Huvittaa tuo pakkasessa ulkoilu-keskustelu.
Viime helmikuussa oltiin Rukalla viikko. Joka ainoa aamu mittari näytti -27c. Päivällä laski hieman, mutta n-20c silti oli.
Ja mäet sekä hissit mustanaan väkeä, vauvasta vaariin.
Sama homma muillakin hiihtokeskuksilla.
Ja väitän, että nyt joulun- ja uudenvuoden aikaan on ollut sama juttu.
Suomessa menis konkurssiin jokainen hiihtokeskus, jos ihmiset ei voisi ulkoilla pakkasella.
Kommentit (241)
hyvä ihminen tuo teksti(146)
Kyse on siitä, että jos ulkona on -10 tai enemmän, vauvaa suositellaan nukutettavaksi sisällä.
Jokainen voi tehdä kuinka haluaa, mutta tuo pakkasraja -10 on ihan yleinen Suomessa. Ja ohjeistus neuvolasta.
nää vilukissat ilmeisesti kulkevat minihameet päällä ja mikäs ihme ja kumma on jos on kylmä.kunnon varusteet mittari lukeman mukaan pärjää vallan mainiosti.
vauvojen pakkasraja tarkoittaa sitä, ettei vauvaa laiteta pulkkaan, selkäreppuun tms. Vaunuissa nukuttaminen on aivan eri asia (kysäisepä neuvolasta jos et usko).
Meillä vauva (1kk ja siitä eteenpäin) nukkui vaunuissa -25 pakkasilla. Vaunut olivat sisätiloissa, pohjalla paksu lampaantalja (ulottui reunoille), sen jälkeen makuupussi. Vauvalla päällä silkkiä, villaa ja toppaa. Makuupussin päällä villapeite. Vaunujen suojapeite + sadesuoja. Harso osittain aukon edessä.
-25 pakkasella vaunujen sisälämpötila vauvan pään vieressä oli +2 astetta. Peittojen alla vielä enemmän.
Vauvaa ei tietenkään koskaan otettu ulos vaunuista ulkona vaan vaunut eteiseen ja sitten purku.
Nukkui muuten makeasti todella pitkiä päiväunia. Ja ihan terve koululainen siitä kasvoi.Ulkona nukuttaminen kovilla pakkasilla on ihan ok jos toimii oikein.
tuo pakkasraja -10, joissakin lukenut -15. Mutta yleensä -10. Kun ulkona ollut nuo asteet, vauva nukutettu sisälle.
Ulkoilu on hyväksi totta kai, mutta en ymmärrä niitä, jotka eivät vauvan suhteen noudata noita pakkasrajoja.
edelleen tuo ohjeistus on ettei vauvaa laiteta pulkkaan tai muuhunkaan jossa saa vetoa.
no ole sinä sisällä meistä huomenna moni lähtee ulkoilemaan kirpakkaan pakkas säähän.
nyt nukkumaan:)
hyvä ihminen tuo teksti(146)
Kyse on siitä, että jos ulkona on -10 tai enemmän, vauvaa suositellaan nukutettavaksi sisällä.
Jokainen voi tehdä kuinka haluaa, mutta tuo pakkasraja -10 on ihan yleinen Suomessa. Ja ohjeistus neuvolasta.
pakkasraja vauva.
On se ihme, kun täytyy tällaisesta väitellä.
tarkoitan että jos suomessa tulee sota tää yks kattoo mittaria ettei voi lähtee evakkoon kun on pakkasta 30 mittarissa.
no mikäs siinä sen jälkeen kutsuukaan?
sota-aikoina ei paljon mittaria katottu et nyt on pakkasta 30 ei jaksa lähtee puolustamaan suomea...
jokaisessa luki, että jos pakkasta mittarissa on -10 tai enemmän, VAUVA nukutetaan sisälle.
On täällä melkoisia tampioita.
Ulkoilu on kivaa talvellakin, mutta älkää laittako niitä vauvoja nukkumaan koviin pakkasiin vaunuihin.
kunnolla vaatetta päälle suojaisat vaunut niin kyllä ulkona pärjää. olis sitten raja mikä tahansa.mun lapset on nukkuneet kaikki ulkona vaikka pakkasta on ollut 20 astetta.eivät ole siintä kärsineet.vaatetta pitää olla vaan tarpeeksi.omistatkohan sinä edes vaatetta?oletko koskaan käynyt ulkona kun on ollut pakkasta.oikein puettuna siellä ei tule kylmä.
jokaisessa luki, että jos pakkasta mittarissa on -10 tai enemmän, VAUVA nukutetaan sisälle.
On täällä melkoisia tampioita.
Ulkoilu on kivaa talvellakin, mutta älkää laittako niitä vauvoja nukkumaan koviin pakkasiin vaunuihin.
suositukset on suosituksia mutta järjen käyttö sallittua.vaatetta päälle ja ulos.kesälläkin sitä otetaan vaatetta pois kun tulee kuuma.talvella toisinpäin.
pakkasraja vauva.
On se ihme, kun täytyy tällaisesta väitellä.
ohjeistuksia(neuvolat, sairaanhoitopiirit) siinä mielessä, että en vie vauvaa ulos yli 10 asteen pakkasessa nukkumaan ulos vaunuihin, koska niin suositellaan, että jos ulkona on yli -10, vauva nukutetaan sisällä. Ymmärrän vielä -15, mutta en enää siitä ylöspäin.
Uskon nimittäin, että terveydenhoitohenkilökunta(lääkäri,th,sh) tietää asiasta hieman enemmän kuin av-mamma.
otetaan huonot vitsit käyttöön. No, jos sinua naurattaa, minusta vitsisi ovat aika huonoja. Etenkin, kun puhe on ollut vauvan ulkoilusta.
Faktatieto on kuitenkin puolellani asiassa, se sinua ilmeisesti kiukuttaa.
edelleen tuo ohjeistus on ettei vauvaa laiteta pulkkaan tai muuhunkaan jossa saa vetoa.
Ei taida olla sunkaan vintillä matot ihan suorassa...
lähde tänään kouluun kun pakkasta on -31 astetta.
Itse olen jo soittanut työnantajalle, että en lähde kävelemään bussipykäkille. Meillä saa olla omalla ilmoituksella 3 päivää pois ja sanoin, että minulla on kuumetta.
Ja joku vouhkasi, että kaikilla on 2 autoa ja pystyy kulkemaan pakkasella. Juuri siksi nyt onkin ilmasto muuttunut ja näin pakkanen kun kaikki on ajaneet NIILLÄ KAHDELLA SAATANAN AUTOLLAAN ja saastuttaneet ilman.
Meillä pysytään sisällä nämä pakkaset, enkä vaaranna koululaisten henkeä.
siksi ohjeistuksen täytyy olla niin selkeää, ettei kukaan lähde kiikuttamaan sitä vauvaa pulkassa, sylissä jne kovilla pakkasilla.
Vaunuissa nukuttaminen hyvin suojattuna ok (kysykääpä vaikka lastenlääkäriltä), mutta sitäkään ei voi laittaa poikkeamana ohjeisiin kun käsite "hyvin suojattu" on hyvin subjektiivinen.
Meillä vauvat ovat nukkuneet kuukauden ikäisestä lähtien ulkona, myös kovalla pakkasella. Tuttavapiirissä paljon lääkäreitä, joiden mukaan ok jos vanhempi tajuaa suojata vaunut kunnolla ja pukea lapsen asianmukaisesti. Samaa mieltä oli myös lastenlääkärimme sekä neuvolantätimme. Neuvolantäti muuten sanoi, ettei tätä ohjetta (voi nukuttaa kovillakin pakkasilla ulkona) voi antaa kaikille kun osa vanhemmista ei ymmärrä, miten suojata vaunut ja vauva.
pakkasraja -15 ja kouluissa myös.
Syy: paleltumavammojen ehkäisy ja etteivät keuhkot kuormitu.
Vaatetuksen kanssa sillä ei sinänsä ole mitään tekemistä siinä suhteessa, että varavaatteita löytyy kyllä päiväkodilta aina, jos lapsella ei tarpeeksi vaatetta ole.
Pakkasrajata perustuvat terveyteen.
-25 on meillä rajana, että oppilaat voivat halutessaan jäädä välitunnilla sisälle.
lähde tänään kouluun kun pakkasta on -31 astetta.
Itse olen jo soittanut työnantajalle, että en lähde kävelemään bussipykäkille. Meillä saa olla omalla ilmoituksella 3 päivää pois ja sanoin, että minulla on kuumetta.Ja joku vouhkasi, että kaikilla on 2 autoa ja pystyy kulkemaan pakkasella. Juuri siksi nyt onkin ilmasto muuttunut ja näin pakkanen kun kaikki on ajaneet NIILLÄ KAHDELLA SAATANAN AUTOLLAAN ja saastuttaneet ilman.
Meillä pysytään sisällä nämä pakkaset, enkä vaaranna koululaisten henkeä.
koulu- ja työpäivät melko vähäisiksi jos tuollainen olisi tapana. Taisi olla aikoinaan pakkasennätys-talvena kun lasten ei tarvinnut mennä kouluun, pakkasta oli päälle -40 tuolloin. Myös aikaisemmin omana kouluaikana -40 asteen pakkasella oltiin menossa kouluun, mutta ei päästy kun bussi jäätyi välille. Tienlaidassa siltikin porukka odotti. Eihän se ole kuin pukeutumiskysymys.
ja etelämmässä kanssa välillä. Itse olen ollut laskettelemassa kun pakkasta oli 33 eli taivaspaikka on nyt ansaittu. Ei se kivaa ollut mutta kärsimyksen määrästähän tässä nyt kilpaillaan.
Meillä ulkoillaan kylmässä niin kauan kun kaikilla on kivaa. Jos lapsi sanoo että naamaan sattuu niin sitten mennään sisälle vaikka natsiäiti haluaisi kuinka karaista lastaan. Kerran olen palelluttanut lapsen posken ja juu, oli naamassa niin paljon vällyjä kun siihen vaan pystyy asettelemaan niin että pystyy vielä näkemään ja hengittämään. Opin kerrasta että järkeäkin saa käyttää ja toivon todella että kukaan ei ole ulkoiluvimmassaan yhtä hullu kuin minä tuolloin.
Meillä oli kotona pakkasraja aikoinaan -20 eli sitten lapset vietiin autolla kouluun muutaman kilometrin matka. Vanhemmat ymmärsivät jo silloin katkaista tuon ikiaikaisen kiusaamisen kierteen.
ja etelämmässä kanssa välillä. Itse olen ollut laskettelemassa kun pakkasta oli 33 eli taivaspaikka on nyt ansaittu. Ei se kivaa ollut mutta kärsimyksen määrästähän tässä nyt kilpaillaan.
Meillä ulkoillaan kylmässä niin kauan kun kaikilla on kivaa. Jos lapsi sanoo että naamaan sattuu niin sitten mennään sisälle vaikka natsiäiti haluaisi kuinka karaista lastaan. Kerran olen palelluttanut lapsen posken ja juu, oli naamassa niin paljon vällyjä kun siihen vaan pystyy asettelemaan niin että pystyy vielä näkemään ja hengittämään. Opin kerrasta että järkeäkin saa käyttää ja toivon todella että kukaan ei ole ulkoiluvimmassaan yhtä hullu kuin minä tuolloin.
Meillä oli kotona pakkasraja aikoinaan -20 eli sitten lapset vietiin autolla kouluun muutaman kilometrin matka. Vanhemmat ymmärsivät jo silloin katkaista tuon ikiaikaisen kiusaamisen kierteen.
Meillä koulumatka oli 45km, joten bussilla oli mentävä, ei siinä vanhemmat pystyneet lapsia kuskailemaan.
vauva vaunuineen kärrättiin sitten sinne ulos.