Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päivähoitomaksujen korotukset 1.8.10

Vierailija
08.01.2010 |

Mielestäni aika kova %-korotus, kun maksu nousee 233 eurosta 254 euroon. Ei tosiaan palkat nouse samaa tahtia kuin kulut :(

http://www.stm.fi/sosiaali_ja_terveyspalvelut/asiakasmaksut/lasten_paiv…

T. yhden lapsen yh, jonka bruttotulot juurikin sen noin 3000 euroa, jolla tulee maksaa täysi päivähoitomaksu ja asuminen pk-seudulla (kaksio melkein 700 eur). Kun lisätään bussikortti meni jo tonnin kulut rikki!

Kommentit (99)

Vierailija
1/99 |
20.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme olleet kokoajan työssäkäyvä pariskunta,ehkä keskituloisia, enää ei ole päiväkoti ikäisiälapsia, mutta kun vanhin lapsemme oli päivähoidossa Raisiossa 90 luvu alussa siis 20 vuotta sitten maksoimme hänestä hoitomaksua 1530 mk eli noin 257 Euroa, joka oli siihen aikaan ylin maksuluokka eli ei hoitomaksut ole paljoa nousseet siitä Euroina, Reaalisesti kyllä laskeneet huomattavasti

Vierailija
2/99 |
20.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumme Hollannissa ja taalla maksut ovat paljon korkeammat. 7-vuotias tyttaremme menee 2 kertaa viikossa koulunjalkeiseen hoitoon, yhteensa 6,5 tuntia viikossa. Maksamme tasta jo 140 euroa kuussa.

Lapsilisa taalla on 194,99 euroa/3kk (0-5 v) ja se maksetaan aina jalkikateen. Aitiysloma on taalla vain 16 vkoa ja jos ei ota/saa palkatonta vapaata sen jalkeen on paluu tyoelamaan, jos ei halua jaada kotiaidiksi. Kotiaitina ei saa mitaan, ei edes mitaan korvausta jos haluaisikin vieda lapsen hoitoon vaikka vaan muutamaksi tunniksi viikossa. Jos kerran on paattanyt olla kotona niin yhteiskunta on sita mielta etta sitten hoidetaan lapset kokonaan itse ja jos haluaa vieda hoitoon niin saa maksaa taydet hinnat. Samoin on jos jaa tyottomaksi ja vain perheen isa tienaa, silloinkaan ei saa mitaan paivahoitomaksujen tukia. Tuet ovat muutenkin alhaiset verrattuna Suomeen.

Kun kuulen kavereilta ja tutuilta miten Suomessa on aitiyslomat, maksetaan maksuja ja saadaan korvauksia, niin ei siella ole asiat ollenkaan hullummin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/99 |
20.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

muuhun elintasoon kuin mitä täällä Suomessa?!

Täällä on niin kallista asua että harva kykenisi täysin ilman minkäänlaisia tukia (koskaan missään muodossa) täällä elämään! Suomi on ERITTÄIN kallis maa joka asiassa!!

Vierailija
4/99 |
20.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kävi niin, että päivähoitomaksu laski 10€/kk :D

Vierailija
5/99 |
20.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Markka-aikaan maksoimme lapsen päivähoidosta 1200 markkaa kuukaudessa ylimmässä maksuluokassa. Euroaikana summa on ollut noin 200 euroa jo pitkään, viime vuoden oli 233.

Palkat ovat todellakin nousseet tässä välillä, kaikkien palkat - indeksikorotuksia on ollut ihan suhtellisen normisti kuitenkin.

Prosentuaalisesti maksoimme enemmän lapsen hoidosta 1990-luvulla kun palkkamme olivat 10000 markkaa ja 14000 markkaa ja olimme ylimmässä maksuluokassa. Nyt palkamme ovat 3300 euroa ja 5400 euroa, olemme edelleen ylimmässä maksuluokassa ja maksoimme viime vuonna 233 euroa lapsen päivähoidosta ja tulevana sen 254 euroa. Ts. maksoimme aikoinaan 5% bruttotuloistamme lapsen hoidosta ja kas tätä nykyä maksamme lapsen hoidosta alle 3% bruttotuloistamme.

Minusta nuo tulorajat ovat ihan sanonko minä mistä - olen vakaasti sitä mieltä, että yli 8000 eroa ansaitsevissa talouksissa on varaa maksaa lapsen hoidosta yli 254 euroa. Kornia on, että mekin esim. maksamme autostamme enemmän kuin lapsemme hoidosta. Tosin mies on kanssani täysin eri mieltä :) ja sitä mieltä, että saamme päivähoidosta "edes jotain vastinetta veroillemme" - hän kun maksaa liki minun bruttopalkkani verran veroja per kk.

Meillä siis lapset isoilla ikäeroilla :), vanhimman ja nuorimman ikäero 14 vuotta, joten päivähoidon asikkaina olemme olleet 90-luvulta asti.

Vierailija
6/99 |
20.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tieda mitka Suomen keskipalkat on mut taalla Hollanissa on vuosikeskipalkka 32.500 euroa.

Pari esimerkkia palkoista:

Sihteeri keskimaarin 2.651,00 brutto kk

Kirvesmies keskimaarin 2.821,00 brutto kk

Koulunkayntiavustaja keskimaarin 2.434,00 brutto kk

Fysioterapeutti keskimaarin 4.449,00 brutto kk

Palkoista menee veroja progressiivisesti noin:

0-18.218 euroa vuosi >> 33,45%

18.218-32.738 euroa vuosi >> 41,95%

32.738-54.367 euroa vuosi >> 42,00%

54.367 ja enemman vuosi >> 52%

Naihin saa sitten jotain veroalennuksia, esim. jokainen saa taalla 1.987,00 veronalennusta vuodessa vuosituloista.

Taalla ei ole Kelaa, vaan kaikki sairasvakuutukset on yksityisista firmoista. Itse maksan esim 136 kk ja omavastuu on 250 euroa vuodessa.

En osaa sanoa miten nama systeemit taalla on Suomeen verrattuna, kun asun taalla jo 12 v. Sen tiedan, etta lapsiasioissa on Hollanti paljon Suomea jaljessa. Tama johtuu osittain siita, etta aidit olivat viela 15 vuotta sitten usein kotiaiteja lasten saannin jalkeen. Siksi kaikki poliittiset muutokset seuraa jalkijunassa. Taalla halutaan, etta naiset menisivat viela enemman toihin kun nyt, ja mieluiten kokopaivatyohon, koska elakemaksut ovat nousseet niin paljon ettei niita ole kohta enaa varaa maksaa elakelaisille. Mutta aitiyslomaa ja korvauksia, lastenhoitomaksuja ei muuteta mihinkaan, painvastoin, maksuja korotetaan joka vuosi, ja nyt politiikassa on jopa puhuttu lapsilisien lopettamista ja korvaamista jollain lailla verotuksen kautta. Saa nahda....

Mutta toki taallakin on hyvia puolia, ruoan, vaatteiden, kampaamo-ja kauneuspalveluiden hinnat on taalla alhaisemmat kuin Suomessa.

Vierailija
7/99 |
20.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan se 60%

Kun kahdesta nyt maksettiin täyttä maksua niin eipä omasta palkastani jäänyt vastikkeen ja hoitomaksun jälkeen juur mitään

Vierailija
8/99 |
20.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan keskituloisia, molemmat tienaa noin 2500 e/kk ja maksetaan ylintä maksua. Käteenjäävä palkka on yhteensä noin 3500, mistä vähennetään kahden lapsen hoitomaksu, joten jäljelle jää noin 3100.

Jos toinen meistä hoitaisi lasta kotona, olisivat käteenjäävät tulot noin 1000 euroa vähemmän. Tässä ei ole vielä huomioitu kotonahoidosta aiheutuneita kuluja, kuten ruoka (kolme ateriaa päivässä kahdelle lapselle), sähkö (enemmän aikaa kotona =) enemmän lamppuja päällä, radio, pesukone, uuni yms. kovemmalla käytöllä) ja ajanvietto (kahvilakäynnit, bussiliput tms.)

Eli en ymmärrä, miten taloudellisesti kannattaa jäädä kotiin hoitamaan lapsia. Muita syitä voi tietenkin olla.

Vierailija
9/99 |
23.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

päivähoitomaksu oli 90 luvun laman aikaan jo 1450 markkaa siinä vasta hinta kohillaan.

Vierailija
10/99 |
23.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

alle 2000e/kuussa :(

Kukaan ei huomioi sitä että joudun käyttämään tota palkaa hoitolasten kuluihin kun kulukorvaus ei riitä niinhin kuluihin joita laset aiheuttaa.

Eläminen maksaa minulle kuitenkin ihan samallalailla kun teille vanhemmat.

Kuinka saan maksettua omien lasten kulut ja elämisen ja asusimesen tolla palkallani.

kuinka kehtaatte valittaa päivähoitomaksusta?

hoitohan on teille melkein ilmaista ainakin jos lapsenne on erhepäivähoidossa. minä maksan lapsesi kuluja ei kunta. kyllä suututtaa!

Vierailija
11/99 |
23.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikeasti nyt tuli taas tunne, että keskituloista viedään.

Vierailija
12/99 |
23.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ajattelitte elää eläkeiässä?

Täällä on vielä joku siinä illuusiossa, että meidän sukupolvea edes koskee sellainen käsite kuin "eläkeikä"?

Eheeei kuule.. se taitaa olla kaukainen muisto vain meille nyt pari-/kolmekymppisille.

Vierailija
13/99 |
23.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmaiseksiko teidän lapsia pitäisi hoitaa? Laskekaapas hoidon hinta/päivä

esim. syyskuussa on 22 hoitopäivää:

254:22=11,55€

Saat siis lapsellesi 3 ateriaa ja koulutetun henkilökunnan tuolla summalla. Aika pieni summa sanon minä.

Olisin valmis maksamaan enemmänkin jos kunta voisi taata minulle hoitajien palkkaa nostamalla vielä nykyistä parempaa palvelua esim. sillä, että samat hoitajat pysyisivät koko lapseni päiväkoti "uran" ajan.

Vierailija
14/99 |
23.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei tiedä mitä päivähoito maksaa sitten kun lapsi on eskarissa. Jos tarvii kokopäivähoidon niin on se maksu kuitenkin halvempi kuin 254 eur, muistaakseni 60% tästä eli 152,4 eur.

Outoa vaan että moneen vuoteen ei korotettu päivähoitomaksuja ja vastahan niitä korotettiin 20% ja nyt taas nousee 10%.

Vierailija
15/99 |
23.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin vaan tuntuu väärältä että täällä on pienet palkat ja lisäksi kaikesta maksetaan jotain lisämaksuja ja veroja ja sitten verorahoilla maksettuja asioita laitetaan ihmisten itsensä maksettavaksi. Kuka oikein kuppaa ne rahat... Kreikkalaiset? Me ollaan rikkaanpia kuin koskaan, mutta rahat on kuitenkin loppu...

Taidan olla äänestämättä...

Vierailija
16/99 |
23.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kunnan pitäisikään järjestää mitään ilmaista hoitoa? MInun mielestäni jokaisen pitäisi ihan itse maksaa oman lapsensa päivähoitomaksut ihan itse, eikä maksattaa niitä kenelläkään.

Vierailija
17/99 |
23.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että miksei tästä ole informoitu millään lailla? Ainakaan Espoossa. Onneksi kurkkasin tätä palstaa ettei postilaatikkoon tipahtavasta PK-hoitolaskusta saa slaagia.

Vierailija
18/99 |
23.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä yhteiskunnan pitäisi asettaa maksut ja tuet niin, että työssäkäynti olisi aina järkevää ja enemmän kannattavaa kuin kotona olo. Aivan naurettavat systeemit..

tai ihmisten ymmärtää, että työssäkäynti on ihan meidän jokaisen velvollisuus. Millä oikeudella kukaan voi olettaa, että on jonkun muun velvollisuus maksaa siitä, että saa itse nauttia lasten kanssa kotonaolosta. Menkääpä vaikka jenkkilään katsomaan mikä tilanne siellä on. Äitiysloma on 6 vko ja sen jälkeen teet itse valinnan siitä, palaatko töihin vai maksaako (esim.) mies sinun ja lasten elannon. Se nyt ikävä kyllä on vaan niin, että ei tässä maailmassa kukaan voi vaan tehdä sitä mikä on kivaa. Jokainen kuka lapsia tekee, saisi oppia myös kantamaan sen vastuun, että niistä lapsista ja niiden elannosta vastuussa olet sinä EI valtio, kunta tai kukaan muu. Vaihtoehtonahan on kuitenkin jokaisella olla tekemättä lapsia. Ei valtionelatus ole mikään kansalaisoikeus, se on meillä harvinainen etu. Katsokaa peiliin!!

t. kahden pienen pojan töissäkäyvä äiti

Vierailija
19/99 |
23.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaapa mulle mitä nyt maksaa 3 lapsen hoitoon vienti. Jos siis vien ensi syksynä lapseni hoitoon ja itse menen töihin. Vanhin lapsista menee menee eskariin, keskimmäinen on 3 v ja nuorin 1 v. Hoito olisi kokopäivähoitoa ja tulorajat ylittyvät varmasti, joten täyttä hoitomaksua maksaisin?

Vierailija
20/99 |
06.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

muistaakseni, kyllä se kokopäivätöitä tekevillä ylittyy aina.

Ei tuu 2000€ täytee kokopäivätöissä ja se on vielä ihan kohtuullinen palkka täällä meillä päin, en tie mitä te pääkaupunki seudun ihmiset oikeen valitatte.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän yksi