Mitä hölmöjä väärinkäsityksiä sinulla oli lapsena?
Kommentit (268)
että ennenvanhaan ihmiset ja kaikki oli mustavalkoista,
että ihmiset avioituvat siten, että jollekin vastaantulijalle vaan sanotaan, että menetkö mun kanssa naimisiin,
että ihminen käy kuolinpäivänään ennen kuolemaansa valokuvausstudiolla kuvattavana (mielleyhtymä siitä kun valokuva-albumissa oli samalla sivulla yhdestä sukulaisesta rippikuva ja hautajaisissa arkusta otettu kuva),
että jos näkee kadulla kaatuvan tai kompastuvan ihmisen, niin tämä putosi siihen juuri viereisen talon katolta
jne..
ajttelin että heillä on joain muovi tms. suiden välissä, sillä eihän oikeasti voi kukaan vieraan kanssa suudella, jos on naimisissa toisen kanssa...
Vieläkin vähän ihmettelen näyttelijöiden asemaa...
ajattelin että heillä on joain muovi tms. suiden välissä, sillä eihän oikeasti voi kukaan vieraan kanssa suudella, jos on naimisissa toisen kanssa...
Vieläkin vähän ihmettelen näyttelijöiden asemaa...
... en tajunnut hukkakauraa. Tiesin vain Pikku-Hukan Aku Ankasta ja kun isoisäni meni pellolleen etsimään hukkakauraa luulin hänen etsivän sellaista punalakkista suden näköistä kauraa.
Äitini luuli että hampaita pinnoittaessa niihin laitetaan polkupyörän pinnoja.
- luulin että ilmansuunnat menee niin, että kasvojen edessä on aina pohjoinen, oikean käden suunnassa on itä jne. riippumatta siis siitä, missä asennossa itse on
- käsitin, että kun on oikeakätisiä ja vasenkätisiä, niin tämä toimivampi käsi on heillä vaan vaihdettu päittäin tämän huonomman käden kanssa jossain mystisessä operaatiossa, ja siksi vasenkätisiä pitää säääliä - kaikki kun syntyvä oikeakätisinä. Itsekin koetin vaihtaa käsiäni heiluttelemalla niitä ankarasti edestakaisin. Ei onnistunut
- kun pienellä olleeseen radioon tuli lähetyshäiriö tms. ja hiljaiseen mökkiin räjähti hetkeksi surinaa ja muuta metakkaa, luulin että Jumala juttelee meille iltapäivän iloksi. Kerroin tätä hoitopaikassakin ihan tosissani, että meilläpä käy Jumala olkkarissa ärjymässä. Tämä väärinkäsitys tuli siis siitä, että säikähtäessään äidilläni oli tapana sanoa "herranjumala", ja hän säikähti tuota radion rätinää. Ihmeellistä ettei kukaan oikaissut mua
lapsena että aikuiset ei ikinä nuku.
Luulin myös että maailma oli ennen vanhaan mustavalkoinen, ja että venäjällä haisee tosi pahalle.
Tukkapölly-sanan kuulin väärin "tukkapöllö". Mielikuva sai aina virneen naamalle.
Myös mikroaaltouuni oli pitkään sanastossani mikroautouuni.
monella kaverilla oli paljon korvatulehduksia, joita sitten hoidettiin tärykalvojen puhkaisulla. Mielessäni tämä korvien puhkominen oli jotain yhtä kuvottavan kamalaa kuin silmien puhkominen.
- - Luulin, että joululaulussa "Varpunen jouluaamuna" lauletaan että "joulu on koditon, varpuseni onneton" vaikka se tietenkin menee näin, että "joulu on, koditon varpuseni onneton". Ihmettelin, että miten joulu voi olla koditon, kun vasta joskus lähemmäs aikuisiällä tajusin, että eihän se joulu ole koditon, vaan se varpunen on koditon ja onneton. Ihmettelin myös sitä, että mitä kyseisen joululaulun "varpunen pienoinen syönyt kesäeinehen" ja että mitä se kesäeine oikein on, minkä se varpunen söi. Näitä luuloja oli varmasti muitakin, mutta tässä on nyt ne, mitä muistuu mieleen.
Serkkuni asuivat Vantaalla, joka oli minusta aivan ihmeellinen paikka, kun kerran vuodessa Lapista sinne matkustettiin. Ensiksi joka junamatkalla sai pelätä, että jos ei ole kunnolla niin konduktööri nappaa niskaperseotteella kiinni, ja heittää ulos liikkuvasta junasta. Kuulemma tekevät joskus niin jos niiltä palaa käämi kitiseviin mukuloihin. Kerran en sitten kehoituksista huolimatta alkanut pukea haalaria päälle kun juna alkoi jo lähestyä päätepysäkkiä. Mä menin aivan paniikkiin kun näin konnarin tulevan, valmiina heittämään mut ulos junasta aivan ypöyksin suureen Helsinkiin. Se konnariparka ei tajunnut ollenkaan, miksi mä huudan siinä tajunnan rajamailla aivan hysteerisenä. :)
- Luulin että Vantaalla on kauppa, josta ostetaan tukkapölyä, ja et se on joku paikallinen, pahanmakuinen mauste, joka on tehty vanhojen vantaalaisten naisten hiuksista (mun vanhemmat ei siis olleet koskaan uhkailleet tukkapöllyllä). Ja että serkuillani sitä säilytettiin mystisessä ruskeassa sokerikossa, johon ei just siksi saanut koskea, ettei se tukkapölly sieltä pölähdä ilmaan. Mä olin pitkään siinä uskossa, että Vantaalaiset on jotenkin tosi eksoottisia ihmisiä.
- Karkkilasta en nyt mainitse mitään. Kaikkihan kertoo että se on lapsen paratiisi, kokonaan karkkia. :)
että presidentti-sanan synonyymi on kekkonen.
Asui maatilalla, ja kun hän luokkaantui ja polvesta vuosi verta, kyläläiset tulivat katsomaan, koska olivat luulleet että valkoisilla on valkoista verta, joten hän pitkään luuli olevansa erikoinen, koska hänen veri onkin punaista, kuten eläimillä jotka ovat villiä ja vapaita, ja mustilla.
Ja minä lapsena kerroin hänelle suomesta, hän kysyi minulta suomen mustasta väestostä, ja kun niitä ei silloin niinä vuosina ollut, hän ihmetteli
rivitalonpätkä sahataan irti muista ja käännetään sinne, missä normaalisti oli kasvimaa. Tämä tehdään jonkun hämärän syyn takia, ja sitten maa käännetään takaisin.
Hesari, Turun Sanomat ym lehdet tulevat automaattisesti ihmisille ja tietysti myös ilmaiseksi. Tämä valkeni minulle vasta 8-luokalla kun olin kaverin luona yötä ja aamulla kaipasin päivän lehteä. Olin aivan ihmeissäni että MIKSI heille ei tule lehteä!
"Luulin, että joululaulussa "Varpunen jouluaamuna" lauletaan että "joulu on koditon, varpuseni onneton" vaikka se tietenkin menee näin, että "joulu on, koditon varpuseni onneton". Ihmettelin, että miten joulu voi olla koditon, kun vasta joskus lähemmäs aikuisiällä tajusin, että eihän se joulu ole koditon, vaan se varpunen on koditon ja onneton."
Mä tajusin tän vasta nyt. Kiitti!
Jänis istui maassa-laulussa. "mikä sul on jänönen" luulin sen tarkoittavan suunnilleen että "mikä sul on kipeä,kun et enää hyppele"
ja maailma on oikeudenmukainen.
Sama harhaluulo oli minullakin.
että presidentti sana on synonyymi sanalle kekkonen.
Mäkin tajusin tuon "Varpunen jouluaamuna" vasta nyt :D Senkin tajusin ehkä 15 vuotiaana, että siinä iltarukouksessa rukoillaan " Levolle lasken, luojani armias, ole suojani", eikä että " levolle lasken luojani, armias ole suojani". Ja pitkään luulin myös, että autoihin tankataan lyijytöntä blyfriä. Kauan piti ruotsiakin opiskella ennen ku tajusin, että blyfri = lyijytön ja autoihin tankataan lyijytöntä bensaa :)
Mä luulin, että Musta Pörssi-kaupat oli oikeasti
jotain rikollisten kauppoja. Ihmettelin kovasti, kun niitä mainostettiin.
- Luulin, että koulussa olemien on sitä, että esimerkiksi matematiikan tunnilla opettaja sanoo "1 plus 1 on 2", "2 plus 3 on 5" ja oppilaat toistavat mitä opettaja sanoo. Kaikilla muillakin tunneilla luulin olevan samanlaista, että opettaja sanoo asioita, joita oppilaat toistavat perässä eikä asioita opeteta mitenkään muuten. Lukemaan opettaminen tapahtui mielestäni siten, että opettaja sanoi kirjaimia ja tavuja, joita oppilaiden piti toistaa kunnes oppilaat oppivat lukemaan eikä lukemaan oppimisessa siksi tarvita mitään kirjaa, kun oppilaat oppivat lukemaan toistamalla opettajan sanomia kirjaimia ja tavuja.
- Luulin, että kun ihminen tulee täysi-ikäiseksi eli täyttää 18 vuotta, niin silloin vain kasvaa yhdessä yössä lapsesta aikuiseksi. Eli kun tänään menee 17-vuotiaana lapsena nukkumaan ja huomenna herää 18-vuotis syntymäpäivänä, niin on yön aikana muuttunut aikuiseksi. Luulin myös, että 18-vuotiaana täytyy muutttaa pois kotona, koska on jo aikuinen.