Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä 3,5-vuotiaan "pitäisi" osata?

Vierailija
08.01.2010 |

Mietin juuri, että mitä 3,5-vuotiaan olisi hyvä jo osata? Lapsi oppi pelien yhteydessä laskemaan sujuvasti n.15-19. On innoissaan. Oisko hyvä tarjota myös kirjaimia tutustuttavaksi? Mitä muita kehittäviä leikkejä kannattaisi ottaa käyttöön? Mikä liikunta olisi hyväksi? Osaako muut tämän ikäiset esim. luistella, hiihtää? Milloin opitaan uimaan?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
08.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ei nyt vielä mikään hengenhätä ole.

Vierailija
2/9 |
08.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

3,5 vuotias oppii omaan tahtiinsa. Ei kannata opettamalla opettaa mitään, vaan tarjota tilaisuuksia ja mahdollisuuksia (hiihtää, luistella, uida) oppia. Kirjaimet ja numerot oppii tuossa iässä ihan itse, jos on oppiakseen. Älä nyt sellaisia ala opettamaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
08.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 2v 8kk osaa kirjaimista suurimman osan ja osaa kertoa esimerkkejä mitkä sanat alkaa esim. E:llä. Mutta on ollut tosi kiinnostunut kirjoista aina, ja jaksaa kuunnella vaikka 10 kirjaa putkeen aivan keskittyneenä. Jos ei ole kiinnostunut kirjaimista, niitä on ihan turha tuon ikäiselle opettaa. Itse opin lukemaan jo neljävuotiaana, mutta veljeni vasta koulussa.

Moni lapseni kanssa samanikäinen taas pysyy hyvin luistimilla pystyssä ja osaa hiihtää, kun taas meidän tyttöä en pistäisi vielä luistimille, on sen verran rauhallisempi liikunnallisesti. Lapsen omien ominaisuuksien mukaan siis oppii sitä mistä on kiinnostunut.

Vierailija
4/9 |
08.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se lapsi oppii asioita paljon ihan opettamattakin. Opettaa ei tarvitse tuon ikäiselle vielä yhtään mitään. Ehtii oppia numerot ja kirjaimet koulussakin. Jos lapsi itse aktiivisesti kiinnostuu noista, niin ei tietysti estellä, mutta opettaa ei tarvitse. Ehtii hyvin myöhemminkin.

Meillä tuon ikäinen kuopus oppi juuri laskemaan 1-10. Ja mun mielestä sekin on tosi hyvä. Mitään ei ole opetettu hänelle eikä isommillekaan ja silti isommat ovat ysin lapsia molemmat koulussa kaikissa aineissa.

Tottakai voi kokeilla luistelemista ja hiihtämistä, mutta ihan normaali pihalla puuhastelukin riittää liikunnaksi ja on hyväksi. Uimaan opitaan yleensä 5-7v, jotkut aikaisemmin, osa myöhemmin.

Vierailija
5/9 |
08.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin pukea ja riisua helpot vaatteeet.Laskea kymmeneen? Puhua selvästi ja leikkiä toisten kanssa. Luistella ja hiihtää ei meidän 3,5 vuotias osaa vielä (opettelee hiihtämistä),luistimia ei edes ole. Piirtää paljon ja leikkaa saksilla taitavasti esim. oman käden kuvan.. oman nimen kirjoittaa oikein joskus. Veden menoa silmiin meidän tyttö pelkää,aika arka vedessä mutta uimaan meillä muut on oppineet eskari-ikäisinä.

Vierailija
6/9 |
08.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tunnistaa joitain kirjaimia, kirjoittaa oman nimen.

On tarkka asioissa että sanotaan oikein.

Muuten on kuin taivaan rannan maalari

Vierailija
7/9 |
08.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Käy itse WC:ssä, mutta tarvitsee apua isomman hädän jälkeen pyyhkimisessä.

-Puhuu selvästi pitkiä lauseita

- keksii omia loruja ja lauluja

-Pukee ja riisuu itse

-Syö itse. Vie omat lautaset tiskikoneeseen ja kattaa pöydän.

- Piirtää, leikkaa, liimaa.

- Tekee 15 palaisia palapelejä

- laskee 10

- ui kellukkeiden avulla, sukeltaa veden alla ja huppää jalat edellä altaanreunalta veteen

- Hiihtää

- luistelee kelkan tukemana

Siis ihan perus lasten leikkejä.

Vierailija
8/9 |
08.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

oppia leikkimään itsekseen ja toisten kanssa. Ja sitten muita sosiaalisia taitoja, esim. vuorottelu, anteeksipyytäminen ja -antaminen, toisten auttaminen jne.

Vierailija
9/9 |
08.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että tuon laskemaan oppimisen myötä vasta havahduin siihen, että lapsihan on jo oikeasti niin iso, että voi oppia kaikenlaisia juttuja. Tähän mennessä on vaan menty ikäänkuin pikkusisaruksen ehdoilla.

Meillä lapsi ei todellakaan osaa kirjoittaa nimeään eikä ole edes opetettu. Ei suostu yrittämään. Piirtäminen on muutenkin pelkkää suttua. Saksilla osaa juuri ja juuri leikata. Tosiaan havahduin siihen, että isommalle pitäisi alkaa tarjota jo erilaisia mahdollisuuksia oppimiseen kuin pikkusisarukselle. Siksi kyselin.

T:ap