Uskovaiset, miksi tuomitsette Marja-Sisko Aallon, vaikka Raamattu
ei ota mitään kantaa sukupuolen korjaukseen? Ei siellä sanota "mies älköön luulko olevansa nainen" tai muuta vastaavaa.
Jos kerran haluatte toimia mahdollisimman raamatullisesti, niin eikö silloin pitäisi osata erottaa epäraamatulliset asiat niistä, jotka ovat vain kulttuurillisesti hankalia tai epäsovinnaisia?
Kommentit (121)
Miksi intersukupuolisia ihmisiä syntyy, jos jumala luo vain naisia tai miehiä?
Kertokaa uskovaiset!
vajavaisuuksia/vajavaisuutta. Tai että Jumalalla on monia olomuotoja ominiaisuuksia.
Ensimäinen ihminen ei ollut täydellin, koska hän lankesi hänellä oli heikkous.
Tervetuloa meidän muiden tavisluterilaisten joukkoon!
Minä aionkin liittyä En nyt sinänsä Marja-Siskon puolesta, vaan protestina fundamentalistien joukkopaolle kirkosta. Täytyyhän siellä kirkossa jonkun ylläpitää myös maltillista kristillisyyttä.
En tunne häntä, mutta toivon, että elämänsä muuttuisi paljon seesteisemmäksi tuon leikkauksen vuoksi.
Joskin minun on myönnettävä rajani. Kun asia tuli julkisuuteen, en ensin ymmärtänyt tuomitsijoita, kunnes jysähti: Kyllä olisi minunkin hankala suhtautua, jos yllättäen esim esimieheni, työparini tai sukulaiseni ilmoittaisi muuttavansa sukupuoltaan. Tuntisin ehkä menettäväni sen henkilön, jonka tunnen. Esim jos jompikumpi vanhemmistani ilmoittaisi asian, olisi se varmasti suuri järkytys aluksi.
joilla on kaksi sukupuolielintä, kuinka ongelmaan tulisi suhtautua?
Vaikkapa tämän Aallon tapauksen valossa?
ovat niin polarisoituneita ja vastakkainasetteluun pyrkivää, ettei näihin viitsi edes useimmiten vastata, on sitten uskovainen tai ei.
Määrittele nyt ensin "uskovainen", kun siitäkin tuppaa ihmisillä olemaan monen sortin kriteerejä! Katsotaan sitten sitä intersseksuaalisuutta.
Koska kukaan ei vastaa interseksuaalisuuskysymykseen, vedän sen johtopäätöksen, ettei uskovaisilla ole siihen vastausta. Miten te nyt sillä lailla?
vain ihmisen sielulla, hengellä ja sydämellä on väliä.
Sillä, jos he valitsevat samaa sukupuolta olevan kumppanin, ei ole mitään väliä. Rakkaudella on väliä.
Olen myös kertonut, että ihmistä ei tule arvioida ulkokuoren kautta. Eli sen kautta minkä muotoinen hän on.
Sisäisestä maailmasta olen sanonut, että ihmisten omaa totuutta tulee kunnioittaa totena. Me emme voi tietää.
Sillä tärkeintä on rakkaus.
Eivät kuvat, tai ismit.
Tiukat normit.....:(
En tunne häntä, mutta toivon, että elämänsä muuttuisi paljon seesteisemmäksi tuon leikkauksen vuoksi.
Joskin minun on myönnettävä rajani. Kun asia tuli julkisuuteen, en ensin ymmärtänyt tuomitsijoita, kunnes jysähti: Kyllä olisi minunkin hankala suhtautua, jos yllättäen esim esimieheni, työparini tai sukulaiseni ilmoittaisi muuttavansa sukupuoltaan. Tuntisin ehkä menettäväni sen henkilön, jonka tunnen. Esim jos jompikumpi vanhemmistani ilmoittaisi asian, olisi se varmasti suuri järkytys aluksi.
sukupuolenvaihtoleikkaukseen? Itse tunnen vanhemman henkilön, joka aikoinaan leikattiin lapsena näkyvämpään sukupuoleen kuuluvaksi ja poistettiin toisen sukupuolen merkit, niin sitten puberteetissa ehdottomasti huomasi olleensa sitä toista sukupuolta, mihin ei ollut leikattu eikä kasvatettu. Tätä en haluaisi lapselleni ja juuri siksi toimisin varovaisesti peruuttamattomien asioiden vuoksi.
Ja minä en todellakaan ole sanonut, että Jumala loi vain miehen ja naisen, eikä intersukupuolisia ollenkaan. Että tästä asiasta kannattaa väitellä jonkun toisen kanssa.
Uimahallissa olisi varmaan aika raskasta...ja jumppatuntien jälkeisessä suihkussa
Olennaista on varmaan se, että miksi intersukupuolisia syntyy, jos jumala loi vain miehen ja naisen?
jos olisi pakko määritellä, niin varmaankin määrittelisin sitten sen tiedon perusteella, mitä on annettu. Jotakin ehkä siltä väliltä. Sen tiedän, että Jumala on luonut ihmiseksi ja omaksikuvakseen.
Jos minulle syntyisi interseksuaalinen lapsi, yrittäisin varmaankin myös pitää lasta sen sukupuolen edustajana, johon hän itse kokisi kuuluvansa enemmän. Tuskin mitään leikkauksia antaisin suorittaa ainakaan ennen puberteettia, silloinhan voi moni asia muuttua. Näin ymmärtääkseni tällä hetkellä lääketiede suosittelee, odottamaan sitä puberteettia. Jos hoitokäytännöt ja suositukset muuttuisivat, niin sitten pitäisi miettiä omaa kantaa uudelleen.
Ymmärrän kyllä muutenkin, että sukupuolessa on ainakin kolme osa-aluetta, fyysinen, psyykkinen ja vielä kulttuurinen puoli. Itse olisin varmaankin vaikkapa Venäjällä aika miesmäinen ilmestys kulttuurin raameissa.
Uskis, kirkon lapsityössä oleva
onko interseksuaali mies vai nainen? Kummaksi Jumala on luonut hänet? Jos teille syntyisi interseksuaalinen lapsi, kumpana häntä pitäisitte ja leikkaisitteko hänet jompaan kumpaan sukupuoleen?
Olis minulle ainakin shokki, jos puoliso tai äiti kertoisi vaihtavansa sukupuoltaan.
vain ihmisen sielulla, hengellä ja sydämellä on väliä.
Sillä, jos he valitsevat samaa sukupuolta olevan kumppanin, ei ole mitään väliä. Rakkaudella on väliä.
Olen myös kertonut, että ihmistä ei tule arvioida ulkokuoren kautta. Eli sen kautta minkä muotoinen hän on.
Sisäisestä maailmasta olen sanonut, että ihmisten omaa totuutta tulee kunnioittaa totena. Me emme voi tietää.
Sillä tärkeintä on rakkaus.
Eivät kuvat, tai ismit.
Tiukat normit.....:(
tämä uskova ihminen uskoo armoon. Hän elää armossa, ei tarvitse murehtia sitä, miten muut uskovat tuomitsevat.
Hän on kapinallinen Jeesuksen tavoin, rikkoo raja-aitoja. Kansa kohisee ja syntyy farisealaisuutta.
Toivon että tämä ihminen on vahva ja julkisesti saarnaa saarnastuolista. Siinäpä olisi opittavaa itsekullekkin. Jumala loi hänet miheksi että naiseksi omaksi kuvakseen, Jumalassa on maskuliinen että feminiiminen puoli.
Kyllähän tuo sukupuoli aika selkeästi tulee läpi jo tuossa 4-5 vuotiaana.
Ja toiseen vastaukseen: Konkreettisiin ja ulkokohtaisiin sääntöihin perustuva uskonnollinen tulkinta, ei ole kovinkaan rakkaudellista. Väittäisin sen perustuvan indoktrinoituihin normeihin.
En tarkoita, ettenkö ymmärtäisi sen merkitystä, mutta erilaisiin elämänmuotoihin kohdistuvat yksiulotteiset tulkinnat ovat osoittautuneet historiassakin monesti kovin vahingollisiksi..:((
tämä uskova ihminen uskoo armoon. Hän elää armossa, ei tarvitse murehtia sitä, miten muut uskovat tuomitsevat.
Kiitos kauniista ja viisaasta viestistäsi:)Toit mulle hyvän mielen.
Hän on kapinallinen Jeesuksen tavoin, rikkoo raja-aitoja. Kansa kohisee ja syntyy farisealaisuutta.
Toivon että tämä ihminen on vahva ja julkisesti saarnaa saarnastuolista. Siinäpä olisi opittavaa itsekullekkin. Jumala loi hänet miheksi että naiseksi omaksi kuvakseen, Jumalassa on maskuliinen että feminiiminen puoli.
"Ketään, jonka kivekset on murskattu tai jonka elin on leikattu, ei saa lukea Herran kansaan kuuluvaksi."
MItäs muuta kaikkea siellä Mooseksen kirjassa
kielletään tekemästä? Ruvetaanko listaamaan oikein urakalla? Sitten kelkka kääntyykin ennätysajassa että niiiiiiin tarkalleen ottaenhan Raamattu onkin ihmisten kirjoittama ja oikeastaan Vanhaa Testamenttia ei enää edes lasketa, vanha liitto blaa blaa Jeesus blaa blaa Uusi Testamentti blaa blaa.
Kun otetaan Vanhasta testamentista otteita (kivitä ihminen jos on tehnyt teon x), niin sanotaan että Jeesus teki uuden liiton eikä nämä lait enää ole voimassa. Mutta kuitenkin sitten osa onkin... :) EI voi muuta kuin nauraa.
Erittäin selventävä filmi, mistä uskonnot tulevat ja miksi niitä halutaan ylläpitää.
www.zeitgeistmovie.com
Mä olen kyllä ns. uskovainen mutta en tuomitse Marja-siskon toimia. Tsemiä vaan hänelle, hienoa että uskaltaa rohkeasti olla oma itsensä vänkyröistä huolimatta! Meitä on monta muutakin, jotka ovat samaa mieltä ja heittävät ihan mielellään nämä fundamentalistit ulos kirkosta!
stereotypiallaan. Olen uskovainen, enkä tosiaankaan tuomitse Marja-Sisko Aaltoa.
Eikö raamatussakin sanota, ettei ketään saa tuomita, vaan jumala hoitaa sen puolen??
Usein kuitenkin uskovaiset ovat niitä, jotka tuomitsevat ensimmäisenä ja voimakkaimmin kaikenlaisia ihmisitä milloin mistäkin syystä.
Tätä mä en voi ymmärtää! Eikö uskovaisten pitäisi olla suvaitsevaisia ja ymmärtää ja antaa anteeksi ihmisten väärät teot, ja ymmärtää kaikenlaista erilaisuutta.
Marja-Sisko haluaa olla nainen, ei vaikkapa sika tai lehmä. Missä ongelma?
Uimahallissa olisi varmaan aika raskasta...ja jumppatuntien jälkeisessä suihkussa
Olennaista on varmaan se, että miksi intersukupuolisia syntyy, jos jumala loi vain miehen ja naisen?