Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä mieltä Hanna-Leena Hemmingin blogikirjoituksesta koskien kirkosta eroamisia?

Vierailija
07.01.2010 |

Kommentit (55)

Vierailija
1/55 |
07.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on kylla outoa jos kirkosta erotaan mutta sitten ne haat, hautajaiset yms yms on kuitenkin pakko saada kirkossa. eihan siina ole mitaan jarkea.

t. ateisti

Vierailija
2/55 |
07.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. ateisti joka ei eroa kirkosta mm. tuosta syystä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/55 |
07.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta tuohon hautajaisväitteeseen sen verran, että Suomessa hautausmonopoli on kirkolla ja valtio tukee sitä. Kirkko on itse halunnut säilyttää erityisasemansa hautauksessa. Tämän takia kirkon on haudattava kaikki, mutta saavat taloudellista tukea veronmaksajilta tätä varten, siis kaikilta veronmaksajilta, ei vain kirkon jäseniltä.

Vierailija
4/55 |
07.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ei kuuluta kirkkoon. Minusta niitä ei edes pitäisi millään tavoin saada kirkon piiristä.

t. kirkkoon kuuluva

on kylla outoa jos kirkosta erotaan mutta sitten ne haat, hautajaiset yms yms on kuitenkin pakko saada kirkossa. eihan siina ole mitaan jarkea. t. ateisti

Vierailija
5/55 |
07.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka kirkko hautauksen hoitaisi verovaroin. Sitä varmaan blogin hautausjutulla meinataan. Siis halutaan kristilliset hautajaiset vaikka ei kuuluta kirkkoon...

mutta tuohon hautajaisväitteeseen sen verran, että Suomessa hautausmonopoli on kirkolla ja valtio tukee sitä. Kirkko on itse halunnut säilyttää erityisasemansa hautauksessa. Tämän takia kirkon on haudattava kaikki, mutta saavat taloudellista tukea veronmaksajilta tätä varten, siis kaikilta veronmaksajilta, ei vain kirkon jäseniltä.

Vierailija
6/55 |
07.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

"28.12.2009

Varsin yllättäen nousi oman jouluni yhdeksi laajemmaksi keskustelunaiheeksi kirkosta eroaminen. Aihe tuntui nousevan keskiöön aina uusien ihmisten kanssa. Noin kolmannella kerralla päätin ryhtyä jo syvälliseksi aiheen kanssa ja ryhdyin teoretisoimaan. Huonoin tuloksin.

Ensin luulin kirkosta eroamisen olevan yksinkertaisesti vain muotia. Näin siksi, että varsin monet nuoret – nekin jotka vasta viettivät kesiään rippikoululeirien isosina – mainostavat kirkosta eroamisen helppoutta. Joitain vuosia sitten muotia oli lesboksi heittäytyminen, olisiko siis nyt vuorossa kirkko? Varmaan osittain.

Seuraavaksi selitykseksi kuulin sen, että uskonto (lue: luterilaisuus) ei joka kohdassaan kolahda. Tämä ei kuulemma vaikuta kunkin omaan uskoon, se on eri asia. Hyvä, voin jopa osittain nähdä tämän perustelun. Omilta lapsiltani (muitten tekemiseen en voi vaikuttaa vähääkään) kuitenkin vaadin, että ennen eroamisia pitää olla selkeä vaihtoehto tarjolla. Olkoon ortodoksisuus tai muu, mutta jotain, jos kerran uskon perusteet on kunnossa.

Vaan kun keskusteluissa yleisesti mentiin peremmälle ja selvisi, että häät, lasten kasteet, rippileirit ja hautajaiset haluttiin kirkossa, putosin hetkeksi kärryiltä. Kysyin, että kuka maksaa ne rituaalit, joita nämä kirkosta eronneet haluavat. No, muut tietenkin, koska kaikkihan eivät koskaan eroa. Halutaan taivaspaikka, ilman ponnisteluja.

Siinä sitä oltiin, samassa mikä on vikana laajemminkin yhteiskunnassa tällä hetkellä: halutaan olla vapaamatkustajia. Minä en viitsi maksaa kirkollisveroa – säästän monta tonnia vuodessa. Mutta menen jouluna kirkkoon ja otan muutenkin palvelut vastaan ilolla. Maksakoot muut.

Minä en viitsi auttaa naapurin mummoa, menköön joku muu. Minä en nosta tuota kaatunutta roskista – joku muu. En kolaa näitä lumia, en tee töitä kuin 60 ikävuoteen, en, en, en. Haluan ilmaisen koulutuksen, ilmaisen päivähoidon, ilmaisen terveydenhoidon, äkkiä eläkkeelle, pitkät lomat, lyhyen työajan, toisenkin tutkinnon, rahaa maailman köyhille, hyvän elintason itselle, tahdon, haluan, vaadin, minun täytyy saada.

Revi tästä sitten joulumieltä."

Vierailija
7/55 |
07.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

toimenpiteitä, joita ihmiset ovat tehneet jo kauan ennen kirkon puuttumista asiaan. Kirkko itse halusi monopolisoida nämä uskon asioiksi, joten kantakoon nyt kirkko vaan vastuunsa, jonka itse halusi.

Vierailija
8/55 |
07.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja vieläkin korpeaa, miten paljon kirkko minunkin elämääni tunkeutuu. Jos kirkko ja uskovaiset kanssaihmiseni saisivat päättää, minä en saisi juhlia enää mitään elämän merkkitapahtumia, koska ne ovat kuulemma niin kristillisiä (eikä ole). Ja kuitenkin ne pirut (pardon my french) haluaa minun viimeisen lepopaikkani sijaitsevan: kristillisellä hautausmaalla! Tsiisus!

Vierailija
9/55 |
07.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, johan oli kirjoitus :) Onko todellakin joskus ollut muotia heittäytyä lesboksi? Itse en tunne yhtään ihmistä, joka olisi avoimesta puhunut lesboudestaan. Uskoisin, että asia on vieläkin monille arka.

Entä mikä on Hemmingille selkeä vaihtoehto? Eikö ihminen saa olla "vain" uskonnoton? Tai uskova, joka ei halua kuulua kirkkoyhteisöön?

Vapaamatkustaminen kuulostaa raflaavalta, mutta kuinka moni on todellisuudessa käyttänyt kirkon palveluita enemmän kuin on itse maksanut kirkolle? Luulenpa, että kirkkoon kuulumattomistakin suurin osa on maksanut kirkolle moninkertaisesti käyttämiensä palvelujen hinnan. Entä kuinka moni kirkkoon kuulumaton menee jouluna kirkkoon? Nykyään häät, nimiäiset, prometheus-leiri ja hautajaiset voidaan onneksi järjestää erittäin kauniisti myös ilman uskontoa. Kaikki eivät halua Jumalaa ja papinsanaa juhliin.

Toivoisin, että joku tutkisi kirkosta eronneiden moraalikäsityksiä. En usko, että kirkkoon kuulumattomat ovat itsekkäämpiä tai muuten huonompia ihmisiä kuin muutkaan. Tällaiset tekstit yrittävät leimata ikävästi ihmisiä, jotka haluavat erota kirkosta.

Jokaisella on oikeus kuulua kirkkoon, mutta kenenkään ei tarvitse kuulua.

"Joitain vuosia sitten muotia oli lesboksi heittäytyminen, olisiko siis nyt vuorossa kirkko? Varmaan osittain.

Omilta lapsiltani (muitten tekemiseen en voi vaikuttaa vähääkään) kuitenkin vaadin, että ennen eroamisia pitää olla selkeä vaihtoehto tarjolla. Olkoon ortodoksisuus tai muu, mutta jotain, jos kerran uskon perusteet on kunnossa.

Vaan kun keskusteluissa yleisesti mentiin peremmälle ja selvisi, että häät, lasten kasteet, rippileirit ja hautajaiset haluttiin kirkossa, putosin hetkeksi kärryiltä. Kysyin, että kuka maksaa ne rituaalit, joita nämä kirkosta eronneet haluavat. No, muut tietenkin, koska kaikkihan eivät koskaan eroa. Halutaan taivaspaikka, ilman ponnisteluja.

Siinä sitä oltiin, samassa mikä on vikana laajemminkin yhteiskunnassa tällä hetkellä: halutaan olla vapaamatkustajia. Minä en viitsi maksaa kirkollisveroa – säästän monta tonnia vuodessa. Mutta menen jouluna kirkkoon ja otan muutenkin palvelut vastaan ilolla. Maksakoot muut.

Minä en viitsi auttaa naapurin mummoa, menköön joku muu. Minä en nosta tuota kaatunutta roskista – joku muu. En kolaa näitä lumia, en tee töitä kuin 60 ikävuoteen, en, en, en. Haluan ilmaisen koulutuksen, ilmaisen päivähoidon, ilmaisen terveydenhoidon, äkkiä eläkkeelle, pitkät lomat, lyhyen työajan, toisenkin tutkinnon, rahaa maailman köyhille, hyvän elintason itselle, tahdon, haluan, vaadin, minun täytyy saada.

Revi tästä sitten joulumieltä."

Vierailija
10/55 |
07.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

hänen huomionsa sosiaalipalveluihin. Harvemmin kokoomuspoliitikko huutelee sosiaalipalveluiden yhteisvastuullisen rahoittamisen puolesta!

Hänhän rinnasti kirkollisveron maksulla saatavat kirkon palvelut sekä veroilla kustannetavat sosiaalipalvelut.Ettei sosiaalipalveluita saa ilmaiseksi, kuten ei kirkon palveluksakaan...

Hehhhehhhehhhehhh!!!

Kyllä mua hymyilytti!

Vierailija
11/55 |
07.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimenanto, naimisiinmeno, hautaaminen ovat kaikki toimenpiteitä, joita ihmiset ovat tehneet jo kauan ennen kirkon puuttumista asiaan. Kirkko itse halusi monopolisoida nämä uskon asioiksi, joten kantakoon nyt kirkko vaan vastuunsa, jonka itse halusi.

Vaihtoehtoja on ollut liian vähän tarjolla. Tarjonta on kuitenkin kasvanut, ja ihmiset haluavat yhä useammin "itsensä näköiset ja oloiset" juhlat.

Vierailija
12/55 |
07.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirkkoon kuulumattomat eivät pääse kirkossa naimisiin, saa kastetta tai tule konfirmoiduksi ja harvapa sellaista vaatiikaan itselleen. Jos joku haluaa lapsensa kastettavaksi, liittyköön kirkkoon.

Vierailija
13/55 |
07.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

uskonnotonta, jotka ovat ikänsä maksaneet kirkollisveroa vain siksi, etteivät loukkaisi puolisoaan tai muuta sukulaista. Osa kuuluu kirkkoon vain tavan vuoksi. He eivät todellakaan ole käyttäneet liikaa palveluja, mutta kirkko on saanut vuosien mittaan hyvät rahat.

Luulisin, että tällainen sukulaisten tai tavan vuoksi kirkkoon kuuluminen vähenee. Ihmiset miettivät, mitä kirkko heille itselleen merkitsee. Jos kirkolla ei ole heille merkitystä, ainakaan minun logiikkani mukaan, heidän ei tarvitse kuulua kirkkoon.

Eikä kirkkoon kuulumattomuus ole yhtään sen itsekkäämpää kuin kirkkoon kuuluminenkaan. Kirkkoon kuulutaan siksi, että sieltä saadaan itselle jotain (esim. yhteisön tuki, palvelut). Onhan se ainakin yhtä itsekästä kuin olla kuulumatta kirkkoon. Normaali itsekkyys on toki vain terveellistä :)

Vierailija
14/55 |
07.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirkon palveluja en käyttänyt sinä aikana ollenkaan. Sen 10 vuoden maksuilla kustannan kyllä mahdollisesti kirkon käyttämisen hautajaisissani, jos omaiseni sitä haluavat (minulle on aivan sama siunaako pappi minut vai ei).

Aika yksisilmäistä Hemmingiltä kuvitella että kaikki silti juoksevat kirkon syliin vaikka ovatkin eronneet.

Vierailija
15/55 |
07.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä erosin kirkosta viime vuonna. Onneksi tulin järkiini, ja tajusin lähteä pois siitä tekopyhyyden getosta. Kirkkoon kuuluminen tai kuulumattomuus ei kerro mitään ihmisen uskonasioista. Minä olen varmasti enemmän uskovainen kuin moni kirkkoon vielä kuuluva kaverini. Ja joulukirkko on oikeastaan ainut, jossa käyn kuuntelemassa kauneimmat joululaulut. Tulee siinä konsertille pikkusen hintaa, jos vielä maksaisin verot. herätkää ihmiset, miksi maksaa turhasta!!!

Vierailija
16/55 |
07.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskomaton ämmä noissa ajatuksissaan. Käykää katsomassa sen blogia ja miettikää sitten ketä ensi kerralla äänestätte eduskuntaan. Että on muijalla pokkaa, ei saatana mikä urpo.

Vierailija
17/55 |
07.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonkohan Hanna-Leena Hemming itse auttaa naapurin mummoa?

Vähän outoa tuo kahden tutkinnon paheksunta kun hänen omassakin CV:ssään näyttää olevan useampi tutkinto.

•MBA-tutkinto 2009 (Helsingin Kauppakorkeakoulu)

•Englannin filologian syventävät opinnot 2000 (Helsingin yliopisto)

•Opettajakoulutus 1992 (Suomen liikemiesten kauppaopisto)

•Kasvatustieteen approbatur 1992 (Helsingin yliopisto)

•Filosofian maisteri: germaaninen filologia, englantilainen filologia, taidehistoria 1990 (Tampereen yliopisto)

•Ylioppilas 1981 (Lahden Yhteiskoulu)

Vierailija
18/55 |
07.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä erosin kirkosta viime vuonna. Onneksi tulin järkiini, ja tajusin lähteä pois siitä tekopyhyyden getosta. Kirkkoon kuuluminen tai kuulumattomuus ei kerro mitään ihmisen uskonasioista. Minä olen varmasti enemmän uskovainen kuin moni kirkkoon vielä kuuluva kaverini. Ja joulukirkko on oikeastaan ainut, jossa käyn kuuntelemassa kauneimmat joululaulut. Tulee siinä konsertille pikkusen hintaa, jos vielä maksaisin verot. herätkää ihmiset, miksi maksaa turhasta!!!

Kun siellä ei kukaan ole niitä kauneimpia joululauluja laulattamassa, jos jotkut eivät maksa kirkollisveroja.

Vierailija
19/55 |
07.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

onnistuvat järjestämään erilaisia konsertteja ilman että se rahoitetaan verotuloilla.

Mitenkähän se onnistuu?

Vierailija
20/55 |
07.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

onnistuvat järjestämään erilaisia konsertteja ilman että se rahoitetaan verotuloilla.

Mitenkähän se onnistuu?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan viisi