Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millä ihmeellä saan 2-vuotiaan sormet pysymään lämpiminä 10 asteen pakkasella??

Vierailija
04.01.2010 |

Ei auta vaikka on teddyvuorirukkaset ja niiden alla villalapaset. Mitkä ovat oikeasti lämpimimmät lapaset???

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
04.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitää ainakin meidän 2v:n sormet lämpösenä... onko muuten villaa päällä ja muualta lämmin?

Vierailija
2/22 |
04.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elsa Pitkäsen rukkaset. Tarkenee -15 asteessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
04.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruskovillan villalapaset alle ja tavalliset villalapaset (siis VILLAA ei tekokuitua) päälle. Pysyy pienet kädet lämpimänä vaikka lapaset kastuisivatkin. Yhdistelä ei myöskään ole liian paksu ja tönkkö pienille.

Vierailija
4/22 |
04.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

osta ne! Ei palele!½

Vierailija
5/22 |
04.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Villalapaset alle ja rukkaset päälle. Muutenkin pitää olla lämpimät vaatteet: villahaalarit, lämpimät kengät ja suojaava (kypärä)myssy!

Joillakin ei riitä nämäkään, vaan sormet voivat olla silti kylmät.

Vierailija
7/22 |
04.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä pojalla (täyttää maaliskuussa 5v) on aina ollut kylmät sormet talvella. Heti kun on pakkasta lähemmäs 10 astetta, sormet on jäässä vaikka mitä lapasta olis kokeillu alla ja päällä ja muuten vartalolle laittanut villavälipukua. Nyt ennen joulua löysin kenkäliikkeestä 15e maksavat nahkakäsineet ja kädet vihdoinkin pysyy lämpimänä...

Vierailija
8/22 |
04.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki kokeiltu ja mikään ei auta, sormet ovat hyisen jäiset. Taidanpa kokeilla nahkarukkasia.

Vierailija
9/22 |
04.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

semmoiset oikein perinteiset torilta ostetut. Tarvittaessa ohuet lapaset alle, tarkenee!

Vierailija
10/22 |
04.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vähän lämpöisemmin, se yleensä auttaa pitämään kädetkin lämpiminä. Jos vaan paikallaan istuu niin silloin kyllä sormet on kylmät vaikka kuinka toppaisit päälle eli lapsi liikkeelle.

Meillä ratkaisu käsien kylmyyteen oli kokoa isommat rukkaset, joiden alle villalapaset mahtui hyvin, ei tarvinnut sulloa. Ihan tavalliset karvarukkaset ja villalapaset

Vierailija
11/22 |
04.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja varsinkin sormia on palellut helposti. Nyt paras yhdistelmä on löytynyt: ruskovillalapaset ja teddyvuorilliset rukkaset päälle. Nuo päälle tulevat rukkaset ovat vähän isommat kuin mitä kädenkoko oikeasti on. Jos on pakkasta lähemmäs 20, olen laittanut ensin vuorilliset lapaset ja niiden päälle taas samat rukkaset. Ja kuten joku jo mainitsikin, pitää lapsella olla muutenkin päällä lämpimästi. Ekana kylmä tuntuu käsissä, vaikka liian vähän vaatetta olisi esim. jaloissa.

Vierailija
12/22 |
04.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli haalarin alle lisää vaatetta.

Vierailija
13/22 |
04.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanan pehmeiksi kuluneet, joskus torilta ostetut, teddyvuoriset rukkaset ovat ihanat! Pidän niitä aina kovilla pakkasilla ja Lapin-reissuilla.

Vaikka olisivat märät ja koppuraisiksi jäätyneet, niin sormia ei palele!

Vierailija
14/22 |
04.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos on liian isot tulee sormille kylmä!

Vierailija
15/22 |
04.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

stigassa josta lapsi pitää ratista kiinni.

Meillä piti piilottaa rattikeölkka 2-vuotiaalta kun sormet tosiaan palelevaiset ratissa.

Lapsen liikkuessa on koko keho lammin, sormetkin jos villahalari tms. on ulkohaalarin alla. Fleece-haalari on myäs kuumottava ja lämmin siksi.

Mutta, jos joudut kuljettamaan rattaissa esim. kauppamatkan tai hoitopaikkaan, kaikillahan ei ole automahdollisuutta kuten ei minullakaan, niin voithan laittaa rattaisiin sellaisen jyväpussin kuumennettuna. Se voi olla just käsien kanssa vaikka pieneen huopaan käärittynä, huovan alla ovat ryynipussi ja lapsen kädet. Huovan tai pyyhkeen sisällä pysyy lämpö matkan ajan.

Kun lapsi oli vauva, laitoin pakkasilla pakasteiden säilymiseen tarkoitettuja kylmäkalleja kuumaan veteen ja sitten kuumina vaunuun sisäpuolelle patjan reunnaan, myös jalkopäähän.

Minulla oli vauvalle sellainen turkispussi, ja sen sisälle joskus laitoin kylmäkallet kuumennettuina niin, ettei "polta" sideharsoon käärittynä. Luovutti lämpöä kuitenkin.

Ryynipusseja olen ommellut itse myös. Ostin luontaistuotekaupasta kauranjyviä. Kerran tein linnuille tarkoitetuista jyvistäkin.

Sisälle tultua voi antaa lapselle ryynipussin, meillä haluavat lämmitellä käsiään. Voi ommella yksinkertaisen nellemuodonkin johon laitetaan jyviä, lämmitetään mikroaaltouunissa ja lapsi ottaa nallen käsiinsä.

Varmaan onnistuu ohranjyvilla ja kenties riisilläkin. Olen mikrouuniin laittanut samalla kertaa vesilasin, ettei vain jyvät kärvenny. Varotoimenpide, mutta meillä on ryynipussit kovassa käytössä. Illallakin lapsi alkaa rauhoittumaan sängyssä kun saa pidellä lämmintä ryynipussia.

Vierailija
16/22 |
04.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ihan tainnu tajuta et kaikki on jo kokeiltu. uusavuttomuuden huippu olisi jos olisi liian vähän vaatteita, se ei olut ongelma tässä ketjussa. :)

Vierailija
17/22 |
04.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka mitä olisi kädessä/päällä. Samoin varpaat. Meidän tyttö on ollut juuri sellainen. Vielä viime talvena, kun ikää oli 3 v, oli varsinkin kädet aina kylmät kun sisälle tultiin. Kokeiltiin erilaisia rukkaisia, joissa oli alla villalapaset, kokeiltiin torilta ostettuja nahkarukkaisia jne. Aina oli kädet kylmät. Nyt kun on 4 v, on eka talvi, kun 15 asteen pakkasillakin on ollut lämpöiset kädet. Eli luulen, että joillakin vain ikä auttaa siihen, että sormet ja varpaat pysyvät lämpöisinä. Ja tietenkin ulkona pitäisi olla liikkeessä koko ajan, eikä istua pulkassa, lumessa, keinussa tms.

Itselläni on aina kädet ja jalat kylmät, vaikka olisi päällä kuinka paljon vaatetta (nyt kovilla pakkasilla mulla oli alimmaisena urheilukerrasto, sitten ohut villapaita, jonka päällä fleecepaita ja jalassa fleecehousut ja noiden päällä toppahousut ja pitkä paksu toppatakki). Nahkarukkasia on kahdet, mutta eivät riitä kuin johonkin viiteen pakkasasteeseen.

Vierailija
18/22 |
04.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ei se mitään uusavottumuutta ole, jos ei tule kokeilleeksi ylimääräisiä villahousuja sormien paleluun. Lapsetkin ovat erilaisia.

öh ne ketkä käskee pukea muutenkin enemmän ei ihan tainnu tajuta et kaikki on jo kokeiltu. uusavuttomuuden huippu olisi jos olisi liian vähän vaatteita, se ei olut ongelma tässä ketjussa. :)

Vierailija
19/22 |
04.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun tavalliset villalapaset kinttaiden alla ei riitä, niin suosittelisin pykälää tuhdimpia, huovutettuja lapasia. Ne on tosi helppo itse tehdä. Novitan Huopasesta (tai muusta vastaavasta) kutoo reilunkokoiset peruslapaset (aikaihmisen käteen sopivat) ja sitten heittää pesukoneeseen huovuttumaan (ei liian rajusti, 30-40-asteinen pikapesu parin pyyhkeen kanssa ja lapasiin sisälle muovipussit etteivät pääse vanuttumaan klimpiksi - pussi pitää tietysti harsia kiinni muutamalla pistolla). Tulee tiiviit ja lämpimät tumput, jotka kinttaiden alla kyllä pitävät pienetkin sormet lämpiminä. Meillä tämä yhdistelmä on toiminut jo vuosia useammalla lapsella, ikähaitari 2,5-10 v.

Vierailija
20/22 |
04.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuten vanhemmat muksut, niin aika vähän on tehtävissä kovilla pakkasilla. Riittävän isot, aidot nahkakinttaat ja niiden päälle jämäkät villatumput - näillä pääsee aika pitkälle.

Itse olen myös sormista ja varpaista palelevaa tyyppiä. Tämän talven melkein kolmenkymmenen asteen pakkasissa olen joutunut turvautumaan urheiluliikkeissä myytäviin kädenlämmittimiin, kun ulkona on joutunut pakosta olemaan pitempiäkin aikoja. Ne ovat olleet mainio apu. Lämmittimiä on useita eri merkkejä, osa kertakäyttöisiä, osa muutamaan kertaan uudelleen käytettäviä. Hinnaltaan kuitenkin suurin osa on alle kaksi euroa kpl. Näitä aion ottaa mukaan myös keväämmällä, kun lasten kanssa aletaan enemmän harrastaa pitkiä ulkoiluja. Kylmät kädet ja varpaat kun pilaavat minkä tahansa reissun.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kahdeksan