~Syyskuun sydämet~ tammikuu 2010
Hyvää uutta vuotta kaikille!!
Uuden vuoden vietto menikin kuumeista poikaa hoitaessa, tuli siitä 3kk rokotteesta pieni kuume. Onneksi sekin meni 3 pv:ssä ohi!
Oletteko huomanneet 3kk kohdalla muutosta vauvoissanne? Meidän kohdalla ainakin nämä puheet että helpottaa kun 3kk täynnä, on ihan totta. Yöunet, noin 12h, menee 1-2 syötöllä ja unet alkaakin nykyään noin klo 20. Päiväunet meillä hiukka hakusessa kun ei olla säännöllisesti päästy ulos joulun pyhien ja kovien pakkasten takia. Mutta eiköhän tässä taas kohta päästä arkeen kiinni.
Onko uusia taitoja tullut? Meidän poju kääntyi eilen ekan kerran selältä mahalleen :) Aika hämmentynyt oli ilme kun olikin toisinpäin yhtäkkiä! Naurua edelleen odotellaan.
Maissivelliä olen antanut jo melkein kuukauden ja nyt ollaan maisteltu maissisosetta, perunaa, päärynää ja persikkaa. Perunasta tuli vähän masuvaivoja, muuten ruokailu sujuu hienosti. Hammasharja pitäisi muistaa ostaa kahdelle pikkuhampaalle.
Ihanaa (ja haikeaa samalla...) kun pikkuvauvasta on tullut jo seurallinen pikkupoika. Hauska katsella kuinka poika seuraa maailmaa ympärillään ?
Sims ja poika 3kk 12pv
Kommentit (21)
Meidän tyttö on nyt ollut räkätaudissa muutaman päivän (minusta tarttui). Öisin heräilee useammin kuin normaalisti. Muutamana yönä hän nukkui vieressäni ja mieheni sohvalla, koska ei uskaltanut nukkua samassa sängyssä tytön kanssa.
Tyttö ei ole vieläkään kääntynyt selältä vatsalleen. Tavaroita hän kuitenkin ottaa jo enemmän käsiinsä ja tavoittelee niitä. Mielestäni olen kuullut jo naurua. Tosin sekin pyrskähdys sekoittui rohisevaan hengitykseen. Seisomme päivittäin peilin edessä. Tyttö hymyilee aina leveästi nähdessään kuvajaisensa.
Tänään kokeiltiin ekaa kertaa peruna-porkkanasosetta. Ei ainakaan mitään oireita vielä havaittavissa.
Kannatteleeko teidän vauvat jo päätään hyvin? Meidän tyttö kannattelee, mutta vieläkin pidän varmuuden vuoksi käsiä niskan takana, välillä niin ettei käsi osu niskaan. Tyttö kun on semmonen riuhtoja.
Täällä taas lukemassa muiden kuulumisia. Me ollaan reisattu kovasti joulun aikana ja tuntuu että poika kasvanut huimasti siitä kun kotoa reissuun lähdettiin! Kovin utelias, äänekäs ja seurallinen kaveri on. Juuri ennen joulua 3 kk neuvolassa mitat jo 8200g ja 66cm, yläkäyrän päällä kulkee komeasti mitat... Rokotuksesta tuli illan mittainen itku, mutta onneksi saatiin poika suppojen avulla rauhoittumaan yöunille. Oli aika hurjaa kun raukka huusi kauhuissaan kun ei tietenkään ymmärtänyt mistä kurja olo. En tiedä sitten oliko yleisesti kipeä vai rokotuskohtaako aristi noin paljon?
Meillä viimeisen kahden viikon aikana ilmestyneet kunnon naurunremakat (sellasta hassua käkätystä) ja eilen poika oppi kääntymään mahalta selälleen ja tekikin sen sitten heti monta kertaa peräkanaa kun hoksasi hauskaksi tempuksi! Selältä kääntyy kyllä kyljelleen mutta mielestäni ei oikein edes yritä vielä mahalleen. Äänenkäyttö on jo tosi monipuolista ja runsasta: erilaisia kiekaisuja ja kurlutuksia kaikenlaisia.
Nukkuminen ei edelleenkään ole meidän bravuuri... 3h pätkissä mennään yöt ja nyt sitten aloitettiinkin perunan maistelu josko tuhdimmalla ruoalla saataisiin iso poika kylläiseksi pidemmäksi aikaa. Muuten mennään täysimetyksellä.
Mutta nyt taitaakin poika heräillä päikkäreiltä, täytyy rientää!
Piiiitkään aikaan en ole itse kirjoitellut, käyn kyllä välillä aina lueskelemassa viestejä että pysyy kärryillä.
Meillä menee hyvin, neiti täytti juuri 3kk, mitat neuvolassa reilu 61cm ja 5,8kg. Meillä on rintamaito toistaiseksi riittänyt, yöllä pisin unipätkä on 4-5tuntia. Muistan et mulla oli esikoisen kanssa kauhean kova hinku päästä aloittamaan kiinteät, nyt ei ole ollut mielessä vielä ollenkaan. Tietty vauvatkin on erilaisia, tää tyttö pärjää vähemmällä, ei iltaisinkaan tankkaa ollenkaan niinkuin molemmat isoveljet on aikanaan tehneet. Ja kakkaakin vain neljän-viiden päivän välein;)
Eilen aloitettiin vauvauinti, käydään siellä koko perhe yhdessä. Neitiä vain nauratti vedessä, tykkäsi siis kovasti ja katseli isoveljien polskimista ihmeissään. Ollaan käyty uimassa esikoisen vauva-ajasta asti, tosi kiva harrastus, suosittelen.
Rillalla onkin iso poika, vau! Jotain muutakin piti kommentoida... Pakkaskelit ei ole meitä suuremmin haitannut,meillä kun on veranta missä on aina hiukan lämpimämpi kuin ulkona,niin olen siellä nukuttanut vauvaa. Täällä ei tosin yli 20asteen pakkasille mentykään onneks, ja nythän on lauhtunutkin.
Mun olis tarkoitus aloittaa vauvan kanssa jumpassa käynti, eilen piti mennä mut en sit jaksanut kun yöllä en itse saanut unta vaikka muut nukkui..seli seli, miten se onkin välillä niin vaikea saada itteään liikkeelle!!
Nyt ei muuta, vointeja kaikille!
T. sebastian ja tyttö 3kk 3pvää!
Heips teille=) täällä yks äippä, joka ei oo kanssa t'nne viel kirjoitellut. Meillä kotosalla 21.9. syntynyt poika, eli ens viikolla tulee 4kk täyteen. Poitsu jokeltaa innokkaasti, hymyilee ja on aktiviinen vuorovaikuttaja=D kyljelleen vääntää itseäänmut viel ei olla käännytty. mites teillä muilla? Kiinteiden maistelua odotellaan aika innolla. eli aletaan ihan rauhassa totuttelee erilaisiin makuihin. päivät menee kotosalla vauvan ja kahden koiran kanssa puuhaillessa. Tottakai sitä tulee välillä lähdettyä kaupungillekkin, vähän tapaan muita äitejä ja ystäviä, muuten sitä tulee ihan pirttihirmuks jos ei missään liiku=) eilen oltiin ekan kerran vauvakinossa, mukavaa oli.
Hyvää uutta vuotta kaikille äideille=)
Heippa pitkästä aikaan!
Päivät menee niin vauhdilla, että ei kerkeä kirjoittamaan.
Neitonen on nyt 4kk ja 4pv. 4kk:n kunniaksi kääntyi ensimmäisen kerran kunnolla selältä mahallaan ja seuraavana päivänä sitten oppi myös mahalta takaisin selellään, vaikka edelleen tekee sitä, että kääntyy mahalleen ja sitten kitistään ja odotetaan, että joku kääntää takaisin.
Varpaat löytyi myös yksi päivä, voi sitä ihmetystä kun sormet saikin varpaista kiinni. Kovasti on uusia asioita oppinut ihan lähiaikoina.
Kovasti naureskelee, ääneen ja hymy tulee herkästi. ja varsinkin isoveli saa aina kaikista isoimmat ja parhaimmat naurut. Muutenkin seuraa tosi tarkasti katsellaan ja katsele asioita ja ihmettelee, näyttäisi tulevan aika tarkkaavainen neiti.
Pakkaset on vaivanneet, kun päiväunia neiti ei nuku sisällä. No nyt on onneksi lämpimämpää niin saa hetkisen omaakin aikaa.
Yöunet meni tuossa ennen joulua risaisiksi, nyt on sitten vaihtelevasti nukuttu 2-9tuntiin yhteen menoon, välillä kitistään koko yö, tissi ei kuitenkaan aina kelpaa ja välillä sitten nukutaan oikein hyvin.
aloitin tiistaina mammajumpassa tytön kanssa, on siis enemmän itselle suunnattua, mutta vauvan voi ottaa mukaan.
Esikoisen kanssa kävin vauvauinnissa, nyt ei yksinkertaisesti jaksa, koska uinti olisi toisella paikkakunnalla ja matkoineen menee jo kivasti siihen aikaan. mutta mukavat muistot on siitä esikoisen ajoilta.
Kiinteitä ei olla vielä aloiteltu, ehkä ensiviikon neuvolan jälkeen, katsotaan mitä siellä sanoo. Kuitenkin pärjäilee edelleen hyvin rintamaidolla, eikä tankkaile niin kovasti iltaisinkaan. Varmaan maissipuurolla aloitellaan, ainakin jo ostin maissijauhoja kotiin, joista sitten teen puuroa. Velleille ei viitsi opetella kun ei muutenkaan kovin pulloa syö, niin ei turhaan viitsi siihen opettaa.
Ninnu
Nyt kaikki taustailijat ja kertomaan kuulumisia, kovin on hiljaista syyskuun vauvojen pinot, vai onko jokin suljettu ryhmä missä kaikki on? olisi niin kiva kuulla muidenkin kuulumisia?
Me aloitettiin viime viikolla kiinteitä maistelemaan maissipuurolla ja viikonloppuna aloitettiin lisäksi kasvismaistelut bataatilla, aika lailla hakuammuntaa tuo syöminen on, mutta joskus menee ihan hyvinkin, ainakin bataatti tuntui maistuvan. pakkasessa onkin jo odottamassa vielä lisäksi porkkana, kukkakaali ja parsakaali soseita.
yöt on edelleen tosi risaisia, ehkä jossakin vaiheessa nuo kiinteät auttaa...
4kk neuvola ja lääkäri oli viime viikolla, mitat oli 5,230g ja 60,5cm pitkä, muuten ei ihmeellistä. Saman kokokeinen sirpakka neitinen kuin äitinsäkin oli pienenä...
Ninnu
Mäkin oon käyny aina välillä kurkkimassa, oisko tullu lisää juttua, mutta ei ... :(
Meillä oli 4 kk neuvola viikko sitten. Tyttö oli 59 cm pitkä ja painoi 5590 g. Me ollaan syöty kiinteitä nyt pari viikkoa. Aloitin Piltillä. Porkkana-peruna menee hyvin alas, mutta maissi-peruna ei. Ilmeisesti rakeinen koostumus ei oikeen nappaa. Parsakaali-peruna meni kans alas, mutta näytti pientä nenän nyrpistystä olevan. Tein sitten viikonloppuna ite soseita: bataattia, peruna-porkkanaa ja parsakaali-porkkanaa. Bataatti menee tosi hyvin alas. Ite kun oon maistellu niitä, niin se kyl mustakin maistuu kaikista parhaimmalle. Aamusin ja iltasin syödään vielä velliä.
Taitaa tytölle tulla hampaita, kun se on nukkunu yöllä tosi huonosti viime päivänä (heräilee usein) ja päivälläkään ei nuku juuri mitään. Kuolaa tulee ja purulelut on maistunut.
Mä oon ite alottanu kerran viikossa käymään jumpassa. Mun äiti tulee kattomaan tyttöä, kun tytön isä ei oo tullu vielä kotiin siihen mennessä. Ennen kävin jumpassa neljä kertaa viikossa, mutta nyt saa riittää tuo kerta viikkoon. Viime viikolla, kun olin jumpassa ekaa kertaa, tyttö ei ollu nukahtanu, vaikka oli väsyneen olonen. Kun mä tulin kotiin, alko narina ja tyttö nukahti melkeen saman tien saatuaan tissin suuhun.
uudet mitat on 7020g ja 63.8cm. Eli ihan pulska tyttönen. Tissimaidolla mennään, muutama päivänä nyt on maisteltu perunaa ja eihän sitä voi vielä syömiseksi sanoa. Maistelua... Vielä ei käänny massulleen ilman apua, vaan ihan hilkulla se on. Kovasti yrittää mutta ei ihan vielä pää nouse. Nauraa ja juttelee kovasti. Isoveli meilläkin parhaimmat naurut saa. Sen touhuja on niin mukava seurata.
Yöt menee risaisemmin nykyään kun ennen joulua. Kolmen tunnin välein tankataan niin päivällä kuin yöllä. Välillä meinaa uuvuttaa ihan todella vaan aina sitä päivät jotenkin klaaraa. Helpompaan päin tässä ollaan menossa...
Mä yritän kans liikkua sen minkä ehtii, säännöllistä jumppaa en pysty ottamaan. Mies on niin usein reissussa viikolla että ei se onnistuis. Viikonloppuisin kuntosalia ja hiihtoa. Viikolla lähinnä lenkkeilyä.
Näin se aika kuluu vauhdilla, kohta on kevät ja päästään vähän helpommin vauvojen kans ulkoilemaan. Mä odotan sitä ainakin kovasti että saa tytön rattaisiin istumaan ja vähän vaatteita vähemmäksi. Liikkuminen näin on paljon helpompaa.
on meilläkin käyty, mitat 4kk ikäisenä olivat 7460g ja 64cm. Pituuskasvu on seurannassa, alkuun kasvoi hirmupyrähdyksiä ja nyt on tullut vain noin 2cm/kk.
Joulusta asti on syöty luumua, että saatiin taas maha toimimaan. Ja vuoden vaihteessa otettiin bataatti maisteluun lääkärin neuvosta. Nyt lisättiin vielä päärynä. Eli hitaasti on kokeiltu, mutta eipä tässä kiirettä ole. Ja poika syö hyvällä ruokahalulla, ja on tosi nopeasti oppinut tuon syömisen. Enää ei tunge käsiä joka välissä suuhun ja ruokakin menee suuhun heti kerrasta.
Allergiaepäilyjäkin meillä on, käytiin yksityisellä ihottuman takia ja allergia-testeihin samantien. Maito näytti plussaa ja nyt olen itse maidottomalla dieetillä ja poika saa apteekin korviketta. Saa tuota korviketta illalla ja ennen päikkäreitä. Ihottuma ei ole vielä helpottanut, mutta muuten poika on huomattavasti hyväntuulisempi kuin aiemmin.
Mahalta selälle kääntyminen sujuu virkeänä ollessa, väsyneenä ei jaksa vaivautua itse kääntymään. Selältä vatsalleen kääntymistä on jonkun verran yrittänyt, mutta siihen käteen se aina toppaa.. ;)
Nauranut on jo jonkun aikaa ja juttua tulee. Ja kuolaa! Hampaita ei minun tunnusteluni perusteella ole vielä havaittavissa, onneksi.
Yöt menee vähän vaihtelevasti, pari yötä on nyt mennyt yhdellä heräämisellä, mutta viime viikollakin parhaimpana yönä heräsi kahden tunnin välein. Voi olla että tuo ihottumakin vaivaa, ainakin päätä raapii useasti yöllä herätessä.
Vauvauinti aloitettiin viime viikolla! Oli kyllä kivaa, vaikka minulla vähän pelko olikin, että miten uimahallissa tuon pojan kanssa pärjää. Hyvin meni, eikä poika missään vaiheessa ehtinyt hermostumaan odotteluun. Oli niin paljon uutta katseltavaa ja tietenkin niitä vauvakavereita. ;)
Itse en saa edelleenkään juuri mitään päivän aikana tehtyä. Ainoa levähdyshetki on päiväunien aikana, kuten juuri nyt. Poika tykkää olla sylissä ja viihtyy leikkimatolla silloin, kun maha on täynnä ja päiväunet on juuri otettu. Mutta aika aikansa kutakin.
Oma liikunta rajoittuu lähinnä noihin päiväunikävelyihin, tosin en muuta kaipaakaan, en ole aiemminkaan ollut mikään urheiluhullu.
moikka!!
Mä taas nopeasti kirjoittelen, ku pitää mennä tytön kaa seurusteleen! :)
Kiva lueskella kaikkien kuulumisia! :)
Mulla ois siis taas pari kysymystä:
- Milloin aloititte kiinteät?
- Millä aloititte?
- miten aloititte?
- Entäs vellit/puurot?? ilta/aamu??
Neuvola ens vkolla, eikä malttais odottaa sinne asti ;) ei vaan, mukava kuulla toisten kokemuksia, miten on lähteny kiinteiden kanssa rytmit yms..
Ps. oon lukenu noi ylläolevat tekstit, niissä kerrottekin jo miten on menny.. Eniten ehkä mua kiinnostaa, miten annatte(maitoa sekaan?), teettekö ite?
Sekavaa, huh huh!! ;)
Meillä aloitettiin kiinteät 3kk iässä. Lääkärin suosituksella, koska pituuskasvu oli vähän laskussa.
Luumu oli se ensimmäinen maisteluruoka, koska pojan vatsa ei oikein toiminut. Ja ihan kaupan valmista Semper-luumusosetta olen syöttänyt.
Pari viikkoa tuosta aloitettiin sitten bataatilla. Sen tein itse, eli keitin bataatin ja soseutin ja pakastimeen laitoin jääpalamuoteissa. Sieltä sitten sulatin tarpeen mukaan. Ja sulatuksen jälkeen lisäsin maitoa sekaan, että tuli löysempää muussia. Löysempänä on minusta myös helpompi syöttää, ei tule niin paljoa kielen mukana takaisin.
Velliä ei meillä ole syöty, eikä lääkäri tai neuvolakaan sitä erityisemmin suositellut. Sanoivat, että ennemmin sitä korviketta sitten ja jonkun ajan kuluttua siirrytään suoraan puuroon. Ja nyt kun maidottomalla linjalla mennään, on tuossa korvikkeen valmistamisessa jo riittävästi tekemistä nälkäisen vauvan kanssa. ;)
Alkuun annoin vain päivällä kiinteätä ruokaa, mutta nykyisin menee jo kaksi lämmintä ateriaa+hedelmäsoseet. Ja maitoa annan noillakin kerroilla vielä lisäksi.
Hedelmäsoseet olen ajatellut ostaa valmiina kaupasta, mutta ruokaisammat soseet teen itse. Ainakin näin alkuun.
Alotin kiinteitten maistelun noin viikkoo ennen 4 kk. Velliä aloin antaa hieman aikasemmin, jotta illan tissittely jäis vähän vähemmälle.
Velliä ei oo ku kax vaihtoehtoo neljäkuukautiselle: maissi- ja peruna-porkkanavelli. Sitä annan aamuin-illoin noin 50 mL. Tyttö syö sen minkä syö, vaihtelevasti. Sen jälkeen annan tissiä. Vellin vaihdan puuroon sitten, kun tyttö on 5 kk.
Soseista alotin piltin porkkana-perunalla. Annoin eka teelusikallisen ja sitten ruokasulikallisen ja nyt annan puoli purkkia. Annan jo kaksi kertaa päivässä lämpimän aterian. Purkkiruolla meni siis purkki päivässä. Nyt kun tein soseet ite, menee kax jääpalakuutiota päivässä. Sekotan kuutiot äidinmaidonkorvikkeeseen. Ruoan jälkeen annan vielä tissiä. Soseet annan noin klo 12-13 ja 16-17 riippuen siitä, miten on herätty ja nukuttu muutenkin päivällä. Meillä kun tuo unirytmi päivällä ei ole vakiintunut. Tyttö ei meinaa nukkua päiväunia välillä ollenkaan.
Välipalana toimii vielä tissi. Sitten, kun alan antamaan hedelmäsoseita, annan ne purkkiruokana. Piltillä ja muillakin valmistajilla on niin paljon eri vaihtoehtoja.
Luumua oon antanu teelusikallisen ruoan jälkeen silloin, kun kakka ei oo tullu päivään. Meillä kun tyttö kakkii yleensä vähintään kerran päivässä. Ja nyt kun soseet on alotettu, kakkaa tulee kerralla hirmu määrä ja se haisee pahalle. Enää ei voi erehtyy, onko vaipassa kakkaa vai ei.
Miten teillä ilmeni maitoallergia...Oliko muitakin oireita kuin ihottuma...?
Hei
Minä menin lääkäriin lähinnä juuri tuon ihottuman takia. Lehahti kerralla niin pahan näköiseksi. Mutta koko ajan on pojalla ollut vatsavaivoja. Pienempänä iltaisin saattoi huutaa muutaman tunnin jalat rautakankina. Vatsasta kuuluu murinaa ja purinaa lähes aina, kun syödään.
Öisin poika myös heräili usein ihan vain vatsavaivojen takia. Kun nosti sängystä ylös, heti tuli röyhtäisy ja nukahti samantien takaisin.
Nyt maidottomalla on ehkä nuo yöt vähän rauhoittuneet, tai ainakaan niitä mahamurihnoita ei enää niin paljon ole.
Nyt vaan poika on tehnyt korvikelakon. Ei ole tällä viikolla huolinut pullosta tippaakaan tuota apteekin korviketta! ;) No onneksi syö hyvällä ruokahalulla noita kiinteitä, joten ehkä tämä mun rintamaito riittää sitten maitona.
Ps. niin ja pulautellut tuo poika on aivan valtavasti. Se tosiaan on nyt vähentynyt huomattavasti.
No niin, tänään aloittelin kiinteillä! :)
Kuinka nopeasti ruokakuppi2009 nostit määrän puoleen purkkiin?
Ai niin, KIITOS VASTAUKSISTA!! :)
Olikohan se niin, että eka päivänä annoin teelusikallisen. Sitten, kun siitä ei tullu oireita, annoin seuraavana ja sitä seuraavana päivänä ruokalusikallisen. Neljäntenä päivänä annoin reilut kax ruokalusikallista, mikä on puoli purkkia.
Olen noin kuukauden verran antanut soseita pojalle kerran päivässä, yleensä ekojen päikkäreitten jälkeen noin klo 11. Nyt ajattelin ensinnäkin siirtyä antamaan purkillisen kerralla (nykyisen puolen purkin sijaan) kun tuntuu maistuvan, sekä antamaan toisen ruuan iltapäivällä. Iltaisin on saanut velliä jo pari kuukautta, en tiedä onko auttanut nukkumaan yhtään paremmin vai onko ikä tehnyt tehtävänsä... Hyvin tuntuu maistuvan peruna, porkkana, maissi, kukkakaali, päärynä, persikka... Banaania mössäsin "oikeasta" banaanista, mutta en tainnut saada tarpeeksi sileää kun ei oikein kelvannut :) Samoin kävi itse tehdylle perunalle. Kun siirrytään liharuokiin, alan varmaan itse tekemään enemmän, nyt määrät niin pieniä ja purkit edullisia ja monipuolisia joten suurimman osan annan purkkiruokana. Hyvä olisi tottua molempiin niin ei tule sitten ongelmia tulevaisuudessa. Maito ei meinaa maistua välillä, pärsii ja raivoaa vaan, ehkä ei sitten ole nälkä vielä silloin kun yritän tarjota. Kai nuo kiinteät sitten pitävät sen verran pidempään nälän poissa kuitenkin. Näyttäisi että poika olisi hoikistunut tässä kuuauden aikana, saa nähdä ensi viikolla neuvolan jälkeen kuinka on, mutta toivottavasti ei nyt tuosta maitolakosta johdu. Ehkä hän on vaan kasvanut pituutta. No, se jää nähtäväksi!
Me käytiin taas neuvolassa. Oltiin lyöty miehen kanssa vetoa mitä poika nyt painaa, kun on kasvanut niin kovasti. No, alakanttiin meni arvaukset molemmilla: nelikuinen pikkujättiläisemme painoi 9,7 kg ja oli 70cm pitkä! Ei ihme että välillä mulla selkä kipeytyy kanniskelemisesta.
Me aloitettiin kiinteiden maistelu 3,5 kk iässä ensin perunalla, joka kuitenkin aiheutti vähän masuvaivoja. Siirryimmekin porkkanaan joka on maistunut tosi hyvin. Aloitettiin heti sellasella ruokalusikallisella 2 kertaa päivässä. Nyt menee ainakin puoli desiä kaksi kertaa päivässä lämmintä sosetta ja ollaan lisäämässä kolmatta kertaa, jolloin ajattelimme antaa hedelmäsosetta. Poika tuntuu oikein kaipaavan jo lämmintä ruokaa. Kun ruokalappu otetaan esiin, alkaa naureskelemaan ja odottaa ekaa lusikallista suu ammollaan!
Huomenna otetaan myös bataatti kehiin ja pikkuhiljaa suunnitelmissa on lisätä muitakin vihanneksia ja marjoja 1/viikko. Itse ollaan tehty toistaiseksi soseet, se on tosi helppoa ja kun tekee pakkaseen valmiit annokset niin sieltä on sitten nopea sulattaa. Ollaan vähän pehmennetty soseita korvikkeella. Muuten mennään rintamaidolla, kun poika ei jostain syystä enää meinaa huolia pullosta. Meilläkin on aikamoisia tissiraivareita ollut viimeaikoina – herra on tosi tarkka eikä ala imemään jos ei ole nälkä, eikä myöskään jos on liian nälkäinen! No, hyvinpä kasvaa joten ei ole väliä jos ruokailukerrat vähän vähenee… Saisivat vaan vähentyä sieltä yöpuolesta! Meillä syödään edelleen kolmen tunnin välein öisin.
Meillä neidille 4.5 kk on tällä viikolla alkanut uppoamaan kiinteät. Tänään meni jo melkein puoli purkkia. En tiedä johtuuko siitä vai mistä mutta on myös nukkunut muutaman yön 10 tuntia yhdellä syötöllä. Aikasemmam 2-3 kerran sijaan. Ei uskalle edes toivoa että tämä sama jatkuis... :). Rintaraivareita saadaan välillä, pitää tutilla harhauttaa syömään. Se on aika raskasta välillä mutta jospa tuokin olis ohimenevä ilmiö. Ensi viikolla otan varmaan hedelmäsose aterian lounaan lisäksi. Kun täyttää 5kk aloitellaan maistamaan iltapuuroja.
Kivaa se on kun vauvat kasvaa ja opitaan uusia asioita!
En ole kirjotellu pitkään aikaan.. On miehen kanssa mennyt huonosti ja erohan se tuli ennen joulua.. Joten tavaroitten jakoa ja asunnon etsimistä ollut.. Aika masentuneena olen ollut ja selvästi tyttökin sen huomannut kun koko ajan on tarve olla lähellä.
Meillä ollaan kovaa vauhtia kasvettu. 3kuukautis neuvolassa oli jo 62cm ja 6810g että hyvin on maitoa riittänyt. Ääntä on alkanut kokeilemaan ja kiljuukin innoissaan kaikki päivät.:) Ennen joulua kääntyi mahalta selälleen, mutta varmaan vahingossa, koska ei ole sen jälkeen kääntynyt. Kovasti yrittää selältään kääntyä mahalleen, mutta ei vielä huomaa siirtää kättä edestä.
Täysimetyksellä vielä mennään, mutta ajattelin kokeilla kiinteitä 4 kuukauden ikäisenä.
Yöllä herää 1-2 kertaa. Otan viereen nukkumaan yleensä ensimmäisen herätyksen jälkeen. On se niin söpö kun ei laita nukkumaan jos ei saa pitää sormesta kiinni.