä tässä vähin erin, jotenkinhan suuremmat kulut pitää kattaaa ja varmaan myös korot tulee vähin erin nousemaan tuonne 5% hutjakkeille. Hurja tilanne voi olla tällä vauhdilla vaikka muutaman vuoden kuluttua.
"Voitte laskea perheenne kokopäivähoidon maksun
seuraavan mallin mukaan: Laskekaa perhekoko.
Katsokaa vähimmäisbruttotuloraja/kk. Vähentäkää se
keskimääräisistä kuukausibruttotuloistanne. Ottakaa
jäljelle jäävästä luvusta maksuprosentin (11,5 tai 9,4 tai 7,9) mukainen osuus = nuorimman lapsen
kokopäivähoidon maksu". Eli jos sulla on yksi lapsi ja olet yh, niin maksuksi tulee noilla tuloilla 138€/kk, eli kaukana täydestä (2300-1099*11,5%). Vai oletko laittanut rastin kiltisti siihen kohtaan "maksun saa periä korkeimman mukaan".
Miten on mahdollista että 14 maksaa täyden päivähoitomaksun
Eli jos sulla on yksi lapsi ja olet yh, niin maksuksi tulee noilla tuloilla 138€/kk, eli kaukana täydestä (2300-1099*11,5%). Vai oletko laittanut rastin kiltisti siihen kohtaan "maksun saa periä korkeimman mukaan".
t. ap, joka saa siis elatusmaksun kanssa bruttotuloiksi reippaat 3000 euroa ja on täyden maksuluokan maksaja
lähteä töihinkään enää. Kuntalisä maksetaan, ainakin vielä, alle 3 vuotiaasta. Töihin menoon ja päiväkotikuljetuksiin tarvisimme toisen auton. Bussit ei kulje, tai no pääsee, jos lähtee edellisenä iltana! Mitä mulle jää palkasta käteen? Siitä, että rikastutan työnantajaani juoksemalla 8 tuntia päivässä - ruokatauko 20 minuuttia ja kahvitauko 10 minuuttia? Vessassa käyntiäkin kytätään. Puhutaan muutamasta satasesta. Ehkä maksan sen perheeni elämänlaadusta ja jään kotiin.
Ihan oikeasti nyt tuli taas tunne, että keskituloista viedään.
1400 markkaa, joka on nykyrahassa nippa nappa 250 euroa, joten älkää narisko! Palkat olivat aika tavalla pienenmpiä.
harvoin tajuaa että töihinmeno ei kannata, tai sitten parinsadan euron takia lapset ei näe vanhempiaan kuin pari tuntia illassa, kauheet järjestelyt loma-aikoina jnejne. mä sain työttömänä unelmien työpaikan (vakityö) ja irtisanouduin siitä sen takia että parin sadan euron takia en meidän perheen elämää pilaa.
extramaksu, jonka on 500 euroa/kk, oli taloudellinen tilanne sitten mikä hyvänsä.
palkka on niin pieni ja kulut suuret, mutta kun mies on niin suurituloinen, niin voin "harrastaa" töissä käyntiä.
harvoin tajuaa että töihinmeno ei kannata, tai sitten parinsadan euron takia lapset ei näe vanhempiaan kuin pari tuntia illassa, kauheet järjestelyt loma-aikoina jnejne. mä sain työttömänä unelmien työpaikan (vakityö) ja irtisanouduin siitä sen takia että parin sadan euron takia en meidän perheen elämää pilaa.
extramaksu, jonka on 500 euroa/kk, oli taloudellinen tilanne sitten mikä hyvänsä.
kotihoidontuelle. sitä paitsi päivähoitopaikka kunnalle maksaa paljon enemmän kuin työttömyydestä aiheutuvat kulut tai puhumattakaan kotihoidontuella olevista tulevat kulut ( 300e kotihoidontuella olevalle, päivähoitopaikka maksaa kunnalla 800e )
Millähän tämäkin korotus perustellaan? Miksi lapsilisää ei EDELLEENKÄÄN sidota indeksiin vaikka ilmeisesti päivähoitomaksujen kanssa on näin tehty?