Miten kauan annat kouluikäisesi ulkoilla 15-20 asteen pakkasessa?
Kommentit (84)
..ja me ollaan ulkoiltu jopa -22. Jos ei tuule, ei tuo ole sen kummoisempi kuin -10 ja viima. Maalaisjärkeä käytetään. Eikä se ulkoilu välttämättä tarkoita kahden tunnin rupeamaan, vaan joskus ollaan vain 15 min.
tuo on aivan liian kylmää ulkoiluun.
mutta myös järkevä ja vastuuntuntoinen. Siksipä en kovaan pakkaseen lastani vie. Jo työni puolesta näen paleltumia. Ja olen aika pohjoisesta, ja täällä on kouluissa -15, päiväkodeissa -15 myöskin. -20 vielä ok, jos kyseessä kouluikäinen, mutta esim. 3-vuotiaalle on liikaa, kun mennään -20 ja siitä edespäin.
Th
on pakkasraja -10. Eikä -20 niinkuin jotkut jääräpäät luulevat. Tuo on VIRALLINEN suositus, jos ulkona on enemmän kuin -10, ei vauvaa ulos!
mutta myös järkevä ja vastuuntuntoinen. Siksipä en kovaan pakkaseen lastani vie. Jo työni puolesta näen paleltumia. Ja olen aika pohjoisesta, ja täällä on kouluissa -15, päiväkodeissa -15 myöskin. -20 vielä ok, jos kyseessä kouluikäinen, mutta esim. 3-vuotiaalle on liikaa, kun mennään -20 ja siitä edespäin.
Th
Se pakkasrajahan on -15 astetta ja meiät laitettii koulus välkäl jossai -18 asteen pakkases. Ja se tuntuu hiukan epäreilult koska kaikki opettajat saa juoda openhuonees kuumaa kahvii ja syödä pullaa. Mua ja muita meiän luokkalaisii ärsyttää se! >: Tai ainaki tyttöi ku ei niit poikii paljon kiinnosta. Ei tarvi kommata(=kommentoida) mut tuli mieleen ni sanoin vaa.
T:Jonna
en ole voinut sitä ennen kirjoittaa, koska olen melkein vastavalmistunut. Täällä on monen muutakin th:ta, sh:ta, lääkäriä, poliisia jne. Aika vainoharhaista meininkiä sinulla...
Itsekin nähnyt monen monta kertaa monta sh ja/tai th vastaamassa.
Oli pulkkamäessä jäädyttänyt aivonsa, kuoli sitten kun aivot suli. Että ei ne lapset aina tajua, milloin on aika tulla sisään.
"Penikkana meillä ei ollut 70-luvulla edes mitään toppapukuja. Farkut ja lyhyt takki ja lapaset ja pipo. Mäkeä laskettiin pakkasillakin ja välillä oli kädet ja jalat niin jäässä, että sattui, mutta kun ei malttanut tulla sisään.
Pellolla laskettiin suksilla mäkeä tai apulantasäkeillä ja pakkanen paukkui."
No et voi väittää itsekään että tuossa mitään järkeä olisi.
niin tässä hänelle faktaa.
Vauvan pakkasraja on -10. Ko. teksti otettu nettineuvosta, vastaajana sairaanhoitaja.
Pakkasraja pienen vauvan ulkoilulle on -10 astetta. Lämpötilan lisäksi kannattaa vaunut suojata tuulelta ja tuiskulta. Lämpimänä vuodenaikana syntyneen vauvan kanssa voi aloittaa ulkoilun sairaalasta kotiuduttua. Kesällä täytyy muistaa kuitenkin suojata lasta auringolta ja nukuttaa varjossa. Myös vaunut kannattaa suojata esimerkiksi hyttysverkolla, vaikkei vauva siellä olisikaan, jottei vaunuihin pääse ”yllätysvieraita”, kuten ampiaisia tai kissoja.
Oli pulkkamäessä jäädyttänyt aivonsa, kuoli sitten kun aivot suli. Että ei ne lapset aina tajua, milloin on aika tulla sisään.
siitä on lukuisia erilaisia versioita. Välillä tuo aivonsa jäädyttänyt on mopopoika, jolle lääkäri lupaa tunnin elinaikaa.
Vaikka juuri tämä tarina ei ollutkaan totta, varoitan kuitenkin kasvojen paleltumavammoista, joiden riski on ihan mahdollinen näillä pakkasilla.
Siperiassa ja Grönlannissa, tai muualla missä pakkanen paukkuu yli 20 pakkasasteessa suurimman osan talvea....
Eräänä hiihtopäivänä (reitti noin 20 km) pakkasta oli -32 kun lähdettiin aamulla. Palelsi kyllä perkeleesti mutta kaikki selvisivät, ei tullut meidän vanhemmille mieleenkään panikoida. Tämä siis Pirkanmaalla kun itse olin koululainen.
en ole voinut sitä ennen kirjoittaa, koska olen melkein vastavalmistunut. Täällä on monen muutakin th:ta, sh:ta, lääkäriä, poliisia jne. Aika vainoharhaista meininkiä sinulla...
Itsekin nähnyt monen monta kertaa monta sh ja/tai th vastaamassa.
Tärkeintä on kuitenkin, että itse tiedän totuuden :)ja en ole th ollut kuin tässä ketjussa. Hassua, että olen kymmeniä kertoja nähnyt muidenkin th:n vastaavan(+ sh:n) Mutta jos ne ovat sitten sinun alter egoja, kuka ties.
Ps. Ei ole minulla viittä lasta
..ja me ollaan ulkoiltu jopa -22. Jos ei tuule, ei tuo ole sen kummoisempi kuin -10 ja viima. Maalaisjärkeä käytetään. Eikä se ulkoilu välttämättä tarkoita kahden tunnin rupeamaan, vaan joskus ollaan vain 15 min.
ei pidetty ulkoliikkatunteja, jos pakkasta oli -15. Tosin bussipysäkille oli käveltävä aamulla se 4 km ja tietty sama matka takasin, vaikka olis hiponnu -30. Eikä silloin mitään extralämpimiä talvivaatteita ollut kuin nykyisin.
Antaisin kouluikäisen ulkoilla niin kauan kuin se haluaa, kunhan ei urheile, eikä lähtis mihkään pitkälle, eli pääsee lämpimään kun haluaa.
Kylmä ilma on pukeutumiskysymys. Kun pistää tarpeeksi lämmintä päälle ja suojaa kasvonsa kypärämyssyllä tai kaulurilla, niin parinkympin pakkaset eivät ketään tapa. Ja pakkoko siellä ulkona on olla tuntitolkulla? Välillä sisälle lämmittelemään ja takaisin ulos niin ei tule paleltumia.
Olisi ihan mielenkiintoista tietää, minkä ikäiset äidit hysterisoi pakkasia? Itse olen "varttuneempi" eli yli kolmekymppinen ja muistan kyllä omasta lapsuudestani useankin kunnon pakkastalven, jolloin ulkona leikittiin ja hengissä selvittiin.
että nykyajan lapset pelaa mieluummin pleikkaa ja mussuttaa sipsejä. Onhan se vanhemmillekin kivempaa kun ei tarvi nousta sohvalta ylös.
Me vanhempi ikäpolvi leikimme ulkona lapsena juuri siksi kun ei ollut koneita ja muita ja kavereita näki vain pihalla ja pulkkamäessä.
mutta ei myöskään uhrata terveyttä menemällä koviin pakkasiin!
Lukekaapa tuo linkki, eipä ole hysteriasta kyse!
Heidän PITÄÄ ulkoilla jokaikinen päivä. Puoli tuntia kerraallaan riittää, mutta se pitää kyllä sitten uusia pari kertaa.
Yleensä ovat ihan mielellään ulkona. Nyt kun oli kova viima pakkasen kera, niin olivat tosiaan vaan tuon puoli tuntia kerrallaan. Pelkällä pakkasella menee helposti pari tunia. Eli käyvät hiihtämässä tai luistelemassa tms.