Huvittaa tuo pakkasessa ulkoilu-keskustelu.
Viime helmikuussa oltiin Rukalla viikko. Joka ainoa aamu mittari näytti -27c. Päivällä laski hieman, mutta n-20c silti oli.
Ja mäet sekä hissit mustanaan väkeä, vauvasta vaariin.
Sama homma muillakin hiihtokeskuksilla.
Ja väitän, että nyt joulun- ja uudenvuoden aikaan on ollut sama juttu.
Suomessa menis konkurssiin jokainen hiihtokeskus, jos ihmiset ei voisi ulkoilla pakkasella.
Kommentit (241)
Haluan nähdä sen mamman, joka pistää itsensä pihalle nukkumaan, kun pakkasta on -25 ja yli. Vaikka vuoraisi kuinka vaunuja/telttaa.
Meillä isommat lapset ulkoilee säällä kuin säällä. Tosin tänään, kun mittarissa on -34, kävelivät vain koulumatkat ja ulkoilivat välitunnilla hetken pihalla. Normaali ulkoilu jätettiin väliin ja odotellaan lauhempia kelejä.
Vauvaa ja isompia vauvoina en ole koskaan nukuttanut vaunuissa ulkona, jos pakkasta on ollut -10 joustaen tuulen ja viiman mukaan asteen pari suuntaan jos toiseen. Niilläkin keleillä on saatu posket pakkasenpuremiksi, suojauksesta huolimatta. Eivät koskaan osanneet nukkua sisällä ja pakkaspäivät olivat tuskaa, kun unet olivat puoli tuntia-tunti korkeintaan.
Isommat lapset osaavat sanoa, jos on kylmä, he liikkuvat ja ovat aktiivisia. Pakkasilla olen jättänyt vauvan sisälle itkuhälyyttimen kanssa ja seisonut itse pihalla isompien kanssa. Mutta kaipa se minusta hysteerisen tekee. :D
Kyllä mä sain neuvolasta ohjeistuksia kaikenlaisiin asioihin, myös näihin säätilajuttuihin.
Huomas varmaan terkka et mulla palaa valot ylimmässä kerroksessa.
Kyllä mä sain neuvolasta ohjeistuksia kaikenlaisiin asioihin, myös näihin säätilajuttuihin.
vähän joka kerroksessa ja arveli ettei maksa vaivaa yrittää sivistää sua.
Kun fakta on se, että sekä neuvolat että sairaanhoitopiirit sanovat, että
- kun ulkona on pakkasta enemmän kuin -10 niin alle 6 kk vauvaa ei nukuteta ulos.
Toki joku -11---14 nyt vielä menettelee, mutta en ymmärrä niitä, jotka nukuttavat jopa -30 asteessa. Kun ei ole mikään pakko.
Tuskin se ilma vaunuissa ulkona on sen raittiimpaa kuin sisälläkään, kun vaunujen suu on tukittu ja vaunut peitelty vällyjen alle. Miksi ihmeessä pitää nähdä kaikki se vaiva niinä muutamana päivänä vuodessa kun kovia pakkasia on?
i] Kun sen hengitysilman saa lämpimämmäksi juuri sillä, että suojaa ne vaunut...Mutta on hyvä, että on pakkasraja, kaikki eivät tajua miten pitää toimia.
niin kai sinne rinteeseen on raahauduttava vaikka sataisi pikku-ukkoja. Ei silti ainakaan kasvoissa kivalta tunnu!
Maksettu kortti taskussa, pitihän sitä käydä kokeilemassa. Taisin nähdä kaksi ihmistä itseni lisäksi. Ei järjen hiventä mutta sädekehä loistaa seuraavat 10 vuotta.
Miksi ihmeessä pitää nähdä kaikki se vaiva niinä muutamana päivänä vuodessa kun kovia pakkasia on?
voi tulla kirjoittamaan av:lle että voi kuulkaa, kyllä meillä tehdään näin.
omassa hölmöydessään. Pakkasraja on -10, sillä sipuli. Ei ymmärretä siinä omassa yksinkertaisuudessaan, että vaunuissa hengitysilma on plussa puolella vaikka ulkopuolella paukkuisi se -20 astetta. Mutta kuten tuttu lastenlääkäri sanoi, nykyäidit tarvitsevat kaikki säännöt ja tarkat ohjeet, muuten ovat pulassa =)
Ja itse olen nähnyt useammankin vauvan pulkassa, tässäkin ketjussa on jopa kommentoitu erästä tapausta (lapissa sattunutta). Ehkä olisi hyvä tiedostaa, että vaikka itse ei lykkäisi vauvaa pulkkaan niin aina löytyy niitä, jotka niin tekevät - siksi nämä rautalankasäännöt ovat olemassa =)
Olen tunnollisesti käynyt neuvolat kyllä. Mutta ei siellä mainittu mitään ettei vauvaa saisi nukuttaa ulkona alle kymmenen asteen pakkasessa. Enkä osannut ajatella asiaa ollenkaan.
T.HUONO äiti 209.
on nukkunut järjettömässä pakkasessa ulkona, autotallissa, grillikatoksessa ja vaikka missä. Ja jos mamma itse joutuisi nukkumaan vastaavassa paikassa (kuka oikeasti HALUAA nukkua pölyisessä, haisevassa autotallissa???), niin itku pääsisi. Mutta vauvat pitää laittaa kokemaan kaikkea extremeä, että voi sitten itse kiillottaa sädekehäänsä.
pakkasta oli 28 astetta ja oli paljon pirteempi kun heräsi 3 tunnin uniltaan.
yölläkin nukkuu paljon paremmin kun nukkuu päivät ulkona.
tää joka täällä jatkuvasti vinoilee suosituksista ja rajasta joka on tullut jo selväksi että se on 10 niin kannattaa mennä ihan oikeesti viikon aikana ulos hyvin puettuna niin huomaat ettet käy noin pahati kierroksilla.tänään oltiin muutkin ulkona vaikka pakkasta 28 astetta ja lumitöitä tehtiin ja 2v,4v,6v ja 8v ulkoilivat samalla.kertaakaan eivät valittaneet kylmästä kun oli kunnolla päällä.sisälle kun mentiin oli jalat ja sormet lämpimät.samoin vauvan vaunuissa lämpötila oli koko ajan +3 astetta.
mut jokain taplaa tyylillään.meillä hyppis pennut seinille jos eivät pääsis ulos.
olen ollut Lapissa viikon talvivaelluksella, kun pakkasta on ollut alimmillaan -37 astetta, ja oikein hyvin on pärjännyt!
Tosin en silti nukuta lasta ulkona, jos lämpötila alkaa olemaan kahdenkymmenen alemmalla puolella.
Koululaisten kanssa kuitenkin ulkoilemme melkein säässä kuin säässä, ja voi kauhistus, edelleen harrastamme myös talviretkeilyä!
Niin, virallinen pakkasraja on se -10 astetta..... mutta kuinka moni ulkona vauvaa nukuttava haluaa taistella sisäpäikkärien kanssa jos pakkanen on vaikka -17 astetta? Neuvolan tätikin sanoi että virallinen raja on tuo, mutta kyllä hänkin nukutti vauvaansa -15 asteessa eikä mitään ongelmia ollut.
On jokaisen vanhemman vastuulla ettei oma vauva palele, ei tule poskipaleltumia eikä hengitä liian kylmää ilmaa ulkona! Vauvan pukeminen ja suojaaminen ulos on taitolaji, eli jos ei ole ihan varma onko ulkona liian kylää tai tuulista suojauksen määrään verrattuna, niin parempi pysyä sisällä!! Nykyajan kaupunki-ihmiset eivät välttämättä aina osaa pukeutua itsekään kunnon pakkasiin koska kaupungissa ei ole pakko viettää aikaa ulkona. Silloin voi olla liian vaikeaa suojata vauvaakaan pakkaselta.
olisin kysellyt, kerta se ulkona nukuttaminen on niin kauhean vaarallista pakkasella ja ne rajat on niin joku syyhän sille on. Mutta mikä se syy on? Jos vaunujen sisälämpötila on kuitenkin aika paljon lämpimämpää kun ulkona niin mikä se vaara on siinä? Mitenhän paljon vauvoja on suomessa sitten vaunuihin pakkasella kuollut tai jotenkin vioittunut??
Niin, tuli mielen, että kyllä pakkasessa voi olla vaaransakin. Mieheni sai rasitusastman 17-vuotiaana pyöräillesään talvella, siis pitkiä aikoja metsäreiteillä... Nyt 35-vuotiaana siitä on tullut ihan oikea astma, lääkkeillä kylläkin pysyy kurissa.
Eli kova urheilu pakkassäässä ei ole välttämättä hyvä juttu!
jotka eivät pysty/osaa/rohkene/viitsi itse ajatella ja päätellä tekemisiään.
Meidän neuvolan th erikseen vielä antoi ohjeita että mittaa lämpötila vaunun sisältä. Käy välillä kokeilemassa onko vauvalla kylmä:posket, niskasta tuntee hyvin, kädet jne ja jos tuntuu viileälta, sitten heti sisälle. Ei parissa kymmenessä asteessa tullut toistaiseksi vielä parvekkeella sellaista tilannetta.
(vauvan nukkumisen vaunuissa), mutta jotkut ovat kertoneet nukuttaneet -32 pakkasessa vauvaa. Idiotismia.
muutamalla pakkasasteella ulkoilua. Et taida asua rannikolla...
Meillä ainut joka ulkoilua rajoittaa on kovaan yli -25c pakkaseen liittyvä kova viima... silloin ei ole kiva ulkoilla!